A babiloni fogság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A frigyláda 11/A.
Az Ószövetség könyvei.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Mezopotámia Folytatás.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Az Ószövetségi történetírás
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A zsidó kultúra Vallás.
Két ellentétes kijelentés Istenről:
Sumér, az első civilizáció
A polisz születése.
Kisebbségi lét – átok vagy áldás? A babiloni fogságban élő zsidók identitáskrízise és megküzdési stratégiái XXX. OTDK, Budapest enqu.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Izrael.
A köztársasági Róma.
Készítette: Pető Tamás
Kis országok-nagy örökség
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
A nagy népvándorlás.
FARSANG 8.c.
Az ÓKORI EGYIPTOM.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A Biblia.
Európa vallásai.
Isten családja vagyunk
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Novéna Jezsuita Hivatásokért november 5. Első nap.
KERESZTÉNY VALLÁS.
A próféták aranykora Történeti és irodalmi összefoglalás.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Zsidók Pannóniában.
Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás
Városállamok- Birodalmak
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Red Alert Összehangolt külső-belső kommunikáció krízishelyzetben Kreatív Pr Nap,
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
Római császárkor válsága. Gazdasági válság Hódítások elmaradása Kevesebb rabszolga Kevesebb adóbevétel Elszegényedés Áremelkedés Csökkenő termelés Megszűnő.
A hódító háborúk következménye: a köztársaság válsága A köztársaság válsága.
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
A köztársasági Róma.
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
A polisz születése és a görög gyarmatosítás
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
Babilon folyói mellett
A két részre szakadt királyság
Egyiptom Kormos Áron 5.a.
Értékeld az elmúlt évet:
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
Izrael a hellénizmus korában
Igeolvasás „12Boldog az a nemzet, amelynek Istene az ÚR, az a nép, amelyet örökségül választott. ” Zsoltárok 33,12 „41Amikor közelebb ért, és meglátta.
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
A polisz születése.
Isten lakhelye.
Ókori közel-keleti vallások
Kolozsvár.
Előadás másolata:

A babiloni fogság

1. A fogság politikai szempontból: katasztrófa 586-ban a Babiloni Birodalom legyőzte és elfoglalta Júdát, ami a zsidók számára teljes politikai kudarcot jelentett: (• Az északi királyság ekkor már közel másfél évszázada megszűnt.)

Lerombolják Jeruzsálemet – és benne a Templomot is. A lakosságot – pontosabban a politikai-vallási elitet Babilonba hurcolják. (A népesség egy része Júdában maradt – ám vezetők és védelem nélkül.)

2. A fogság vallási következménye: válság A politikai kudarcoknak vallási vetületük is volt: elveszett az „Ígéret Földje”; elpusztult Jeruzsálem, az „Isten Városa”; lerombolták a Templomot, „Isten Lakóhelyét”; „eltűnt” a király, pedig Isten azt is ígérte, hogy „Dávid háza örökké fennmarad”. (Vö. Siral 2, 1-10.) Ezek a politikai és – egyben – vallási jellegű kiábrándító tapasztalatok vallási válságot is eredményeztek: Kérdésessé vált Isten mindenek felett álló hatalma – illetve ereje a többi istenéhez képest.

3. A diaszpórák kialakulása: a vallásgyakorlás új formái A „fogság” időszakban három különböző helyen élt jelentősebb izraelita közösség: Júdában (a kisbirtokos és föld nélküli rétegek, akiket nem hurcoltak el); Babilonban (az odaköltöztetett politikai-vallási elit, akik egy tömbben, relatíve jó körülmények között élhettek); Egyiptomban (a babiloni uralom elől ide menekülők, akik aztán „beilleszkedtek” az egyiptomi társadalomba).

Jeruzsálem és a Templom lerombolásával a kultusz is megszűnt. Ez, illetve a diaszpórák kialakulása a vallás megélésének új formáit, módjait is eredményezték: Ekkor jelentek meg a zsinagógák („közösségek”), ahol áldozatot már nem mutattak be, hanem a „szóbeli istentisztelet” különböző formáit végezték.

Kialakult az ún. „családi liturgia”: Családi – és nem társadalmi – szokások váltak az Istenhez tartozás jeleivé (pl. ekkor kapott nagy jelentőséget a „körülmetélés”). Családi körben kezdtek el megtartani olyan ünnepeket, amelyeket addig közösen ünnepeltek (ekkor alakultak ki többek közt a szombat és a húsvét családi szokásai).

4. A fogság korának teológiai fejleményei és értékelése Erre a korra tehető az ún. „papi írás” megjelenése, amely két új elemmel – „hangsúllyal” – gazdagította Izrael hitét: Isten nemcsak a Templomban, nemcsak az áldozatbemutatáskor van jelen, hanem a közösségben – elsősorban az ünneplő közösségben – is (vö. Kiv 29, 43-46.). Az isteni ígéretek „hordozója” a Tóra: ha Izrael visszatér a Tórához, és megtartja a Törvényt, akkor az ígéretek is újra teljesülnek (MTörv 4, 25-31.). A korabeli emberek összességében Isten büntetéseként értelmezték a „babiloni fogságot”, ám úgy vélték: ha a nép bűnbánatot tart és megtartja Isten parancsait, Isten is „visszatér a Templomba” (Ez 37, 1-14.; 43, 1-9.).