„Munkaerőpiaci kutatások 2016”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Advertisements

Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
„Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Családi költségvetés Szakmák éjszakája április 15.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
NRC Omnibusz – november. Okostelefon használat  A éves internetezők 64%-a használ okostelefont (saját/céges okostelefont, vagy más készülékét).
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
NIIF VoIP projekt aktualitások
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
1993-as közoktatási törvény
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Jobbik esélyei listán és egyéniben
Innovációs képesség és jólét összefüggései
szakképzési és felnőttképzési szakértő
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Általános iskola eredménye, értékelése
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KRÉTA-ESL Bemutató.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
A tehetséggondozás kihívásai
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

A prekariátus mint munkaerőpiaci csoport Sik Endre – Szeitl Blanka (Tárki) „Munkaerőpiaci kutatások 2016” Teleki – Degenfeld Kastélyszálló, Szirák 2016. november 11-12.

Az előadás váza Bevezetés Alapfogalmak: a szegmentálódás és a prekariátus A kutatás célja Operacionalizáció A két adatbázis A munkaerőpiaci csoportok definiálása Eredmények A munkaerőpiaci csoportok társadalomrajza és munkaerőpiaci sajátosságai

I. Szegmentálódás és a prekariátus a szegmentáció triális elmélete a szegmensek új jellemzője - a modernitás munkahelyeinek hegemóniája megkérdőjeleződik (az „atipikus” a tipikus) - a prekariátus bérmunkások, akik - alacsony bér, - határozott idejű szerződés, alkalmi, szezonális - “projekt”-szerű állások, mikrovállalkozások, - instabilitás, kiszolgáltatottság

I. A kutatás célja Feltáró vizsgálat: A szegmentáció és a prekariátus elméletei empirikusan vizsgálható-e A szegmentáció és a prekariátus empirikus megközelítése „összefésülhető-e” egy modellbe

II. Az „Integráció és dezintegráció” adatbázis (2015) és az ebből felépíthető modell A tartalomról N=2512 Munkaerőpiaci helyzet = aktív (nem nyugdíjas, tanuló, nincs szülési/anyasági szabadságon) Szubjektív anyagi helyzet = saját véleménye szerint szokásos kiadásait nehezen tudja fedezni Társadalmi osztály = az alsó társadalmi osztályokba való önbesorolás 4. Emberi tőke = iskolai végzettsége magasabb mint általános, de nem felsőfokú; legfeljebb általános a szekunder esetében + primer alsó + prekariátus - szekunder primer alsó (13%) prekariátus (13%) szekunder szegmens (5%) 5. Elhelyezkedési esélyek =munkahelyi elhelyezkedési esélyeit rossznak vagy jónak tartja + primer alsó - prekariátus - szekunder

A tartalomról II. Az ISSP (2015) adatbázis és az ebből felépíthető modell A tartalomról N = 603 Munkaerőpiaci helyzet = aktív (nem nyugdíjas, tanuló, nincs szülési/anyasági szabadságon) 2. Beosztás 3. Munkaerőpiaci mozgás – bizonytalanság = munkahely- vagy foglalkozásváltás, illetve munkanélkülivé válás stabil = Primer alsó (21%) instabil = Prekariátus I. (8%) szakmunkás stabil = Prekariátus II. (12%) instabil = Szekunder szegmens (12%) betanított/segédmunkás

III. Lakás és lakókörnyezet („Integráció és …”) Kis lakásban lakik Dohos, vizes lakásban lakik Nincs komfort A lakás olcsó piaci övezetben van Lakótelepi lakásban lakik Barátságtalan környéken lakik (sok az ellenségeskedés)

Életszínvonal Nem tudnak legalább kétnaponta húst enni - Nem tudnak megfelelően fűteni Nincs legalább 3 tartós fogyasztási cikke Nincs autója

III. Munkakörülmények („Integráció és …”)

III. Jövedelmi helyzet (ISSP)

III. Anómia („Integráció és …”) Elmenne szavazni Nagyon elégedett az életével Erősen bízik az emberekben

III. Elégedettség (ISSP)

Összefoglalás A szegmentáció és a prekariátus empirikus megközelítése lehetséges A két megközelítés egy modellben kezelhető, de … Hipotézist megalapozó első eredmények: alapvető javak birtoklása (prekariátus és szekunder szegmens) emberi és kapcsolati tőke (prekariátus és primer alsó) értékrend és elégedettség (prekariátus és primer alsó) a közmunka hatása a munka menete és a bizonytalanság

Köszönjük a figyelmet! A tanulmány a Metszetek - Társadalomtudományi folyóirat 5. évf. (2016) 3. számában. olvasható ezen a linken: http://metszetek.unideb.hu sik@tarki.hu blanka.szeitl@tarki.hu