STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Advertisements

B2B-marketing – A szervezeti piacok
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Stratégiai menedzsment
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
A stratégiai tervezés módszertana
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Vállalati Gazdaságtan
Innováció lehetséges szerepe a nemzetközi üzletfejlesztésben
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Industrial Organization - alapvető modellek
A vállalkozások környezete
Stratégiai menedzsment
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Stratégiai menedzsment
Kérdések a második zh-hoz
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Vállalati esettanulmányok MK1307L
Bauer András - Berács József:
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Vizsga feladatok (Minta)
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Stratégiai menedzsment
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Vállalati stratégia március március március 28.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Stratégiai elemzések, Környezet Dr. Berecz József.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A külső környezet elemzése
Célpiaci marketing.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Versenyhelyzet- elemzés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás Stratégiai elemzések, iparági környezet és működési környezet Dr. Berecz József

IPARÁGI VERSENYKÖRNYEZET

Porter féle 5 tényezős modell Iparágon belüli verseny Az iparági koncentráció és a versengő cégek száma Az iparágra jellemző méretgazdaságosság A termékek megkülönböztethetősége A piacra lépés korlátai A növekedés üteme Potenciális piacra lépők részéről jövő fenyegetés Az iparágra jellemző méretgazdaságosság elemzése Milyenek a belépéshez szükséges befektetési források Az elosztási hálózathoz való hozzáférés A műszaki és piaci ismeretek megszerzésének az ára

Porter féle 5 tényezős modell Beszállítók és vásárlók alkuereje Sok vagy kevés beszállító vagy vevő Erősen megkülönböztetett-e a termék vagy homogén Van-e elegendő információ a költségekről és a keresletről Könnyen helyettesíthetők-e az alapanyagok, részegységek Mennyire fontos a minőség Mennyire fontos az adott iparág a beszállítók számára Mennyire könnyen tudják váltani a fogyasztók az ellátót A helyettesítő terméket gyártók részéről megnyilvánuló fenyegetés Milyenek a helyettesítő termékek költség- és árviszonyai Tudják-e követni az adott iparágban a technológiai fejlődést Milyen mértékű a helyettesíthetőség Milyen erős a verseny a helyettesítő termékek előállítói között

Életciklus modell

Életciklus modell Az iparági növekedési üteme szintén befolyásolja a verseny intenzitását. Az iparági életciklus a termék-életciklushoz hasonlóan egy iparág és az ágazatra jellemző versengés fejlődési útját mutatja be a kialakulástól a hanyatlásig. Amikor az iparág telítettsége miatt organikus fejlődésre nincs lehetőség, egyre inkább előtérbe kerül a hatékonyságra való törekvés. Azok a vállalatok, amelyek nem képesek kellő hatékonysággal működni, kénytelenek elhagyni az iparágat vagy a hatékonyan működő versenytárs szárnyai alá kerülnek, ami a piac koncentrációjához vezet.

Közvetlen működési környezet elemzés A vállalat valóságos versenytársainak száma jóval kevesebb,mint az iparágat alkotó összes vállalat. A siker lényeges tényezője, hogy a vállalat felismerje kikkel és miben versenyez valójában. Ennek alapján van lehetőség a stratégia számára nélkülözhetetlen kritikus sikertényezőit, illetve alapvető képességeit azonosítani. A versenytársak kiválasztására alkalmazott módszerek: Stratégiai csoport meghatározása Versenytárs elemzés Fogyasztói igény/érték elemzés Piaci szegmentáció

Stratégiai csoportok elemzése A stratégiai csoport a vállalatok azon köre, amelyek azonos piaci szegmenset szolgálnak, azonos sikertényezők szabják meg tevékenységüket, hasonló versenystratégiát követnek, hasonló jellegzetességekkel és közel azonos forrásokkal rendelkeznek. A stratégiai térkép az iparág valamennyi vállalatának elhelyezkedését ábrázolja a verseny meghatározó két legfontosabbnak tekintett összetevő mentén és nagyon szemléletesen mutatja egy iparág szerkezetét.

Stratégiai csoport elemzés

Stratégiai csoportok elemzése Gyakran elkövetett hibák a versenytársak kiválasztásánál: Túl nagy hangsúly a meglévő és jól ismert versenytársakra és kevés figyelmet szentelnek a piacon éppen megjelenő vagy a piacra éppen belépni óhajtó versenytársakra Túl nagy hangsúlyt helyeznek a legnagyobb versenytársra és elhanyagolják a dinamikusan növekvő, de még kisebb versenytársat Eltekintenek más földrajzi régiók vállalkozásaitól Feltételezik, hogy a versenytársak hasonló módon viselkednek a jövőben is mint a múltban Félreértelmezik a versenytársak stratégiájának a megváltozását Túl hangsúlyozzák a a főbb versenytársak pénzügyi helyzetét, piaci pozícióját Csak arra figyelnek hogyan járjanak túl a versenytárs eszén és elhanyagolják a fogyasztókat, a tényleges fogyasztói igényeket

Fogyasztói igény/érték elemzés A fogyasztók változó viselkedésének, módosuló értékítéleteinek folyamatos elemzése lehetővé teszi, hogy a vállalat új piaci rést ismerjen fel. Új szegmens képezhető ott, ahol mások csak homogén fogyasztói csoportot látnak. Az elemzés logikai lépései: Azonosítani kell azokat a lehetséges jellemzőket és szempontokat, amelyek a fogyasztók vásárlási döntésénél szóba jöhetnek A fogyasztók konkrét véleményének elemzése alapján fel kell tárni döntéseik különböző tényezőinek tényleges hatását A saját és a versenytársak termékeit összevetve minősíteni kell annak alapján milyen mértékben elégítik ki a fogyasztó lehetséges szükségleteit Elemezni kell az adatokat abból a szempontból, vajon lehetővé teszik-e olyan új típusú termék/szolgáltatás bevezetését, amely eltér az iparági hagyományoktól és mégis megfelelő számú fogyasztó figyelmét kelti fel.

Fogyasztói igény/érték elemzés Olcsóság Gyorsaság Minőség Használhatóság Stílus Kiegészítő szolgáltatások innováció Pontosság Könnyű megvásárolhatóság Presztizs érték Olcsó működtetés Tartósság Csomagolás Természetbarát jelleg

Fogyasztói igény/érték elemzés

Versenytárs elemzés A stratégiai csoportok elemzését valamint a fogyasztói érték elemzést a versenytársak egyedi vizsgálata követi, amelynek során a következő kérdéseket célszerű megválaszolni: Melyek a versenytársak konkrét célkitűzései? Milyen stratégiát követnek jelenleg? Milyen feltevésekkel élnek az iparággal és saját magukkal kapcsolatban? Melyek a versenytársaink legfontosabb erősségei és gyengeségei? Milyen erőforrásokkal rendelkeznek és milyen képességeket birtokolnak?