Polgári peres és nemperes eljárások elhatárolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Személyi állapottal kapcsolatos polgári nemperes eljárások 1./ holtnak nyilvánítás 1/1960. (IV.13.) IM rendelet, Ptk. 2:5. § - 2:7. § 2./ halál tényének.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
Csődeljárás 1. Megindítási szakasz 33/2009. (VIII.26.) IMR r. kizárt 7. § (2) bekezdés korlátozott 7. § (3) bekezdés Azonnali ideiglenes fizetési haladék.
Anyagi és eljárási jogszabály: Ptk., Ptké., Eljárási jogszabály: Korm.r., Ket.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
NÉPSZAVAZÁSI KAMPÁNY, JOGORVOSLATI RENDSZER Dr. Székely Tibor a Területi Választási Iroda jogi helyettese.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Közjegyző szerepe jogszolgáltató hatósági tevékenységgel járuljanak hozzá a jogviták elkerüléséhez, és ezzel a tevékenységükkel tehermentesítsék a bíróságokat.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Joghatóság, hatáskör, illetékesség
A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Közjegyzői nemperes eljárások II.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A döntés közlése kijavítás, kiegészítés
Kompetenciák fogalma Joghatóság (nemzetközi értelemben vett hatáskör) ügyek megosztása a különböző államok hatóságai között hatáskör ügyek megosztása a.
Öröklési szerződés és Köteles rész
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A polgári per szakaszai
Joghatóság.
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
A polgári eljárás fogalma
1993-as közoktatási törvény
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Polgári ügyekben eljáró bíróságok
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Nemzetközi magánjog II.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Adatszolgáltatás a számlákról
A gyermeki jogok érvényesítése
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ KÜLÖNLEGES RENDELKEZÉSEK
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Polgári peres és nemperes eljárások elhatárolása   Polgári per Polgári nemperes eljárás bíróság bíróság/közjegyző/végrehajtó ellenérdekű felek hiányozhat kereset indítvány/kifogás/kérelem/más kontradiktórius hiányozhat a kölcsönös meghallgatás tárgyalás nincs/meghallgatás bizonyítás szabad/teljes nincs/korlátozott ítélet (anyagi jogerőhatás) végzés (nincs res iudicata)

Polgári nemperes eljárás   a bíróságnak vagy valamely ahhoz tartozó, illetőleg meghatározott szempontból azzal azonosnak minősülő személyeknek, valamint az eljárásban részvételre jogosult más személyeknek, az igazságszolgáltatás megvalósítása vagy a tények, illetve jogok tanúsítása, elismertetése érdekében, sajátos (a polgári perre előírtaknál általában egyszerűbb) eljárási formában végzett, törvényileg meghatározott, egymást követő cselekményei és az azokhoz kapcsolódó eljárási jogviszonyok.

Funkcionális hatály [amikor a polgári perjogi szabályt nem polgári peres, hanem másféle eljárás során alkalmazzuk]   viszonylagos részleges másodlagos kisegítő

Polgári nemperes eljárásokra vonatkozó általános szabályok [a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp.) hatálybaléptetése folytán szükséges rendelkezések tárgyában hozott 105/1952. (XII. 28.) MT rendelet]  A nemperes eljárásokra vonatkozó általános szabályok   egyesbíró [Ppék. 13. § (1) bek.]   A házassági bontópert előkészítő, a lakásbért megállapító, továbbá a személyes használati tárgyak kiadására, a tartásra, valamint a családjogi jogszabályon alapuló egyéb ideiglenes intézkedésre irányuló nemperes eljárásban a bíróság összetételére a Pp. 11. §-a irányadó, a többi polgári nemperes eljárásokban azonban a bíróság ülnökök közreműködése nélkül jár el.   Az első fokon eljáró bíróság - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - egy hivatásos bíróból áll (egyesbíró). Törvényben meghatározott esetben az első fokon eljáró bíróság egy hivatásos bíróból mint elnökből és két ülnökből álló háromtagú tanácsban ítélkezik [Pp. 11. § (1) és (2) bek.]. a Pp. végzés elleni fellebbezés szabályainak alkalmazása [Ppék. 13. § (2) bek.]    A polgári nemperes eljárásokra vonatkozó jogszabályok szerint az elsőfokú bíróság határozata ellen előterjeszthető felfolyamodás helyett fellebbezésnek van helye; a fellebbezésre a Pp. XII. fejezetének a végzések elleni fellebbezést szabályozó rendelkezései irányadók. Pp. funkcionális hatálya [Ppék. 13. § (3) bek.]   Egyebekben - amennyiben az egyes nemperes eljárásokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek vagy az eljárás nemperes jellegéből más nem következik - a nemperes eljárásokban is a Pp. szabályait kell megfelelően alkalmazni.

