A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A rossz titka.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Az Ószövetség könyvei.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
férfivá és nővé teremtette őket.
Az Ószövetségi történetírás
A zsidó kultúra Vallás.
Két ellentétes kijelentés Istenről:
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Amikor közeledtek Jeruzsálemhez, és Betfagéba, az Olajfák hegyéhez értek, Jézus elküldött két tanítványt, és ezt mondta nekik: „Menjetek az előttetek.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
„Szorongattatásomban az Úrhoz folyamodtam” Jónás 2, 3
A történelmi tanulás sajátosságai
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Készítette: Jon A. Palmer
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
AZ ÓSZÖVETSÉGI PRÓFÉTÁK Írásaikat terjedelmük szerint csoportosítjuk „nagyprófétákra” és „kisprófétákra” 12 „kispróféta” prédikáció-gyűjteményét találjuk.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)
Bevezetés az Ószövetségbe
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Izrael kezdetei. K IVONULÁS E GYIPTOMBÓL ; KINYILATKOZTATÁS A S ÍNAI - HEGYEN ; VÁNDORLÁS A PUSZTÁBAN Az egyiptomi fogságból való szabadulás, a pusztai.
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
A próféták aranykora Történeti és irodalmi összefoglalás.
Ó hála az Úrnak, zengjünk neki hát, Mert úgy szeretett, hogy od'adta Fiát! A kínra, halálra küldötte el Őt. Megnyitni a mennyet a bűnös előtt! Dicséretek.
Református istentisztelet 2014 december 25 csütörtök,
Az üdvtörténet bevezetője.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
A „ KÉSŐBBI PRÓFÉTÁK ”. A PRÓFÉTIZMUS I ZRAELBEN - a prófétizmus vallástörténetileg „írópróféták”; ószövetségi prófétizmus; Biblián kívüli prófétizmus.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
M ÓZES ÖT KÖNYVE (T ÓRA, P ENTATEUCHUSZ ). Á LTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Ó- és Újszövetség.
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A babiloni fogság.
A pátriárkai történetek
A két részre szakadt királyság
Értékeld az elmúlt évet:
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Mi romlott el? Dr Daniel Duda Missziókonferencia Augusztus 15.
Saul: az olaj és a depresszió (?) szorításában
Jeremiás és Hananja: próféta próféta ellen
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Bevezetés az Ószövetségbe I.
A) Jézus Krisztus személye
A teremtő és gondviselő Atya
Kvíz Bibliai személyek.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Isten lakhelye.
Előadás másolata:

A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata” a.) Izrael alapító tapasztalata - Izrael száma per excellence: „a történet” - Izrael közösségként lép elő - történelem (kollektív tapasztalat) + kultikus vonatkozás → szimbolikus jelentőség: Izrael szabadnak született → Isten teremtő hatalma: csapások és a sás-tengeri csoda b.) A pusztai vándorlás és a hosszú várakozás próbája - 40 év a pusztában - csodák - zúgolódás - aranyborjú c.) Polgári és szakrális jog d.) Miért kell egy törvényt a pusztában kihirdetni - normatív idő és hely - Izrael jogi archívuma

Mózes a próféta a.) Mózes személye - ősiség (= a monarchiánál régebbi) - a hagyományban ismert személy, akiről történetileg szinte semmit sem tudunk • egyiptomi név: „valaki fia” / „valakitől született” • idegen feleség • kapcsolat a midianitákkal • az ígéret földjén kívül hal meg b.) Mózes nem király, hanem a legnagyobb próféta - meghívástörténet (Kiv 3,1-4,18) - halála utáni kommentár (MTörv 34,10) - Izraelben a szabadulás a prófétákon keresztül érkezik → „prófétai történelem”

A kezdetek története - a „mi” Istenünk az univerzum megteremtője

a.) Az univerzum eredete három lépésben - a világ és az ember első lépései (Ter 1-5. fej.) - az univerzum első nagy „krízise”: a vízözön (Ter 6-9. fej.) - az emberiség története a vízözöntől Ábrahámig (Ter 10-11. fej.) b.) Kulturális versengés - Ter 1. fej. (Hatnapos teremtéstörténet): Izrael ↔ Babilon - Ter 2-3. fej. (Éden-elbeszélés): száműzöttek ↔ otthon maradottak • tradicionális palesztinai elemek • „made in Israel”-teremtéstörténet c.) A két teremtéstörténet eltérő kulturális háttere - Ter 1. fej.: mezopotámiai kultúra ismerete: asztronómia - Ter 2-3.fej.: palesztinai parasztcsaládok mentalitása aggodalmai → ezek elemei • Istenkép • Érdeklődés • Szemlélet d.) Kulturális versengés nyomai a Ter 1-11. fej. másik három elbeszélésében

A vízözön (Ter 6-9. fej.) - Gilgames eposz - Athrahazisz mítosz - bibliai elbeszélés monoteista és nemzetiesített: •Noé személye: igazságosság [Ez] • szövetséggel zárul

Káin és Ábel (Ter 4.. fej.) - újra feldolgozás - bibliai elbeszélés • mesterségek és az emberi egzisztencia típusai • a bűn: természetének mélyebb megértése, elhatalmasodása

A bábeli torony története (Ter 11,1-9)

e.) Nemzetségtáblák - „babiloni királylisták” - korábban a babiloni fogságban élő papi szerzők Az öt könyvre való felosztás - „technikai okok” - könyvek bevezetései és lezárásai • Ter 1-11. fej. • Ter 12-50. fej. • Kiv-MTörv - sajátosan alkalmazza a korabeli mítoszokat: küzdelem az őskáosz ellen, teremtés, intronizáció, mennyei palota - Mózes törvénye • MTörv 34,10 • „hordozható haza” (Heinrich Heine)

Próféták

A „próféta” kifejezés etimológiája - pro + fétész (gör.) A történeti könyvek - „korábbi próféták”: Józs; Bír; 1-2Sám; 1-2Kir a.) Narratív fonál - honfoglalás, küzdelem a hazáért, monarchia (Szamaria, majd Jeruzsálem eleste), babiloni fogság - szerző: dél (Júda), igen kritikus a monarchiával szemben b.) Az elnevezés „korábbi próféták” - próféták szerepe - Mózes (MTörv 34,10), Józsue (Sir 46,1), „Isten küldötte” (Bír 2,1-5), Sámuel (1-2Sám; 1Sám 3,20), [1-2Kir] - Jeremiás - „az ellenzék keserű győzelme” - Jézus Sirák fia könyve - „Atyák dicsérete” (gyakran párosít: uralkodó + próféta) → értelmezési kerethez ad segítséget • Nátán és Dávid • Illés és Elizeus • Izajás és Hiszkija • Jeremiás és Jozija • Ezekiel, Zerubábel és Józsue főpap (fogság után) - 2Kir 17,13-15: a monarchia bukásának erkölcsi okai voltak - Martin Noth elmélete: Deuteronomisztikus Történeti Mű

A „korábbi próféták” egyes könyvei Józsue könyve - Józs 1,7-8 [1,5] → Józsue Izrael ideálja: a Törvény skrupulus megtartója - Józs 8,30-35: Ebal hegyén emelt oltár → a Törvény „intronizációja” - Józs 23,6 + 24,26-27 Józsue időszaka: Izrael történelmének aranykora. Bírák könyve - korszakváltás; Józs 24,29-31 - Bír 2,8-10 - Bír 2,11-23 - vallási, erkölcsi szempontok - tágabb értelműek → elfogadni más magatartásformákat, más politikai irányvonalat, más szociális és gazdasági célokat Sámuel 1. és 2. könyve - szekuláris: kevésbé teológus vagy moralizáló • Sámuel születése (1Sám 1,20) • kritika a monarchia felett: 1Sám 8,11-18 (vö. 9,8-15) • jó és rossz királyok - Dávid király példája (↔ 2Sám 11-12) - dilemma: monarchia vagy prófétizmus

A Királyok 1. és 2. könyve - kulcsszöveg: 1Kir 2,1-4 → a Törvény megtartása a dinasztia fennmaradásának garanciája → a Törvény a királyok tetteinek a mércéje - „Jerobeám bűne”, a „magaslatok”, „alternatív szentélyek” (Dán , Bétel) → Jozija király vallási reformja Bemutatja, hogy következik be Izrael és Júda a próféták által előre megjövendölt összeomlása.