A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője Dr. Pálfi Sándor főiskolai tanár Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Aktivizál – életelevenné tesz elegendő hozzá a meglévő fejlettség, képesség A célja személyes, szabadon dönthet róla a gyermek Témája, tartalmában Tárgyában A szükséges személyekben
Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Folyamatjellegű A benne levés, az átlényegülés Az eredmény virtuálisan elvárt, és flexibilis Piaget két világ elmélete szerint az átjárás: belépés-kilépés egyéni határkövei
Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Képességprodukcióval jár A gyermek létezésének privát indikátora A különböző képességszintek egymás melletti jelenléte társas vonzást alakít ki A szinkretikus egyéni hangsúlyokat érvényesíti, az egyéni látásmódot realizáló
Néhány kiemelt játéksajátosság - minden gyermeknél Gyógyító Hiányt helyreállító Feszültséget redukáló Pótló A létezés harmóniáját biztosítja A függőségekkel Kisebbrendűséggel szemben A korlátozottsággal
Minden játék társas mező Az intézményekben lévő gyermekek számára közös játék mező létezik Nem kisajátítható Csak használható Ideiglenes, aktuális igénybevétel Egyedül játszik Társakkal játszik
JÁTÉK és konfliktus kapcsolata Indulat Düh, harag Izgalom Feszültség Várakozás Remény Terv megvalósítás
A KONFLIKTUS az egyén határait és reakciót jelzi Nézetkülönbség – nézeteltérés –nézetütközés A játékkoncepciók , elképzelések, majd a cselekvések szembe állása Győzelem, öröm, elégedettség Vereség, kár, hiány, megfosztottság Vita Verbális önérvényesítés, erődemonstráció Fölény, a másik kiiktatása: felnőttnek negatív percepció Alávetett, felnőttnek pozitív percepció
Gyermekkonfliktusokhoz A gyermekkor a „tünetképzés” időszaka, hiszen érzelmileg reagálnak a környezeti hatásokra Az azonosulási vágy erős, de a mintakövetés nem etikai alapon szelektál A gyermeket körül vevő családi és társadalmi környezetben fokozatosan emelkedett az általános feszültség A családok a pedagógusra hárítanak sok olyan feszültséget, amit a gyermek fejlődésében tapasztalnak - szolgáltatásként kezelve a viszonyt A gyermekek játéka indikátora feszültségeiknek, konfliktusaiknak A helyi pedagógiai programok nem készültek a gyermekek körében megjelenő mai konfliktusok tömeges prevenciójára, tudatos kezelésére
A konfliktusokat előidéző okok a játékban Rangsor Kiváltó okok Nv. válaszok száma Kv. K. Σ 1. Tárgy megszerzése, megtartása 38 56 41 135 2. Státusz megszerzése, megtartása 21 22 12 55 3. A játszó terület (helye, mérete, birtoklása) 6 8 9 23 4. A játék tartalmának értelmezése 5 16
A gyermeki konfliktusok lezárásának módja Eljárás % Agresszió, verekedés 32,4% Felnőtt segítségével 22,5% Megegyezés 15,4% Kilépéssel, meghátrálással 12,7% Elfojtott agresszió 9,2% Megbeszélés, kompromisszum 6,5% Irányító státuszú gyermek véleménye szerint 1,3%
A gyermeki agresszió formái a játék során Nv. Kv. K. Σ % Rangsor Tettlegesség a másikkal szemben 40 54 45 139 41,7% 1. Tárgy elvétele 12 13 8 33 9,9% 4. Káromlás 11 3 22 6,6% 7. Kiabálás, veszekedés 10 17 9 36 10,8% 3. Vita 7 31 9,3% 5. Rombolás 6 21 16 43 13% 2. Megfélemlítés, kényszerítés 25 7,5% 6. Elaborálja a feszültséget 1 2 4 1,2% 8.
A gyermekek a játék során nem képesek megoldani az olyan konfliktusokat…. Rangsorban: Játékszer csere, birtoklás, elosztás Szerepcsere, elosztás Rombolás, agresszió Csoportképzés Negatív érzelmek (önzés, csúfolás) Szabályok megszegése Hely hiánya Otthonról hozott játékszerek
Teendők egy konfliktus esetén Az érzelmek keresése A szükségletek azonosítása A testbeszéd megfejtése A saját érzelmek megfogalmazása Keressük a pozitívumokat
Mozgósítjuk az energiákat (én-erősítés) Módosítsuk a környezetet Új norma képzése Modellnyújtás
Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik! Coda MINDEN gyermek ha játszik öröm járja át lényét, s akkor szeret ÉLNI. Ha szeret élni befogadóbb a külvilág hatásaira, s fejlődése, fejleszthetősége pedagógiailag is hatékonyabb lehet. Minden gyermek különleges bánásmódra vágyik!