Személyi állapottal kapcsolatos polgári nemperes eljárások köréből holtnak nyilvánítás [1/1960. (IV.13.) IM rendelet, Ptk. 2:5. § - 2:7. §] halál tényének megállapítása [1/1960. (IV.13.) IM rendelet] eltűntnek nyilvánítás [105/1952. (XII.28.) MT rendelet 11. §]

Holtnak nyilvánítás eljárásának folyamata [vélelem az elhalálozás tényére és időpontjára] 1. kérelem előterjesztése [1. §, 4. §] - mikor? eltűnéstől számítva öt év eltelt anélkül, hogy az eltűnt életbenlétére utaló bármilyen adat ismeretes volna - ki? kérelmező: aki a Polgári Törvénykönyv alapján a holtnak nyilvánítás kérésére jogosult, így A holtnak nyilvánítást az eltűnt személy közeli hozzátartozója, az ügyész, a gyámhatóság és az kérheti, akinek az eltűnt holtnak nyilvánítása jogi érdekét érinti. (egyébként e személyek a más jogosult kérelmére megindított eljáráshoz csatlakozhatnak) - hol? járásbíróság kizárólagos illetékesség: • amelynek területén az eltűnt belföldi lakóhelye, illetőleg • ennek hiányában utolsó tartózkodási helye volt • belföldi lakóhely vagy tartózkodási hely hiányában kizárólag az a járásbíróság illetékes, amelynek területén az eltűntnek vagyona, illetőleg vagyonának túlnyomó része van. • ha az illetékes bíróság nem állapítható meg, az eljárásra a Pesti Központi Kerületi Bíróság illetékes; a holtnak nyilvánítást kérő személy azonban a Kúriától más bíróság kijelölését kérheti, ha ez az eljárás során felveendő bizonyítás szempontjából vagy más okból célszerűnek mutatkozik.

Holtnak nyilvánítás eljárásának folyamata   2. hirdetmény közzététele/kézbesítése [6. §, 7. §] - cél: az eltűnt életbenlétére/elhalálozására vonatkozó adatok bejelentése végett - tartalma: fel kell hívni az eltűntet, továbbá mindazokat, akiknek az eltűnt életben létéről vagy elhalálozásáról, illetőleg eltűnéséről, vagy pedig holtnak nyilvánítás szempontjából lényeges egyéb körülményekről tudomásuk van, hogy az erre vonatkozó adatokat a bíróságnak, illetőleg az esetleg kirendelt ügygondnoknak (11. §) harminc nap alatt jelentsék be, mert ellenkező esetben a bíróság a rendelkezésre álló adatok alapján fog a holtnak nyilvánítás kérdésében határozni. - hol? a bíróság hirdetőtábláján, továbbá polgármesteri hivatal/közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján is - hirdetmény kézbesítése: a holtnak nyilvánítás iránti kérelem előterjesztőjének, az eltűnt esetleges törvényes képviselőjének, illetőleg a részére esetleg kirendelt gondnoknak vagy ügygondnoknak, az eljáráshoz csatlakozott más érdekelteknek, valamint az eltűnt ismert hozzátartozóinak a honvédelmi miniszternek/Magyar Vöröskereszt Országos Igazgatóságának is A hirdetményi határidő lejárta: ha a hirdetmény a bírósági vagy a polgármesteri hivatali vagy (!!!) a közös önkormányzati hivatali hirdetőtáblán harminc napon át ki volt függesztve/ a kézbesítéstől is számítva legalább harminc nap eltelt.

