Piaget kognitív fejlődéselméletének alapfogalmai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
FEJLŐDÉSELMÉLETEK.
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
A kognitív fejlődés Piaget-i szakaszai
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
Szervezetfejlesztés II. előadás
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Konfliktusok az iskolában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Piaget kognitív fejlődéselméletének alapfogalmai Fejlődéslélektan: Kognitív fejlődéslélektan (J. Piaget), erkölcsi gondolkodás szakaszai (L.Kohlberg),a pszichoszociális fejlődéselmélet (E.Erikson), a nemi identitás és a nemhez igazodás, a serdülőkor. Piaget kognitív fejlődéselméletének alapfogalmai Séma: Kognitív struktúra, amely az információk észlelésében, szervezésében, feldolgozásában és hasznosításában segít. Emberekkel, tárgyakkal, eseményekkel, és helyzetekkel kapcsolatos tudás és hiedelem. Séma alapú feldolgozás: bejövő információhoz leginkább illeszkedő séma memóriából való előkeresésének kognitív folyamata. Kognitív nézőpont: olyan pszichológiai megközelítés, amely a mentális folyamatokkal, tehát az észleléssel, az emlékezéssel, a gondolkodással foglalkozik, és a viselkedést ezeknek a folyamatoknak a tükrében próbálja megmagyarázni. Asszimiláció: az a folyamat, amelynek során a gyermek egy új tárgyat egy meglévő séma alapján értelmez. Akkomodáció: olyan folyamat amelynek során a csecsemő megváltoztat egy már meglévő sémát annak érdekében, hogy abba belefoglalhasson egy új tárgyat vagy eseményt

A Kognitív fejlődés szakaszai Piaget szerint Érzékszervi, mozgásos (szenzomotoros) szakasz (0-2 év.) A mozgástevékenység és érzékelés között szoros kapcsolat van. A csecsemő megkülönbözteti magát a tárgyaktól. Felismeri magát mint a cselekvés végrehajtóját és szándékos akcióba kezd. A szakasz egyik legfontosabb fejleménye a tárgyállandóság felfedezése: a tárgyak akkor is léteznek, ha nincsenek éppen jelen. 2 Műveletek előtti (preoperacionáls) szakasz (2-7 év.) Nyelvhasználat, a tárgyakat képekkel vagy szavakkal jelöli. A három négy éves gyermek képes szimbolikus fogalmakban gondolkodni, de szavai és képzelet még nem szerveződik logikus módon. Művelet: az információkat logikai úton elválasztó, összekapcsoló és egyéb módon átalakító mentális eljárás. A műveletek előtti szakaszban a gyermek nem képes bizonyos szabályokat, vagyis műveleteket megérteni. Nem rendelkezik a konzerváció (megmaradás) elvével: annak megértésével, hogy a tárgyak bizonyos tulajdonságai akkor is megmaradnak, ha megjelenésükben változás következik be.

”Háromhegy-probléma” Műveletek előtti szak egyik jellegzetessége az: Egocentrizmus, amikor a gyermek nem képes más nézőpontjait figyelembe venni, és meggyőződésük, hogy mindenki pontosan olyannak látja a világot, mint ők. ”Háromhegy-probléma” 3. Konkrét műveletek (konkrét operacionális) szakasz (7-11 év) Logikai rendszerbe illeszti a tárgyakat és eseményeket Megérti a számok (6év), a tömeg (7év) és a súly (9év) megmaradását. Több tulajdonság alapján osztályoz tárgyakat és dimenzió mentén (pl.méret) sorbarendez. A konkrét műveletek szakaszban a gyermek képes ugyan már absztrakt fogalmak használatára, de ez csak konkrét tárgyakra korlátozódik, azokra amelyek érzékszervileg hozzáférhetőek számukra. 4. Formális műveletek (formális operacionális) szakasz (11évtől) Logikai kapcsolatokat teremt elvont állítások között, és módszeresen ellenőrzi hipotéziseit. A lehetségessel, a jövővel és ideológiai problémákkal foglalkozik

Az erkölcsi gondolkodás fejlődése (L. Kohlberg,1976) szint: Prekonvencionális erkölcs szakasz: Büntetésorientáció (szabályok követése a büntetés elkerülése érdekében) szakasz: Jutalomorientáció (alkalmazkodás a jutalom és a jóindulat elnyerése érdekében) II. szint: Konvencionális erkölcs 3. szakasz: Derékgyerek-orientáció (alkalmazkodás mások helytelenítésének elkerülése érdekében) 4. szakasz: Tekintélyorientáció ( a törvények és a társas szabályok betartása annak érdekében, hogy elkerülje a tekintélyek helytelenítését, valamint az abból eredő bűntudatot, hogy nem „teljesíti a kötelességét”) III. szint: Posztkonvencionális erkölcs 5. szakasz: Társadalmiszerződés-orientáció (az általánosan elfogadott, a köz jóléte szempontjából lényeges elvek által vezérelt cselekvések és ezen elvek követése, hogy megőrizze a társak tiszteletét és ezáltal az önbecsülést) 6. szakasz: Etikaelv-orientáció (saját választású etikai levek-általában az igazságosság, méltóság és egyenlőség értékei- által vezérelt cselekvés és ezen elvek követése az önvád elkerülése érdekében)

