„Valami nevelés féle…”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

„ Valami nevelés féle…” Szekszárd, 2010.április 16.
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
„Lépés-váltás”-TAMOP A.-11/ Dr. Hatvani Erzsébet
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A Hallgatói Mentorprogram működése
Szociális munka a börtönben
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Hatodik előadás.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Pedagógiai személyiségértelmezések
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
ELŐZMÉNYEK Év Szakmai Napjai. Első félév Korrekciós csoport 10. csoport 6. csoport 5. csoport 4. csoport.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
SZMM Rákospalotai Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon és az SZMM Intézményeinek Oktatási Munkaközösségének közös pályázata Együtt tanulás – közös.
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Befogadás-elbocsátás SZMM Zalaegerszegi Gyermekotthona.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A szocializáció folyamata
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

„Valami nevelés féle…” Szekszárd, 2010.április 16.

Sajátos igények A súlyos tanulási, beilleszkedési, magatartási zavarokkal rendelkező hátterében: -részképesség-zavarok, -iskolai teljesítmények fejlődési zavara, -hiperaktivitás és/vagy figyelem, -a fejlődés pervazív zavara, -illetve halmozott előfordulásuk áll. Nem határozhatók meg egységes jellemző jegyek. Az egyes állapotok a tünetek/tünetegyüttesek komplexitásától függően a funkciógyengeségtől a komplex személyiség-, illetve általános tanulási zavarig terjedhetnek.

Következmény A tanulási nehézség másodlagosan okozhat: -magatartási zavart, illetve magatartási probléma eredményezhet: -tanulási zavart, a tünetek kölcsönhatásba kerülhetnek, egymást erősíthetik. A zavarok kezeletlen halmozódása, különösen serdülőkorra, súlyos veszélyeztetettséget idézhet elő: - peremhelyzeti küzdés - hetero –, auto - agresszív cselekvés - kriminalizálódás A környezet féli és félti, ha látja/érzékeli (személyes – közösségi sors)

Harag és felháborodás „Az agresszív, destruktív gyermek sohasem váltja ki a szülők, nevelők vagy a társadalom részvétét, nem kelti a gondozás és gyógyítás szükségszerűségének érzését, hanem elsősorban haragot és felháborodást ébreszt.” (György Júlia)

Történelmi - történeti előzmények

A „kezdetek” A javító intézetek igazgatója és felügyelő személyzete sohase tévessze szem elől azt, hogy az intézet nem büntetés végrehajtásra rendelt hely.

A „kezdetek” Ennélfogva az ifjak nem bűnhődés, hanem elhanyagolt vagy megromlott erkölcseik megjavítása és fejlesztése végett vannak felügyeletükre és őrizetükre bízva.

A „kezdetek” Azért ezen ifjak nem is foglyoknak, hanem növendékeknek neveztetnek.

1905 „A civil társadalom jelentős része még ma is körülbelül így gondolkozik a javítóintézetről: fiatal gonosztevők vannak ott összezárva, végeznek is velük valami nevelés – félét, de teljesen eredménytelenül, mert a fiatal, ha kiszabadul éppen olyan rossz, ha nem rosszabb, mint amikor bekerült az intézetbe, még aki jó volt is, romlottan kerül ki, mert a többiek elrontják.”

Btk. 118.§. (1) Javítóintézeti nevelést a bíróság akkor rendel el, ha a fiatalkorú eredményes nevelése érdekében intézeti elhelyezése szükséges.

Bv.tvr. 105.§ (1) A javítóintézeti nevelés végrehajtásának feladata a fiatalkorú nevelése, oktatása és szakmai képzése által annak elősegítése, hogy helyes irányban fejlődjék és a társadalom hasznos tagjává váljék.

Az út… A szocializáció színterei Az intézmény színterei

Aszódi Javítóintézet

Iskolai megoszlás befogadáskor 2000-2009.év között Aszódi Javítóintézet

„érzelmi katasztrófa” A gyermek ösztönélete „lerögzítődik az infantilis állapotokban”, érzelmi, értelmi fejlődése zavart szenved, s elmarad „az érzelmi rétegekben gyökerező etikai struktúrák, a legfőbb fékek s az embertársakkal való pozitív kapcsolatok kifejlődésének lehetősége” is.

kölcsönhatás Szocializációs zavarok és mulasztások: családi családon kívüli környezet iskola társadalom A fiatalok megtanultak együtt élni a hajléktalanság a munkanélküliség a drogok jelenségeivel – élményével - ismeretével.

Fekete doboz

Zártan és nyitottan Optimális arányok biztosítása Szabályok Elérhető célok Rendszeresség Értékelés

Optimális arányok Nem büntetni, de szabadságát korlátozva nevelni.

Janus A javítóintézet kultúrvilágában a kényszer mechanizmusai mellett a gyermek iránti együttérzés, segítőkészség és szeretet is megnyilvánulnak.

szabályok megértés – elfogadás – segítés „kemény kéz” - fegyelmezés

Célok – rendszeresség - értékelés: Alkalmazkodás Elfogadás – együttműködés – segítségkérés Tiltakozás – védekezés - szökés

Tao Te King 27 vers „A jó a rossznak tanítója. A rossz a jónak támaszadója.”

A befogadás Általában 1 hónap Szerepe: - házirend megismertetése - szocializáció az intézeti szabályokra - állapotfelmérés célja:- személyiségállapot, fejleszthetőség irányainak megfelelő nevelő és csoport kiválasztása - további pszichológiai támogatás meghatározása

Csoportok típusai Otthon csoportok Speciális csoportok: - korrekciós, pszichopedagógiai, zárt intézeti részleg, egészségügyi részleg.

Nevelési színterek Oktatás: iskola, szakképzés Munkafoglalkoztatás: - tanműhelyek: asztalos, szobafestő-mázoló, kosárfonó, hegesztő, szerelő, reszelő, -tangazdaság, -terápiás jellegű foglalkoztatás: speciális csoportok műhelyei, park gondozás, képzőművészeti.

Délutáni foglalkozások Nevelővel: a délelőtt megbeszélése: „összeülés”, korrepetálás:„csendes”, tematikus csoport-megbeszélés. Testnevelés kötelező jellegű Fejlesztő program: gyógypedagógiai okokból Terápiás jellegű foglalkozások: - zeneterápia, - képzőművészeti alkotás, - film-feldolgozás, - pszichodráma.

Szocializációs szintekre épülő fejlesztő program Az „időszak rendszer” Szintek- követelmények, kedvezmények jellege Az értékelés területei Havi értékelő foglalkozáson

Viták V I T Á K

Aszódi Javítóintézet

Aszódi Javítóintézet

anziksz Képeslap, amin a régi üvegház van, az otthon helyén

Internet www.aszod-afi.hu