Holtnak nyilvánítás eljárásának folyamata 3. Eljárás során [11. §, 12. §, 13. §, 17. §-19. §] - ügygondnok kirendelése: a hirdetmény kibocsátásával egyidejűleg/utóbb is az eltűnt képviseletére mérlegelés alapján szükséges. - bizonyítás: hivatalból is tudakozódhat és bizonyításfelvételt rendelhet el a holtnak nyilvánítás iránti kérelem előterjesztőjét is tanúként hallgathatja ki az adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban is ellenőrizheti 4. Eljárás befejezése [13. §, 17. §-19. §, Ptk. 2:7. §] - határozat: hirdetményi határidő lejárta után a rendelkezésre álló adatok alapján tárgyalás kitűzése nélkül, de szükség esetén az érdekeltek meghallgatása után végzés/köteles megindokolni a halál idejét is megállapítja deklaratív hatályú: a holtnak nyilvánított meghalt és halála a végzésben meghatározott időpontban következett be megdönthető vélelem  - jogorvoslat: fellebbezés: a kérelem előterjesztésére jogosultak mindegyike még akkor is, ha az eljárásban nem vett részt tizenöt nap hatályon kívül helyezés/módosítás/hatálytalanság: a kérelem előterjesztésére jogosultak bármelyike kérheti az első fokon eljárt bíróságnál Ha bebizonyosodik, hogy a holtnak nyilvánított a határozatban alapul vett időpontnál korábbi vagy későbbi időpontban tűnt el, de a holtnak nyilvánítás feltételei egyébként fennállnak, a bíróság a holtnak nyilvánító határozatot módosítja. A jogkövetkezmények a módosított határozat szerint alakulnak. Ha bebizonyosodik, hogy a holtnak nyilvánított a határozatban alapul vett időpontnál később tűnt el, és ezért a holtnak nyilvánítás feltételei nem állnak fenn, a bíróság a holtnak nyilvánító határozatot hatályon kívül helyezi, és az annak alapján beállott jogkövetkezmények semmisek. még él/maga kéri

A halál tényének megállapítása kérelem előterjesztése [20. §] mikor? ha meghalt személy halálának közokirattal nem igazolható tényét más módon kívánják bizonyítani bármikor hirdetmény közzététele nem kell kibocsátani, ha a halál közveszély, köztudott baleset vagy más súlyos szerencsétlenség folytán következett be egyébként abban közölni kell a halál idejére és helyére vonatkozó adatokat is. végzésben a halál napját és a lehetőséghez képest a halál közelebbi idejét is meg kell állapítani (év/hónap/nap, halál helye és oka.

Eltűntnek nyilvánítás cél: biztosított eltűntnek nyilvánítása (hozzátartozói nyugellátás: özvegyi nyugdíj, árvaellátás) bíróság: járásbíróság utolsó belföldi lakóhely/ utolsó belföldi tartózkodási hely hirdetmény: 30 napra --- bíróság/hivatal ügygondnok: nincs végzés: bírósági hirdetőtáblán való kifüggesztéstől 60 nap elteltével halál vélelmezett időpontja csak a holtnak nyilvánító végzés jogerőre emelkedésétől jogorvoslat: hatályon kívül helyezés: ha él

Családjogi jogviszonnyal kapcsolatos bírósági nemperes eljárások köréből   - házastársi vagyonközösség megszüntetése a házastársi életközösség fennállása alatt - jogellenesen Magyarországra hozott gyermek visszavitele iránti eljárás

Házastársi vagyonközösség megszüntetése a házastársi életközösség fennállása alatt   jogforrás: 105/1952. (XII.28.) MT rendelet 7-9. § eljárás megindítása: - bármelyik házastárs kérelmére - fontos ok bíróság: - "házassági perre hatáskörrel bíró", így járásbíróság/bármelyik házastárs lakóhelye/egyesbíró eljárás menete: - tárgyalás nincs, személyesen meghallgatja a házastársakat - bizonyítás: teljes körű vagyoni rendezés és egységesség elve folytán kiterjedt, így tanú, szakértő is - jogerős döntés joghatása: jogert követő hónap utolsó napját követő időre nézve szünteti meg a vagyonközösséget - jogorvoslatnak helye van

