Erdély2020 Fejlesztési Terv

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Regionális fejlesztési lehetőségek
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Winkler Gyula EP képviselő
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Erdély2020 Fejlesztési Terv Az EU költségvetési időszakának vezető irányvonalai Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Kolozsvár, november.
Erdély2020 Fejlesztési Terv Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Temesvár, december 3. Az EU közötti költségvetési kerete.
EU 2020 Stratégia ERDÉLY 2020 Fejlesztési Terv Romániai Magyar Üzleti Egyesület Temesvár, május 25. WINKLER Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ,
ERDÉLY 2020 – SZÉKELYFÖLD 2020 Fejlesztési Terv
ERDÉLY 2020 – PARTIUM 2020 Fejlesztési Terv március 21. Európai Parlament, Brüsszel WINKLER Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP)
EURÓPA 2020 Stratégia ERDÉLY 2020 Fejlesztési Terv szeptember 24., Kolozsvár XX. RMKT Vándorgyűlés WINKLER Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ,
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az energiahatékonyság finanszírozása a as programozási időszakban.
Mérhető-e a fenntarthatóság? – Az Európa 2020 stratégia példája Fenntarthatóság és Magyarország 2025-ben SJTB Tudományos ülés, november 19.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Magyar Útügyi Társaság
Erdély2020 Fejlesztési Terv Az EU költségvetési időszakának vezető irányvonalai Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Kolozsvár, 2012.
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Európai Uniós ismeretek
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

Erdély2020 Fejlesztési Terv Az EU 2014-2020 közötti költségvetési kerete Winkler Gyula európai parlamenti képviselő Temesvár, 2012. december 3.

Tartalom: MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete MFF és az Európa 2020 Stratégia Erdély 2020 Fejlesztési Terv

1. rész: MFF: Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete

Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete I. Multianual Financial Framework - MFF Az MFF nem az EU hétéves költségvetése, hanem egy olyan mechanizmus, amely biztosítja, hogy az uniós kiadások tervezhetőek legyenek. Az MFF az uniós költségvetés minden egyes fejezete vonatkozásában meghatározza a maximálisan rendelkezésre álló források („felső korlátok”) összegét.

Az Európai Unió többéves pénzügyi kerete II. Az MFF meghatározza a következő évek tényleges politikai prioritásait, így nemcsak költségvetési, hanem politikai keretet is alkot. Válaszol arra a kérdésre, mely szakpolitikai területekre fordítson több, illetve kevesebb pénzt az EU a jövőben (kohézió, mezőgazdaság, kutatás és innováció, oktatás stb.) A jelenleg érvényben lévő MFF a 2007-től 2013-ig terjedő időszakra szól.

MFF 2014-2020 ütemterve Az Európai Bizottság a javaslatát 2011-ben tette közzé. Jelenleg az Európai Parlament és az Európai Tanács asztalán van. Várhatóan 2013 elején

MFF 2014-2020: követekező lépések A végleges szöveget együttesen az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak kell elfogadnia, a 2 intézmény alkotja az Európai Unió „költségvetési hatóságát”. az Európai Parlament még dolgozik az álláspontján az MFF-re vonatkozóan 2012. november 22-23: speciális EU csúcs, amelyen tárgyaltak az MFF-ről – nem sikerült megállapodni a tagországoknak 2013. eleje (január vagy február vagy március): speciális EU csúcs: az MFF várható elfogadása

MFF 2007-2013 és 2014-2020* *Az Európai Bizottság javaslatában szereplő összegek

MFF 2014-2020 évekre és területekre

MFF 2014-2020 ágazatokra

2. rész: Az MFF és az Európa 2020 Stratégia

Európa 2020 Stratégia 3 prioritás: Az Európa 2020 Stratégia (2011-ben tette közzé az Európai Bizottság) 3, egymást kölcsönösen megerősítő prioritást tart szem előtt: Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása Fenntartható növekedés: erőforrás-hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint a szociális és területi kohézió által jellemzett gazdaság kialakításának ösztönzése

Európa 2020 Stratégia 5 cél: Az EU 5 fontos területre vonatkozóan tűzött ki 2020-ra elérendő, ambiciózus célokat: Foglalkoztatás: a 20–64 éves korcsoportba tartozó lakosság 75%-ának foglalkoztatása. Innováció: az EU GDP-jének 3%-át kell kutatásra és fejlesztésre fordítani. Éghajlatváltozás: a „20/20/20” éghajlattal, illetve energiával kapcsolatos célkitűzések elérése. Oktatás: Az iskolából lemorzsolódók arányát 10% alá kell szorítani, és a 30–34 éves korú lakosság legalább 40%-a rendelkezzen felsőfokú vagy azzal egyenértékű végzettséggel. Szegénység: A szegénység visszaszorítása azáltal, hogy legalább 20 millió ember esetében csökken a szegénység vagy kirekesztődés kockázata az EU-ban.

