A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szülői elégedettség mérés eredménye
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Értékelés a pedagógiában
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A tanulók társas helyzete az iskolában
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Szociális tanulás formái
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Szabályjátékok.
A játék eredete Winnicott értelmezésében
A játék A játékosság.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A gyermek erkölcsi fejlődése
Kultúra és Szocializáció
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az emberi agresszió.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
TAVASZ. Tavasz a természetben: Az új kezdet ideje A legtöbb embert kimozdítja otthonából Cselekvésre, aktivitásra ösztönöz.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
Szeretettel köszöntöm
Speciális gyermekvédelem
Magatartászavarok és agressziókezelés
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Az autentikus motiváció feltételei a munkahelyen
Személyközpontú gondozás
Összeállította: Szabó Ilona
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A játék A játékosság.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Kommunikáció típusai.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője Dr. Pálfi Sándor főiskolai tanár Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar

Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Aktivizál – életelevenné tesz elegendő hozzá a meglévő fejlettség, képesség A célja személyes, szabadon dönthet róla a gyermek Témája, tartalmában Tárgyában A szükséges személyekben

Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Folyamatjellegű A benne levés, az átlényegülés Az eredmény virtuálisan elvárt, és flexibilis Piaget két világ elmélete szerint az átjárás: belépés-kilépés egyéni határkövei

Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Képességprodukcióval jár A gyermek létezésének privát indikátora A különböző képességszintek egymás melletti jelenléte társas vonzást alakít ki A szinkretikus egyéni hangsúlyokat érvényesíti, az egyéni látásmódot realizáló

Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Gyógyító Hiányt helyreállító Feszültséget redukáló Pótló A létezés harmóniáját biztosítja A függőségekkel Kisebbrendűséggel szemben A korlátozottsággal

Minden játék társas mező Az intézményekben lévő gyermekek számára közös játék mező létezik Nem kisajátítható Csak használható Ideiglenes, aktuális igénybevétel Egyedül játszik Társakkal játszik

JÁTÉK és konfliktus kapcsolata Indulat Düh, harag Izgalom Feszültség Várakozás Remény Terv megvalósítás

A KONFLIKTUS az egyén határait és reakciót jelzi Nézetkülönbség – nézeteltérés –nézetütközés A játékkoncepciók , elképzelések, majd a cselekvések szembe állása Győzelem, öröm, elégedettség Vereség, kár, hiány, megfosztottság Vita Verbális önérvényesítés, erődemonstráció Fölény, a másik kiiktatása: felnőttnek negatív percepció Alávetett, felnőttnek pozitív percepció

Gyermekkonfliktusokhoz A gyermekkor a „tünetképzés” időszaka, hiszen érzelmileg reagálnak a környezeti hatásokra Az azonosulási vágy erős, de a mintakövetés nem etikai alapon szelektál A gyermeket körül vevő családi és társadalmi környezetben fokozatosan emelkedett az általános feszültség A családok a pedagógusra hárítanak sok olyan feszültséget, amit a gyermek fejlődésében tapasztalnak - szolgáltatásként kezelve a viszonyt A gyermekek játéka indikátora feszültségeiknek, konfliktusaiknak A helyi pedagógiai programok nem készültek a gyermekek körében megjelenő mai konfliktusok tömeges prevenciójára, tudatos kezelésére

A konfliktusokat előidéző okok a játékban Rangsor Kiváltó okok Nv. válaszok száma Kv. K. Σ 1. Tárgy megszerzése, megtartása 38 56 41 135 2. Státusz megszerzése, megtartása 21 22 12 55 3. A játszó terület (helye, mérete, birtoklása) 6 8 9 23 4. A játék tartalmának értelmezése 5 16

A gyermeki konfliktusok lezárásának módja Eljárás % Agresszió, verekedés 32,4% Felnőtt segítségével 22,5% Megegyezés 15,4% Kilépéssel, meghátrálással 12,7% Elfojtott agresszió 9,2% Megbeszélés, kompromisszum 6,5% Irányító státuszú gyermek véleménye szerint 1,3%

A gyermeki agresszió formái a játék során Nv. Kv. K. Σ % Rangsor Tettlegesség a másikkal szemben 40 54 45 139 41,7% 1. Tárgy elvétele 12 13 8 33 9,9% 4. Káromlás 11 3 22 6,6% 7. Kiabálás, veszekedés 10 17 9 36 10,8% 3. Vita 7 31 9,3% 5. Rombolás 6 21 16 43 13% 2. Megfélemlítés, kényszerítés 25 7,5% 6. Elaborálja a feszültséget 1 2 4 1,2% 8.

A gyermekek a játék során nem képesek megoldani az olyan konfliktusokat…. Rangsorban: Játékszer csere, birtoklás, elosztás Szerepcsere, elosztás Rombolás, agresszió Csoportképzés Negatív érzelmek (önzés, csúfolás) Szabályok megszegése Hely hiánya Otthonról hozott játékszerek

Teendők egy konfliktus esetén Az érzelmek keresése A szükségletek azonosítása A testbeszéd megfejtése A saját érzelmek megfogalmazása Keressük a pozitívumokat

Mozgósítjuk az energiákat (én-erősítés) Módosítsuk a környezetet Új norma képzése Modellnyújtás

Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik! Coda MINDEN gyermek ha játszik öröm járja át lényét, s akkor szeret ÉLNI. Ha szeret élni befogadóbb a külvilág hatásaira, s fejlődése, fejleszthetősége pedagógiailag is hatékonyabb lehet. Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik!