Sajátos nevelési igény, befogadó szerep a középiskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
… HOL JÁR AZ ISTEN? BENNÜNKET ELFELEJT?. HOL? Dél-Baranya Kedvezőtlen gazdaságföldrajzi elhelyezkedés Rossz infasrtuktúrális ellátottság Alacsony képzettségi.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
MOB (MAGYAR OLIMPIAI BIZOTTSÁG) felügyeletével
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
középfokú felvételi eljárás
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Sajátos nevelési igény, befogadó szerep a középiskolában HEFOP záró konferencia 2006. október 27.

Együttnevelés, befogadás Iskolai múltunk, adatok és tények A feltételrendszer elemei Lehetőségek, eredmények Elvi kérdések Átfogó intézményi feladatok Jövőkép

Az együttnevelés rövid iskolai története 1988: intézmény alakulása, számítástechnikai profil 1991: első vak tanuló fogadása 1993-ban nagyothalló, vak, mozgássérült tanulók integrált oktatása 1994-től sikeres hazai és nemzetközi SNI-pályázatok 2000: speciális szakiskolai osztály indítása 2002: 2+3 éves képzés lehetősége 2003: 5 éves speciális szakközépiskolai képzési forma indítása 2004: HEFOP 2.1.2 pályázatban való részvétel

Mindhárom képzésben fogadunk SNI diákokat. Képzési formáink 4 éves szakközépiskolai képzés 1+4 éves nyelvi előkészítős szakközépiskolai képzés 5 éves szakközépiskolai képzés fokozottan sérült SNI tanulóknak Mindhárom képzésben fogadunk SNI diákokat.

Milyen szakmákat lehet nálunk tanulni Milyen szakmákat lehet nálunk tanulni? (Érettségi után, SNI diákok számára is) Emelt szintű OKJ–képzések Programozó Térinformatikus Rendszerinformatikus Középszintű OKJ-képzés Szoftverüzemeltető A rendszerinfó 2 év mindenkinek, a másik kettő 1 év belsőnek, 2 év külsősöknek

Továbbtanulási lehetőségek Szakirányban ELTE informatika, programozó- matematikus szak (volt SNI diákunk ma nálunk szaktanár) Műszaki főiskolákon, egyetemeken informatikus és műszaki menedzser szak (volt SNI diákunk vakok számára tanítási segédletet fejlesztett) Tanárképző egyetemek, főiskolák (volt SNI diákunk angoltanár) Valamint nem a szakirányú továbbtanulási esélyek is jók!!!

Sajátos nevelési igényű tanulók száma

Motiváció az együttnevelésre Társadalmi környezet, partneri igény, megkeresés A legtöbb SNI diák számára valódi tudást, munkalehetőséget, perspektívát jelenthet az informatikai szakképzés Nem jelent(het) kiindulási alapot az emelt normatíva, létszámhiány betöltése, kényszerből vállalt feladatellátás

Hogy segítjük elő az eredményes oktató-nevelő munkát? Törvényi lehetőségek kihasználása Közokt. Tv. 30.§ Különleges gondozás 52. § (6) Egyéni fejlesztés időkeretei 3. számú melléklet II. 3. létszámok (SNI diák/2 fő, 3 fő) Fenntartói támogatás Költségvetési tv. 3. sz. melléklet 17. pont Különleges gondozás, „emelt normatíva” Rehabilitációs órakeret Egyéni foglalkozás, korrepetálások, tehetséggondozás Mentességek rendszere Közokt. Tv. 30. § (9) Tantárgyi oktatás, ill. vizsgázás lehetőségei Az idegen nyelv tanítása 9-10. osztályban 3,5+2 óra 11-12. Osztályokban 4+2 óra A németes osztályokban a 3,5 német, 2 óra angol

Hogy segítjük elő az eredményes oktató-nevelő munkát? Pályázati rendszer Pályázatfigyelés, pályázatírási technikák, egyéni és konzorciumi forma Cégek által nyújtott támogatás Szakképzési alap Eszközbeszerzés, szolgáltatások igénybe vétele Szülői háttér, együttműködés Ne az óvó-féltő-kiszolgáló, hanem az együttműködő, problémákat közösen megosztó, önállóságra nevelő, bátorító attitűd domináljon! Az idegen nyelv tanítása 9-10. osztályban 3,5+2 óra 11-12. Osztályokban 4+2 óra A németes osztályokban a 3,5 német, 2 óra angol

Pályázatok gyakorlati eredményei Phare pályázat: domborított ábragyűjtemény, beszélő függvénytábla kutatómunkája (Linz és London) Koma pályázat: a Phare pályázat eredményeinek gyakorlati megvalósítása

Pályázatok gyakorlati eredményei HEFOP pályázat: vakok integrált nevelése, átfogó program, képzés, kapcsolatépítés FKFK pályázat: taneszköz-beszerzés

Az együttnevelés gyakorlati eredményei A diáktársak sikeres fejlesztései 1995-96 Braille-nyomtató és órai jegyzetelőgép kifejlesztése, mellyel két ízben is első helyezést értek el tanulóink az Ifjúsági Innovációs Világversenyen 1997 Laslo Emil kifejlesztette a Braille-kijelzőt, nemzetközi elismerés

Sajátos nevelési igényű tanulók lehetőségei az iskolában Egyéni fejlesztés, rehabilitáció, tehetséggondozás Továbbtanulás szakképző évfolyamainkon Színház- és múzeumlátogatás, kirándulás Szakkörök, sportkör, színjátszó kör példája! Szakszerű kollégiumi elhelyezés, partneri együttműködés (Váci Mihály Kollégium) Iskolai programok, ünnepélyek, szabadidős tevékenységek: együttes részvétel!