A pszichoszociális fejlődés stádiumai (E. Erikson, 1963) STÁDIUM PSZICHOSZOCIÁLIS KEDVEZŐ KRÍZIS KIMENET . 1. életév bizalom-bizalmatlanság bizalom és optimizmus 2. életév autonómia-kétely önkontroll és megfelelésérzés 3-4 életév kezdeményezés-bűntudat tervezés és megvalósítás 6- pubertásig teljesítmény-kisebbrendűség kompetencia: intellektuális, szociális, fizikai képességekben serdülőkor identitás-szerepkonfúzió saját magáról mint egyedi személyről alkotott egységes kép

A pszichoszociális fejlődés stádiumai (E. Erikson, 1963) (folytatás) STÁDIUM PSZICHOSZOCIÁLIS KEDVEZŐ KRÍZIS KIMENET . 6. fiatal felnőttkor intimitás-izoláció szoros és tartós kapcsolatok létrehozásának képessége, pályaelkötelezettség 7. felnőttkor alkotóképesség- törődés a családdal, a -stagnálás társadalommal és a jövő generációval 8. időskor integritás- A beteljesülés és az élettel -kétségbeesés való megelégedettség érzése ; hajlandóság a halálla való szembenézésre Az egyén pszichológiai fejlődése a különböző életszakaszokra jellemző szociális viszonyokon múlik, illetve az életszakaszokra jellemző, krízisek megoldásán, feloldásán.

Nemi identitás és nemhez igazodás Nemi identitás: Saját magunk valamelyik nem tagjaként történő határozott észlelése Nemhez igazodás: A kultúra által az adott nem számára megfelelőnek tartott viselkedések és tulajdonságok elsajátítása. Elméletek a nemi identitás és a nemhez igazodás magyarázatára Pszichoanalitikus elmélet Fallikus szakasz Ödipális konfliktus. 2. Szociális tanuláselmélet nemnek megfelelő illetve az azzal ellentétes viselkedésért kapott jutalmak és büntetések szerepe fontos (fiús-, lányos viselkedés). Túlzó a környezeti tényezők hatásának-, és a nemhez igazodásnak a szerepe . 3. Kognitív fejlődéselmélet kb. 2.5 éves korban a gyermekek fogalmi oldalról közelítik meg a nemek különbségét a kognitív fejlődésüknek megfelelően tehát a nemi idenitásuk játszik döntő szerepet a nemhez igazodásban, más szóval a nemi identitásuknak megfelelő magatartás kialakításában. ”Én fiú/lány vagyok, ezért fiús/lányos dolgokat akarok csinálni” (Kohlberg, 1966.)

Nemi identitás és nemhez igazodás (folytatás) 4. Nemi séma elmélete Nemi séma: Mentális struktúra, amely egy személy perceptuális és fogalmi világát nemi kategóriákba (férfi-nő) rendezi (Bem, 1993). „ A gyermek folyamatosan arra kap bátorítást hogy a világot a nemek szemüvegén keresztül nézze”. A nemek egyenlőségének és fontosságának a kérdése. Serdülőkori fejlődés Ez alatt az időszak alatt a fiatal személyiség szexuálisan éretté válik és családjától független egyénként határozza meg magát. Nemi fejlődés, érés, pubertás, menarche, stb. A pubertás pszichológiai hatásai: Közkeletű bölcsesség: a serdülőkor a „vihar és a stressz” korszaka. A kísérletezés korszaka: törvényesség határai, szenvedélyek határai, érzelmi viselkedési problémák, korai vagy késői érés következményei, halmozott családi konfliktusok időszaka, stb.

Identitásképzés a serdülőkorban (E.Erikson,J.Marcia) Erikson serdülőkori identitásfejlődés elméletét amely ilyen fogalmakat alkalmaz mint identitáskrízis, identitás konfúzió, James Marcia (1980) empirikus vizsgálatai alapján kiegészítette és négy identitásszintet állapított meg. Az identitás elérése: túl a krízisen, a kérdések feltevésén és az önmeghatározás időszakán. Elkötelezett ideológia és pályaválasztás szempontjából. Korai zárás: elkötelezettek de nem mentek át identitáskrízisen, követik családjuk ideológiáját, pályaorientációját. Átgondolás nélkül követik az értékeket és szabályokat, összeomlásveszély. Moratórium: az identitáskrízis átélésének az időszaka Identitásdiffúzió: akár átéltek identitáskrízist akár nem akkor sem rendelkeznek integrált Én-képpel. Azt mondják, érdekes lenne ezt és ezt csinálni, de konkrét lépéseket nem tesznek.