Tárgyalás- és előadástechnika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Advertisements

A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Lean és egyéb „japán rendszerek” kulcsa, a dolgozók motiválása
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Starjobs Magyarország Kft.. A Starjobs Magyarország Kft óta kínál megoldásokat munkaerő-közvetítés, -kölcsönzés területén, a diákmunkában 1983 óta.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Üzleti megoldás nemcsak üzletembereknek !. Mit kell tudnod és mit kell mondanod ? - Milyen érvek vannak az elkezdés mellett. - Hogy épül fel, az üzleti.
Marketing menedzsment elmélet és gyakorlat JATE közgazdász képzés Susányi Tamás II. félév.
3. előadás.
 Megbízható, jó hírnévvel rendelkező cég  A munkaközvetítés és annak minden formája INGYENES!
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalástechnika 4..
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Tárgyalástechnika 6..
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Kereskedelmi levelezés
Bemutatjuk a híres/fontos W  és Z 0 Bozonokat Sheldon Glashow Steven WeinbergAbdus Salam Ők jósolták meg elméletileg. Nobel díj: 1979 Ők pedig felfedezték.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Amit a diákmunkáról tudni kell
Hogyan fejlesszük ki magunkban a
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Kockázatkezelés. Nem tartják fontosnak, mert  „A kockázatelemzés időrabló és unalmas feladat”  Ezzel szemben –jó lenne, ha a „jövőbe láthatnánk” –rengeteg.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Kiket keress, hogy az üzleted fejlődni tudjon? Farkas Attila
Lakatos Gabriella Megérteni vevőik viselkedését gyakran könnyebb, mint megérteni a vállalkozók gondolkodását. Hogy erősítheti vagy ronthatja saját esélyeit.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
A magánbiztonsági szektor megérett a változásra, problémáink kulcsa a kezünkben van.
Bevezetés a játékelméletbe
Folyamat-, illetve állapotjelentés
Biyovis a mi üzletünk.
9. tétel.
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
Tárgyalás- és előadástechnika
Tárgyalás- és előadástechnika
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Tárgyalás- és előadástechnika
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalás- és előadástechnika
Adatvezérelt employer branding
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalástechnika 5..
Előadás másolata:

Tárgyalás- és előadástechnika 8. óra Tárgyalástechnika 4. Neuman - Szabó – Tanács BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 2016/17. ősz

A FÉLÉV RENDJE HETEK TEMATIKA 1. Bevezetés. Előadástechnika 1.: Írott anyagból előadás. Technikai eszközök, vizuális megjelenítés. Jó és rossz gyakorlatok. 2. Előadástechnika 2.: Retorika, verbális és nonverbális kommunikáció, stressz- és kérdéskezelés, diszkusszió. 3. Előadástechnika 3.: Prezentációs gyakorlatok 4. Mi a tárgyalás? Mikor tárgyaljunk, mikor ne? Belépési és kilépési pontok, a tárgyalás sikerkritéiumai. 5. A tárgyalás három dimenziója (tartalom-folyamat-kapcsolat). A háromszintű modell (nyitás-felfedezés-lezárás). 6. A tárgyalóerő. A TELA és kidolgozása. 7. 1. ZH. 8. Tárgyalási típusok: pozícióharc, kötélhúzás, alku-csere. A bértárgyalás. Szerepgyakorlat/Videóelemzés 9. Lehetőségfeltárás-opciógenerálás. A kooperatív tárgyalási modell (RKEM), objektív eljárások és mércék módszere. 10. Realitásvizsgálat. A három nézőpontból történő tárgyalás. Problémadarabolás, napirendtervezés. 11. Nagy tárgyalási szerepgyakorlat. 12. Érvelés, meggyőzés és tárgyalás viszonya. Szerepgyakorlat. 13. 2. ZH 14. Tárgyalási gondolkozási stílusok. Tárgyalási prezentáció, kapcsolatépítés, tárgyalás nehéz emberekkel. 15. pót/javító ZH

Tárgyalástechnika 8. Tárgyalási típusok: pozícióharc, kötélhúzás, alku-csere. A bértárgyalás. Szerepgyakorlat/Videóelemzés

Pozícióvédő tárgyalás A tárgyalások kezdetekor a felek pozíciókat vesznek fel. Enélkül nem kezdődhet el a tárgyalás. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy az elhibázottnak, sikertelennek bizonyuló tárgyalások jelentős része pontosan azért fullad kudarcba valamelyik fél szempontjából, mert a felek valódi érdekei összekeverednek a felvett pozícióval.

