Előrejelzés-tervezés-indikátorok Szép Zsófia kutatásvezető Studyline Kft., Remark Kft. Kutatási konferencia NSZFI 2009. december
A két kutatás kapcsolódásai OKJ szakmatartalmak előrejelzése Tervezés-, monitoring-indikátorok Eredményesség, hatékonyság a szakképzésben, felnőttképzésben
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Kiindulópontok Az egyes szakmák, szakmacsoportok tartalmának „elévülési ideje” eltérő (szakmacsoportok, szakmák, modulok) A szakmajegyzék strukturális módosulásának is a korszerűsítés az alapja (összetett rendszer, összetett tevékenység) A munkaerőpiaci kereslet előrejelzése fontos strukturálisan és tartalmában egyaránt A tudás alapú gazdaság az explicit és tacit tudás fejlesztésére, azok tervezésére, tervezhetőségére épül (kínálat tervezése) A tudás elsajátítása – tekintettel a változó tartalomra – változó módszertant, az oktatók részéről is változó kompetenciákat igényel Rendszeres, intézményesített előrejelző rendszerre van szükség
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Módszerek Nemzetközi szakirodalom áttekintése (CEDEFOP elemzések, EU tagállamok, USA, Dél-Korea, Ausztrália, Szingapur, Dél-Afrika, Hongkong, Új-Zéland) Nemzetközi felmérés (WEB-es kérdőív a CEDEFOP szakértői körében)
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Eredmények Az előrejelzésekben, prognózisokban a bizonytalansági tényező kiküszöbölhetetlen, ezért a megbízhatóság több módszer együttes alkalmazása alapján erősíthető A képzési struktúra tervezéséhez ismerni kell a gazdasági, foglalkoztatási folyamatok jövőbeli alakulását, hiszen a képzési idő mindig bizonyos késést okoz a reálfolyamatokhoz képest Makro folyamatok alakulása (demográfia, foglalkozások, ágazatok stb.) Az alacsony végzettségűek iránti igény rohamosan csökken
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Tervezéshez szükséges előrejelzési módszerek Statisztikai elemzések, trendek Modellek Felmérések Álláshirdetések elemzése Szakértői becslések
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Innováció- tananyagfejlesztés, tanárképzés A strukturális és tartalmi változások szoros összefüggésben vannak az innovációk gyakoriságával A szakmatartalmak ott változnak gyorsabban, ahol nagyobb az innovációk gyakorisága, vagyis a tudásintenzív szektorokban
Innovációkat bevezető vállalkozások aránya
Innovációkat bevezető vállalkozások aránya
OKJ szakmatartalmak előrejelzése Javaslatok Intézményesített előrejelző rendszer Gazdasági, foglalkoztatási elemzések nemzetközi, hazai statisztikák alapján Rendszeres felmérések (országos, területi, szakmacsoportos, foglalkozási csoportok szerinti, álláshirdetések stb.) Ágazati sajátosságok fokozottabb figyelembe vétele, képviseletük biztosítása a döntésekben Gazdasági szereplők, vállalatok bevonása
Tervezés-, monitoring-indikátorok
Problémák Sok adatbázis - kevés információ Indikátorrendszer használatának hiánya Monitoring rendszerek hiánya Az egyes döntési szinteken az átláthatóság korlátozott
Az információs rendszer forrásai Iskolarendszerű szakképzés Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés Közoktatási statisztika (OSAP) Pénzügyi adatok Ktgv. beszámolók (PM) Szakképzési hozzájárulás (NSZFI, APEH) Hazai pályázatokon elnyert támogatások (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Vizsganyilvántartás (NSZFI) ISZIIR Pályakövetési adatok (tervezet) Felsőfokú szakképzés adatai (Felsőoktatási statisztika) Továbbtanulási statisztika (OKM) Felnőttképzési intézmények nyilvántartása (FH) Akkreditált felnőttképzési intézmények nyilvántartása (NSZFI) Álláskeresők képzésének adatai (Munkaügyi központok, FH) RKK-k adatai (FH) Álláskeresők képzési támogatása (munkaügyi központok) Szakképzési hozzájárulás, saját dolgozók képzése (NSZFI, SZMM) EU forrásokból nyert támogatások (SZMM) Felnőttképzési statisztika
Tervezés-, monitoring- indikátorok Alapadatok Képzésben résztvevőkre vonatkozó adatok Pl.: vizsgajelentés-egyéni adatlap Képzésekre vonatkozó adatok Pl.: OSAP 1665 adatlap, program akkreditáció stb. Intézményekre vonatkozó adatok Pl.: költségvetési beszámoló, Közoktatási statisztika, akkreditáció Származtatható adatok Képzésekre vonatkozóan Intézményekre vonatkozóan Területi szintekre vonatkozóan (település, kistérség, megye stb.)
Tervezés-, monitoring- indikátorok Intézmények kategóriái melyekre ugyanazon adatok keletkeznek RKK Nem akkreditált magántulajdonú csak felnőttképzést folytató felnőttképző cégek Akkreditált, felnőttképzést nyújtó felnőttképző cégek Csak iskolarendszerű képzést folytató költségvetési intézmények Felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Akkreditált felnőttképzést is nyújtó költségvetési intézmények Csak iskolarendszerű képzést folytató magán iskolák Felnőttképzést is nyújtó magán iskolák Felsőoktatási intézmények
Tervezés-, monitoring- indikátorok Indikátorok, új adatok előállítása Egy alapadatbázis alapján (pl. OSAP felnőttképzési statisztika képzésekre vonatkozó adataiból intézményi vagy szakképesítésekre vonatkozó adatok előállítása) Több adatbázis alapján (pl. Költségvetési beszámolók adatai és a vizsganyilvántartás adatai alapján képzés költséghatékonysági mutatók előállítása) Területi aggregálás, átlagszámítás (pl. intézmények adataiból kistérségi adat ) Azonosítók, amelyek mentén összekapcsolhatóak az adatbázisok képzés (képzés azonosító, program akkreditációs szám stb.) szakképzés (OKJ-azonosító) intézmény (OM azonosító, akkreditációs szám stb.) település (település neve) kistérség (kistérség neve) megye (megye neve) régió (régió neve)
Tervezés-, monitoring- indikátorok Példák az indikátorok előállítására Egy oktatóteremre jutó tanulók száma Tárgyi feltételek bemutatása, az oktatótermek száma (Program-akkreditáció iránti kérelem) Az oktatásban résztvevők száma (OSAP 1410 - Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről) A felnőttképzésben résztvevők száma (OSAP 1665 - Adatlap a felnőttképzésről) Egy tanulóra jutó intézményi költségvetési kiadás Gyermekek, tanulók nyitólétszáma összesen (OSAP 1410 - Adatszolgáltatás a közoktatási intézmény tevékenységéről) Intézményi költségvetési kiadások (Költségvetési beszámoló) Intézmények eredményessége, hatékonysága (OSAP 1665 – Adatlap a felnőttképzésről, vizsganyilvántartás)
Javaslat Egységes indikátorrendszer használatának bevezetése Egyes statisztikai tartalmak módosítása Szoftver kidolgozása az integrált értékelési rendszerre
Köszönöm a figyelmet! Boldog Karácsonyt és sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk mindenkinek!