2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek Minőségirányítás 2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek fejlődése
ELŐADÁS/GYAKORLAT ÁTTEKINTÉSE HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS/GYAKORLAT ÁTTEKINTÉSE Minőségmenedzsment rendszerek áttekintése. Minőség filozófiák. Minőség fogalma. Az előadások / gyakorlatok diáinak kidolgozása során jelöljön ki kulcsszavakat amelyeket az ellenőrző kérdésekhez hiperhivatkozásként kapcsoljon a kérdéshez. Művelet leírása BESZÚRÁS OBJEKTUM HIPERHIVATKOZÁS súgóban.
A MINŐSÉGMENEDZSMENT SZAKASZAI TAYLOR MENEDZSMENT MÓDSZEREK A HATÉKONYSÁG NÖVELÉSÉRE
Qulatity Check – QCh – MINŐSÉG ELLENŐRZÉS Alapelve: állandóan érvényesüljenek az előre rögzített minőségi követelmények Cél: hiba megállapítás Alkalmazott módszer : szabványosítás, mérés A minőségellenőrzési részleg felelős a minőségért. Ellentétek a termelő és a minőséggel foglalkozó részlegek között.
Statisztikai elvek alkalmazása… „ a minta reprezentálja a sokaság jellemző tulajdonságait”
Quality Controll – QC- MINŐSÉG SZABÁLYOZÁS Célja: ellenőrzés és szabályozás A termelő és az egyéb műszaki részlegek felelősek a minőségért Igyekeznek kézben tartani a folyamatot, szerepet kap a helyesbítő tevékenység.
A gyártásközi ellenőrzés két irányba fejlődött tovább… Dr. Topár József
Total Quality Control – TQC TELJES KÖRŰ MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS Japán modell Alapelv: a tömeges alulról építkezés teljes körűség Intenzív, rétegenkénti, célzott tömeges képzés, oktatás, szemléletformálás teremti meg a minőségi munka alapjait A fogyasztói igények kutatása, piacok elemzése, gyártástechnológia fejlesztése – az első tudatos minőségrendszer
Quality Assurance– QA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS Európa, USA A hibamegelőző tevékenység megerősödésével már minőségbiztosításról beszélünk (de még nem rendszer) Az ellenőrzés a fejlesztés és a gyártás alatt történik, súlypont a műszaki területen van. Háttér: hadiipar a második világháború alatt: minden darabot nem lehet ellenőrizni, a statisztikai alapú ellenőrzés kevés, nem biztonságos. A gyártási feltételek (terv, technológia, szerszám,szakember, csomagolás…) minőségét kell biztosítani
EURÓPA: MINŐSÉGÜGYI RENDSZEREK
Quality Assurance System – QAS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZEREK Európa a minőségbiztosítás vállalaton belüli alrendszerré fejlesztésével a minőségügyi rendszerek irányába lépett tovább… A minőségügyi rendszer a szervezet minden részlegét és folyamatát magába foglalja… A középpontban a működő rendszer összehangolása áll Leggyakrabban: ISO 9000-es szabvány alkalmazásával valósul meg (Quality management system)
USA: TQM
Total Quality Management – TQM TELJES KÖRŰ MINŐSÉGMENEDZSMENT Menedzsmentfilozófia és vállalati gyakorlat A célok elérése érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet erőforrásait. Felülről, a menedzsmentszintről építkezik Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is. Hangsúly: vevői megelégedettség, folyamatos fejlesztés Amerikai felfogás szerint a TQM „egyének, csoportok, szervezetek olyan folyamatos tevékenysége, hogy a „megfelelő dolgokat” az első lehetséges alkalommal elvégezzék
FEJLŐDÉS ?
FEJLŐDÉS ? Nyilvánvaló, hogy további irányzatok fognak kialakulni és teret hódítani. A vállalatok vezetőitől egyre szélesebb látóterű gondolkodást és menedzsment eszköztárat kíván meg az eredményes piaci helytállás. A verseny rákényszeríti a résztvevőket az alkalmazott módszerek továbbfejlesztésére…
A minőség fogalma Machiavelli (1513): „A minőség életmód és életfilozófia. A minőség filozófiája a változás és változtatás filozófiája.” A.R. Tenner – I.J. DeToro: „A minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folyamán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásaiknak”
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága Amerikai iskola: -történelmi kulturális háttér inhomogén -liberális elv -bevándorlók - „Amerikai álom” egyéni siker vágya - karrier termelési rendszerek - erős menedzsment vezetés elkötelezettsége középpontban a vevő
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága Japán iskola: -200 éves békeidőszak - közösség iránti felelősség -”do” - út - egyén belső tökéletesedésének útja -Nem szégyenülhet meg! mélyen megalapozott munkaerkölcs közösségi szellem tömeges alulról építkezés, TQC tömeges oktatás
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága Európai iskola közös kulturális vallási háttér - kereszténység a feudális társadalom felülről jött reformokkal történő lebontása tökéletes úriember fogalma céhes ipar - szabályzatok - előírás - szabványok tudományos igényű pontosság a minőségügyben erős dokumentálás feladatok kötelességek pontos leírása kötelességek maradéktalan teljesítése
Nicollo Machiavelli: A fejedelem „Tekintetbe kell venni, hogy nincs nehezebb, kétesebb kimenetelű, veszélyesebb dolog, mint új törvények bevezetéséért síkraszállni.” Rosabeth Moss Kanter: A változások mesterei „A változás mindig fenyegetést jelent, akkor is ha nem velem történik, akkor is, ha rám kényszerítik. Ha azonban én kezdeményezem, az mégiscsak egy lehetőséget jelent. Esélyt arra, hogy valamihez hozzájáruljak, és azt elismerjék. Ilyen egyszerűen kell eljárni mindenben: lehetőséget kell adni az embereknek, majd jutalmazni őket.”
ELŐADÁS/GYAKORLAT ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS/GYAKORLAT ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI Ismertesse a minőségmenedzsment rendszerek fejlődését. Jellemezze a minőségellenőrzést. Mutassa be a TQC fogalmát. Ismertesse a rendszerek közötti különbségeket.
ELŐADÁS Felhasznált forrásai HEFOP 3.3.1. ELŐADÁS Felhasznált forrásai Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, 2005. ISBN 963 86424 91 EN ISO 9001:2000 EN ISO 9000:2005
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET KÖVETKEZŐ ELŐADÁS CÍME Az ISO 9001:2000-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer I. rész Következő előadás megértéséhez ajánlott ismeretek kulcsszavai: dokumentáció, minőségügyi feljegyzések, minőségtervezés Előadás anyagát készítették: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit