Possibilities of Partnership from the Hungarian Point of View

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Főnix Országos Szociális Szövetkezeti Hálózat Bocskay József Tudásalapú szociális társadalom Szociális gazdaság fejlesztése Modern menedzsment eszközökkel.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A hőségnapok és a csapadékos téli időjárás közúti balesetekre gyakorolt hatásának vizsgálata: érzékenység-, hatás- és sérülékenységelemzés, alkalmazott.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A cégvezetők problémái az informatikával kapcsolatban
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Egészségügyi közbeszerzések
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Integrált Közösségi Szolgáltató Tér
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Szécsényi Gyerekesély Program (SZGyEP) fontosabb dilemmái Main dilemmas of “Give Kids a Chance ” Programme of Szécsény Szécsény, május 27.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Előadás másolata:

Possibilities of Partnership from the Hungarian Point of View Együttműködési lehetőségek magyar nézőpontból Veronika Krausz & Katalin Sabján/TÖOSZ Hungarian National Association of Local Authorities www.toosz.hu

A magyar önkormányzati rendszer / The Hungarian municipal system Title A magyar önkormányzati rendszer / The Hungarian municipal system 1 főváros / 1 capital 23 kerület (~1%) / 23 districts of the capital 23 megyei jogú város (~1%)/23 towns with county ranks 175 járásszékhely város (5%)/175 township center towns 129 város (4%)/129 towns 119 nagyközség (4%)/119 big villages 2707 község (85%)/villages 3177 település + 19 megye/total: 3177 municipalities+19 counties

Title 50 főnél kisebb községek száma: 27 (legkisebb: Iborfia 12 lakos) 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: 352 500 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 048 (33%) 1000 főnél alacsonyabb lakosságszám: 1 719 (54%) 2000 főnél kisebb települések száma: 2 365 (74%) – ebből 6 város! 10 ezer lakos alatti települések száma: 3033 (95%) Communes with less than 50 inhabitants: 27 (smallest: Iborfia 12 inhabitants) Less than 200 inhabitants: 352 Less than 500 inhabitants: 1 048 (33%) Less than1000 inhabitants: 1 719 (54%) Less than 2000 inhabitants: 2 365 (74%) – six of them are towns! Municipalities with less than 10 000 inhabitants: 3033 (95%)

Title 1. Division of local governments according to the types of municipalities 2. Division of the population according to the types of municipalities

Title Kötelező önkormányzati feladatok / Obligatory local government tasks I. municipal development, spatial development, municipal management (public cemeteries, public lightening, chimney sweeping etc.), kindergarten services, social, childcare and child-welfare services and provisions, health care basic service (GP, dentist etc.), services aimed at the creation of a healthy life-style, environmental-health (e.g. public sanitation, disinsection),

Title cultural service (library, public education, support of art and theatre, etc.), local environmental and nature protection, water- management, water damage prevention, provision of drinking water, water-sewage disposal, treatment, purification (water-channel service) , housing and space management, national defense, civil defense, rescue services (disaster management), cooperation in the provision of the public-safety of the municipality, local public-employment,

tasks connected to local tax, economic management and tourism, Title tasks connected to local tax, economic management and tourism, tasks related to sport and youth, themes connected to minorities and ethnicities, waste-management district heating services, provision of sales opportunities, weekend sales for the selling of products - of small and primary producers

Önként vállalt önkormányzati feladatok / Voluntary tasks Olyan közügy, amit nem a törvény nem utal más közigazgatási szerv hatáskörébe Nem veszélyezteti a kötelező feladatok ellátását The local authorities may undertake local public tasks that are not prescribed to the exclusive power of other bodies by the law. The undertaking of voluntary tasks may not endanger the undertaking of obligatory tasks.