Jogellenesen Magyarországra hozott gyermek visszavitele iránti eljárás   jogforrás: 7/1988. (VIII. 1.) IM rendelet (A Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló 1980. okt. 25-i Hága-i Egyezmény) eljárás megindítása: cél: a felügyelet/láthatás jogának bármiféle megsértését közvetlenül megelőzően az egyik szerződő államban volt a gyermek szokásos tartózkodási helye 16. életévét betöltött gyermek vonatkozásában nem alkalmazható kizárólag azt kell biztosítani, hogy a gyermek minél előbb visszakerüljön a megszokott környezetébe (azonnali visszajuttatás). a visszavitel elrendelésének feltétele a gyermek elvitelének jogellenessége. kérelem benyújtása: a jogosult a központi hatósághoz (KIM), amely megindítja a bírósági eljárást in. 3. § (1) bek.,vagy közvetlenül a bírósághoz (amely haladéktalanul értesíti a (KIM-et) bíróság: kizárólag PKKB/egyesbíró eljárás menete: érkezéstől 8-dik napra meghallgatás kitűzése soronkívüli eljárás amennyiben 6 héten belül nem dönt, nyomatékosítható a döntés iránti sürgős szükség tárgyi költségmentes kötelezett/gyermek ismeretlen helyen --- rendőrség --- kérelem elutasítása eljárás megindításáig 1 évnél kevesebb, haladéktalanul elrendeli a visszavitelt (nincs helye, ha 1 évnél több + beilleszkedett az új környezetbe) előzetesen végrehajtható jogorvoslat van.

bírósági nemperes eljárások Közigazgatási bírósági nemperes eljárások köréből  1. Közigazgatás jogellenes hallgatása   jogforrás: 2005. évi XVII. tv. 2. § bíróság: KMB/ Pp. XX. fejezete (hatáskörrel rendelkező hatóság székhelye) eljárás megindítása: kérelmező ügyfél törvényességi felügyeletet gyakorló előzetes megkeresése vö. Ket. 20. § eljárás menete: döntés 30 nap fellebbezés van

2. Hatásköri vita feloldása jogforrás: Ket. 23. § és 24. §   jogforrás: Ket. 23. § és 24. § eljárás megindítása: Ket. 23. § szerinti előzetes eljárás bíróság: Fővárosi KMB eljárás menete: soron kívül dönt fellebbezés nincs

Vagyonjogi nemperes eljárások köréből bírósági végrehajtás [1994. évi LIII. törvény (Vht.)] fizetésképtelenségi eljárás [1991. évi XLIX. törvény (Cstv.)] fizetési meghagyásos eljárás [2009. évi L. törvény (Fmh. tv.)] hagyatéki eljárás [2010. évi XXXVIII. tv. (He.tv.)]

Bírósági végrehajtás Az eljárás jellege, célja, alapelvei     Az eljárás jellege, célja, alapelvei  • magánjogi igényérvényesítés végső, eshetőleges szakasza végrehajtás általános feltételei [Vht. 13. § (1) bek.] végrehajtási jog elévülése [Vht. 57. § (1)- (4) bek.] végrehajtás típusai közvetlen – közigazgatási - bírósági végrehajtási utak találkozása [Vht. 2. §- 4/A. §] •  bírósági végrehajtás szakaszai végrehajtás elrendelése [végrehajtható okiratok in. Vht. 10. §, végrehajtási kérelem in. Vht. 11. § és 12.§] végrehajtás foganatosítása [Vht. 32. §, 33. §]  • alapelvek arányosság fokozatosság [Vht. 5. § és 7. §]