Pozícióvédő tárgyalás (folytatás) Amit gyakorta a másik érdekeként azonosítunk, az valójában egy pozíció. A másik által felvett, kidolgozott pozíció mögött valójában egy probléma és egy vele kapcsolatos érdekhalmaz van. A problémának és a kapcsolódó érdekhalmaznak vannak részletei, míg a pozíciónak rendszerint nincs vagy nagyon szegényes. A pozíció szűk, merev, információszegény, és emiatt nem biztosít mozgásteret a tárgyalás számára. A pozíció mögött álló probléma és érdekhalmaz az, amely elég tágas és elég részletes ahhoz, hogy mozgásteret biztosítson a 2 vagy több konfliktusban álló pozíció összebékítéséhez.

Pozícióvédő tárgyalás (folytatás) Saját pozíciónk rendszerint a saját problémánkra és a saját érdekeinkre adott kézenfekvő válasz, megoldás. Így általában figyelmen kívül hagyja a másik pozíciója mögött rejlő érdekeket és a háttérben álló problémát. → a pozíciók egymásnak feszülnek, többnyire kibékíthetetlenek. Pozíciónk mint megoldás és mint válasz magába sűríti azt a problémát és azt az érdekhalmazt, ami a háttérben áll, DE eközben eltörli, elfedi azt a problémát és az érdekhalmazt, amire válaszként született. A sikeres tárgyaláshoz, az RKEM (=Reálisan Kölcsönösen Előnyös Megállapodás) létrehozásához vissza kell bontanunk: a saját pozíciónkat: az eredeti problémára és a mögöttes érdekhalmazra, a másik pozícióját: az ő eredeti problémájára és mögöttes érdekhalmazára.

Kötélhúzás Általában 1 tranzakciós tárgyalásokra jellemző, ahol nincs nagy szerepe a későbbi kapcsolat minőségének. A kötélhúzás az eladó kikiáltási ára és a vevő nyitó ára között zajlik. Egyezség akkor jön létre, ha az eladó kilépési határára kisebb, mint a vevő kilépési határára. A kialkudott ár rendszerint a kikiáltási ár és nyitó ár számtani átlaga. Vevő haszna: amennyivel kevesebbet fizet a kikiáltási árnál, vesztesége: amennyivel többet fizet a nyitó árnál. Eladó haszna: amennyivel többet kap a nyitó árnál, vesztesége: amennyivel kevesebbet kap a kikiáltási árnál.

Kötélhúzás (folytatás) Eszköztára: pozícionális küzdelem: saját pozíció védelme, másik pozíciójának támadása. Sokszor durva formát ölt: eladó által kínált termék ócsárlása, személy támadása, nevetségessé tétele stb. Az alkudozási folyamat miatt a felek hajlamosak Lose–Lose- ként érzékelni. A létrejött eredménnyel kölcsönösen elégedetlenek vagyunk: vevőként többet fizettünk, eladóként kevesebbet kaptunk, mint lehetett volna. Nem kapcsolatépítő, inkább érvelés jellegű, kapcsolatromboló. Kis összegű, kis tétre menő tárgyalásnál célszerű, pl. Vatera.

Mikor érdemes engedményt adni? Minden lépéssel kommunikálunk! Mit gondol a másik fél? Meghátrálást is üzenhet az engedmény, óvatosan kell bánni ezzel az eszközzel! Mikor adjunk engedményt? Ne a nyitópozícióban! Ha akkor adunk engedményt, akkor eleve az lesz a nyitópozíció Várjuk meg, hogy a másik mit ajánl, mit mond, ha túlzottnak véli az ajánlatot. Mekkora engedményt adjunk? A nagy engedmény az eredeti ajánlatról azt üzenheti, hogy irreális volt, érdemes kis lépésekben haladni. Fontos, hogy látszódjon, hogy átgondoljuk az engedményt (pl. „Át kell gondolnom, hogy ez még belefér-e a költségvetésbe...”). Mit kapok érte? „Ha..., akkor...” típusú szerkezetekben érdemes gondolkodni Lehet jóindulatból is engedményt adni, azonban ezt érdemes kimondani, kimondatni.

