Integrált Közösségi Szolgáltató Tér IKSZT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Integrált Közösségi Szolgáltató Tér IKSZT
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Integrált közösségi és szolgáltató terek Koncepció, megvalósulás, kilátások Beke Márton FVM-VKSZI, HROD Közösségi Társadalomfejlesztési Központ.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Közigazgatási technológia
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az ÚMVP intézményrendszere
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A vidéki tér sikertényezői
AZ IKSZT program bemutatása Eperjesi Tamás vidékfejlesztési igazgató Kecskemét-Imrehegy, július 16.
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
IKSZT PROGRAM Helyzet, célok, együttműködés. Értékválasztás Szükséglet Kistelepüléseken is szükség van a közösség tudásának, ismereteinek elsajátítására.
Teleházas Konferencia május 16.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Integrált közösségi szolgáltató terek
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A VM VKSZI aktuális feladatai a LEADER Akciócsoportokkal kapcsolatban Országos LEADER HACS értekezlet Kismaros, április 16. Tar Gyula Osztályvezető.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A muzeális intézményrendszer átalakítása
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv szociális vonatkozásai Korózs Lajos Politikai Államtitkár Ifjúsági Családügyi Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium.
TÁMOP-2.1.2/ Az eTanácsadó hálózat szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér program bemutatása Rózsa Judit IKSZT programkoordinátor
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az integrált szolgáltatási rendszer előnyei
Lorem ipsum.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Urbánné Malomsoki Mónika
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

Integrált Közösségi Szolgáltató Tér IKSZT Program a közösségi szolgáltatások kiszélesítésére, minőségének javítására a kistelepüléseken

Fukuyama „A társadalmi tőkének, amely a bizalom tűzpróbája és a gazdaság egészséges működésének egyik döntő tényezője, kulturális gyökerei vannak.”

David Korten „A fejlesztés egy adott közösség saját erőforrásainak menedzselési hatékonyságának növelésével történik. A saját erőforrás és a fenntarthatóság alapvető követelmény az egyoldalú függőségi viszony elkerülésének és a a jövő biztosításának érdekében. A fejlesztés célja az adott közösség elvárásai szerinti életminőség javulása”

A társadalom állapotát meghatározó ok-okozati rendszer (válaszok a társadalmi szükségletekre) Csak a jéghegy csúcsát látjuk Következmények (pl. leszakadások) szegénység Fenntarthatatlanság Településszerkezet, infra- struktúra Falu, vagy város? Kereslet Kínálat-kialakult rendszerek, jogi keretek A szemlélet alakítja A kultúra csak ennek kifejezője

A szegénység 3 értelmezése: Pénzügyi helyzet: anyagi szegénység Kulturális szegénység: (tolerancia, információ, kommunikációs és konfliktuskezelési- probléma megoldási képességek, készségek hiánya) Morális szegénység: magára hagyatottság kitaszítottság Tamás Pál

Értékválasztás: Kistelepüléseken is szükség van a közösség tudásának, ismereteinek elsajátítására Közösségi értékek őrzésére Alapvető információra és szolgáltatásra de Más a többség értékválasztása Nincs annyi forrás, hogy mindez egyenként finanszírozható legyen A régi-új infrastruktúra lepusztult Fogy a humánerőforrás

