Pallasz Athéné Egyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Komplex Instrukciós Program
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Piacképes programozói tudás a középiskolában
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
E-learning és a multimédia
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A neveltségi szint mérése
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Danyi Gyula Informatikai fejlesztések fontossága az iskolákban - különös tekintettel a tanári szemléltetés (oktatástechnológia) problémáira Budapesti Műszaki.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Dr. Papp-Danka Adrienn Tanulásmódszertani útmutató online tanuláshoz X. MoodleMoot Konferencia, június 26.
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A programozható mikrokontroller
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
Tóth Zoltán és Szalay Luca
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
PROGRAMOZÓ/INFORMATIKUS SZAKMA BEMUTATÁSA KÉSZÍTETTE : PINTARICS – DÉVÉNYI ZSOMBOR.
Előadás másolata:

Pallasz Athéné Egyetem Robotika óvodától egyetemig - konferencia és tehetségnap Innovatív eszközökkel és módszerekkel támogatott programozás oktatás rövid és hosszú távú hatásvizsgálata Dr. Pásztor Attila Pallasz Athéné Egyetem GAMF KAR pasztor.attila@gamf.kefo.hu

Az előadás tartalma Előzmények – a kezdők programozás oktatásának néhány problémája (saját és külföldi tapasztalatok) Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban Programozható robotokkal segített programozás oktatás rövidtávú hatásvizsgálata a PAE ( KF) GAMF karán (2012 - 14) A hatások tartósságának vizsgálata (2014 - 16)

Előzmények : Problémák a kezdők programozás oktatásában Kérdőíves felmérés 100 hallgatóval ( 1 félév programozás tanulás után) ( Kiss R. – Pásztor A. 2007 ) Sartatzemi és munkatársai (2005). A legfontosabb és problémák, amikbe a kezdők ütközhetnek: A professzionális programnyelvek széleskörű megvalósítást kínálnak, de ennek következményeképpen bonyolultak. A professzionális programnyelvi környezetek valójában nem felelnek meg a kezdő programozók igényeinek. Az érdekes problémák megoldása érdekében a tanulóknak meg kell tanulni a nyelv széleskörű használatát és a nagy programok fejlesztését, ami a rövid tanulási idő miatt kivitelezhetetlen. A professzionális programnyelvek széleskörű megvalósítást kínálnak, de ennek következményeképpen bonyolultak. A tanításban egy probléma megoldásának folyamán a tanulók figyelme inkább a programnyelvre fókuszálódik, mint magára az aktuális probléma megoldására. Ennek megfelelően egy egyszerű algoritmus programnyelvi megvalósítása is magas szintű szellemi tevékenységet igényel. A professzionális programnyelvi környezetek valójában nem felelnek meg a kezdő programozók igényeinek, az általuk kínált funkciók nem nyújtanak támogatást a kezdők számára, nem kapnak támogatást a szintaktikai hibák azonosítására, sem a hibaüzenetek, sem a debuggerek nem a kezdőknek készülnek, hanem sokkal inkább a profi programozóknak. Az érdekes problémák megoldása érdekében a tanulóknak meg kell tanulni a nyelv széleskörű használatát és a nagy programok fejlesztését, ami a rövid tanulási idő miatt kivitelezhetetlen. A tanítás elvű programozás problémáin kívül, a tanulók más problémákkal is találkoznak, mint pl. a nyelv nehéz struktúrája, a nyelv szintaktikája, a gépi vezérlés problémái, valamint a programfejlesztés, a hibakeresés és vezérlés eszközeinek használata.

Új eszközök a tantárgycsomag oktatásához EV3 LEGO RCX LEGO NXT

Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban Programozás oktatás robotokkal: esettanulmány a görög középfokú oktatásból Sartetzami és társai 2005. Mindstorms RCX robotok. ROBOLAB ikonvezérelt programnyelvi környezet. 5*2 órás kurzusok. Konklúziók A valós rendszerek használata pozitív hatású, megismerkedhetnek a robothasználattal. A program futásának ellenőrzését, látható, gyakorlati úton. Nehézségek, - ciklusok, elágazások, amivel kezdő programozók szembesülnek más környezetben is.

Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban Vizsgálat a robot szimuláció és a valós robotok hatékonyságáról Wu és társai (2007). Az egyik csoport (75 fő) a LEGO RCX. A másik csoport (76 fő) a LEGO Mindstorms Szimulátor. leJos (Java). Konklúzió A programok megértésében és a programok készítésében nincs szignifikáns különbség a két csoport között. A valódi robotok futtatása fejlődést gyakorolhat a programozási algoritmusok megalkotására. A robotokkal tanuló csoport sokkal pozitívabb tanulási attitűdöket mutat és énképet mutatott.

Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban Myurobo robotokkal történő oktatás Kamada és munkatársai (2007). A hardver és szoftver együttes tanítása. Myurobo robotot - „üvegtégla” hatás . Dolittle programnyelv. 10 órából állt – 2 óra programnyelv-tanulás, 4 óra robotépítés, 4 óra programozás. Konklúzió A résztvevők előnynek találták: az eszköz olcsó (20 euró), „üvegdoboz” stílusú, a vezérlőnyelv ingyenes. Hátrány : nincs valós idejű számítógép vezérlés. Az objektum orientált vezérlő nyelv nehéz. Célszerű az oktatás során az eszközök mechanikájának és vezérlési lehetőségeinek megismerését egyszerre tanítani. Az egyszerű és olcsó robotokat nem csak az iskolában, hanem olcsó áruk miatt otthon is használhatták. A robotok összeszerelése során a kísérlet irányítói szerint mechanikus ismeretekre is szert tesznek a tanulók. A robot felépítése az „üvegdoboz” elvet követi, azaz látszik a mechanika és az elektromos részek huzalozása. A kísérletben résztvevő tanárok szerint a gépek mechanikai és elektronikai összefüggései a gyerekek számára így jobban érthetőek.

Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban Karos mobilrobot használata a vezérlési és mechanikus problémák Kurebayashi és munkatársai (2007). 123 fős kísérleti csoport. Tri-axiális robotok. Új tanterv kísérlet : mechanika, elektronika és informatika közös rendszerben tanítása. Konklúzió Az új rendszerben robotépítést és a programozást is nehéznek, de élvezetesnek találták. Magas azok aránya, akik szívesen folytatnák a robotprogramozás tanulását. Az új tanterv sikeresen nyújt segítséget a beépített rendszerek komplex tanításához.

Valós és virtuális robotok felhasználása az oktatásban A robotokkal támogatott oktatás hatásának mérése az informatikában Fagin és Merkle ( USA) 2003. 800 fős kísérleti és kontroll csoport. LEGO MINDSTORMS robot. Ada/Mindstorms programkörnyezet. Konklúzió Az eredmények a robotokkal tanulók esetében rosszabbak voltak ( ok lehet az oktatók tapasztalatlansága). Pozitív motiváció. A robot az oktatásban nem „csodaszer”.

Programozható robotokkal segített programozás oktatás rövidtávú hatásainak vizsgálata a KF GAMF karán 2007 Modell-robotok programozása tantárgy NXT , RCX és surveyor robotok használata NQC, NXC programnyelvi környezet Konstruktivista pedagógiai módszer Munkavégzés csoportosan Projektfeladat megoldása csoportosan

Programozási lehetőségek Az NQC/ NXC nyelv sajátosságai: Elágazások (szelekció) Ciklusok (iteráció) Függvények Multitasking technológia Érték és hivatkozási típusú paraméterátadás Beépíthető include állományok, speciális függvényekkel Kommunikáció IR porton és blue toothon keresztül.

Az eszközök rövidtávú hatásvizsgálata Hipotéziseink és a kísérlet mintacsoportjai H1: Tanulási motiváció ( pl. programozási énkép) növelése az eszközök segítségével. H2: Programozás ismeretek és készségek magasabb és alkalmazhatóbb szintre fejlesztése. H3: A robotok a tanítás – tanulási folyamatot élvezetesebbé teszik javítva a hallgatók programozási attitűdjét. Teszt csoport (n = 41) robotokat használ. Kontroll csoport (n = 46) a hagyományos eszközöket és metódusokat használja.

