A játszóterek üzemeltetésének fogyasztóvédelmi ellenőrzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Advertisements

26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Humán rendszerek, közszféra
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Játszótéri eszközök piacfelügyeleti ellenőrzése
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
dr. Szalay Beatrix osztályvezető
A hitelesítési tevékenység fő lépései 91/2007. (XI.21.) KvVM rendelete alapján március 18. Bajsz Katalin.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Az orvostechnikai eszközök piacfelügyelete
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
MATRIX Vizsgáló, Ellenőrző és Tanúsító Kft. Szádeczky Tamás e-közszolgáltatások tesztelési módszertana Törvényesség, szabványosság, biztonság.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Az online pénztárgépek ellenőrzésének eddigi tapasztalatai. Az online pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő adatszolgáltatása. A kötelezettek.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
BELSŐ MEGFELELÉSI PROGRAM MEZEY MARIANN VEZETŐ TANÁCSOS.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A játszóterek üzemeltetésének fogyasztóvédelmi ellenőrzése Szűcs Péter Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Játszótéri biztonság az új szabályozások tükrében
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Elektromos kéziszerszámok, kisgépek érintésvédelmi ellenőrzése
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Miskolci Járási Hivatal
A játszótéri eszközök és mutatványos berendezések biztonságosságáról
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Hatósági Ellenőrzések.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Szakfelügyeleti tapasztalatok
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

A játszóterek üzemeltetésének fogyasztóvédelmi ellenőrzése Szűcs Péter Csongrád Megyei Kormányhivatal Szegedi Járási Hivatal Foglalkoztatási és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály

A vizsgálat oka, és célja A játszóterek rendkívül fontos szerepet töltenek be a gyermekek fejlődése során, hiszen a fizikai erő növelésén kívül segítik a tájékozódás, az egyensúly fejlesztését, a magasság és a távolság felmérését. A játszótér a hasonló korú gyerekekkel való találkozások egyik első helyszíne is, ahol elkezdik megtanulni a társas érintkezés szabályait is.

A játszóterek használata azonban különböző kockázatokat és veszélyeket is magában hordoz. Ezek a veszélyforrások a szabványok szerinti tervezéssel, telepítéssel, a rendszeres karbantartással, és a gondos üzemeltetéssel kizárhatók, illetve elfogadható szinten tarthatók.

Az ellenőrizendő termékcsoport Hinta Csúszda

Az ellenőrizendő termékcsoport Kötélpálya Forgóhinta

Az ellenőrizendő termékcsoport Billenő eszköz Térháló

Jogszabályi háttér: § 2004. előtt hazánkban a területnek nem volt jogi szabályozása. 2004. február 1-jén lépett hatályba játszótéri eszközök biztonságosságáról szóló 78/2003. (XI. 27.) GKM rendelet. A rendelet alapján a tulajdonosoknak vagy üzemeltetőknek 2005. június 30-ig kellet elvégeztetniük kijelölt szervezetekkel a hatályba lépés előtt telepített játszótéri eszközök első ellenőrzését. Ezt követően a nem megfelelőnek értékelt játszótéri eszközöket legkésőbb 2008. december 31-ig kellett a rendelet követelményeinek megfelelő állapotúra alakítaniuk, és 2 évenként egy kijelölt szervezettel bevizsgáltatniuk. 2012. május 18. napján hatályba lépett a játszótéri eszközök biztonságosságáról szóló 78/2003. (XI. 27.) GKM rendelet módosításáról szóló 7/2012. (IV. 18.) NGM rendelete. A jogszabály módosítás alapján a játszóterek üzemeltetőinek az időszakos ellenőrzéseket csak 4 évente kell kijelölt szervezettel elvégeztetniük.

A játszótéri eszköz telepítése Játszótéri eszköz akkor hozható forgalomba, forgalmazható, telepíthető, illetve vehető használatba, ha az a rendeltetésszerű és a gyermekek szokásos viselkedését figyelembe vevő, előrelátható használata során a használók vagy más személyek biztonságát és egészségét nem veszélyezteti, és megfelel a biztonságossági követelményeknek. A biztonságossági követelményeknek való megfelelést a gyártó a rendelet mellékletben meghatározott megfelelőségi nyilatkozatával vagy a kijelölt szervezet által kiadott megfelelőségi tanúsítványával igazolja.

