Egyéni és intézményi hatások az iskolai befektetések megtérülésében a munkaerőpiacon: nemzetközi és időbeli különbségek Róbert Péter (MTA TK / TÁRKI) Ellu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Advertisements

Új kutatási megoldások a termékfejlesztésben Nobody’s Unpredictable május 30. What do we see? Szonda Ipsos.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Egyszerű kapcsolatok tervezése
Diszkusszió – Bíró Anikó
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Magyarország: logisztikai központ
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Hipotézisvizsgálat.
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
NE LÁZADJ, MOST AZ A COOL PRESENTATION TITLE 2012.
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Standardizálás.
Regressziós modellek Regressziószámítás.
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
Természettudományi kiselőadás címe
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Multiplikációs rendezvény – Békéscsaba
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Vasas Lívia, PhD 2018 Web of Science Vasas Lívia, PhD 2018.
non-profit szektor adatainak elemzése
Munkanélküliség.
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Magyarország földrajzi helyzete, határai
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
BTMN.
Kereseti egyenlőtlenségek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Európa munkaerő igénye
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SZAKMAI FOLYÓIRATOK.
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
A statisztika alkalmazása különféle tudományterületeken I.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Reizer Balázs: Wage structure, Employment and Efficiency
Előadás másolata:

Egyéni és intézményi hatások az iskolai befektetések megtérülésében a munkaerőpiacon: nemzetközi és időbeli különbségek Róbert Péter (MTA TK / TÁRKI) Ellu Saar és Margarita Kazjulja (Tallini Egyetem) Munkaerőpiaci kutatások 2016 Teleki – Degenfeld Kastélyszálló, Szirák 2016. november 11-12.

Motiváció Humántőke befektetések megtérülése Magasabb képzettség hatása: - magasabb keresetek - kisebb munkanélküliségi kockázat - magasabb foglalkozási státusz Országok közti különbségek: az eltérések mögötti intézményi különbségek (jóléti rendszer, egyenlőtlenségek, munkapiaci különbségek) Időbeli változások: a gazdasági válság hatása

Szociológiai szakirodalom Andersen R, van de Werfhorst H (2010) Education and occupational status in 14 countries: the role of educational institutions and labour market coordination. British Journal of Sociology 61: 336–366. Breen R (2005) Explaining Cross-national variation in youth unemployment: market and institutional factors. European Sociological Review 21: 125–134. Carbonaro W (2006) Cross-National Differences in the Skill-Earnings Relationship: The Role of Labour Market Institutions. Social Forces 84: 1819–1842. Gallie D (2013) Economic Crisis, Country Variations, and Institutional Structures. In: Gallie D (ed.) Economic Crisis, Quality of Work, and Social Integration. Oxford: Oxford University Press, 279–306. Gangl M (2003) Returns to education in context: individual education and transition outcomes in European labor market. In: Müller W, Gangl M (eds) Transition from Education to Work in Europe. The Integration of Youth into EU Labour Markets. Oxford: Oxford University Press, 156–185. Van de Werfhorst HG (2011) Skill and education effects on earnings in 18 Countries: The role of national educational institutions. Social Science Research 40: 1078–1090.

Kutatási kérdések (feltárás, leírás) Hogyan változtatott a válság foglalkozási jellemzőkön (munkanélküliség, foglalkozási státusz)? A változások mennyire ország specifikusak? Hogy változott időben az iskola hatása a foglalkozási jellemzőkre? Az iskola hatása különbözik-e az egyes országokban? Az országok között mutatkozó különbségek hogyan kapcsolódnak intézményi eltérésekhez, mint az egyenlőtlenség mértéke, a munkaerőpiac merevsége vagy rugalmassága (flexibility)?