Fenntartható települések / Sustainable municipalities Title Fenntartható települések / Sustainable municipalities A tágan értelmezett életminőség javulását szolgálja, nem szűkíthető le az anyagi jólétre, magában foglalja a környezet minőségét a demokratikus jogok érvényesülését, a természeti erőforrásokhoz valamint a társadalom nyújtotta szolgáltatásokhoz és intézményekhez való hozzáférést teljes testi, lelki egészséget, a szabadidőt, és a biztonságot. It serves the improvement of the quality of life It is not limited to financial well-being It involves the quality of the environment The validation of democratic rights The accessibility to services provided by the society, natural resources and institutions Complete health of the body and soul, free-time and security

Önkormányzati lehetőségek / Opportunities of Local Governments Title Önkormányzati lehetőségek / Opportunities of Local Governments A klasszikus helyi gazdaságfejlesztési beavatkozások: nagyvárosok számára adottak Kisebb települések számára: térségi összefogás a stratégiakészítéstől egészen a végrehajtásig, a kivitelezésig, megfelelő gazdaságfejlesztési feltételrendszer mellett. Classical economic management initiatives for bigger towns For smaller towns – inter-municipal cooperation for strategy to implementation

Title A magyar önkormányzatok kitörési pontjai / Breakout points of Hungarian Local Governments - Önellátásra való törekvés az energetikai rendszerek területén ( napelem, kollektor, hőszivattyú, geotermia, és távhő ) Klímaváltozásra való felkészülés Saját ellátórendszerek optimalizálása és működtetése saját forrásból és nem adófizetői pénzből Infokommunikáció nagy arányú növelése Közszolgáltatások saját kézben tartása -Self-maintenance of energy system (solar energy, solar system, thermal pipes, geothermal energy, central heating Preparation for climate change Optimization and operation of services from proper financial sources Public services in local government possession Increase of info-communicational tools

A magyar önkormányzatok nemzetközi kapcsolatai/International relations of Hungarian Local Governments Title

In which topic was successful the international cooperation? Click to add text. Town-twinning (32%), infrastructural development (26%), cultural exchange (15%), EU integration experiences (12%), education (9%), environmental protection (4%), ICT (1%), creative industry (1%)

In which framework was successful the international cooperation? Title Culture and sport (23%), Town-twinning (20%), Project implementation (15%), Involvement of NGOs (15%), Education (12%), Involvement of Hungarian minorities(15%)

What kind of help the municipalities would need for better international activities? Click to add text. Financial support (58%), More calls for application (16%), More information (9%), Closer cooperation (5%), Training for human resources (8%)

Title HÉVÍZ

A településközi együttműködésről – about Inter-Municipal Cooperation Legalább két helyi önkormányzat együttműködése a jogilag meghatározott működési körön belül Általában önkéntes alapon, de lehet kötelező – kölcsönös előnyök miatt A kontrol a településeken marad Lehet ad hoc, lehet kézfogással (informálisan) vagy szerződéssel (sokkal formálisabb) vagy külön jogi személy formájában Valamennyi önkormányzat esetén releváns Cooperation between at least two municipalities Mainly on voluntary basis – but could be compulsory Because of mutual benefits Control remains at municipality Could be ad hoc, could be informal (by a handshake), or contractual, or legal personality Relevant in case of every local governments

Lehetséges TKE projektek / Possible IMC projects Közművek Utak, szállítás, technikai infrastruktúrák Szociális, kulturális és oktatási szolgáltatások Környezet Közbiztonsági szolgáltatások Fejlesztési tervezés; helyi gazdaságfejlesztés Megosztott belső funkciók Public utilities Roads, transport, technical infrastructures Social, cultural and education services Environment Public safety Development, planning, local economy development Shared internal functions

Hatékonyabb szemlélet/More effective attitude TKE előnyei / Benefits of IMC Kis települések Small villages Közös források és szakértelem/Common resources and expertise Jobb helyi önkormányzás/better local governance Nagyobb decentralizációt tesz lehetővé/Ensure better decentralisation Hatékonyabb szemlélet/More effective attitude Munkaerő, szállítás, infrastruktúra/HR, transport, infrastructure Click to add text. Külső források könnyebb bevonása/Better involvement of external resources Jobb méretgazdálkodás a közművek számára / More effective public utilities management

