Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Aktualitások a szakképzésben
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest április 21.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés aktuális kérdései
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Ágazati szakképzés változásai
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Szakképzési változások
Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP lehetőségek
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Informatikai szakmai vizsgák Mihálka Nóra NSZFI. JOGSZABÁLYOK 133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési.
A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös február 10.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Modláné Görgényi Ildikó
Barcsák Marianna KPSZTI
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Pályaválasztási szülői értekezlet
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó szakképzések jelenlegi helyzete Bazsáné Dr. Szabó Marianne osztályvezető Kutatási, Oktatási és.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest, 2009. augusztus 31.

Az NSZFI szakképzésfejlesztéshez kapcsolódó feladatai Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet jogszabályi megalapozottsága OKJ monitoring vizsgálat Alternatív szakképzés TÁMOP 2.2.1

Az SZVK-t kiadó rendeletek (1.) Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés SZMM 13 195 197 2/2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM 2006. aug. 16. 2007. szept. 1. 2008. aug. 28. FVM 44 8/2008. (I. 23.) FVM 2008. ápr. 22. GKM 1 16 43 63/2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM 2006. szept.1. 2008. aug. 31. ÖTM 11 25/2008. (IV. 29.) ÖTM 2008. szept. 1.

Az SZVK-t kiadó rendeletek (2.) Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendelet Hatályba lépés KvVM 12 12/2008. (IV. 30) KvVM 2008. szept. 1. HM 3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM 2008. aug. 1. IRM 10 15/2008. (VII. 28.) IRM OKM 61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM 2008. szept. 10. PM 19 23/2008. (VIII. 8.) PM 2009. jan. 1. EÜM 16 32/2008. (VIII. 14.) EÜM 2008. aug. 15.

A szakképesítések száma azok típusai szerint (a 8/2008. (VI. 13 A szakképesítések száma azok típusai szerint (a 8/2008. (VI. 13.) SZMM rendelet alapján)

A kiadott szakmai és vizsgakövetelmények száma szaktárcák szerint

A kiadott központi programok száma szaktárcák szerint

A régi és az új OKJ szerint vizsgázók aránya

OKJ monitoring vizsgálat Célja: Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát Véleményt mondani az új rendszer beválásáról Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól 2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

A vizsgálat kiterjedtsége A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és 2008. szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak. Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül 234 felnőttképzési intézményt, 89 szakképző iskolát, illetve 113 szakképesítést kívántunk vizsgálni. Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül: 79 felnőttképzési intézménytől 37 szakképző iskolától, összesen 61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

További feladatok Szakértői értékelés (minősítés) készül az egyes szakképesítésekre vonatkozóan Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.: szakértői fórum összehívása, konkrét felülvizsgálat, módosítás (korrekció) végrehajtása, stb. Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.: Útmutatók készítése)

Továbbképzés A moduláris szakmai vizsga szervezése és levezetése 2009. szeptember 17. Budapest 2009. szeptember 24. Budapest 2009. szeptember 30. Debrecen 2009. október 7. Budapest 2009. október 8. Budapest 2009. október 15. Kaposvár 2009. október 28. Győr

Közoktatási tv. 27.§ (2) A szakiskola kilencedik-tizedik évfolyamán általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás, továbbá a kötelező óra legfeljebb ötven százalékában pályaorientáció, gyakorlati oktatás, szakmai alapozó elméleti és gyakorlati oktatás folyik, valamint – az Országos Képzési Jegyzék szerinti – elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás is folyhat. A gyakorlati oktatást iskolai tanműhelyben kell megszervezni. (3) A szakképzési évfolyamokon az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott, a középiskola utolsó évfolyamának befejezéséhez vagy az érettségi vizsga letételéhez nem kötött szakképzettségek körében folyhat szakképzés. A szakképzési évfolyamokon a tanuló a szakmai vizsgára készül fel. (4) A szakiskolai nevelés és oktatás – azoknak, akik alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek – megszervezhető kizárólag szakképzési évfolyamokon, a szakképzés követelményeinek és – legalább a teljes képzési idő egyharmadában az általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz követelményeire épülő –, a szakképzés gyakorlásához szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemek átadásával. A kötelező felvételt biztosító szakiskola, ha a tankötelezettség teljesítéséhez indokolt, e bekezdés szerint is köteles megszervezni a szakképzést.

„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP 2.2.1

Alprojektek Pályakövetés rendszerének kialakítása Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása Szakmai vizsgarendszer fejlesztése Vizsgafeladat-bank kialakítása Tananyagfejlesztés A képzés iránti kereslet növelése

A tartalom és mérőeszköz fejlesztés megvalósításának ütemezése Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése S) Szolgáltatások SZAKKÉPESÍTÉSEK P) Pénzügy A) Agrár G) Gépészet E) Építészet, faipar I) Informatika, elektromosság közlekedés V) Vegyipar, Könnyűipar,Nyomda- ipar, Környezetvédelem H) Humán 8 szakmai tématerület; 40 szakmai téma-főcsoport 144 szakmai témacsoport 192 munkacsoport; 6x192 szakértő.

A szakértők felkészítése Szakértői pályázat A szakértők felkészítése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! nagy.laszlo@nive.hu www.nive.hu