Az ellenőrzés szempontjai A 78/2003. GKM r. 2014. január 17. napján hatályba lépett módosítása alapján a kijelölt szervezetek az időszakos ellenőrzések során már nem vizsgálják a megfelelőség igazolások meglétét. Ennek oka az, hogy egy régi telepítésű, akár 30-40 éves játszótéri eszközök esetében felesleges a megfelelőségi tanúsítvány megkövetelése, hiszen azok telepítésekor még nem is létezett ez a jogszabályi előírás. Ezekben az esetekben egyedi megfelelőségi tanúsítványt kellett elkészíteni, ami az időszakos ellenőrzésekkel párhuzamosan történt. A gyakorlatban azonban az időszakos ellenőrzések hivatottak igazolni azt, hogy az üzemeltetett játszótéri eszközök megfelelő állapotban vannak. Az időszakos ellenőrzések során feltárt hiányosságok, és az azok alapján megtett intézkedések azok, amelyek biztosítják a játszótéri eszközök biztonságos használatát.

Az ellenőrzés szempontjai Tekintettel arra, hogy a fentiek alapján az utólag elkészített egyedi megfelelőségi tanúsítványoknak már nincs különösebb jelentősége a játszótéri eszközök biztonságosságával kapcsolatban a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálatainak sem része annak ellenőrzése, hogy a már telepített és üzemelő játszótéri eszközök és az ütéscsillapító játszótéri talajok rendelkeznek-e kijelölt szervezet által kiadott megfelelőségi tanúsítvánnyal vagy azzal egyenértékű külföldi megfelelőségi tanúsítvánnyal, vagy egyedi megfelelőségi bizonyítvánnyal / tanúsítvánnyal / igazolással, vagy gyártói megfelelőségi nyilatkozattal. Ez azonban nem mentesíti az üzemeltetőt a játszótéri eszközök telepítésekor megkövetelt dokumentáció kötelezettsége alól.

Az ellenőrzés szempontjai A játszótéri eszköz üzemeltetőjének a játszótéri eszköz időszakos ellenőrzését az időszakos ellenőrzés végzésére engedéllyel rendelkező szervezettel 4 évenként kell elvégeztetni. A játszótéri eszközök időszakos ellenőrzése a biztonságossági követelményeknek való megfelelőségre, azok biztonsági állapotára, telepítési feltételeinek megfelelőségére irányul.

Az ellenőrzés szempontjai A vizsgáló szervezeteknek a megvizsgált játszótéri eszközöket az alábbi három kategória szerint kell értékelniük.  megfelelőnek kell értékelni azt a játszótéri eszközt, amely megfelel a biztonságossági követelményeknek; részben megfelelőnek kell értékelni azt a játszótéri eszközt, amely teljes mértékben nem elégíti ki e rendelet követelményeit, de a hiányosság az eszköz biztonságos használatát nem veszélyezteti nem megfelelőnek kell értékelni azt a játszótéri eszközt, amely nem felel meg a biztonságossági követelményeknek és az eszköz nem tehető biztonságossá, kijavítása nem lehetséges. A részben megfelelőnek értékelt játszótéri eszközt az üzemeltetőnek kell a biztonságossági követelményeknek megfelelő állapotúra kijavítani. A nem megfelelőnek értékelt játszótéri eszközt az üzemeltetőnek el kell bontania.

Az ellenőrzés szempontjai 2014. január 17. előtt a kijelölt szervezetek a legtöbb kifogásolt játszótéri eszközt a „részben megfelelő” kategóriába sorolták be különféle kisebb-nagyobb, biztonságosságot érintő problémák, hibák (pl. kiálló csavarvég, szálkás fafelület, stb.) miatt, holott ebbe a kategóriába, a jogszabály szerint, csak azok az eszközök kerülhetnének, amelyek csupán valamilyen adminisztratív jellegű hiányossággal rendelkeznek. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a vizsgáló intézetek által feltárt hibák jelentős része érinti ugyan a játszótéri eszközök biztonságos használatát, ami miatt a „nem megfelelő” kategóriába kellene azokat sorolni és el kellene bontani, miközben a megállapított hiányosságok kijavíthatók. Áthidaló megoldásként a kijelölt szervezetek arra a megegyezésre jutottak, hogy az ilyen eszközöket az időszakos ellenőrzési jegyzőkönyveikben a „részben megfelelő” kategória helyett „balesetveszélyes” (vagy részben megfelelő, balesetveszélyes) minősítéssel látják el. Nagyon fontos feladata az üzemeltetőnek az, hogy a részben megfelelőnek (balesetveszélyesnek), illetve a nem megfelelőnek minősített játszótéri eszközök további használatát haladéktalanul akadályozza meg.

Az ellenőrzés szempontjai Az üzemeltetőnek a játszótéri eszközökről, azok állapotáról, valamint az időszakos ellenőrzésekről a rendelet 6. melléklet szerinti adattartalommal az nyilvántartást kell vezetni és azt legalább 10 éven keresztül meg kell őrizni. A nyilvántartás biztonságosság szempontjából legfontosabb adata a játszótéri eszközök használatba vételének, javításának, illetve elbontásának feltüntetése.  

