Földrajz szakmódszertan VIII.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
VI. Interaktív Tábla Konferencia
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa 11. A tanítás (fizikai) feltételei.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hagyományos szemléltető eszközök
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Minta a beadandó feladathoz
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
Oktatástechnológia Koczka István, Makra Csaba, Vénné Meskó Katalin.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A Számvitel Didaktikája
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Figyelem irányító ábrák
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Alkalmazott nyelvészet I.
Munkaszervezési formák
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A MULTIMÉDIA alapjai
Készítette: dr. Létray Zoltán
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Nemzeti Köznevelési Portál
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
11. Vizuális jelképek, jelek, sematikus ábrák
Előadás másolata:

Földrajz szakmódszertan VIII. Szemléltetés funkciói, tervezése A tanítás, tanulás infrastruktúrája Egyes taneszközök hatékonyság vizsgálata Közvetett és közvetlen szemléltetés eszközei

„Semmi sincs az értelemben, ami ne lett volna meg az érzékekben.” J. Locke Valósághű képzetek a tanulók tudatában csak az érzékszervek útján közvetlenül szerzett tapasztalatok alapján keletkeznek.

Szemléltetés (Kormány Gy.) „A szemléltetés az oktatási folyamatban alkalmazott eljárás, mely egyaránt vonatkozik a pedagógus és a tanuló tevékenységére. Az oktatás folyamatában a felhasznált eszközök a valóság tárgyainak, objektumainak megfigyelése teszi lehetővé az érzéki észlelést, s elősegíti a pontos, világos képzetek kialakulását a külvilág tárgyairól, jelenségeiről. A szemléltetés biztosítja az érzéki megismerés és az elvont gondolkodás szoros kapcsolatát, megkönnyíti a tananyag megértését, s ezáltal biztosítja a tananyag tartós bevésését.”

„Szemléltetés” bizonyos egyoldalúságot sugall -> Tanár bemutat – tanuló szemlél? -> A tanuló nem passzív visszatükrözője a megfigyelteknek, hanem aktív észlelője. Lényeg a közös tevékenység!

Szemléltetés funkciói: Ismeretszerzésben – valósághű kép kialakítása A tényismeretek közvetítése, s ezáltal alapot biztosít ismeretszerző tevékenységéhez, a belső aktivitás fejlesztéséhez Ismeretek bevésését, rögzítését, megszilárdítását szolgálja. Ellenőrzésben – ismeretek alkalmazásának lehetőségét kínálja Motivál Élményszerűvé, vonzóvá teszi a földrajzórát Önálló tevékenységre késztet

Schramm (1963): a taneszközök négy nemzedéke Első nemzedék: Azon tárgyak tartoznak ide, melyek elkészítése és bemutatása még nem igényelt technikai eszközt. Pl. képek, térképek, grafikus ábrázolások… Második nemzedék: Az ide tartozó taneszközök előállítása már technikai eszközökkel, gépekkel történt, de az információ belőlük egyéb eszköz nélkül kinyerhető. Pl. tankönyvek, munkafüzetek és egyéb nyomtatott taneszközök… Harmadik nemzedék: E csoportba az audiovizuális taneszközök és információhordozók tartoznak. Negyedik nemzedék: Azon taneszközöket soroljuk ide, melyek már a tanulás irányítását is képesek ellátni. Ilyen pl. programozott tankönyvek, oktatócsomagok. Ötödik nemzedék (Szűcs Pál, 1986): Ide sorolhatók az IKT (Információs és kommunikációs technika) modern eszközei, a számítógép és az internet is.

A különböző érzékelésekhez kapcsolódó tanulási hatékonyság

H. Ruprecht (1970) kísérlete szerint: Tanulók teljesítménye: Hagyományos oktatás 100% Kiegészítve magnóval 112% Kieg. szöveg értelmezéssel 112% Kieg. Videóval 121%

A taneszközök kilenc fajtáját különbözteti meg: Nyomtatott taneszközök (tankönyv, munkafüzet, szakkönyvek stb..) Nyomtatott grafikai eszközök (pl. falitérképek, atlaszok) Auditív információ hordozók (pl. hangfelvételek lejátszása) Vizuális információhordozók (vetített képek, transzparensek) Audiovizuális információhordozók (pl. videó részlet, animáció) Tanulói kísérleti eszközök Tanári demonstrációs eszközök (pl. kőzetgyűjtemény) Oktatócsomagok (egyéni és csoportos tanuláshoz készített multimédia rendszerek) Oktatástechnikai eszközök (pl. számítógép).

