Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

Készítették: Kerényi Éva Mogyorósi Mária Péterffy Réka
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Fejlesztési technikák Szántóné Solymosi Ildikó
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
A projekttervezés első lépései
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
PDCA módszer és a folyamatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Minőségmenedzsment. Ha ugyanazt csináljuk, mint eddig, akkor ugyanazt kapjuk, mint eddig.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
A teljeskörű minőségirányítás (Total Quality Management)
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Minőségbiztosítás LB-II.
Ahogy a szakfőorvos látja
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Készítette: Májer Dávid
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Mi az az épületdiagnosztika?  Tulajdonosoknak  Vevőjelölteknek  Bérlőknek  Ingatlanforgalmazóknak  Épületkezeléssel foglalkozó szakembereknek 
Az intézményi felkészülés módszertana 14. előadás.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Önértékelési projektterv
A problémafeltárás technikái
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
PMK minőségirányítási szakmai nap
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
Hibaelemzési módszerek
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Készítette: Farkasné Veres Edina
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan GYAKORLAT2. dr. SZabó Gábor CSaba 2015. 04. 20.

a módszerek csoportosítása3.: a leggyakrabban alkalmazható, alkalmazott, és a legegyszerűbb technikák, módszerek: - a 4 egyszerű módszer, - a 4 hibaelemzési módszer, - a 4 LEGES(legjobb) módszer, - további gyakrabban alkalmazott (vagy speciális) módszerek, - további ritkábban alkalmazott módszerek.

- erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek (SWOT) a 4 egyszerű módszer: - TIPHIB - erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek (SWOT) 5S/6S 5W + 1/2 H módszerek

a 4 hibaelemzési módszer: TIPikus HIBaforrás (TIPHIB) ABC-Pareto ok-okozati/Ishikawa - FMEA

és befolyásoláselemzés F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”

hibalehetőség és befolyásolás elemzés F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!!   Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor; illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.!   A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1

1. A hibalehetőségek feltérképezése az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása

Folyamat FMEA Kompo- nens, folya- mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ- készítette:   Folyamat FMEA Oldal: Készítette: FMEA-szám: Dátum: Kompo- nens, folya- mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ- kezménye a vevőnél Felis- merés /Meg- előzés (jelen- leg) A hibakö-vetkez-mény súlyos- sága A hiba fellépés gyakorisága A hiba felfedez- hetősége RPZ/RPN kockázati szám Javasolt intézkedések Felelős/ határidő

cél: a hatékonyság növelése HIBA-kombinációk; cél: a hatékonyság növelése pl: új termék/szolgáltatás/folyamat/rendszer – ezért kevés adat/információ. Lépések: TIPHIB; FMEA a tipikus hibákra; a nagy rizikószámúakra Ishikawa vagy ABC-Pareto.

HIBA-kombinációk2. Helyzet: magas a nemmegfelelési, selejt, reklamációs szint. Sok adat áll rendelkezésre, döntően végellenőrzési. Lépések:

a „4 LEGES(legjobb)” módszer: - ABC-Pareto elemzés - ok-kapcsolati elemzések, diagramok - PDCA elemzés - dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok, szabályozó kártyák

ok-kapcsolati elemzések, diagramok: Ishikawa 5W+ 1/2 H hibafa

Előnye: fokozatosan nagyobb szakmai hozzáértés – és több megoldás hibafa alkalmazása akkor célszerű, ha a valószínűsített hibák eloszlása horizontálisan és vertikálisan is bonyolult, és nagy valószínűséggel a hiba/hibaok/hibafajta/hibacsoport eloszlás közel egyenletes Előnye: fokozatosan nagyobb szakmai hozzáértés – és több megoldás

O K O Z A T OK 1 OK 2 OK 3 OK 4 OK 2.1 OK 2.2 OK 3.1 OK 1.1 OK 2.1.1 2.1.2 meg- oldás meg- oldás OK 3.1 meg-oldás OK 1.1 meg- oldás OK 1.1.1

a feleség hosszú beszélgetései nagy wattos égők az égők cseréje a feleség hosszú beszélgetései nagy villany- fogyasztás standby üzemű TV, komputer az eszközök kikapcs. a szobák túlfűtése hőfokszabályozás nagy gázfogyasztás rossz nyílászárók ablak-ajtó szigetelés Okozat: magas lakásrezsi költségek rossz csapok szerelő kihívása nagy vízfogyasztás hosszú zuhanyozás a zuhanyidő szabályozása időmérő bevezetése nagy telefonszámla a feleség megszabályozása

Egy HACCP rendszer kidolgozásának döntési fa blokksémája

HIBAFA1. m e g o l d á s o k (m i n i m u m 16) Gyermekkori elhízás okai Gyermek hibája Szülő hibája Környezet hibája Információ hiány Szófoga-datlanság Kevés mozgás Lusta ság Szülők bosz-szan tása Nem törő-dömség Idő hiány Nem megfelelő nevelési módszerek Kevés mozgási lehetőség biztosítása Rossz beideg ződések Baráti társa ság hatása Reklá mok befolyásoló hatása Gyer mek orvos figyel metlen sége Iskola figyel met-lensége Példa muta tás hiánya Szigo rúság hiánya Rossz időbe osztás Nem meg felelő ételek főzése Tanult viselkedés (hozott tapasz-talatok) Moti váció hiánya m e g o l d á s o k (m i n i m u m 16)

HIBAFA O K O Z A T 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint Megoldási szint

