Az óvodapedagógus egy napja a pedagóguskompetenciák tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A szaktanácsadás támogató szerepe
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A gyakorlatvezető mentor
TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS ELLENŐRZÉS Farkasné Egyed Zsuzsanna
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A minősítési rendszer filozófiája
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A szaktanácsadó segítő szerepe
A portfólió - óvodai szakterület
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A fejlesztő célú szaktanácsadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Kovács Ferencné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Szaktanácsadás, Tantárgygondozás a megújuló köznevelési rendszerben Az OFI anyagainak felhasználásával készült.
Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanácsok a portfólió készítéséhez
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az óvodapedagógus egy napja a pedagóguskompetenciák tükrében Grolyóné Szabó Éva 2017. 01.25. Az OH és az OFI anyagának felhasználásával készült

Bemutatkozás, ráhangolódás 2.

Amiről szó lesz… Megújuló köznevelési rendszer A pedagógus életpálya központi eleme a minősítés Jogszabályi háttér Mindenkire vár valami… - Rád mi vár? Új típusú szaktanácsadás kapcsolódása az értékelési keretrendszerhez Pedagóguskompetenciák, szintleírások Az óvodapedagógus egy napja a pedagógus-kompetenciák tükrében 3.

Megújuló köznevelési rendszer Pedagógusok előmeneteli rendszere (életpálya) Pedagógus életpálya nyomon követő rendszer (ePortfólió) Pedagógiai szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) Intézményi önértékelés Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Pedagógus továbbképzési rendszer 4.

Jogszabályok 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről 5.

Mindenkire vár valami… – Rád mi vár? Minősítés Tanfelügyelet Intézményi önértékelés Minősítés Tanfelügyelet Intézményi önértékelés Pedagógus, vezető, intézmény külső értékelése saját célok mentén belső értékelése Pedagógus külső elvárások mentén SZAKTANÁCSADÁS Pedagógus külső értékelése külső elvárások mentén Pedagógus, vezető, intézmény külső értékelése saját célok mentén Pedagógus, vezető, intézmény belső értékelése saját célok mentén 6.

Pedagógus, vezető, intézményi önértékelés területei, eredménye erősségek és fejleszthető területek meghatározása nyolc kompetencia területen öt évre szóló önfejlesztési tervkészítés a vezető segítségével vezető erősségek és fejleszthető területek meghatározása az öt területen önfejlesztési tervkészítés egyénileg két évre, (eljuttatni a fenntartóhoz) Intézmény erősségek és fejleszthető területek meghatározása a hét területen nevelőtestület bevonásával öt évre szóló intézkedési tervkészítés, (eljuttatni a fenntartóhoz) 7.

Tanfelügyelet 1985 óta nincs szakmai kontroll Cél: külső, ellenőrzési értékelési rendszer az intézmények egységes, nyilvános szempontokra épülő támogatása feltárja és megmutatja az erősségeket és fejlesztendő területeket MEGERŐSÍTÉS, FEJLESZTÉS pozitív visszacsatolás Az ellenőrzés folyamán annak feltárása folyik, milyen módon és mértékben jelennek meg az alábbi szakmai tartalmak: Az általános pedagógiai szempontoknak való megfelelés. Az Óvodai nevelés országos alapprogram nevelési céljainak való megfelelés. Az intézmény pedagógiai programjának való megfelelés. 8.

Tanfelügyelet (folytatása) Az ellenőrzés területei – az első pont kivételével – megegyeznek az óvodapedagógusok előmeneteli rendszerében használt óvodapedagógus-minősítési területekkel (8 pedagóguskompetencia) A tanfelügyelet ≠ pedagógus minősítés 9.

A pedagógus életpálya központi eleme a minősítés Mi a célja a minősítési rendszer bevezetésének? A köznevelési rendszer eredményesebbé tétele A pedagóguskompetenciák értékelésében országos egységes rendszer kialakítása A nevelő – oktató munka eredményességének növelése A minőség elismerése és jutalmazása A pedagógusok hivatásbeli továbbfejlődésének ösztönzése A pedagógusok motiválása saját teljesítményük javítására 10.

Minősítési kötelezettség kikre vonatkozik? A köznevelési intézményben pedagógus munkakörben, a  pedagógiai-szakmai szolgáltatatást nyújtó intézményben pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben, a  nevelési-oktatási intézményben nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben pedagógus szakképzettséggel rendelkező, (2015.szept. 1-től) a  gyermekek védelméről és a  gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottakra. NKt. 65.§ (9) 11.

12.