A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása Az időszakos ellenőrzési jegyzőkönyv egy példányát a kijelölt szervezet a területileg illetékes fogyasztóvédelmi hatóság részére az ellenőrzést követő 15 napon belül köteles megküldeni, egy példányt pedig az üzemeltető részére köteles átadni. Amennyiben a fogyasztóvédelmi felügyelőségnek megküldött időszakos ellenőrzési jegyzőkönyv hiányosságot állapít meg, hatóságunk helyszíni hatósági ellenőrzést tart. Ha a vizsgáló szervezet által feltárt hibával kapcsolatban az üzemeltető nem tette meg a szükséges intézkedéseket, vagy a helyszíni ellenőrzés egyéb hiányosságokat is feltár, akkor hatóságunk eljárást indít az üzemeltetővel szemben. A fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indít a megküldött időszakos ellenőrzési jegyzőkönyveken túl az éves témavizsgálatának keretében megtartott helyszíni ellenőrzései alapján is. A megindított eljárásaink során pénzbírság kiszabására is sor kerülhet, amennyiben a megállapított jogsértés a játszótér használóinak biztonságát bizonyítottan veszélyezteti. Ilyen jogsértés például, ha a balesetveszélyes játszótéri eszköz további használatát az üzemeltető nem akadályozza meg. Egyéb esetekben a szükséges intézkedések megtételére kötelezzük az üzemeltetőt, vagy a játszótéri eszköz további üzemeltetését feltételhez kötjük. Mi is tisztában vagyunk azzal, hogy ahhoz, hogy a játszótéri eszközök biztonságosak legyenek, sok pénz kell. Éppen ezért ellenőrzéseink kiemelten fontos szempontja a kitűzött cél, vagyis a veszélyes játszótéri eszközök kiszűrése, és az üzemeltetők rendelkezésére álló anyagi lehetőségek közti kényes egyensúly megtalálása. + =

A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása Nem lehet célja a témavizsgálat keretében lefolytatott ellenőrzéseinknek az, hogy lakókörzetek, óvodák, bölcsődék maradjanak játszóterek nélkül! Ennek érdekében minden ellenőrzés során lehetőséget adunk az üzemeltetőnek arra, hogy a témavizsgálat keretében (és nem a megküldött vizsgálati jegyzőkönyvek alapján) lefolytatott ellenőrzéseink során maga jelölje ki a vizsgálandó játszótereket. A kötelező időszakos ellenőrzések és az azok során feltárt hiányosságok egyébként is folyamatos kötelezettségeket jelentenek az üzemeltetőknek. Lehetőséget adunk arra is, hogy az üzemeltető maga határozza meg a feltárt hiányosságok megszüntetésének határidejét, igazodva ezzel anyagi lehetőségeikhez. Ugyanakkor eljárásainknak, az üzemeltetők számára is teljesíthető lépésekben, a veszélyes játszóterek kiszűrését és azok biztonságossá tételét kell eredményeznie. Ennek érdekében, ha kis lépésekben is haladva, de minden évben visszatérő terület a játszótéri eszköz az éves vizsgálati programunkban.

Ellenőrzések tapasztalatai A vizsgálataink azt mutatják, hogy folyamatos az üzemeltetők küzdelme a régi telepítésű játszótéri eszközök biztonságossá tételéért, illetve az új telepítésű játszóterek biztonságosságának megőrzéséért. Sajnos ezt a harcot nehezítik, az amortizáción túl, a közterületi játszótereket nem rendeltetésszerűen használók által okozott károk is. Továbbra is nagy probléma az üzemeltetők anyagi lehetőségeinek korlátai. Az időszakos ellenőrzések, és az azok során feltárt hiányosságok kijavításai jelentős anyagi terhet jelentenek, amire sok esetben a szűkös költségvetés miatt nem jut elegendő pénz.

Ellenőrzések tapasztalatai Tapasztalataink szerint az üzemeltetők sok esetben, főleg anyagi okok miatt, az időszakos ellenőrzések során feltárt hiányosságokat nem javítják ki. Ez önmagában még nem jogsértés. A jogsértés akkor valósul meg, ha az üzemeltető a balesetveszélyes játszótéri eszközök további használatát nem akadályozza meg. Ezzel szemben lényegesen kevesebb esetben állapítottuk meg az időszakos ellenőrzések elmulasztását, valamint a nyilvántartás hiányát. A nyilvántartással kapcsolatban jellemző hiba, hogy az üzemeltetők elvégeztetik az időszakos ellenőrzéseket, megteszik a szükséges intézkedéseket a feltárt hibák kijavítására, vagy az eszközök elbontására, de azokat gyakran nem dokumentálják, nem vezetik fel a nyilvántartásba.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!