OKOK, A TKE ELKEZDÉSÉHEZ / REASONS FOR STARTING IMC Title Elérhető források Kapacitást teremt az önkormányzatnak Válasz a helyi szükségletekre/ lehetőségek Jogi követelmény Decentralizált hatáskörök 1 Accessible resources 2 Create capacities for local governments 3 Answer to local needs / possibilities 4 Legal requirements 5 Decentralized powers

A TKE KOCKÁZATAI / RISKS OF IMC Title TKE/IMC Költségek, személyzet duplikálása/Duplicated costs and staff Átfedő funkciók/ Duplicated functions Demokratikus deficit/Democratic deficit Politikailag vita/támadás/ Political discussions, attack „Potyautasok”/”Free riders” Bizalom-vesztés/Lost of trust Lassú döntéshozatal/Slow decision making

ELKERÜLENDŐ CSAPDÁK/AVOIDING PITFALLS TKE/IMC Alkalmatlan ösztönzők/ Unsuitable incentives Idealizmus/Idealism A probléma átvitele/ Transfer of problems Nem megfelelő figyelem a kockázatokra/Not adequate risk assessment Az együttműködési kultúra hiánya/Lack of culture of cooperation

ELŐKÉSZÍTŐ LÉPÉSEK/STEPS OF PREPARATIONS Title 1. fázis: Az együttműködés kezdeményezése/1 Initiating cooperation 2. fázis: Együttműködés létrehozása/Creation of cooperation 3. fázis: Együttműködés megvalósítása/Implementation of cooperation 4. fázis: Együttműködés kiértékelése/Assessment of cooperation

Kulturális kihívás / Cultural challenges Nem csupán egy technikai folyamat Szükséges, hogy a választott képviselők és a hivatalnokok: Akarjanak az együttműködni A közösség érdekeire koncentráljanak Nyitottak legyenek új utak kipróbálására Modern vezetési szemléletet követel It is not only a technical process It is neccessary, that the elected representatives and staff: Want to cooperate, Focus on interests of the community Be open-minded for trying new approaches Requires modern leadership approach

VEZETÉSI KÉPESSÉG/LEADERSHIP SKILLS TKE vezetési kihívás / Leadership challenges regarding IMC VEZETÉSI KÉPESSÉG/LEADERSHIP SKILLS Határokon Átnyúló/ Crooss-border Fenntart-hatóságot biztosít/ Ensures sustainability Biztosítja a bizalmat és a kommunikációt/ Ensures trust and communication Megnyeri a közösséget/ Involves the community Jó teljesítményt nyújtó/Provides good performance Nyer-nyer megoldást kereső/Seeks win-win solutions

A MEGEGYZÉSEK TÍPUSAI / Types of agreements Szóbeli megegyezés (kézfogással)(pl. valamilyen közös tevékenységről, fesztivál…) Szerződés az egyik önkormányzat által nyújtott szolgáltatásról (pl tűzoltóság, képzés...) Közös adminisztráció (pl jogi szolgáltatás, felszerelés, sport stadion…) Külön jogi személy (pl hulladékkezelés…) Informal agreement (with handshake) (e.g.common activities, festivals…etc.) Contract on service provided by one of the local government (e.g. fire brigade, education..) Common administration (e.g. legal service, sport stadion) Separate legal person(e.g. waste management…)

PÉNZÜGYEK/FINANCES Magas a kockázat ott, ahol a finanszírozás a kezdőpont A hosszú távú pénzügyi fenntarthatóság biztosításának jelentősége Ki kell egyensúlyozni a szolgáltatások igénybevevői és az adófizetők érdekeit Átláthatónak kell lennie High risk where the starting point is the finances Importance of long term sustainability in the long term Balance should be achieved between the interests of service providers and users Must be transparent

ELSZÁMOLTATHATÓSÁG/ ACCOUNTABILITY Világos célok A partnerek aggályainak elismerése Nyílt kommunikáció Világos teljesítmény-információk Éves teljesítmény jelentések Érthető döntések Clear aims Acknowledgement of the doubts of the Partners Open communication Clear performance information Annual performance reports Understandable decisions