PDCA elemzés

Act Plan Check Do P D C A AVATKOZZ BE! TERVEZD MEG! FIGYELD MEG! 9 10 1 2 3 4 AVATKOZZ BE! Act Plan TERVEZD MEG! P D C A 7 8 FIGYELD MEG! 5 6 Check HAJTSD VÉGRE! Do

A PDCA (logikájú problémamegoldás) lépései: 1. a vevő-igények felmérése és elemzése 2. a jelenlegi folyamatok leírása 3. mérés, elemzés; az alapvető okok feltárása és azonosítása 4. a javítási-fejlesztési lehetőségekre koncentrálás 5. a folyamat eredmény-mérésének meghatározása 6. a javaslat bevezetése (kísérleti jelleggel) 7. az eredmények értékelése 8. a következtetések levonása 9. az elért eredmények ismertetése, és a változtatások bevezetése 10. megfigyelés; az eredmények stabilizálása

PDCA 1. Tervezd meg 4. Avatkozz be 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg 1.A probléma leírása 2.Az információk gyűjtése 3.Az alap okok azonosítása 4.A javaslatok kidolgozása 5.A javaslatok mérlegelése 6.A legjobb megoldás kiválasztása Ha az eredmények megfelelnek a tervezetteknek, és az ellenőrzés megerősítette: a bevezetés feltételrendszerének kidolgozása, és a végleges verzió bevezetése új PDCA-val. 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg A bevezetett intézkedések folyamatos figyelése és elemzése A tervezett verzió megvalósítása

ötletroham, minőségi kör, TIPHIB, FMEA, 5W+1H A módszerek konkrét alkalmazása egy tervező iroda PDCA folyamatai során Act ötletroham, minőségi kör, tipikus hiba elemzés a cselekvési terv bevezetése az eredmények fejlesztése a hibák azonosítása minőségi kör, FMEA elemzés az eredmények megtartása a hibák minősítése ötletroham, minőségi kör, TIPHIB, FMEA Plan egy-és/több dimenziós 5W+1H, Ishikawa az eredmények kiértékelése a hibák okainak megértése PDCA ciklus intézk edések kidolgozása az eredmények meghatározása cselekvési terv, többdimenziós elemzés minőségi kör, FMEA elemzés a folyamat- javítások elindítása a mérés lehetőségei ötletroham, TIPHIB, FMEA a cselekvési terv alkalmazása Check Do

4. ACT 1.PLAN 3.CHECK 2.DO PDCA

6. az erőforrások biztosítása P az EN ISO 9001:2008 szerkezete: 5. TOP menedzsment feladatok és felelősség P 6. az erőforrások biztosítása P 7. a folyamatok menedzselése D 8.1 mérés, elemzés C 8.2 a rendszer továbbfejlesztése A

a PDCA team-rendszere: a teljes rendszerre kiterjedően 10-25 %-ot „minőségkulturális” megalapozással, a számára szükséges speciális módszerekkel felkészíteni, és működtetni folyamatos részvétellel ( CQI-CIP ) - felsővezetői PDCA team - minden kulcsfolyamaton PDCA team - minőségrendszeri és -módszertani PDCA team.

a PDCA elemzés néhány jellemzője: - folyamatos munkavégzés igénye - aktív és kreatív hozzáállás - a teljes rendszert átfogó működés - a „kis lépésekben” történő fejlesztés lehetősége - erős szemléleti és módszertani megalapozás

PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/1. oldal 1.P = tervezzük meg! 2.D = hajtsuk végre, csináljuk meg!

PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/2. oldal 3.C = figyeld meg, ellenőrizd le! 4.A = avatkozz be, véglegesítsd !

dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok

a kiszállítás ppm értékei: a statikus hisztogram átlag = 45 a kiszállítás ppm értékei: 21, 96, 15, 35, 31, 34, 9 41, 78, 32, 44, 56, 53, 65 59, 48, 42, 47, 53, 50, 39 43, 41, 45, 40, 38, 31, 7

a folyamat képességhatárai átlag = 45 a folyamat képességhatárai 80 ppm f. 0-9 ppm • 40-49ppm az adatok dinamikus rögzítése/ellenőrző kártya

a folyamat szabályozási határai - 50% !! átlag = 30 - 33% ! a folyamat szabályozási határai 80 ppm f. ! 40-49ppm • • • • • • • 0-9 ppm hibaelemzés és csökkentés után az új adatok dinamikus rögzítése szabályozó kártyán

jellegzetes, nagy valószínűséggel több veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja dim. + 60 + 50 + 40 + 30 + 20 + 10 0 - 10 - 20 - 30 - 40 x EH idő, t

dim xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxx xx xx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx 525 520 515 510 505 idő, t jellegzetes, nagy valószínűséggel egy veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja

a dinamikus rögzítés néhány jellemzője: - erős, és többnyire aktív adatháttér igény - nehezebb és speciális módszertani ismeretek - többnyire már feltárt ok-okozati háttér kell - szabályozottság és/vagy képesség”közeli” helyzet - aktív, folyamatközpontú megközelítés

a „7 legjobb” módszer – PDCA elemzés; – dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok, szabályozó kártyák; – ok-kapcsolati elemzések, diagramok; – ABC-Pareto elemzés; – kérdéslisták, ellenőrzőlisták, audit kérdéslisták, EFQM és hasonló kérdéslisták; – hisztogramok, tapasztalati eloszlások; – blokksémák, folyamatdiagramok.