Kistérségek közösségi, kulturális fejlesztései felmérés 2007 MAMI

Kistérségek közösségi kulturális fejlesztései felmérés 2007 MAMI

Az IKSZT kialakítás közvetett céljai a gyerekek és a fiatalok önálló életpálya-építésre és annak megvalósítására való felkészítése; a foglalkoztatás bővítése, illetve az az előtt álló akadályok leküzdése (a mikro- és kisvállalkozások, illetve a szociális gazdaság fejlesztése, a munkanélküliek – különösképpen a fiatalok, a tartós munkanélküliek, a nők, az 50 év felettek és a romák – (át)képzése, kompetencia fejlesztése, stb.); a közösségek, a civil társadalom megerősítése; a roma közösségek integrációja, szolgáltatásokhoz való hozzáférésük bővítése; a jelenleg működő humánszolgáltató-rendszer (gyerekjóléti-gyermekvédelmi, szociális, oktatás, közművelődési, munkaerő-piaci, ifjúsági, stb.) diszfunkcióinak korrigálása, illetve a korrigáláshoz való hozzájárulás. a lakossági, ügyfélszolgálati jellegű szolgáltatások (pl. posta, okmányiroda, földhivatal, adóügyekkel foglalkozó ügyfélszolgálat) kistelepüléseken való elérhetőségének magtartásához, illetve kialakításához; az egyes szakterületek szakmai támogató rendszereinek kistelepüléseken való elérhetőségének megteremtéséhez; mindezeken keresztül a kistelepülések, a vidék megtartó erejének erősítéséhez.

Komplex kezelés, tudás-menedzsment Rendszer integráció Komplex kezelés, tudás-menedzsment Kulturális Oktatási Szociális Munka- ügyi Önkor-mányzati (Ön)kép- zési Mező-gazdasági Természet-védelmi Belügyi, igazgatási

A problématerületeket felölelő közszolgálati hálózatot és ezek települési végpontjait kell létrehozni Új, integrált megoldások Infokommunikációs eszközök és ismeretek Ágazati összefogások segíthetnek

Fejlesztési cél: a közösségek megerősítése, megerősödése feltételeinek megteremtése jó színvonalú közszolgáltatások hozzáférésének biztosítása a legelmaradottabb térségekben a pusztulófélben lévő közösségi infrastruktúra revitalizálása Közösség Szolgáltatás Infrastruktúra

Az IKSZT egy lehetséges modell Épület, amely keretet biztosít minden ágazat, szakterület számára, hogy közszolgáltatásait elérhetővé tegye a vidéki településeken és térségekben Szolgáltatásszervezési modell, amely hozzájárul az egyes (köz)szolgáltatások fenntarthatóságához, szakmai és finanszírozási szinergiájuk megteremtéséhez Közösségi tér, a helyi közösségi indíttatású, illetve közösségi célú kezdeményezések, folyamatok befogadó, támogató keretrendszere

Mitől sajátos a program? Helyi tervezés (LEADER,HVS része) Tárcák összefogása Széles szolgáltatási skála Településenként különböző szolgáltatások kialakítása a helyi igényeknek megfelelően Kétlépcsős pályázat, új európai-magyar modell Kapcsolódási lehetőség az önkormányzati reformhoz

Címpályázat Kötelező feladatok tájékoztatási, ügyfélszolgálati pont működtetése (lakossági és vállalkozási információk) MNVH végpont ifjúsági közösségi programok, ifjúságfejlesztés, ifjúsági információs pont működtetése közösségi internet hozzáférés biztosítása könyvtári és információs szolgáltatások közművelődési programok szervezése

Címpályázat Opcionális feladatok közösségfejlesztés egészségfejlesztési programok postai szolgáltatás nyújtása elektronikus közigazgatási végpont szolgáltatás biztosítása (közháló végpont) Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) információs pont tanoda tér/helyiség kialakítása gyermekek (különösen a 0-5 éves korosztály) foglalkoztatását biztosító tér/helyiség kialakítása üzlethelyiség kialakítása

Újszerű finanszírozási modell (a fenntarthatóság segítése) A támogatás formái Infrastruktúrafejlesztés támogatása Működési támogatás az első három évben A címbirtokosok számára szakmai támogatás és pályázati források célzott elérése A vállalkozások számára kialakított terek kiadásából származó tervezhető bevételek Bővülő üzleti szolgáltatások lehetősége

eMagyarország Pontok

Könyvtárak

Művelődési házak

Teleházak

Meglévő hálózatokra épül

Leghátrányosabb helyzetű kistérségek

Új típusú ösztönzés Maga a címpályázat is előnyökkel jár Helyi sajátosságok szerint alakítható, amire ott szükség van… Hosszú távú cél: helyi társadalom fejlődését szolgáló művelődési, közösségi alapú modell A helyi „innováció” bölcsője lehet Komplex és rendszerszerű Akkor lesz igazán eredményes, ha rendszerszerűvé válik (bizonyos településnagyság alatt)