Adatok, mérések I European Labour Force Survey 2007, 2009, 2012: válság előtti / utáni időpont Kiválasztott országok (intézményi alapon) SE – szociáldemokrata típus (Esping-Andersen) DK – flexcurity típus (Muffels & Luijkx) DE – kontinentális típus (Esping-Andersen) UK – liberális típus (Esping-Andersen) PT – mediterrán típus (Esping-Andersen) SI – kontinentális (Bohle & Greskovits) HU – ‘embedded neoliberal’ (Bohle & Greskovits) EE – ‘neoliberal’ (Bohle & Greskovits) Függő változók: munkaerőpiaci kimenet (kérdezett szintje) Munkanélküli (ILO meghatározás) (1 / 0) 2. Foglalkozási státusz (ISEI score) (Ganzeboom & Treiman) (0-100 skála)

Adatok, mérések II Független változó: Iskolázottság Interakciók less than a secondary school diploma (ISCED 0-2) vocational or general training at the upper secondary level and post-secondary, non-tertiary education (ISCED 3-4) tertiary education (ISCED 5-6) Ország dummy-k, Év dummy-k Interakciók Iskola és év Iskola és ország Év és ország Kontroll változók nem, életkor, migráns státusz

Hipotézisek H1a. Magasabb képzettség = alacsonyabb munkanélküliségi kockázat; az iskolázatlanokat jobban sújtja a válság H1b. Magasabb képzettség = magasabb foglalkozási státusz; az iskolázatlanokat jobban sújtja a válság H2a. Az iskola jobban hat a munkanélküliségre azokban az országokban, ahol az egyenlőtlenség magasabb és / vagy a munkaerőpiac kevésbé rugalmas, merevebb H2b. Az iskola jobban hat a foglalkozási státuszra azokban az országokban, ahol az egyenlőtlenség magasabb és / vagy a munkaerőpiac kevésbé rugalmas, merevebb H3. Az iskola hatásának időbeli változása a munkanélküliségre és a foglalkozásra legkisebb az észak-európai és legnagyobb a volt szocialista országokban

Hipotetikus ország-térkép az egyenlőtlenség és a munkapiaci flexibilitás mértéke alapján

Többváltozós elemzés Logisztikus regresszió illetve OLS Hat modell M1 ország-hatások + idő-hatások M2 M1 + iskola hatás M3 M2 + iskola * idő M4 M2 + iskola * ország M5 M2 + ország * idő M6 M2 + mindhárom interakció + Minden eredmény gender, age, migration status kontrollal **p < 0.001; *p<0.01

Munkanélküliségre vonatkozó eredmény I

Munkanélküliségre vonatkozó eredmény II

Foglalkozásra vonatkozó eredmény I

Foglalkozásra vonatkozó eredmény II

Iskola hatás a munkanélküliségre (2007, 2009, 2012) 2007: HU (DE, EE, SE) 2009: EE, HU 2012: HU, EE (SE)

Iskola hatás a foglalkozási státuszra (2007, 2009, 2012)

Variation by educational groups and by country over time (based on predicted values) The difference between the highest and lowest predicted probability of unemployment by level of education calculated for each year Variation has mostly increased between 2007 and 2009, and increased further in SE, PT, HU, SI Low: DK, PT, SI - UK High: EE, HU The difference between the highest and lowest predicted level of ISEI score by level of education calculated for each year Smaller fluctuation over time, slight increase in all countries High: SI, HU, PT Low: UK

Az eredmények áttekintése: az iskolázottság hatása

Összefoglalás (kérdések) A humántőke befektetések megtérülése releváns, a gazdasági válság valójában erősíti a hatásokat, főleg a munkanélküliség esetében Országok közti különbségek: csak részben igazolják az intézményi elképzeléseket - DK, SE: egyenlő és flexibilis és alacsonyabb iskolai hatás - SI: egyenlő, de nem rugalmas és alacsony hatás a munkanélküliségre, magas hatás a foglalkozásra - PT: szintén alacsony hatás munkanélküliségre, magas hatás a foglalkozásra - UK: flexibilis, egyenlőtlen és alacsonyabb iskolai hatás; de EE: szintén, miközben erős az iskola hatás, főleg munkanélküliségre (foglalkozásnál közelebb vannak) - HU: nem rugalmas, közepesen egyenlőtlen, erős iskolai hatások; DE hasonló és gyengébb (közepes) iskolai hatások

Köszönöm a figyelmet Róbert Péter tudományos főmunkatárs MTA TK / TÁRKI E-mail: robert.peter@tk.mta.hu / robert@tarki.hu