Fizetésképtelenségi eljárások Célok csődeljárás („Csa”) [1. § (2) bek.] felszámolási eljárás („Fa”) [1. § (3) bek.] 2. Eljárások egymáshoz való viszonya csődkérelemmel egyidejűleg vagy azt követően „Fa” kérelem [9. § (3) bek.; 10. § (5) bek.] sikertelen csődegyezség [21/B. §; 27. § (2) bek.] reorganizáció az „Fa”-ban szünetelés [26. § (4.) bek.] egyezség [41-45. §] eljárás megszüntetése az adós kérelmére [45/B. §]

3. Eljárás alanyai bíróság [6. § (1) bek. ; (1a) bek. ; (1b) bek 3. Eljárás alanyai bíróság [6. § (1) bek.; (1a) bek.; (1b) bek.] adós [2. § (1) bek.; 3. § (1) bek. a) pont és b) pont; 6. § (1c) bek. és (1d) bek.] hitelező [3. § (1) bek. c) pont; 12. §; 46. § (7) bek. REG díj; 46. § (8) bek. behajthat. ig.] felszámoló (vagyonfelügyelő) [114/2006. (V.12.) Korm. r.; 357/2011. (XII.30.) Korm. r.] egyéb érdekelt [6. § (4) bek.; 51. §]

Az fmh. kibocsátásának esetei [Fmh. tv. 3. § (2)- (4a)]    kizárólag pénzkövetelés  lejárt összegszerűség 1 M Ft (bagatell követelés/ kötelező értékhatár) 1 M Ft- 400 M Ft 400 M Ft felett munkaviszonyból eredő csak akkor, ha belföldi idézési cím

Fmh. kibocsátása • kérelemre [1. § (2) és (3) bek. , 2. §, 10 Fmh. kibocsátása • kérelemre [1. § (2) és (3) bek., 2. §, 10. § (1) bek., 11. § (1) bek., 13. § (1) és (2) bek., 14. § (1) bek., 19. §,, 26. § (1) bek.] • tartalma [27. § (1)- (3) bek.] • ellentmondás [28. § (1)- (4) bek., 29. § (1) bek., 36. § (1) és (2) bek., 37. § (1) bek.]

Közjegyző szerepe jogszolgáltató hatósági tevékenységgel járuljanak hozzá a jogviták elkerüléséhez, és ezzel a tevékenységükkel tehermentesítsék a bíróságokat közhitelességgel felruházott közjegyzők a jogügyletekről és jogi jelentőségű tényekről közokiratot állítanak ki, és lefolytatják a hatáskörükbe utalt hagyatéki eljárást és egyéb nemperes eljárásokat A közjegyző a jogügyletekről és jogi jelentőségű tényekről közokiratot állít ki, okiratokat őriz meg, a felek megbízásából pénzt, értéktárgyat és értékpapírt vesz át a jogosult részére történő átadás végett, a feleket a hatáskörébe utalt eljárásokkal kapcsolatban - a felek esélyegyenlőségének biztosításával – kioktatással segíti jogaik gyakorlásában és kötelességeik teljesítésében [1991. évi XLI tv. (Kjtv.) 1. § (2) bek.]

A közjegyzővé válás jogszabályi feltételeiről A közjegyzőt az igazságügyi miniszter nevezi ki határozatlan időre, a kinevezés tartalmazza a közjegyző székhelyét, egy székhelyen több közjegyző is lehet. Ennek feltételei: magyar állampolgár büntetlen előélet választójoggal rendelkezik egyetemi, jogi végzettséggel rendelkezik jogi szakvizsgát tett legalább 3 évi közjegyzői helyettesi gyakorlat (kiváltható: bíró, ügyész, ügyvéd, jogtanácsos, közjegyző) vagyonnyilatkozatot tett