Szereplők és kapcsolataik A többfunkciós közösségi tér, Közösségi hozzáférési végpont Legfontosabb szereplők: IT mentor, ügysegéd közösségi koordinátor (társadalomfejlesztő, kultúraközvetítő) falugondnok falugazda, stb.

Szerepek A humánerőforrás minimuma a településen Az információ közvetítője, ügysegéd Az ügyek intézője,szociális segítő, falugondnok A tudás, a kultúra közvetítője közösségi koordinátor A település gazdája falugazda,polgármester

Hálózati kapcsolódások igazgatási,hatósági apparátusok menedzser hálózatok szakmai hálózatok IKSZT közösségi koordinátor(ok) falugondnok szociális segítők falugazda polgármester településmenedzser falugazdász

Szakértők tapasztalatai a bírálat során „3 felsőfokú végzettségű személy van az egész faluban” Borzasztó nagy a civil erő, de nem tudják bevonni Lehessen gondnokra pályázni (akár szolgálati lakással) A szükséglet- és igényfelmérésnek nincs gyakorlata Közösségi tervezéshez szakértelem kell Címbirtokosoknak közös honlap – módszertani segítség „Helyi társadalomfejlesztési normatíva” segíthet Annál jobb, minél rugalmasabb Értelmiség megtartása, visszahívása a településre munkaügyi támogatással (minta EURODESK)

részlet a Tápió-vidékért Egyesület pályázatából Ők írták….. „Az IKSZT főállású munkatársa komoly feladatra vállalkozik: a település közösségi gyújtópontját irányítja, kezeli. Felelős azért, hogy az IKSZT mielőbb egészséges módon ágyazódjon be a község életébe, elfogadottá váljon, és a lehető legoptimálisabb kihasználtsággal működjön. Segítse a falu öngyógyító folyamatainak elindulását.” részlet a Tápió-vidékért Egyesület pályázatából

Ők írták….. „Az IKSZT azonos terekben különböző, de egymáshoz hasonló szolgáltatásokat integrál, mellyel egyszerűbbé válik azok fenntartása mind a működési, fejlesztési költségek, mind a humán-erőforrás gazdálkodás tekintetében. A lakossági ügyintézés egyszerűbbé, gyorsabbá válik, hiszen egy épületben szinte mindent el tudnak intézni lakosaink…. Az IKSZT lehetőséget biztosít a különböző társadalmi csoportok egy térben való megjelenésére, a civil szervezetek közötti együttműködés elmélyülésére, valamint a különböző lakossági csoportok számára szervezett programok, projektek átjárhatóságára. Nagymértékben csökkenti a települési adottságokból fakadó hátrányokat.” Részlet Liptód Község (Baranya, 252 fő) pályázatából

Ők írták…. Ipolydamásd község dolgos, önmagukért tenni akaró emberek közössége…. Közösségünk bővelkedik az önszerveződő kezdeményezésekben, de általában csak azok az ötletek jutnak el a megvalósítás szintjéig, amelyek évente egy alkalommal kerülnek megrendezésre. Ennek oka, hogy jelenleg nincsen a településen egyetlen olyan, megfelelő épület- és eszközállománnyal rendelkező zárt helyiség, közösségi tér,amely alkalmas lenne állandó jellegű tevékenységek (rendszeres közösségi-, közművelődési-, egészségfejlesztési, stb. programok) megtartására…. IKSZT nélkül a település lakosságának jelentős része továbbra is félinformációkból ismerné a világot, elmenne – észre sem véve – saját lehetőségei mellett… Az IKSZT tehát nemcsak egyszerűen szolgáltatásokat nyújt az egyes embereknek, hanem közös élmények mentén összehozza a település lakosságát, tehát nagyszámú törekvés mentén integrálja a közösséget. Az IKSZT kapcsolódási pont, amely utat teremt a különböző társadalmi- és korcsoportok között.” Részlet Ipolydamásd (381 fő) község pályázatából

