Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP 3.1.15-14-2014-0001 „Köznevelési reformok operatív megvalósulása” c. kiemelt uniós projekt
Az óra/foglalkozáslátogatás a kompetenciák tükrében 1.3.
Óra/foglalkozás látogatás menete Felkészülés, Egyeztetés Személyes találkozó Óra-/foglalkozás-látogatás Értékelés Az óra/ foglalkozás-megfigyelés előtti személyes találkozó Az óra/ foglalkozás megtartása Felkészülés az órára/ foglalkozásra Óra/foglalkozás megbeszélése, értékelése
Az óra/foglalkozáslátogatás dokumentumai Választható Kötelező A pedagógus munkájához kapcsolódó dokumentumok tanmenet tematikus terv (tanulási-tanítási egység), óraterv, foglalkozásterv A szakértő munkájához kapcsolódó dokumentumok óra- és foglalkozás megfigyelési napló, a pedagógus-kompeten-ciák és az indikátorok értelmezése a látoga- tás kontextusában óra- és foglalkozáslátogatási jegyzőkönyv, az órá(k)/foglalkozás(ok) kompetencialapú értékelőlapja
Tematikus terv Koherencia: NAT, helyi tanterv, tanmenet, óraterv! Tematikus terv értelmezése, terjedelme Cél-és feladatrendszer Egység helye, előzmények Felhasznált források Házi feladat?
Óraterv/foglalkozási terv Fogalmak tisztázása: cél-és feladat: pl. attitűd, készség-, képesség, fejlesztési szint értelmezése; didaktikai,nevelés feladatok, felhasznált forrás didaktikai egységek munkaformák, módszerek: konkrét példák óraterv mellékletei Reflexió – összefüggése az óratervvel
Az óra/foglalkozás látogatásának menete 1. A látogatás egyeztetése 2. Megbeszélés a látogatás előtt 3. Az óra / foglalkozás megfigyelése 4. Az óra / foglalkozás elemzése 5. A látogatást kiegészítő – nem kötelező – tevékenységek 6. A látogatás eredményének rögzítése Útmutató 91-92. oldal
1. A látogatás egyeztetése OH informatikai támogató felület, email, telefon A szakértő egyeztet a pedagógussal és az intézményvezetővel (óralátogatás időpontja, tárgya, osztály/csoport) A látogatás menetének egyeztetése (helyszín, kezdés időpontja, …)
Etikai kérdések a szakértő dönt a bizottságon kívül ki vehet részt a látogatáson – a pedagógus hozzájárulásával az információk csak a pedagógus engedélyével válhatnak nyilvánossá a szakértő megtekintheti a tanulói produktumokat a tematikus tervben, az óratervben szükséges a pontos forrásmegjelölés, hivatkozás EGYÉB?
2. Megbeszélés a látogatás előtt Az óra/foglalkozás előtti személyes találkozó 5-15 perc résztvevői: pedagógus, szakértő, intézményvezető – egyéb szakemberek cél: kapcsolatteremtés, bemutatkozások Témái lehetnek: szakértő rövid tájékoztatója a látogatás menetéről, a megfigyelés szempontjairól a pedagógus rövid tájékoztatója az óra céljairól, gyerekcsoportról, az előzményekről az óraterv átadása … egyéb körülmények
3. Az óra / foglalkozás megfigyelése A tanórák / foglalkozások … a tanulók termében zavartalan jelenlét rövid bemutatása a szakértőknek értő figyelemmel való jelenlét megfigyelési napló készítése – tényszerűség a 8 pedagóguskompetenciára, a hozzá kapcsolódó 77 indikátorra épül
Az óra / foglalkozás megfigyelése 1. Az óra / foglalkozás elemzése (megfigyelési szempontok) helyszín: barátságos, nyugodt környezet folyamata: a pedagógus reflexiója, önértékelése pl. - az óra/ foglalkozás eredményessége - a tervezéstől való eltérés indoklása - a történések rövid elemzése
Az óra / foglalkozás elemzése 2. szakértő elemzése – a kompetenciák és az indikátorok alapján általános pedagógiai szempontok és szaktárgyi szempontok az óra/ foglalkozás eredményességének rövid átfogó elemzése az állítások alátámasztása konkrétumokkal összegző értékelés kérdések megfogalmazása (ha szükséges!)
4. Az óra / foglalkozás elemzése a pedagógus záró megszólalása véleménynyilvánítás az elhangzottakkal kapcsolatban tömör összefoglaló válaszok utalás a saját fejlesztési tervére
Reflexiók Az óra/foglalkozás elemzés kezdetén a pedagógus osztja meg a reflexióit. Az adott szempontokhoz írjon olyan kérdéseket, amelyek mentén megfogalmazná a reflexióit! Az óra/foglalkozás céljai Az óra/foglalkozás menete, didaktikai feladatai Az óra/foglalkozás szakmaisága Módszertani megoldások Az óra/foglalkozás eredményessége
Az óra/foglalkozás témája Szempontok: Kérdések: Reflexiók: Az óra/foglalkozás célja: Az óra/foglalkozás menete: Módszertani megoldások: Az óra/foglalkozás eredményessége: