Szervezeti viselkedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Szigorlati felkészítő Szervezeti viselkedés Emberierőforrás- menedzsment 1.
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán Vezetés Összeállította: Piacsek László Zoltán.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Teljesítményértékelési rendszer
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Szervezetfejlesztés II. előadás
2.1. Használhatósági célok
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
Konfliktusok az iskolában
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska,
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Szervezeti viselkedés Dr. Gyökér Irén Szigorlati felkészítő Marketing mesterszak, 5.,6.,7.,8. tételek

5. tétel: Mi a menedzsment? A szervezetek és menedzsment fogalma Menedzsment funkciók Menedzseri szerepek

5.a. A szervezetek és menedzsment fogalma A szervezet emberek közös tevékenysége révén kialakult társadalmi formáció, olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg cél(ok) megvalósítása, (eredményesség) túlélés, hosszú-távú fennmaradás hatékonyság A menedzsment egy szervezetben fellelhető emberi, pénzügyi, fizikai és információs erőforrások tervezésének, szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata a szervezet céljainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében.

5.b. Menedzsment funkciók

Dr. Gyökér Irén - Szervezeti Viselkedés MBA Szervezés Tervezés Feladatok és erőforrások egymáshoz rendelése, a működés strukturálása Munkakörök kialakítása Erőforrások allokálása Kapcsolatok létrehozása Szervezeti felépítés kialakítása Célok kitűzése, elérésük módjának eldöntése Előrejelzés Vállalati politikák kialakítása Célkitűzés Program kidolgozása Ütemterv kidolgozása Költségvetés kidolgozása Eljárások kidolgozása

Dr. Gyökér Irén - Szervezeti Viselkedés MBA Irányítás Vezetés Követelmények előírása, teljesülésük ellenőrzése, beavatkozások Követelmények megfogalmazása Mérés Értékelés Beavatkozás A szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása Munkaerő-biztosítás Képzés, fejlesztés Felügyelet Döntéshozatal Motiváció Tanácsadás Kommunikáció

5.c. Menedzsment szerepek Interperszonális szerepek Információs szerepek Képviselő Kapcsolattartó Vezető Információgyűjtő Információ-elosztó Szóvivő Döntési szerepek Vállalkozó Zavarelhárító Erőforrás-elosztó Tárgyaló

6. tétel: Melyek a szervezetek strukturális jellemzők? A szervezeti struktúra kialakításának alapvető jellemzői Szervezeti formák A környezet, a technológia és a stratégia hatása a szervezetre

6.a. A szervezeti struktúra kialakításának alapvető jellemzői Elsődleges jellemzők Munkamegosztás Egydimenziós vagy többdimenziós Hatáskörmegosztás Egyvonalas vagy többvonalas Koordinációs eszközök Technokratikus, strukturális, személyorientált Másodlagos Centralizáltság, decentralizáltság Hierarchia nagysága Utasítások egységessége

6.b. Tipikus szervezeti formák Lineáris Törzsegységi Funkcionális Divízionális Mátrix Csak felsorolás, statikus, dinamikus jellemzőkkel

6.b. Az egyes szervezeti formák sajátosságai NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk Pl. Lineáris Munkamegosztás: egydimenziós (pl. termék szerint) Hatáskörmegosztás: egyvonalas Koordináció: szolgálati úton, hatalmi eszközökkel Centralizált, hierarchikus, egységes szolgálati út Alkalmazhatóság: statikus környezetben, egyszerű, homogén feladatok esetén jól alkalmazható Előnye: egyszerű, jól áttekinthető, a méret növelhető horizontálisan és vertikálisan is Hátránya: rugalmatlanság, túlterheltség, információ torzulásának veszélye

6.c. A környezet, a technológia és a stratégia hatása a szervezetre Környezeti hatás Egyszerűség - komplexitás Statikus - dinamikus viselkedés Bizonytalanság Reagálás a környezeti hatásokra Védekezés, előnyös kapcsolatok ápolása Aktív befolyásolás, termékszerkezet, koalíciók, befolyásos emberek, PR A stratégiaváltás jellemző strukturális vonzatai diverzifikáció és növekedés profilszűkítés és leépítés A technológia meghatározó szerepe a tömegszerűség hatása a struktúrára