Milyen tárgyi feltételeket biztosítunk SNI tanulóink számára? Speciális taneszközök, saját fejlesztésűek is Akadálymentesítés Mozgássérültek napi szállítása Személyre szabott bútorzat

Milyen tárgyi feltételeket biztosítunk SNI tanulóink számára? Saját laptop, speciális szoftverek Speciális gépterem vakok számára Induktív hurkos adó-vevő rendszer kiépítése

Eredményesség, siker Eredményes érettségi vizsga Több mint 30 SNI tanuló 1994 óta Továbbtanulás, karrier: ELTE BTK, TTK, KLTE TTK, BME Informatika, műszaki főiskolák, OKJ-szakképzések, sőt: teológia, konzervatórium Partneri visszajelzések (diák, szülő, munkahely) Erkölcsi elismerések, díjak, kitüntetések: személyi és intézményi szinten

„Minimális kedvezmény, maximális segítség” Természetes integráció, nem „szánalom” vagy „elutasítás” Tanulási környezet biztosítása, didaktikai eljárások, módszerek, eszközök, és nem csupán mentességek megadása

„Minimális kedvezmény, maximális segítség” Egymás helyzetének kölcsönös elfogadása („ép” és SNI diákok, ill. tanár-diák-szülő kapcsolatrendszere) Kölcsönös személyiségfejlődés, tolerancia

Személyi feltételek Befogadó tantestület (arányok kérdése, pedagógiai kihíváseddigi rutin, tanmenethez, érdemjegyekhez való ragaszkodás) Speciális módszertani ismeretek elsajátítására, megalkotására kész pedagógus (együttgondolkodás, esetmegbeszélések) Szakképzett gyógy-, ill. fejlesztőpedagógus tudásának felhasználása (jóindulat ma már kevés!) Utazótanári hálózat igénybe vétele Tudatosan tervezett szakmai továbbképzések

Kapcsolatrendszer Szegregált alapfokú oktatást folytató intézmények Szakmódszertani intézmények Gyógypedagógiai Főiskola Továbbtanulási fórumok, média (PR) Civil szervezetek Szakértői, egészségügyi, szociális intézményhálózat

A kapcsolatrendszer elvi kérdései A szegregált oktatást folytató, gyógypedagógiai kompetenciával rendelkező iskolák, módszertani intézmények ÉS A befogadó, „hagyományos” pedagógiai eszköztárral rendelkező iskolák szerepvállalása: Együttműködő, nem versenyző Kölcsönösen kiegészítő, nem elzárkózó Integrációszegregáció elve: NEM a JÓ és a ROSSZ szinonimája: a diák aktuális helyzete (állapot, életkor) dönti el!

Az együttnevelés két útja Befogadni az SNI diákokat, majd gyakorlat közben megismerni és alakítani a lehetőségeket, kereteket vagy Tervezetten alakítani az intézményi szervezetet, felkészíteni a pedagógusokat, megfelelő tárgyi környezetet biztosítani, és utána befogadni az SNI diákokat Történeti háttér, helyi lehetőségek kérdése…

Intézményi feladatok PDCA-szemlélet Helyzetfelmérés, konzultáció az érintett felekkel (SNI diák, szülő, előző oktatási szint iskolája, szakmai szervezetek) A befogadás és együttnevelés pozitív és negatív hatásainak felmérése, vizsgálata, reagálás rá (előzetesen és működés közben egyaránt) Személyi-tárgyi-módszertani feltételrendszer kialakítása, biztosítása, fejlesztése Speciális szolgáltatások kínálatának kialakítása, majd bemutatása, információk átadása az érintett rétegeknek Intézményi tapasztalatok átadása, terjesztése, disszemináció, lásd HEFOP-műhelymunka pl.

Jövőkép Eddig: az integráció során a többségi helyzethez való hasonulás, a meglévő struktúrákhoz való alkalmazkodás dominált, az iskola fogadta a diákot, aki alkalmazkodott Paradigmaváltás: inklúzió, befogadás Egyéni képesség és fejlettség, lehetőségek szerinti differenciált oktatás-nevelés biztosítása Ehhez: a meglévő szervezeti keretek, feltételek átgondolása, alakítása, módosítása szükséges

Köszönöm a figyelmet! NEUMANN JÁNOS Számítástechnikai Szakközépiskola Igazgató: Fenyvessy Gábor 1581 Budapest,146 Pf: 21 Kerepesi út 124.  iskola@njszki.hu www.njszki.hu  383-65-29; 383-55-57 FAX: 363-18-92 Köszönöm a figyelmet!