Helyezzük el! Számítógép Űrfelvétel

A szemléltetés tervezésének fő lépései az alábbiakban foglalhatók össze (Falus, 2003): A bemutatandó műveletet alkotó készségek ill. tudás elemzése. Ismeretelemek kiválasztása: Mit kell szemléltetni a helyes fogalomalkotás céljából? A szemléltetés sosem lehet öncélú, mindig mérlegelni kell, hogy ténylegesen megkönnyíti-e a fogalom, jelenség megismerését? A megfelelő szemléltetési forma megválasztása. Milyen eszközök szükségesek, mi áll rendelkezésünkre? Órán hova és hogyan illesszük be a szemléltetést? Kapcsolódó munka szervezeti formáinak meghatározása. A vizuális és szóbeli elemek kapcsolatának megtervezése. Megfigyelési szempontok, megfigyelést irányító kérdések megtervezése. Óra előtt előkészítjük, kipróbáljuk, beállítjuk stb. a kísérletet, a szemléltető eszközt, a megfigyelni kívánt tárgyat stb. A tanulók számára kérdezési lehetőség biztosítása. A művelet esetleges megismételhetőségének biztosítása. Egyéni gyakorlás lehetőségének biztosítása. A tevékenység értékelése, összegzése.

Szemléltetés módja Amennyiben a szemléltetés nagyméretű pl. kivetített kép segítségével történik -> az elemzés frontális beszélgetéssel szervezhető. Ha a bemutatás tárgya minden tanulónál rendelkezésre áll -> a megfigyelés önállóan is végrehajtható. Fontos! Hiába fáradunk a szemléltető anyag összeállításával, ha a bemutatás módja nem tökéletes (pl. a képet csak villanásnyira látják, nem elég éles a kép, a vetítő felület rossz elrendezésű stb.)

Tanítás - tanulás infrastruktúrája Az iskola infrastruktúrája: az a tárgyi környezet, amely a tanítást, tanulást szolgáltatásszerűen segíti (pl. iskola épület, állóeszközök, bútorok, taneszközök stb…) „kréta-pedagógia” (a pedagógus szerepét túlzóan kiemelik) P.H.Coombs (1971): „A drága oktatás lehet rossz, de a jó oktatás sohasem olcsó.” Az audiovizuális technika iskolai bevonulásával a hagyományos könyvtárak médiatárrá alakulnak -> kialakul az un. Médiával támogatott oktatás gyakorlata, lehetősége.

Földrajz: „médiabarát tantárgy” Médiatárak – médiával támogatott oktatás:

A médiával támogatott oktatás során….. A tanár információ monopóliuma megszűnik, a tanulók információ feldolgozó tevékenysége dominál, megtanulnak értelmezni, szelektálni, befogadni… A tanár segíti a tanuló információ feldolgozó tevékenységét. „A verbalizmus orientált oktatás a tanár domináló szerepén keresztül magában rejti a gondolkodás és a vélemények konformizálásának veszélyét.”

Médiakombinációk alkalmazása Az oktatási folyamatban minden médiának megvannak a sajátos alkalmazási lehetőségei: Pl. folyamat: film, animáció Statikus állapot megfigyelése, leírása: vetített kép Fejlődés: fólia vagy képsorozat.

„A korszerű taneszközök kiszorítják a tanárt az osztályteremből?” Nem. A tanár, mint a tanulás szervező mindig jelen van, hol az előtérben, hol a háttérben.

A földrajzi szemléltetés lehetőségei: Valóság közvetlen bemutatása tanulmányi kirándulás lakóhelyen házi feladatként végzett önálló megfigyelés természetes segédletek, különb, gyűjtemények bemutatása földrajzi kísérletek Közvetett szemléltetés eszközei Tankönyv Képek és vetített képek Légi és űrfelvételek Videó Domborzat modellek Térképek Táblai vázlat írásvetítő

VÉGE!