Alapelvek [A közjegyzőkről szóló 1991.évi XLI. tv. ] közhitelesség, bizalom: tartalom valódi, a másolat az eredetivel azonos, stb. függetlenség: csak a törvénynek van alávetve, és nem utasítható pártatlanság: a közjegyző az ügyekben részrehajlás nélkül, hivatását személyesen gyakorolva köteles eljárni összeférhetetlenség: a közjegyző nem járhat el abban az ügyben, amelyben mint bíró a Pp. bíró kizárására vonatkozó szabálya szerint nem járhatna el. Minden más keresőtevékenység tiltott, kivétel művészi, oktatói, tudományos, műszaki alkotói, irodalmi és sporttevékenység. titoktartás: a közjegyzőt az eljárása során tudomására jutott adat és tény tekintetében titoktartási kötelezettség terheli, a kötelezettsége a közjegyzői tevékenység megszűnése után is fennmarad. A fél jogutódja, és a törvényes képviselői a titoktartási kötelezettség alól felmentést adhat. közreműködés megtagadása: köteles megtagadni a közreműködését, ha a kötelességeivel nem egyeztethető össze, így különösen ha közreműködését olyan jogügylethez kérik, amely jogszabály megkerülésére irányul, illetőleg amelynek célja, tiltott, vagy tisztességtelen. Aggályos körülmény, felhívni, rögzíteni, azt ellenzi, megtagadni. Az új módosítás a megtagadásnak írásbeli formáját írta elő „a közjegyző közreműködését végzéssel tagadja meg, a végzés írásban kell közölni azzal a közjegyzőt a közreműködésre felkérte. A közreműködést kérő fél a végzés felülvizsgálatát kérheti a közjegyző székhelye szerinti megyei bíróságtól. közreműködési kötelezettség: a közjegyző közreműködését a már említett kivételes körülmények esetét kivéve , más okból nem tagadhatja meg. magasabb erkölcsi követelmény: a közjegyző sem hivatalában, sem hivatalán kívül nem tanúsíthat olyan magatartást, amely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja.

Hagyatéki eljárás Definíció: A hagyatéki eljárás olyan külön jogszabályban (törvényben) szabályozott nemperes eljárás, melynek célja az örökléssel kapcsolatos valamennyi kérdés jogvita nélkül történő rendezésének elősegítése, és az örökléssel (ipso iure örökléssel) együtt járó jogi változások realizálása A hagyatéki eljárásban hozott végzés tanúsítja a bekövetkezett öröklést, azaz deklaratív hatályú és anyagi jogerővel nem bír, csupán alaki jogereje van. A hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. tv. [6/1958 (VII.1) IM rendelet]

A hagyatéki eljárás megindul A hagyatéki eljárás hivatalból indul amikor a jegyző halott vizsgálati bizonyítvány, holtnak nyilvánító határozat alapján olyan személy bejelentése alapján, akinek jogi érdeke fűződik értesül a halálról. közjegyző eljárása az elsőfokú bíróság eljárásával azonos hatályú Illetékesség in. 4. § szigorú sorrend: - örökhagyó utolsó belföldi lakóhely - ennek hiányában-, - örökhagyó utolsó belföldi tartózkodási helye - ezek hiányában az elhalálozás helye - ha nem Mo-n -, akkor - a vagyon fekvése - ezek hiányában a Magyar Országos Közjegyzői Kamara - az öröklésben érdekelt hozzá benyújtott kérelme alapján történő - kijelölése szerinti közjegyző illetékes. Ha az illetékességet a vagyon fekvése határozza meg, és több közjegyző is eljárhatna, közülük az jár el, akit - az örökösként érdekeltek lakóhelyét és a vagyontárgyak fekvését figyelembe véve - a jegyző választ. A hagyatéki eljárás lefolytatására illetékes közjegyző kizárólagos illetékességgel rendelkezik ugyanannak az örökhagyónak a hagyatékára vonatkozó újabb eljárásra (póthagyatéki eljárás, megismételt eljárás). Ha a vagyon fekvése szerint több jegyző illetékes, az eljárás bármelyik előtt megindítható; az lesz illetékes, akinél az eljárást előbb indították meg. 33. SZÁMÚ IRÁNYMUTATÁS

Hagyatékátadás ideiglenes teljes [85. §] [83. § (1) és (2) bek.] • jóhiszemű birtokosként • nincs törvényes akadály • öröklési jogvitában érintett és a hagyaték [86. § (1) bek.] - csak 1 örökösként érdekelt vagy - nincs vita