7. tétel: Mi a szervezeti kultúra jelentősége? A szervezeti kultúra fogalma Milyen tényezők alakítják a szervezeti kultúrát? Ismert kultúra tipológiák (Handy, Quinn, Schein, Hofstede)

7.a. A szervezeti kultúra definíciója Az emberek közös cselekvései révén sajátos gondolkodási és cselekvési minták alakulnak ki. E minták alapját közös értékek képezik, és az emberek között sokszor szimbolikus cselekedetek közvetítik őket. A szervezeti kultúra egy normarendszer, amely közös értékekre, hiedelmekre, magatartási szabályokra épül. 14 14

7.b. Milyen tényezők alakítják a szervezeti kultúrát? 15 15

NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk 7.c. Kultúra tipológiák Handy Quinn NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk Schein Hofstede Szakmakultúrák A végrehajtók kultúrája A technokraták kultúrája A vezérek kultúrája Nemzeti kultúrák Hatalmi távolság Bizonytalanság Individualitás vagy kollektivizmus Férfias vagy nőies értékek

8. tétel: Hogyan motiválhatják a menedzserek munkatársaikat? A motiváció fogalma A motiváció tartalomelméletei (Maslow, Alderfer, Herzberg, McClelland) A motiváció folyamatelméletei (Méltányosság, Célkitűzés, Elváráselmélet)

8.a. A motiváció fogalma A motiváció fogalmát kétféleképpen is használjuk: egyrészt a belső késztetések megszervezését nevezzük motivációnak (pszichológiai eredetű fogalom), másrészt az ösztönzés szinonimájaként használjuk, azt vezetői magatartást jelöli, amelyben beosztottjait a szervezeti célok elérésére készteti (vezetés-elméleti fogalom). A motiváció és a teljesítmény kapcsolata

b. Tartalomelméletek: Maslow Hierarchia-törvény! A modell kritikája

8.b. Tartalomelméletek: Alderfer E (existence): Létérdek Maslow-féle fiziológiai szükségletek Biztonsági szükségletek R (relatedness): Kapcsolati érdek Maslow-i társas igény G (growth): Növekedési igény Megbecsülés iránti és Önmegvalósítási szükséglet Hierarchia megbomlása, kulturális, nem szükséglet alapú

8.b. Tartalomelméletek: Herzberg Higiénés tényezők fizetés munkafeltételek munkahely biztonsága személyes kapcsolatok elégedetlenség MUNKA FELTÉTELEK Motivációs tényezők felelősség vállalás a nagyobb teljesítmény a fejlődés a karrierépítés lehetősége elégedettség MUNKA TARTALMA A modell kritikája

8.b. Tartalomelméletek: McClelland Siker vagy teljesítmény motívum (achivement need) a siker elérésére, a teljesítmény fokozására vonatkozó késztetés (ellentéte a kudarc kerülés) Hatalom motívum (power need) mások befolyásolásának fontossága Társulási motívum (affiliation need ) a mások általi elfogadás, együttműködés igényéből fakad

8.c. Folyamatelméletek: Méltányosság elméleti modell A késztetés alapja a másokkal való összehasonlításból fakadó feszültség. Méltányosság: A méltánytalanság érzete reakciókat vált ki.

8.c. Folyamatelméletek: Célkitűzéselmélet

8.c. Folyamatelméletek: Elváráselmélet Vroom szerint az emberek erőfeszítésre vonatkozó pszichológiai késztetése a jövővel kapcsolatos elvárásokkal és a jövőbeli következmények vonzóságával (valencia) arányos. Erőfeszítés Teljesítmény Következmény P(E T) P(T K) -elvárt teljesítmény -képességek - feltételek - a következmény biztonsága - elérhető - gyors Valencia Me = P(E T) x P (T K) x V