Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Kísérleti Fizikai Tanszék Szakdolgozat Csillagászati és űrkutatási ismeretek alkalmazása a középiskolai fizika oktatásában Készítette: Árokszállási Laura Fizikatanár MSc levelező szakos hallgató Témavezető: Dr. Szatmáry Károly egyetemi docens Szeged, 2014.06.16.
CÉLOK Érdeklődés és motiválás Legújabb eredmények Lényeges tudás Szakterületi és hétköznapi alkalmazás Önálló tudás konstrukció Tanulói kulcskompetenciák Transzfer
Dolgozatom szerkezete Kinematika Dinamika Tankönyvek
Dolgozatom szerkezete Kinematika Dinamika Newton I. törvénye Inercia rendszer Newton II. törvénye Perdületmegmaradás törvénye Egyenletes körmozgás dinamikai leírása Newton-féle gravitációs (tömegvonzási) törvény A gravitációs mező Mechanikai mozgás-vonatkoztatási rendszer Az egyenletes körmozgás kinematikai leírása A bolygók mozgása, Kepler-törvények
Dolgozatom szerkezete Tanulói kompetenciák fejlesztési lehetőségei
I. rész - KINEMATIKA Tankönyv (1) Tankönyv (2) filmek Bay Zoltán eredményei David Scott ejtési kísérlet olvasmányok Csillagászattörténeti áttekintés Számítási feladatok Kepler bolygómozgás törvényei
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés Az I. törvény
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés Az I. törvény Előzetes ismeretek felidézése
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés I. törvény Előzetes ismeretek felidézése Animációk,ábrák Példák Következmény
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés I. törvény Előzetes ismeretek felidézése Animáció Példák Következmény II. törvény Ábra
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés I. törvény Előzetes ismeretek felidézése Animáció Példák A törvények jelentősége, alkalmazási korlátok Következmény II. törvény III. törvény Ábra
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés I. törvény Előzetes ismeretek felidézése Animáció Érdekesség – a CSE Példák A törvények jelentősége, alkalmazási korlátok Következmény II. törvény III. törvény Ábra
Bolygók mozgása – Kepler törvényei Történelmi áttekintés I. törvény Előzetes ismeretek felidézése Számítási feladatok Animáció Érdekesség – a CSE Példák A törvények jelentősége, alkalmazási korlátok Következmény II. törvény III. törvény Ábra
II. rész - DINAMIKA Tankönyv (1) Tankönyv (2) Állócsillagok mint inercia rendszerek filmek Rakétameghajtás elve olvasmányok Az árapály jelenség Számítási feladatok Gondolkodtató kérdések Mesterséges égitestek Űrhajók mozgása
Gravitációs mező Lényeges tudás Érdekes jelenségek
Gravitációs mező Lényeges tudás Érdekes jelenségek Legújabb eredmények Szakterületi és hétköznapi alkalmazás Gravitációs hullámok
Gravitációs mező Lényeges tudás Érdekes jelenségek Legújabb eredmények Szakterületi és hétköznapi alkalmazás Gravitációs hullámok
Gravitációs mező Lényeges tudás Legújabb eredmények Szakterületi és hétköznapi alkalmazás
Tanulói kompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Digitális kompetencia A hatékony önálló tanulás Kezdeményező képesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség
Záró gondolatok „A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel, mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára.” (Szent-Györgyi Albert) „Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” (Szent-Györgyi Albert)
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!