Játék: mit tudnál cserébe adni? Rakjatok le ketten 2.500-2.500 forintot az asztalra. Az egyik félnek kell elvinnie az 5 000 forintot (a pénzt felosztani nem lehet, harmadik félnek felajánlani nem lehet). Cél: alternatív valuták keresése. Mindkét fél legyen elégedett a kimenetellel.

Alku/csere A kötélhúzás alternatívája: csomagok (kosarak) cseréje. Cél: megkapni a számunkra lehető legjobb csomagot (és nem a legtöbbet kapni!). Ehhez a másik félnek is jó csomagot kell kapnia! Egyik legfontosabb tárgyalóeszköze a kérdés. Akkor működik, ha tisztában vagyok vele, hogy mit tudok kínálni. Szükséges a preferenciák rendezése. Különbséget kell tenni aközött, hogy a másik fél megmondja az igényeit, és aközött, hogy nekünk kell kitalálnunk, hogy mit kínálhatunk. → A mi érdekünk, hogy mi kezdeményezzünk.

Alku/csere (folytatás) Alkudozás alapja: a saját és másik fél preferenciái. Mi a legfontosabb Neked ebben a témában? Mi a második legfontosabb? Világos, feltárt saját preferenciák és lehetséges cserealapok. Eszköztára: Ajánlattétel: Valamit kérek, és valamit adok cserébe: ha ezt megadod, én megadom azt. Valamit adok, de megkérem az árát: add meg neki, amit kér a te feltételeiddel. A másik preferenciáinak feltárására irányuló kérdések: Nézzük meg, Neked mik a legfontosabbak ebben a témában. Mi ezek között a fontossági sorrend? A másik cserealapjainak feltárására irányuló kérdések: Mit tudsz kínálni, hogy megadhassam azt, amit kérsz? 

Alku/csere (folytatás) Az elsőrendű valuta a pénz. Ugyanakkor ezen kívül számos alternatív valuta van. Ezek az alternatív valuták segítenek áthidalni a felek igényei közti szakadékot. A tárgyalás lehetőséget ad ezek megkeresésére. Elegáns valuta: aki adja, annak alacsony költséget jelent, aki kapja, annak magas értéket jelent.

Alku/csere (folytatás) Pénzügyi szempontok: Diszkont, hosszú távú szerződés, kiterjesztett fizetési határidő, fizetett szabadság, számlázásra megoldási javaslatok, flottatagság, kedvezmények. Humán erőforrás: Munkaerő-kölcsönzés (főleg szakmunkásoknál érdekes), tanácsadás, karbantartás, technikai segítség. Épület/berendezés megosztása: Csúcsidőben segítség, korlátozott számú eszköz, helyiség megosztása (pl. Labor, munkagépek), lízing. Információ-megosztás: Gyakorlat-, tapasztalatszerzés, adatok használata Elismerés: Kiemelt ügyfél Kockázatmérséklés: Garancia

Alku/csere (folytatás) Érdemes elképzelni, hogy a vevőnek milyen további feladatai vannak az üzletkötést követően, és ebben milyen valutákkal tudna segíteni az eladó. Más tárgyalási helyzetnél is érdemes a megegyezést követő folyamatot átgondolni. Ennek fényében könnyebb értékes valutákat ajánlani: Mi tehetné könnyebbé a másik fél helyzetét? Pl. fizetés módja Hogyan jut el a másik félhez az áru? Pl. szállítás Mit tesz az áruval, ha megérkezik? Pl. raktározási lehetőségek Hogyan osztja szét a terméket? Pl. csomagolás, marketing

A bértárgyalás Egy bértárgyalás (különösen, ha az alkalmazáshoz vezető tárgyalásról beszélünk, azaz a munkavállaló még nem dolgozik az illető munkáltatónál, csak készül erre) álatalában nem pusztán a fizetésről szól, hanem a munkavállalói szerződés részleteiről. Az ilyen tárgyalás rendkívül komplex, és egy sor tárgyalástechnikai módszer, trükk, megfontolás megjelenik benne - amolyan állatorvosi ló.