Lehet, hogy hosszú az út a végső célig, De minden apró lépéssel közelebb kerülsz hozzá. És minden lépés amit megteszel, Attól Te magad is több leszel.. 13.

Új típusú szaktanácsadás – kapcsolódása az értékelési keretrendszerhez Tanfelügyelet a szaktanácsadás segítheti a pedagógust a felkészülésben segíthet a tanfelügyelet során elkészülő pedagógusértékelés fejlesztő javaslatainak megvalósításában Minősítés segíthet annak felmérésében, mely kompetenciaterületeken felel meg a pedagógus a következő életpálya-fokozat követelményeinek, hol van még szükség fejlődésre 14.

Új típusú szaktanácsadás célja, alapelvei, kulcsszavai A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének egyénre szabott , segítő támogatása, összefüggésben a kiépülő minősítési rendszerrel Alapelvek Folyamatosság Személyre szabottság Egyenrangúság Kulcsszavak: Fejlesztő célú Szükségletalapú Egyéni Támogató Segítő 15.

3 x JÓ = Szaktanácsadás JÓ a vezetőnek, JÓ a pedagógusnak, JÓ a tanácsadónak, mert információkat szerez a köznevelési rendszer által megfogalmazott követelményeiről, átfogó képet kap a pedagógusok munkájáról, a teljes intézmény munkája tudatosabbá válik. könnyebbé válik számára a pedagógus kompetenciák értelmezése, segítséget kap szakmai jövőképének kialakításához, képessé válik portfóliójának tudatos összeállítására, mert nem a hibát, hanem az elért eredményeket fogják keresni a munkájában. fontos és felelősségteljes munkát végezhet, megismer értékes pedagógus egyéniségeket és magas színvonalon dolgozó intézményeket. 16.

Miért jó nekem a szaktanácsadó? 17.

Pedagóguskompetenciák Dr. Kimmel Magdolna előadása nyomán A kompetencia tágabb értelmezése: „A kompetencia a tulajdonságok, képességek és attitűdök dinamikus együttese” (ECTS felhasználói kézikönyv 2005). A pedagógusi (vagy pedagógiai) kompetenciák azoknak a pszichikus képződményeknek, tudásnak, attitűdöknek és képességeknek az összességét jelentik, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket eredményesen elláthassák. (Kotschy Beáta szerk. 2011. A pedagógussá válás és a szakmai fejlődés sztenderdjei.) 18.

Fogalmak A tudás az ismeretek olyan rendszerének birtoklása, melyben az egyes ismeretek egymással összefüggenek és készek az alkalmazásra. A képesség kifejezés alatt értünk minden olyan tudásfajtát, amely valamilyen aktivitást lehetővé tesz birtoklója számára (a képesnek lenni valamire) Attitűd 1. Magatartás, viselkedés, modor, szellemi beállítottság, szerep. 2. Hozzáállás, viszonyulás valamihez, vagy valakihez. 19.

A pedagógusok értékelésének elemei, a pedagóguskompetenciák A 326/2013 A pedagógusok értékelésének elemei, a pedagóguskompetenciák A 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet 8.§ (3) bekezdés 1. szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, 2. pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, 3. a tanulás támogatása, 4. a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség, 5. a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, 6. pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, 7. kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint 8. elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. 20.

Mélyítés, rajzolás, párosítás 21.

Szünet 22.

Fogalmak Sztenderdek = kompetenciaszintek (rendelkezünk egy adott kompetenciával, de nem mindegy, milyen szinten) Indikátorok = tevékenység-leírások (konkretizálják a kompetenciaszinteket) Ezeknek a kompetenciáknak a meglétét és szintjét értékeli a minősítő bizottság mind a minősítési eljárás, mind a portfólió értékelése során. 23.

Szintleírások A pedagógus-életpálya egyes szakaszaival kapcsolatos szakmai elvárások Jellemzői: • Kompetenciaalapúak (tudás, képesség, attitűd) • Egyértelműek • Szakszerűek • A fokozatokon előrehaladva az egyes kompetenciák bővülnek és mélyülnek • Különböző munkakörökhöz tartoznak A szintleírások minden szereplő számára útmutatást, támpontot adnak. 24.

Fontos A három komponens: a tudás, a képességek, az attitűdök eltérő ütemben fejlődnek Minden pedagógus egyéni fejlődési utat jár be, egyéni ütemben, (mert más munkakörülmények közé kerül, más és más hatások érik.) 25.

1. A szakmai és módszertani tudás rendelkezik az információszerzéshez, az információk feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges alapvető felkészültséggel ismeri a szakmódszertan hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit. Képességek: képes szakszerűen kifejezni magát képes a szaktudományi, továbbá az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások alkalmazására önreflexióra és önkorrekcióra képes. Attitűdök: nyitott a megismerés, illetve a tapasztalatszerzés iránt törekszik a gyermekek megismerési vágyának felébresztésére és fenntartására 26.