Európa 2020 Stratégia 7 kezdeményezés: 7 kiemelt kezdeményezés a haladás ösztönzésére: Innovatív Unió (COM/2010/546) Mozgásban az ifjúság (COM/2010/477) Európai digitális menetrend (COM/2010/0245 f/2) Erőforrás-hatékony Európa (COM/2011/21) Iparpolitika a globalizáció korában (COM/2010/0614 ) Új készségek és munkahelyek menetrendje (COM/2010/682) Szegénység elleni európai platform (COM/2010/758)

Kezdeményezés: Innovatív Unió Az Innovatív Unió kezdeményezés a kutatásra és innovációra fordított finanszírozás javítására szolgál, annak érdekében, hogy az innovatív ötletekből a növekedést és a foglalkoztatást segítő termékek és szolgáltatások jöjjenek létre. További információk: http://ec.europa.eu/innovation-union http://www.facebook.com/innovation.union http://twitter.com/innovationunion 15

2. Kezdeményezés: Mozgásban az ifjúság A Mozgásban az ifjúság az oktatási rendszerek teljesítményének növelését és a fiatalok munkaerő-piaci hozzáférésének könnyítését szolgálja. További információk: http://europa.eu/youthonthemove http://ec.europa.eu/education/yom/cs_hu.pdf 16

3. Kezdeményezés: Európai digitális menetrend Az Európai digitális menetrend a nagy sebességű internethez való hozzáférés bővítését és az egységes digitális piac előnyeinek a háztartások és vállalkozások általi kiaknázását tartja szem előtt. További információk: http://ec.europa.eu/digital-agenda/ 17

4. Kezdeményezés: Erőforrás-hatékony Európa Az Erőforrás-hatékony Európa a gazdasági növekedés és az erőforrások felhasználásának szétválasztását, az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaság elősegítését, a megújuló energiaforrások növekvő mértékű alkalmazását, a szállítási ágazat modernizálását és az energiahatékonyság ösztönzését szolgálja. További információk: http://ec.europa.eu/resource-efficient-europe/index_hu.htm http://ec.europa.eu/environment/index_hu.htm 18

5. Kezdeményezés: Iparpolitika a globalizáció korában Az Iparpolitika a globalizáció korában a vállalkozások (különösen a kkv-k) üzleti környezetének javítását és a világszinten versenyképes, erős és fenntartható ipar támogatását célozza. További információk: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/industrial-competitiveness/industrial-policy/index_en.htm http://ec.europa.eu/enterprise/policies/industrial-competitiveness/industrial-policy/files/comm_2011_0642_hu.pdf http://ec.europa.eu/enterprise/index_hu.htm 19

6. Kezdeményezés: Új készségek és munkahelyek menetrendje Az Új készségek és munkahelyek menetrendje a munkaerőpiac modernizálását célozza, arra törekszik, hogy lehetővé tegye az egyének számára készségeik élethosszig tartó fejlesztését, növelve munkaerőpiaci részvételüket, és – többek között a munkavállalók mobilitása révén – közelítve egymáshoz a munkaerő-piaci kínálatot és keresletet. További információk: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=hu&catId=958 20

7. Kezdeményezés: Szegénység elleni európai platform A Szegénység elleni európai platform célja olyan szociális és területi kohézió biztosítása, ahol a növekedés és a munkahelyteremtés előnyeit széles körben élvezhetik, a szegénységben és társadalmi kirekesztettségben élők pedig újból a társadalom aktív tagjai lehetnek. További információk: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=961&langId=hu http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb_special_359_340_en.htm#355 21

3. rész: Erdély 2020 Fejlesztési Terv

Erdély 2020 Fejlesztési Terv I. Az RMDSZ kidolgozta az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet, ezt 2012 októberében közzétette honlapján*, novemberben pedig nyilvánosságot látott a Planul de dezvoltare Transilvania 2020. Mozgó célpontok: az euró-övezet jövője, az Unió jövője, a globalizáció jövője Kérdések: melyik a helyes egyensúly a globalizáló nyomás és a lokális értékek között? megvalósítható-e a „glokalizáció” a Kárpát-medencében és Erdélyben? *http://rmdsz.ro/page/erdely-2020

Erdély 2020 Fejlesztési Terv II. Hipotézis: az Európai Unióval szinergiában akarunk fejlődni, az elzárkózást elutasítjuk, képesek vagyunk a hullámot meglovagolni. Helyzetfelmérés: a települési és megyei szinteken már létező elemzéseket egy általános – erdélyi szintű – diagnózisba kell ötvözni. Az uniós felzárkózás útja: Erdély fenntartható fejlődésének tervezése, a közép- és hosszútávú tervek összehangolt megvalósítása. 24

Erdély 2020 Fejlesztési Terv III. A fejlesztés finanszírozásának forrásai: hazai költségvetési források (Románia állami költségvetése, a megyei és a települési költségvetések): 70% uniós források: 30% 25