A mérés és az elő teszt eredményei: Az eszközök rövidtávú hatásvizsgálata A mérés és az elő teszt eredményei: A programozási attitűd és a programozási énkép mérése 17 itemből álló kérdőív, rangskálás és Likert-skálás kérdésekkel. Alapvető programozási ismereteket és készségeket mérő teszt (15 item ) Crobach-α = 0,72. A különbség a két csoport közt nem szignifikáns: - programozási képességek (x1 = 45.8 %p; x2 = 40.7 %p; F = 0.91; p = 0.34; t = 1.61; p = 0.11) - programozási énkép (x1 = 46.7 %p; x2 = 45.8 %p; F = 0.01; p = 0.95; t = 1.54; p = 0.13)

Az eszközök rövidtávú hatásvizsgálata Utóteszt eredményei Teszt csoport: Programozási ismeretek kismértékű de nem szignifikáns fejlődése (x1 = 45.8 %p; x2 = 49.1 %p; t = -1.23; p = 0.23) Programozási énkép szignifikáns fejlődése (x1 = 46.7 %p; x2 = 51.7 %p; t = -2.60; p = 0.01) Kontrol csoport: Programozási ismeretek kismértékű de nem szignifikáns fejlődése (x1 = 40.7 %p; x2 = 43.0 %p; t = -1.01; p = 0.34) Stagnáló programozói énkép (x1 = 45.8 %p; x2 = 43.6 %p; t = -0.45; p = 0.66) Az eredmények azt mutatják, hogy a rövid periódus ellenére is jelentős énkép-fejlődést eredményezett az új eszközök és módszerek használata. Ez fontos a további tanulás szempontjából, mert a fejlett énkép nagyon erős hatást gyakorol a tanulók további iskolai teljesítményére (Helmke és van Aken, 1995; Niemivirta, 1997). A hallgatók további nyomon követésével kívánjuk ellenőrizni, valóban hatást gyakorol-e az énkép fejlődése a további programozás eredményességére

A hatások tartósságának vizsgálata A vizsgálat fő kérdései : Tartós-e a rövidtávú vizsgálatban kimutatott a robotoknak az énképre gyakorolt pozitív hatása ? Tartósak maradtak-e a téma iránti attitűdök ? A rövid távon kedvezőnek mutatkozó változások transzferálódnak-e a programozás más területeire? Vizsgálati minta 33 fő – mind részt vettek a rövidtávú vizsgálatban. Életkori átlag 30,9 év, szórás 6,1 év. 3-5 éve tanulták a tantárgyat. Kontrollcsoport nincs – nem állt rendelkezésre adatbázis.

A hatások tartósságának vizsgálata Az alkalmazott mérőeszköz és a mérés lebonyolítása: Elektronikus levél – válaszadás 62%. Kérdőív – A hosszú távon is mérhető hatások értékelésére. 18 kérdésből álló kérdéssor – tantárgyhoz és a programozáshoz fűződő jelenlegi attitűdök, valamint a programozáshoz és a mobilrobotok programozásához kapcsolódó énkép értékelésére. Válaszok ötfokú Likert-skála

A hatások tartósságának vizsgálata Eredmények: Pozitív hosszú távú attitűdök: A minta tagjai könnyebbnek (60,6%) vagy sokkal könnyebbnek (36,4%) találták a tárgyat, mint más programozás tárgyakat. A válaszadók 90,9%-a sokkal szórakoztatóbbnak találta a tárgy tanulását más tárgyakénál . A válaszadók többsége (75,8%-a) szerint több vagy sokkal több hallgatói aktivitásra adott lehetőséget a tantárgy óraszervezése. A programozási énkép: A mobilrobotok programozására vonatkozó énkép-összetevő jelentősen erősebb, mint a programozáshoz általában fűződő összetevőé.

A hatások tartósságának vizsgálata Konklúzió: A mobilrobotokkal végzett programozás-oktatás előnyösen fejlesztette a hallgatóknak a tantárgy iránti attitűdjét és énképét, de a fejlesztés tartós hatása nem transzferálódik a többi programozási területre. A sikeres transzferhez feltételezhetően szükségesek lennének a további programozásból adódó sikerélmények, az ezzel jelenleg is foglalkozók programozási énképe fejlettebbnek mutatkozott.

Összefoglalás A programozható robotok jól használhatók az oktatás különböző szintjein így a felsőoktatásban is. Eszközök a programozás megszerettetése, motiváció növelésére. Lehetőséget nyújtanak a már megszerzett elméleti ismeretek gyakorlati megvalósítására. Programnyelvek, programozási környezetek kipróbálása életszerű szituációkban. Különböző tantárgyak segédeszköze, a cél megvalósításának egy új lehetősége. Mesterséges Intelligencia, algoritmuselmélet, képfeldolgozás, alakzat-felismerés, kommunikáció, játékelmélet…. Szakdolgozatok száma > 50, TDK munkák robotokkal , OTDK helyezések

Köszönöm a figyelmet!