Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Az iskolai könyvtár telepítése Forgalmas közlekedési útvonalon Könnyen elérhető helyen Várható növekedés figyelembe vétele Az szolgáltatások igénybevételének mértéke A terek nagyobb hányada az állomány használatát szolgálja és ne az elhelyezését Minimálisan egy tanulócsoport elhelyezése ne egybefüggő tér, hanem funkcionálisan elkülönítve
Iskolai könyvtári terek Bejárati helység Nyilvántartási övezet Csoportos tanulás és foglalkozások helyszíne Könyv kiválasztó övezet Egyéni tanulás, kutatómunka övezete Pedagógiai műhely Reprográfia Stúdió Raktár Könyvtárostanár munkahelye
Általános iskolák térszerkezete Létszám Norma 200 30 kötet/tan. 400 20 kötet/tan. 600 20 kötet/tan. Könyvtári terek: Szabadpolcos könyvkiválasztó 100 kötet/m2 6000 kötet 60 m2 8000 kötet 80 m2 12000 120 m2 Egyéni tanulói, nevelői helyek: könyv 2 m2/fő 8,4 m2 (3 fő) 14 m2 (5 fő) 19,6 m2 (7 fő) nem nyomtatott anyagok 2,8 m2/fő – 40 m2 (20 fő) 60 m2 (30 fő) Többcélú csoportos foglalkoztató 2,5 m2 (2 fő) 40 m2 (30 fő) 40 m2 (30 fő) Pedagógiai műhely 20 m2 25 m2 Raktár, sokszorosító (nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumok) 300 kötet/m2 Könyvtáros(ok) munkahelye 15 m2 (1 fő) 20 m2 (1,5 fő) 20 m2 (2 fő) Szociális helyiségek 10 m2 15 m2 Mindösszesen 133,4 m2 249 m2 329,6 m2 Az általános iskolai könyvtár térszerkezete
Középiskolák térszerkezete Létszám Norma 200 400 (30 köt/tan) 600 (25 köt/tan) Könyvtári terek: Szabadpolcos könyvkiválasztó 100 kötet/m2 10000 kötet 100 m2 12000 kötet 120 m2 15000 kötet 150 m2 Egyéni tanulói, nevelői helyek: könyv 2 m2/fő 22,4 m2 (6 fő) 28 m2 (10 fő) 42 m2 (15 fő) nem nyomtatott anyagok 2,8 m2/fő – 80 m2 (40 fő) 120 m2 (60 fő) Többcélú csoportos foglalkoztató 2,5 m2 (2 fő) 40 m2 Pedagógiai műhely 20 m2 25 m2 30 m2 Raktár, sokszorosító (nyomtatott és nem nyomtatott dok.) 300 kötet/m2 Könyvtáros(ok) munkahelye 15 m2 (1 fő) 20 m2 (2 fő) 25 m2 (2,5 fő) Szociális helyiségek 10 m2 15 m2 Mindösszesen 207,4 m2 353 m2 457 m2 középiskolai könyvtár térszerkezete
Bejárati helység Klubszerűen kialakított Napilap, folyóirat lapozó Közérdekű információ, hirdetések, Könyvtári találkozóhely Ruhatár, táskatartó
Nyilvántartási, ellenőrzési övezet Kölcsönzőpult Olvasószolgát Tájékoztatási pont Katalógusok és internet közelsége
Csoportos tanulás és foglalkozások helye Könnyen megközelíthető Fallal elválasztott Nagyobb zajszinttel járó foglalkozások Alkalmas frontális és csoport munkára Szüksége eszközök kéznél
Könyvek és egyéb médiumok kiválasztó övezete A könyvek szabadpolcos kihelyezésű anyaga 120-150 kötet/m2 Levegős elhelyezés Kisebb nagyobb egyéni tanulóhelyek kialakítása Része a folyóirat olvasó
Az egyéni tanulás és kutatómunka övezete A bejárattól a legmesszebb elhelyezve Fallal vagy polcokkal elkülönített Kézikönyvtár elhelyezése 2 m2/fő illetve 2,8 m2/fő helyigény
Pedagógia műhely Reprográfia, gyártás Stúdió – Pedagógiai gyűjtemény és műhely Technikai eszközök Órára való felkészülés Reprográfia, gyártás Papírmásolás, hang- és videofelvétel készítés Stúdió – Rádió és tv műsorok készítése
Könyvtárostanár munkahelye Raktár Használaton kívüli könyvek, és értékes könyvek 300 kötet/m2 Könyvtárostanár munkahelye Feldolgozás és beszerzés 15 m2/fő térigény + 5 m2 további dolgozónak
Összegzés Az iskolai könyvtár az iskola információs központja legyen; Mind állományával és tereivel ezt erősítse; „részvételi kultúra” kiterjesztette a könyvtárhasználók szerepét az információ fogyasztójától az információ létrehozójáig, ezért az iskolai könyvtáraknak olyan „alkotói tereket” is biztosítani kell a diákok számára, ahol számítógépek és egyéb digitális eszközök segítségével gyakorlati feladatokat tudnak végrehajtani, ideértve információs termékek (pl. videók, blogok, podkasztok, 3D projektek, poszterek, infografikák) előállítását.