Kapcsolódó program egy korábbi program tanulságaival „A polgármester a falu esze, a falugondnok a falu szíve kell legyen” (Kemény Bertalan: Falugondnokság – a vidékfejlesztés szelíd módszere) A szolgáltatás alapértékei: (mitől a demokrácia iskolája) Nyilvános pályáztatás a falu véleményének meghallgatása a személy kiválasztásánál Együttműködés a szolgálat konkrét tevékenységének meghatározásában Rugalmasan alakítható a helyi igényekhez Értéke a segítségnyújtás személyessége A faluközösség épülése

A közösségi tervezés, mint stratégia mint a „jövőképesség” záloga Célja: A település - térség konszenzuson alapuló fejlesztési stratégiájának elkészítése: közös jövőkép megfogalmazása A települési identitás erősítése Erőforrások feltérképezése, fejlesztése Az állampolgári aktivitás növelése Partneri együttműködések generálása Felelősségvállalás Törekvés a működés folyamatosságának megteremtésére

Továbblépési lehetőségek A falu- és tanyagondnoki szolgáltatással való összehangolás Kapcsolódó foglalkoztatási (támogatási) program az értelmiség helyben tartására visszahívására „Jó gyakorlatok” terjesztése (a modell bemutatása egyben lehetőség a párbeszédre a szemléletformálásra)

Gyorsjelentés a tanyabusz és IKSZT összefüggésről: Az IKSZT-s pályázók közül 172 olyan pályázott tanyabuszra, ahol van tanyagondnok, 242 olyan pályázott, ahol nincs tanyagondnok, 84 település pályázott IKSZT-re, ahol van tanyagondnok, de nem kellett busz. Tehát 498 IKSZT-s pályázati helyen van vagy lesz tanyabusz (ebből 256 helyen van falu és tanyagondnoki normatíva is).

Kapcsolódó, folyamatban lévő ügyek TAMOP A "Tanoda és a Biztos kezdet programok összehangolása folyik Az eMagyarország pályázat + 3 pontot ad cimbirtokosságra A Magyar Posta a Postapartner programban kedvezményezi a címbirtokosokat Az ifjúsági módszertani központok pályázati nyerteseinek vállalnia kellett az IKSZT-k szakmai segítését,az idei kiírásban is benne lesz A Tudatos Pénzügyekért Alapitvány módszertani anyaga kiajánlásra kerül Az Egészségügyi Minisztérium akcióiban kedvezményezettként (konkrét helyszinként) számitaz IKSZT-kre

Legfrisebb információk, tennivalók Címpályázat eredménye kihirdetésre került Készül a beruházási rendelet melyben a szakmai, a fenntarthatósági és az arányossági szempontok érvényesülnek várható megjelenés május vége Második kör várható beadási időpontja 2009 július Módszertani központ a HVI-kel segíti a pályázókat ebben a körben A második kör megjelenéséig érdemes elkezdeni a tervdokumentáció elkészítését, engedélyes terv a beadáskor kell

Finanszírozás A III. tengelyre (melynek része az IKSZT) kormányrendelet készül Az MVH-n keresztül a támogatási határozat kézhezvétele után 20% (max 10 millió Ft) biztosíták adása nélküllehívható A 2009-2010-es akcióterv szerint ez felmenne 50 %ra kamat nélkül, 2 %-os kezelési költséggel Utána a szokásos előrehaladási jelentés szerinti elszámolás van

Halmai Gáborné országgyűlési képviselő a program koordinációjának miniszterelnöki megbízottja 2009. április 28.