Korea „népbetegsége” Rónyai Attila

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korea „népbetegsége” Rónyai Attila
Advertisements

BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A zajártalom, mint a leggyakoribb foglalkozási betegség.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dohányzás,nikotin függőség
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
Az „első lépés” TÁMOP
Az ellátottjogi képviselő feladata az
Gyűjtőköri szabályzat
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ELŐNYÖK – megbízható működés
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Diplomás Pályakövetési Rendszer
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
Család és iskola Nevelés.
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Megfigyelés és kísérlet
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
Készletek transzformációja
A szállítási probléma.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Korea „népbetegsége” Rónyai Attila Shin-byung 신병 Korea „népbetegsége” Rónyai Attila

Bibliográfia Ha, Jaesung : Liberation from the Demon and Demonic: Critical analysis in women’s experience in spirit possession. Május 16, Neshville Tenessee. Megtalálható: http://www.scribd.com/doc/71699401/45/Cure-of-Shin-byung-in-Initiation-Ceremony  Kendall, Laurel &. Lee, Diana S: An Initiation "kut" for a Korean shaman. 1991, Distributor University of Hawaii Press, Center for Visual Anthropology, 1991 Megtalálható: http://www.youtube.com/watch?v=FbzY5bgr4PQ National Geographic Channel: Tabu Dél Koreai Saman Beavatás, Megtalálható:http://www.youtube.com/watch?v=w2BcNtp_p0E http://www.mashpedia.com/Korean_shamanism Doménech del Río, Antonio J. : Gut, Korean Shaman Ritual. Korean Program, University of Malaga, Megtalálható: http://www.list.or.kr/articles/article_view.htm?Div1=7&Idx=630

Kialakulás és Problémák Jellege: Olyan samanisztikus „szellembetegség” melyre ismert gyógyír az orvostudományban nem létezik. Étvágytalanság, lesoványodás, fizikai fájdalmak, szorongás, álmatlanság, pszichés zavarok, látomások , hangok (a megszálló istenség hangjai és a kiválasztottság jelei) jellemzik. Deviáns viselkedés, publikus „őrültségek” elkövetése. A környezete megbélyegzi. Terület- és nemspecifikus : Kizárólag a koreai félszigeten jellemző és !főként! (90%) nőket érint. Nem korspecifikus.

Kialakulása: Nem ismert, egyedül csak a transzcendes energia (ki 기 vagy shin신) testbe lépése a magyarázat. DE! a pszichológia pszichoszomatikus betegségként azonosítja, családi probléma (hiányos énkép, rossz neveltetés, iszákos férj, stb.), környezeti stressz (munkahelyi problémák), trauma (rokon, családtag elvesztése) az okozója. (Ezek egy részét a sámánok sem tagadják) Problémák: „Szellembetegség”-ként a koreai sámánjelölt elhívását jelenti -> a beavatás az egyetlen gyógyír. Aki nem enged a szólításnak, nem gyógyul ki belőle.

A gyógyulás felé vezető út Tanító sámán keresése : olyan mester (mudang 무당) keresése, aki foglalkozik a „beteggel” (jelölt). A betegség gyógyítása a naerim-gut 내림굿 szertartással, majd a tanítvány továbbképzésével folyik. Tanító sámán felkészíti a jelöltet: Ruhák, eszközök Áldáskérés az istenektől Felkészítés a próbatételre, az „átváltozásra”

Naerim-kut 내림굿 A szertartás: a gut 2 napig tartó beavató szertartás. Részt vesz a fősámán, sámánok, jelölt + hozzátartozók. A rítus: A fősámán vezetésével meghívják az isteneket (zene, ének kíséretében, transz állapot). Az isten hangján szól a sámán a tanítványához. Minden jelenet (teátrális jelleg) más öltözéket kíván. A jelölt is táncol és transzba esik, az istenek hangján szól. Ekkor párbeszéd alakulhat ki: sámánok - jelölt (istenség)- esetleges hozzátartozók. Megtörténik a családi stressz kezelése (pusztán a rítussal a központban). A fősámán, majd a jelölt éles pengére állnak. Ha a tanítvány talpa vérzik, elbukik.

A gyógyító rituálé hatásossága Azonosulás az isteni küldetés tudattal -> cél megtalálása. Feloldódás és azonosulás egy olyan csoporttal, akik hasonlót élték át. A fősámán határtalan empatikus képessége, ugyanakkor szigora és útmutatása az ego/önkép újjáépítéséhez, a mediátori szerep betöltéséhez.

A gyógyulást követő események A shin-byung-ból való gyógyulás egyet jelent az istenek beleegyezésével, az immáron beavatott segítőszellemet kap, és elkezdheti hosszas tanulását a mestere mellett.

Köszönöm a figyelmet!