A bértárgyalás (folytatás) Akkor érdemes elvállalni egy állást, ha a jelenlegi helyzetünknél összességében kedvezőbb heyzetbe jutunk – TELA kidolgozása és a várható egyezséggel való összehasonlítása. Az alku/csere típusú tárgyalás például ott jelenik meg, amikor szolgálati autót ígér nekünk a munkáltató cserébe azért, hogy korán kezdődik a műszak. A pozícióvédés ugyancsak játszhat szerepet munkavállalói tárgyalásoknál mindkét oldalon.

A bértárgyalás (folytatás) Egy munkavállalói tárgyalás soha nem kötélhúzás, hiszen egy sor paraméterről meg kell állapodni: munkaidő munkabér szabadság továbbképzés szolgálati lakás, szolgálati autó cafeteria költségtérítés hol lesz az irodám? ….....

Egy „bértárgyalás”: esettanulmány – legyünk felkészültek! Steven Weinberg, fizikus 1979-ben kapott Nobel díjat a gyenge, elektormágneses és erős kölcsönhatások egyesített elméletéért, a standard modellért. (Abdus Salammal és Sheldon Glashow-val megosztva) New Yorkban született 1933-ban. Az Egyesült Államok egyik leghíresebb gimnáziumába járt szülővárosában: a Bronx High School of Science 8 Nobel díjast tudhat volt diákjai között. Ezután az ország elit egyetemeire járt, illetve dolgozott ezeken a helyeken: MIT, Harvard, Cornell, Princeton, Berkeley.

Egy “bértárgyalás” esettanulmány (folytatás) Weinberg 1982-ben az akkor még jóval kisebb presztízsű texasi Austin egyetemére ment dolgozni. Ez nem csupán azért lepett meg sok mindenkit, mert szakmailag visszalépésnek tűnt, hanem azért is, mert a keleti parti értelmiségiek sokszor idegenkednek a déli államoktól. Van ebben némi arisztokratizmus is, ami Weinbergtől egyébként sem idegen.

Egy “bértárgyalás”: esettanulmány (folytatás) Weinberg valószínűleg számba vette az összes paraméter, amelyet egy munkavállalásnál vizsgálni kell. Miután ekkor már világhírű volt és Nobel-díjas, számára nem volt fontos, hogy az intézmény, ahol dolgozik nagy presztízsű legyen, hiszen ő tette ismertté az egyetemet, nem pedig fordítva. Nyilvánvaló, hogy egy oktató számára biztosítható valamennyi kedvezményt, lehetőséget megkapta (utazások, szabadság, stb.). Ugyanakkor meg kellett barátkoznia azzal, hogy Texas különbözik azoktól a helyektől, amelyeket megszokott. A fizikus körökben elterjedt anekdota szerint Weinberg észrevette, hogy a leendő munkáltatója mindenben enged neki, csupán a fizetésben kell megállapodni. Úgy gondolta, hogy ahhoz, hogy ilyen szintű változásba belemenjen, a szokásos oktatói bérnél lényegesen többet kell keressen.

Egy “bértárgyalás”: esettanulmány (folytatás) Azzal a feltétellel vállalta el a megbízást, ha ő lehet az egyetem legjobban fizetett dolgozója. Az anekdota szerint erre az austiniak kapásból igent mondtak, anélkül, hogy tudták volna ki a legtöbbet kereső alkalmazott, és hogy mennyi a fizetése. Weinberg mindezzel valószínűleg tisztában volt, kikövetkeztette. Ugyanis: a legjobban fizetett munkatárs a futballedző volt Austinban.

Egy “bértárgyalás”: esettanulmány (folytatás) Tudvalevő, hogy az amerikai egyetemeknek profi foci csapatai vannak – így az edzőknek is élvonalbelieknek kell lenniük, élvonalbeli fizetéssel. Amíg egy kiemelkedő egyetemi oktató Amerikában 100-150 ezer dollárt keresett egy évben, addig a futballedzők egy nagyságrenddel többet. Ez volt Weinberg trükkje. A siker a felkészültségben rejlett.

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Neuman Péter: peter.neuman@filozofia.bme.hu Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Tanács János: tanacs@filozofia.bme.hu