„Valami nevelés féle…” Szekszárd, 2010.április 16.
Sajátos igények A súlyos tanulási, beilleszkedési, magatartási zavarokkal rendelkező hátterében: -részképesség-zavarok, -iskolai teljesítmények fejlődési zavara, -hiperaktivitás és/vagy figyelem, -a fejlődés pervazív zavara, -illetve halmozott előfordulásuk áll. Nem határozhatók meg egységes jellemző jegyek. Az egyes állapotok a tünetek/tünetegyüttesek komplexitásától függően a funkciógyengeségtől a komplex személyiség-, illetve általános tanulási zavarig terjedhetnek.
Következmény A tanulási nehézség másodlagosan okozhat: -magatartási zavart, illetve magatartási probléma eredményezhet: -tanulási zavart, a tünetek kölcsönhatásba kerülhetnek, egymást erősíthetik. A zavarok kezeletlen halmozódása, különösen serdülőkorra, súlyos veszélyeztetettséget idézhet elő: - peremhelyzeti küzdés - hetero –, auto - agresszív cselekvés - kriminalizálódás A környezet féli és félti, ha látja/érzékeli (személyes – közösségi sors)
Harag és felháborodás „Az agresszív, destruktív gyermek sohasem váltja ki a szülők, nevelők vagy a társadalom részvétét, nem kelti a gondozás és gyógyítás szükségszerűségének érzését, hanem elsősorban haragot és felháborodást ébreszt.” (György Júlia)
Történelmi - történeti előzmények
A „kezdetek” A javító intézetek igazgatója és felügyelő személyzete sohase tévessze szem elől azt, hogy az intézet nem büntetés végrehajtásra rendelt hely.
A „kezdetek” Ennélfogva az ifjak nem bűnhődés, hanem elhanyagolt vagy megromlott erkölcseik megjavítása és fejlesztése végett vannak felügyeletükre és őrizetükre bízva.
A „kezdetek” Azért ezen ifjak nem is foglyoknak, hanem növendékeknek neveztetnek.
1905 „A civil társadalom jelentős része még ma is körülbelül így gondolkozik a javítóintézetről: fiatal gonosztevők vannak ott összezárva, végeznek is velük valami nevelés – félét, de teljesen eredménytelenül, mert a fiatal, ha kiszabadul éppen olyan rossz, ha nem rosszabb, mint amikor bekerült az intézetbe, még aki jó volt is, romlottan kerül ki, mert a többiek elrontják.”
Btk. 118.§. (1) Javítóintézeti nevelést a bíróság akkor rendel el, ha a fiatalkorú eredményes nevelése érdekében intézeti elhelyezése szükséges.
Bv.tvr. 105.§ (1) A javítóintézeti nevelés végrehajtásának feladata a fiatalkorú nevelése, oktatása és szakmai képzése által annak elősegítése, hogy helyes irányban fejlődjék és a társadalom hasznos tagjává váljék.
Az út… A szocializáció színterei Az intézmény színterei
Aszódi Javítóintézet
Iskolai megoszlás befogadáskor 2000-2009.év között Aszódi Javítóintézet
„érzelmi katasztrófa” A gyermek ösztönélete „lerögzítődik az infantilis állapotokban”, érzelmi, értelmi fejlődése zavart szenved, s elmarad „az érzelmi rétegekben gyökerező etikai struktúrák, a legfőbb fékek s az embertársakkal való pozitív kapcsolatok kifejlődésének lehetősége” is.
kölcsönhatás Szocializációs zavarok és mulasztások: családi családon kívüli környezet iskola társadalom A fiatalok megtanultak együtt élni a hajléktalanság a munkanélküliség a drogok jelenségeivel – élményével - ismeretével.
Fekete doboz
Zártan és nyitottan Optimális arányok biztosítása Szabályok Elérhető célok Rendszeresség Értékelés
Optimális arányok Nem büntetni, de szabadságát korlátozva nevelni.
Janus A javítóintézet kultúrvilágában a kényszer mechanizmusai mellett a gyermek iránti együttérzés, segítőkészség és szeretet is megnyilvánulnak.
szabályok megértés – elfogadás – segítés „kemény kéz” - fegyelmezés
Célok – rendszeresség - értékelés: Alkalmazkodás Elfogadás – együttműködés – segítségkérés Tiltakozás – védekezés - szökés
Tao Te King 27 vers „A jó a rossznak tanítója. A rossz a jónak támaszadója.”
A befogadás Általában 1 hónap Szerepe: - házirend megismertetése - szocializáció az intézeti szabályokra - állapotfelmérés célja:- személyiségállapot, fejleszthetőség irányainak megfelelő nevelő és csoport kiválasztása - további pszichológiai támogatás meghatározása
Csoportok típusai Otthon csoportok Speciális csoportok: - korrekciós, pszichopedagógiai, zárt intézeti részleg, egészségügyi részleg.
Nevelési színterek Oktatás: iskola, szakképzés Munkafoglalkoztatás: - tanműhelyek: asztalos, szobafestő-mázoló, kosárfonó, hegesztő, szerelő, reszelő, -tangazdaság, -terápiás jellegű foglalkoztatás: speciális csoportok műhelyei, park gondozás, képzőművészeti.
Délutáni foglalkozások Nevelővel: a délelőtt megbeszélése: „összeülés”, korrepetálás:„csendes”, tematikus csoport-megbeszélés. Testnevelés kötelező jellegű Fejlesztő program: gyógypedagógiai okokból Terápiás jellegű foglalkozások: - zeneterápia, - képzőművészeti alkotás, - film-feldolgozás, - pszichodráma.
Szocializációs szintekre épülő fejlesztő program Az „időszak rendszer” Szintek- követelmények, kedvezmények jellege Az értékelés területei Havi értékelő foglalkozáson
Viták V I T Á K
Aszódi Javítóintézet
Aszódi Javítóintézet
anziksz Képeslap, amin a régi üvegház van, az otthon helyén
Internet www.aszod-afi.hu