Előrejelzés-tervezés-indikátorok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
Advertisements

A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A HEFOP projekt Foglalkoztatási és Szociális Hivatal által koordinált fejlesztéseinek eredményei Felnőttképzési adatbázis fejlesztése.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Ágazati szakképzés változásai
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Képzés és gazdaság kapcsolata Szakképzési törvény Országos Képzési Jegyzék SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Informatikai fejlesztés a Somogy megyei TISZK részére Karsai László Commitment Zrt.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Szakiskolai fejlesztési program
„Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése”
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Készítette: Farkasné Veres Edina
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Előrejelzés-tervezés-indikátorok Szép Zsófia kutatásvezető Studyline Kft., Remark Kft. Kutatási konferencia NSZFI 2009. december

A két kutatás kapcsolódásai OKJ szakmatartalmak előrejelzése Tervezés-, monitoring-indikátorok Eredményesség, hatékonyság a szakképzésben, felnőttképzésben

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Kiindulópontok Az egyes szakmák, szakmacsoportok tartalmának „elévülési ideje” eltérő (szakmacsoportok, szakmák, modulok) A szakmajegyzék strukturális módosulásának is a korszerűsítés az alapja (összetett rendszer, összetett tevékenység) A munkaerőpiaci kereslet előrejelzése fontos strukturálisan és tartalmában egyaránt A tudás alapú gazdaság az explicit és tacit tudás fejlesztésére, azok tervezésére, tervezhetőségére épül (kínálat tervezése) A tudás elsajátítása – tekintettel a változó tartalomra – változó módszertant, az oktatók részéről is változó kompetenciákat igényel Rendszeres, intézményesített előrejelző rendszerre van szükség

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Módszerek Nemzetközi szakirodalom áttekintése (CEDEFOP elemzések, EU tagállamok, USA, Dél-Korea, Ausztrália, Szingapur, Dél-Afrika, Hongkong, Új-Zéland) Nemzetközi felmérés (WEB-es kérdőív a CEDEFOP szakértői körében)

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Eredmények Az előrejelzésekben, prognózisokban a bizonytalansági tényező kiküszöbölhetetlen, ezért a megbízhatóság több módszer együttes alkalmazása alapján erősíthető A képzési struktúra tervezéséhez ismerni kell a gazdasági, foglalkoztatási folyamatok jövőbeli alakulását, hiszen a képzési idő mindig bizonyos késést okoz a reálfolyamatokhoz képest Makro folyamatok alakulása (demográfia, foglalkozások, ágazatok stb.) Az alacsony végzettségűek iránti igény rohamosan csökken

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Tervezéshez szükséges előrejelzési módszerek Statisztikai elemzések, trendek Modellek Felmérések Álláshirdetések elemzése Szakértői becslések

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Innováció- tananyagfejlesztés, tanárképzés A strukturális és tartalmi változások szoros összefüggésben vannak az innovációk gyakoriságával A szakmatartalmak ott változnak gyorsabban, ahol nagyobb az innovációk gyakorisága, vagyis a tudásintenzív szektorokban

Innovációkat bevezető vállalkozások aránya

Innovációkat bevezető vállalkozások aránya

OKJ szakmatartalmak előrejelzése Javaslatok Intézményesített előrejelző rendszer Gazdasági, foglalkoztatási elemzések nemzetközi, hazai statisztikák alapján Rendszeres felmérések (országos, területi, szakmacsoportos, foglalkozási csoportok szerinti, álláshirdetések stb.) Ágazati sajátosságok fokozottabb figyelembe vétele, képviseletük biztosítása a döntésekben Gazdasági szereplők, vállalatok bevonása

Tervezés-, monitoring-indikátorok

Problémák Sok adatbázis - kevés információ Indikátorrendszer használatának hiánya Monitoring rendszerek hiánya Az egyes döntési szinteken az átláthatóság korlátozott

Az információs rendszer forrásai Iskolarendszerű szakképzés Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés Közoktatási statisztika (OSAP) Pénzügyi adatok Ktgv. beszámolók (PM) Szakképzési hozzájárulás (NSZFI, APEH) Hazai pályázatokon elnyert támogatások (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Vizsganyilvántartás (NSZFI) ISZIIR Pályakövetési adatok (tervezet) Felsőfokú szakképzés adatai (Felsőoktatási statisztika) Továbbtanulási statisztika (OKM) Felnőttképzési intézmények nyilvántartása (FH) Akkreditált felnőttképzési intézmények nyilvántartása (NSZFI) Álláskeresők képzésének adatai (Munkaügyi központok, FH) RKK-k adatai (FH) Álláskeresők képzési támogatása (munkaügyi központok) Szakképzési hozzájárulás, saját dolgozók képzése (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Felnőttképzési statisztika

Tervezés-, monitoring- indikátorok Alapadatok Képzésben résztvevőkre vonatkozó adatok Pl.: vizsgajelentés-egyéni adatlap Képzésekre vonatkozó adatok Pl.: OSAP 1665 adatlap, program akkreditáció stb. Intézményekre vonatkozó adatok Pl.: költségvetési beszámoló, Közoktatási statisztika, akkreditáció Származtatható adatok Képzésekre vonatkozóan Intézményekre vonatkozóan Területi szintekre vonatkozóan (település, kistérség, megye stb.)

Tervezés-, monitoring- indikátorok Intézmények kategóriái melyekre ugyanazon adatok keletkeznek RKK Nem akkreditált magántulajdonú csak felnőttképzést folytató felnőttképző cégek Akkreditált, felnőttképzést nyújtó felnőttképző cégek Csak iskolarendszerű képzést folytató költségvetési intézmények Felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Akkreditált felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Csak iskolarendszerű képzést folytató magán iskolák Felnőttképzést is nyújtó magán iskolák Felsőoktatási intézmények

Tervezés-, monitoring- indikátorok Indikátorok, új adatok előállítása Egy alapadatbázis alapján (pl. OSAP felnőttképzési statisztika képzésekre vonatkozó adataiból intézményi vagy szakképesítésekre vonatkozó adatok előállítása) Több adatbázis alapján (pl. Költségvetési beszámolók adatai és a vizsganyilvántartás adatai alapján képzés költséghatékonysági mutatók előállítása) Területi aggregálás, átlagszámítás (pl. intézmények adataiból kistérségi adat ) Azonosítók, amelyek mentén összekapcsolhatóak az adatbázisok képzés (képzés azonosító, program akkreditációs szám stb.) szakképzés (OKJ-azonosító) intézmény (OM azonosító, akkreditációs szám stb.) település (település neve) kistérség (kistérség neve) megye (megye neve) régió (régió neve)

Tervezés-, monitoring- indikátorok Példák az indikátorok előállítására    Egy oktatóteremre jutó tanulók száma Tárgyi feltételek bemutatása, az oktatótermek száma (Program-akkreditáció iránti kérelem)   Az oktatásban résztvevők száma (OSAP 1410 - Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről) A felnőttképzésben résztvevők száma (OSAP 1665 - Adatlap a felnőttképzésről)    Egy tanulóra jutó intézményi költségvetési kiadás   Gyermekek, tanulók nyitólétszáma összesen (OSAP 1410 - Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről)   Intézményi költségvetési kiadások (Költségvetési beszámoló) Intézmények eredményessége, hatékonysága (OSAP 1665 – Adatlap a felnőttképzésről, vizsganyilvántartás)

Javaslat Egységes indikátorrendszer használatának bevezetése Egyes statisztikai tartalmak módosítása Szoftver kidolgozása az integrált értékelési rendszerre

Köszönöm a figyelmet! Boldog Karácsonyt és sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk mindenkinek!