Tanítási filozófia Gyetvai Anna
Két fő cél A diákok belső motivációinak kialakítása 2. Megfelelő tanulási környezet kialakítása > Hogyan képzelem el? > Milyen eszközeim vannak?
1. Belső motivációk kialakítása Megfelelő értékelés, feedback Informatív Pozitív Teljesítményre, és nem a diákra vonatkozik Személyes Minél gyakoribb…
1. Belső motivációk kialakítása Személyes kapcsolat kialakítása Bizalmi légkör kialakítása Személyes beszélgetés, ha igény van rá Megismerni
1. Belső motivációk kialakítása Differenciálás Választási lehetőségek (pl. témában, feldolgozási módszerben…) Testreszabott feladatok Tanulási formák (páros munka, csoportmunka, otthoni feladat, projekt…)
A motivációról még pár szót; …ami a tanáron múlik… Egyszerű eszközök a motiváltság fenntartására: - emberi hangnem, segítőkészség - szemkontaktus - diszkrimináció kiküszöbölése - fenntartható munkatempó - változatos óratervezés - áttekinthetőség - beiktatott (tananyaghoz kapcsolódó) játékos órák - egyéni odafigyelés a diákokra ( pl.: személyre szabott segítség nyújtása a hatékony tanulási stratégiát illetően)
2. Mit jelent az, hogy tanulási környezet? Minden tanulás eredményességére ható különböző környezeti tényező: Fizikai környezet, időbeosztás, források rendelkezésre állása, pozitív tanári megerősítések, hely és idő a gondolkodásra …
Mitől függ? Tanuláskoncepció Nevelésfilozófiai elméletek Célok Lehetőségek Elképzelések Információs-kommunikációs technológia Virtuális tanulási környezet Új lehetőségek Kihívások
Mire figyeljen a tanár? Interakció Instrukció Osztályszervezés
Milyen az ideális tanulási környezet? Aktivitás Csoportos jelleg Tanulói motivációk Érzelmek (bizalmi légkör) Érzékenység a tanulók közötti különbségekre Komoly, de nem túl megterhelő munka Kapcsolódások a tudományterületek között
Összességében pedig: Osztályközösségben betöltött szerep Órai munka Pedagógusként lehetőségeinkhez képest kötelességünk integrálni a hatékony tanulás környezeti elemeit, a problémák orvoslását indítványozni Tanári feladatok Osztályközösségben betöltött szerep Órai munka Családi háttér szabadidő Szociális helyzet Kortársakkal való viszony jövőkép motiváltság
Források http://www.parlando.hu/2009-3-VARRO%20KONF.htm http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/koop_tech_oj/ii_kooper atv_csoportok_szervezse_8_9_bra.html http://www.parlando.hu/2009-3-VARRO%20KONF.htm https://prezi.com/ncjjsubzno6d/tanulasszervezes-tanulast- segito-kornyezet-tanulasi-strate/
Köszönöm a figyelmet!