A konszolidáció módszertanáról

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
Advertisements

AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Családi költségvetés Szakmák éjszakája április 15.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Az egészségügyi szolgáltatások finanszírozása 2017.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Egészségügyi Menedzserképző Központ
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Csongrád Megyei Önkormányzat Gyarmati Zoltán
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A helyzet jó, de nem teljesen reménytelen. A háztartás pénze és ideje.
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Az egészségügyi finanszírozás sarokpontjai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
TÁMOGATÁS ÖSSZEGE (Ft)
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Magyar Kórházszövetség XXX. Kongresszus Eger, április
Közgazdaságtan II ppt előadás száma (hét)
Gazdaságpolitika 7. ea.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Hallgatói ösztöndíjak
Köszöntjük kedves vendégeinket!
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Az „Út a munkához” program évi változásai
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Válság után, válság előtt
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
„Egészségügy 5 Dimenzióban” Budapest, augusztus 29.
Előadás másolata:

A konszolidáció módszertanáról Ivády Vilmos 2017. 04.26. MKSZ Konferencia

Mi az amit tudunk az adósságról… mekkora az ágazati adósság összege mekkora az egyes kórházak adóssága mekkora a lejárat szerinti összetétele milyen a dinamikája: növekedés-konszolidáció-növekedés …és hogy újratermelődik 2015 márciusi állapot: 60 mrd Ft-os konszolidáció, 2015 ősze újra 40 mrd Ft az adósságállomány 2016 szeptember 30: 60 mrd Ft adósság, eből 45 mrd Ft 30 napon túli lejárt tartozás 2017 február 28: 18 mrd Ft adósság, havi növekmény 3-4 mrd Ft

…és mi az, amit nem Mi okozza pontosan az adósságot? Intézményi menedzsment gyakorlat? Külső körülmények? Mi a jó adósság és mi nem? Hogyan konszolidáljunk, hogy ne termelődjön újra az adósság? 20 év tapasztalata okán fel kell tenni a kérdést: meg lehet-e, meg kell-e mindenáron szüntetni az adósságot a magyar egészségügyben? Puha költségvetési korlát fenntartása: a társadalmi béke minimumának az ára, a rendszer működésének az érdekében?

Mi kell a sikeres konszolidációhoz? Van(?) Politikai szándék (igaz, hogy szállító vezérelt): Pénzügyi forrás (OEP megtakarítás, egyéb): Adekvát módszertan (hogyan konszolidáljunk) Nem definiálja az elkerülhető adósságot a kormányzat és kórház szintjén Nem osztja meg a forrást Adósságkezelésre intézkedéssel (kórház ráhatásában kezelhető adósság) Adósságkezelésre kórházi intézkedés nélkül (kórház ráhatásán kívüli adósság) Ösztönzésre (adósságelkerülés illetve jó gazdálkodási eredmény elismerése) Van Nincs Lehetőség az éves konszolidációs forrás hatékonyabb felhasználása

Nincs jó-gazdálkodási érdekeltség Mit jutalmaz a konszolidáció? Általában az adósság nagyságát (jót-rosszat egyaránt) Időnként a TVK túllépését Legújabban a megtakarítási pályázatokat is Nincs jó-gazdálkodási érdekeltség

A konszolidáció módszertani problémája: a jó és a rossz adósság elkülönítése Jó adósság: egészségpolitikailag hasznos feladatot takar, csak nincs meg a finanszírozása ott ahol végzik TVK túllépés nem elkerülhető HBCSk-ből Fenntartótól átvett beruházási feladat Rossz adósság: elkerülhető, kórházi menedzsment valamint kormányzati intézkedések meghozatalával és eredményes végrehajtásával Jó menedzsment gyakorlatok elterjesztése, ösztönzés és számonkérés Kormányzati szabályozások módosítása Kényszerű adósság Állami finanszírozás korlátai (ágazaton túlmutató feladat)

Adósság kezelés okok szerint Szakmák egyenlőtlen finanszírozása Minimumfeltételek módosítása Feladat-TVK rendezése Alapdíj emelés csak a kormányzati intézkedéseket fedezi Fajlagos felhasználások és költségek szórása Saját beruházások TVK feletti ell. –elkerülhető HBCSk (TEK-en kívüliek aránya) Átvett feladat Menedzsment hatékonyság Elmaradt intézkedések Finanszírozási deficit KÓRHÁZ Konszolidációban jutalmazni Betegáramlást részben elismerni Jó menedzsment gyakorlatok ÁEEK Help Desk Érdekeltség Intézkedés Intézkedés Alapdíj emelés: Béremelés beépítések és TVK csökkentés hatása felett Jogszabály változtatás Fenntartói döntések Elvárt eredmény, érdekeltség KORMÁNYZAT

Adósság állomány értékelés néhány paramétere Paraméter megnevezés Paraméter tartalma Ft % Értékelési szempont Adósság lejárt szállítói tartozás x dinamika Eladósottság az adósság aránya az eredeti előirányzathoz képest Korrekciók az egészségpolitikai értékelés és a konszolidáció megalapozására Pénzkészlet bankszámla korrigált egyenlege viszonyítás Nettó adósság Lejárt tartozás-pénzkészlet Beruházás saját forrásból végzett beruházás jóság TVK teljesítés a degressziós sáv túllépése-elkeülhető HBCSk Szakmai szerkezet jól finanszírozott szakmák aránya torzítás HBCS szerkezet P-M és az elkerülhető HBCS-k aránya

TVK túllépés-elkerülhető HBCS-k és adósság: TVK korrekció? Megyei és fővárosi kórházak TVK túllépés % Elk. HBCSk % TVK korrekció:TVK túllépés-Elk. HBCS Adósság 1. 5,77% 25,75% -19,98% 4,56% 2. 0,00% 19,98% 3,14% 3. 19,24% -19,24% 1,38% 4. 0,06% 18,19% -18,13% 8,65% 5. 11,01% 17,28% -6,27% 16,12% 6. 15,68% -15,68% 17,87% 7. 5,29% 14,41% -9,12% 4,28% 8. 3,71% 14,21% -10,50% 13,89% 9. 13,32% -13,32% 20,87% 10. 12,14% -12,14% 12,07% 11. 0,17% 11,54% -11,37% 13,78% 12. 11,47% -11,47% 25,63% 13. 10,81% -10,81% 21,72% 14. 9,31% 10,66% -1,35% 4,24% 15. 1,45% 9,35% -7,90% 5,55% 16. 3,12% -3,12% 17. 8,23% -8,23% 11,84% 18. 8,20% -8,20% 5,97% 19. 7,58% -7,58% 7,05% 20. 6,46% 7,43% -0,97% 8,01% 21. 7,40% -7,40% 4,64% 22. 7,10% -7,10% 5,63% 23. 6,80% -6,80% 10,91% 24. 18,51% 6,51% 12,00% 1,62%

Megyei és fővárosi kórházak modellezett teljesítmény korrekciójának hatásai a konszolidáció szempontjából, az elkerülhető HBCSk alapján 2016, mrd Ft   lejárt szállítói állomány elk, HBCSk alapján bevétel korrekció* változó ktg hatás fix ktg hatás teljes költség hatás eredményre gyakorolt hatás kórházak összesen 27,2 -6,5 -0,8 -8,4 -9,2 2,7 *ebből 3 kórház esetében bevétel többlet összesen 1,4 mrd Ft

Köszönöm a figyelmet!