Erdély 2020 Fejlesztési Terv IV. Erdélyi jövőkép? A tervezés alapelve: a szülőföldön való megmaradás PRIORITÁSOK (kiemelt kezdeményezések), az EU 2020 Stratégiával összhangban A partnerség elvének alkalmazása Regionális öntudat Erdély regionális sajátosságaira kell építeni a tervezést: Székelyföld, Partium és a Bánság, Közép-Erdély és a szórványvidékek 26

Az Erdély 2020 Fejlesztési Terv prioritásai Innovatív Erdély Erdélyi iparpolitika a globalizáció korában Új készségek és munkahelyek menetrendje Digitális menetrend Mozgásban az erdélyi ifjúság Szegénység elleni erdélyi platform Erőforrás-hatékony Erdély Mezőgazdaság és vidékfejlesztés Erdélyben

Vidékfejlesztés: kiemelt célkitűzések: 35,00% Alapvető szolgáltatások és a falvak megújítása a vidéki térségekben 28,00% A mezőgazdasági üzemek és a vállalkozások fejlesztése 15,00% Beruházások tárgyi eszközökbe 78,00%  

Kohéziós Alap: kiemelt célkitűzések: 18,00% Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a kis- és középvállalkozásokban A hulladékágazatba történő beruházásra irányuló jelentős igények kielégítése az uniós környezeti acquis követelményeinek való megfelelés érdekében 14,00% Az energiahatékonyság és a megújuló energiák felhasználásának támogatása a közcélú infrastruktúrákban 10,00% A biológiai sokféleség megóvása, illetve helyreállítása, beleértve a zöld infrastruktúrákat is 60,00%

Európai Regionális Fejlesztési Alap: kiemelt célkitűzések: 18,75% Beruházás a nemzeti, regionális és a helyi fejlődést szolgáló egészségügyi és szociális infrastruktúrába, az egészségügyi státuszbeli egyenlőtlenségek csökkentése, valamint átállás az intézményi szolgáltatásokról a közösségi alapú szolgáltatásokra 15,00% A kkv-k számára új vállalati modell kidolgozása, elsősorban a nemzetközivé válás céljával 10,00% A vállalkozói szellem előmozdítása, különösen az új ötletek gazdasági hasznosításának megkönnyítésével, valamint új cégek alapításának ösztönzésével 43,75%  

Európai Szociális Alap: kiemelt célkitűzések: 26,00% A korai iskolaelhagyók számának csökkentése és a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés ösztönzése a koragyermekkori nevelésben és az alap, illetve középfokú oktatásban 12,50% A megfizethető, fenntartható és minőségi szolgáltatásokhoz való jobb hozzáférés biztosítása, beleértve az egészségügyi szolgáltatásokat és a közérdekű szociális szolgáltatásokat 10,00% Az egész életen át tartó tanulás lehetőségeihez való hozzáférés ösztönzése, a munkavállalók készségeinek és kompetenciáinak naprakésszé tétele, továbbá az oktatási és képzési rendszereknek a munkaerő-piaci igényekhez való jobb igazítása 48,50%  

Erdély 2020 a romániai konzultációban I. Románia kormánya 2012 második felében nyilvános konzultációt kezdeményezett, amelynek célja a 2014-2020 költségvetési ciklusra vonatkozó európai uniós alapok felhasználásának előkészítése és megalapozása. A konzultációs folyamatot a Európai Ügyek Minisztériuma koordinálja. Az RMDSZ Erdély 2020 Fejlesztési Tervét érvényesíteni kívánja a nyilvános konzultáció által megszabott keretek között.

Erdély 2020 a romániai konzultációban II. November 19-én az RMDSZ hivatalosan benyújtotta az európai ügyekért felelős miniszternek az Erdély 2020 Fejlesztési Tervet. Továbbá az RMDSZ előterjesztette a dokumentumot azokhoz a regionális szintű ügynökségekhez, amelyek a konzultációs intézményrendszer részét képezik Romániában.

További konzultációs szintek Regionális Fejlesztési Ügynökségek (Agenţii pentru Dezvoltare Regională) – Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár Regionális Környezetvédelmi Ügynökségek (Agenţii Regionale pentru Protecţia Mediului) – Temesvár, Kolozsvár, Szeben Halászati és Vidékfejlesztési Kifizetési Ügynökségek (Agenţii de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit) - Gyulafehérvár, Temesvár, Szatmárnémeti Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Regionális Közreműködő Szervezetei (Organisme Intermediare Regionale pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) - Gyulafehérvár, Kolozsvár, Temesvár A Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium Kis- és középvállalkozásokért felelős Közreműködő Szervezete (Organism Intermediar pentru IMM) - Bukarest

Köszönöm a figyelmet! winkler@rmdsz.ro www.winklergyula.eu * Megj: az előadásban szereplő adatok az Európai Bizottság, Európai Tanács, Románia Kormánya és az RMDSZ weboldaláról származnak