2. A pedagógiai folyamatok tervezése Tudás: ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat Ismeri a szakmódszertani szempontokat képes az ONAP és a PP nevelési céljainak érvényesítésére. Képességek: képes pedagógiai munkájának megtervezésére képes a pedagógiai céloknak és az életkori sajátosságoknak megfelelő nevelési-oktatási folyamat meghatározására képes hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására Attitűdök: fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és a rugalmas megvalósítást. kész figyelembe venni a gyermekek sajátosságait 27.

3. A tevékenységekben megvalósuló tanulás támogatása Tudás: ismeri az általános pedagógiai-pszichológiai módszerek, eljárások alkalmazásának speciális szempontjait, lehetőségeit kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit Képességek: képes módszerek, szervezési formák kiválasztására, illetve megvalósítására képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a tanulási nehézségek felismerésére Attitűdök: fontosnak tartja a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, differenciálást elősegítő tanulási stratégiák, módszerek alkalmazására 28.

4. A gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése Tudás: alapvető pszichológiai, pedagógiai tudás a személyiség sajátosságai és fejlődése a személyiségfejlődés zavarai a gyermeknevelés, a tehetséggondozás és az egészségfejlesztés módszerei a gyermek megismerésének módszerei fejlesztendő speciális kompetenciák 29.

4. A gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése Képességek: a megtapasztalt pedagógiai gyakorlatot, a gyermek egyéni szükségleteit figyelembe véve olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi fejlődését, az egészséges életvitel kialakítását. Attitűdök: törekszik saját megalapozott pedagógiai nézeteinek megfogalmazására nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek elsajátítására. tiszteli a gyermek személyiségét, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden gyermekhez 30.

5. A gyermekcsoportok, közösségek alakulásának fejlesztése Tudás: a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságai a csoportok és a gyermekek társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket, a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszereket. Képességek: a gyermekcsoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése együttműködést támogató, motiváló módszereket alkalmaz képes a konfliktusok hatékony kezelésére Attitűdök: elkötelezett az alapvető értékek iránt szociális érzékenység, segítőkészség jellemzi előítéletektől mentesen végzi munkáját nyitott mások véleményének, értékeinek megismerésére 31.

6. A pedagógiai folyamatok és a gyermekek értékelése Tudás: tisztában van alapvető értékelési és mérésmetodikai szabályokkal, összefüggésekkel az elsajátított ismeretek mérésére, értékelésére alkalmas sajátos módszereket, eszközöket. Képességek: képes értékelési formák, módszerek meghatározására, az értékelés eredményeinek felhasználására. Attitűdök: reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában 32.

7. Kommunikáció, szakmai együttműködés Tudás: ismeri a gyermekekkel való kommunikáció sajátosságait tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól Képességek: képes a gyermekekkel a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra Attitűdök: pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon. kész részt vállalni fejlesztési, innovációs tevékenységben 33.

8. Elkötelezettség a szakmai fejlődésért Tudás: önállóan képes szakmájával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására. Képességek: saját pedagógiai gyakorlatának folyamatos elemzésére és fejlesztésére jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. egyenrangú partner a szakmai kooperációban Attitűdök: önismeretének fejlesztése érdekében önismereti, önértékelési technikákat használ. nevelő munkájáért felelősséget vállal. 34.

Az óvodapedagógus egy napja a pedagóguskompetenciák tükrében 35.

Tevékenységek Játszik Beszélget Támogat Mesél Értékel Ismer Differenciál Elfogad Tervez Nyugtat Motivál Megfigyel Gondoskodik Dokumentál Tanul Fejleszt Segít Megteremt Együttműködik Késztet Elvár Élményt nyújt Megold Közvetít Meghallgat Alakít Tapasztaltat 36.

Záró gondolatok Mottó:„ A legnagyobb ajándék, amit a gyermekeknek adhatunk, a feltétlen szeretet, a széttárt karok és egy készséges fül.” (ismeretlen) Feltételezés: Minden pedagógus rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges kompetenciával Képes önállóan dolgozni, és önállóan reflektálni munkájára, Képes levonni a megfelelő tanulságokat. Mottó: „A világon a legszebb pálya a pedagógusé, aki a legtökéletesebb önpazarlásra, önmagának szétosztására vállalkozott.” (Németh László) 37.

a megtisztelő figyelmet! Köszönöm a megtisztelő figyelmet!