Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Projektzáró konferencia Balatonszentgyörgy TÁMOP „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” „Álmodtam.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Stratégiai menedzsment3
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
A szakiskola jelene és jövője
Oktatáspolitika az első évtizedben
Barcsák Marianna KPSZTI
Oktatáspolitika között
Magyar Útügyi Társaság
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
1./ A magyar közoktatás rendszere
A hazai oktatáspolitika alakulása között
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Előadás másolata:

Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere Dr. Kaposi József 2017

A változások háttere A változások jelentős része európai/nemzetközi trendek hazai megjelenése: Bologna-folyamat és Lisszaboni folyamat emberi képességek felértékelődése, kompetencia lapú oktatás és új kvalifikációs rendszerek létrehozása társadalom peremére szorult csoportok arányának növekedése technológiai forradalom és a digitális technológia térnyerése az oktatásban iskoláskorú népesség jelentős csökkenése, társadalom elöregedése egész életen át tartó tanulás paradigmája

Meghatározó folyamatok és kiemelt szereplők helyzete Demográfiai csökkenés, települési viszonyok módosulása, egész-életen át tartó tanulás paradigmája  az oktatási ágazat helyzete ingaszerűen folyamatosan változik 2002-2010 között nőtt az iskolafenntartó önkormányzatok szerepe Demográfiai csökkenés és szűkös költségvetés  költségmegtakarító lépések (pl. iskola-összevonás) 2010-2015 között kialakul az állami intézményfenntartás és pedagógusfoglalkoztatás új rendszere Központosítás: KLIK Pedagógus életpálya, minősítési rendszer A 2010-es választások ebből szempontból korábban nem látott lehetőséget jelentenek

Főbb folyamatok és szereplők I. 2002-2010 között nem alakult ki átfogó oktatási stratégia Magas szintű politikai elfogadás és ellenőrző mechanizmusok hiánya EU programfinanszírozás megjelenése (TÁMOP) Piaci mechanizmusok erősödése (Pl. tankönyvpiac) Próbálkozások a szakmai párbeszéd és konzultáció erősítésére, intézményesítésére VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008 Oktatási és gyermekesély kerekasztal létrehozása  Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért, 2008 Bölcsek Tanácsa  Szárny és teher, 2009

Főbb folyamatok és szereplők II. 2010-2015 közötti oktatáspolitikát döntően a munka világának elvárásai határozzák meg Jobszabály-módosítások, tankötelezettség leszállítása Átalakuló költségvetési rendszer, feladatfinanszírozás Piaci viszonyok korlátozása – államosítás Új Nemzeti stratégiák kiadása – az EU-s források (EFOP) megalapozására Köznevelés-fejlesztési Végzettség nélküli iskolaelhagyás –ESL Egész életen át tartó tanulás - LLL

Főbb változások 2002-2010 Átalakulás a tartalmi szabályozás rendszerében NAT radikális reformja Érettségi rendszer átalakítása Hatékony képességfejlesztő pedagógia módszerek térnyerése Osztálytermi szintű pedagógiai folyamatok változásai Közoktatási mérési és értékelési rendszer változása Országos Kompetenciamérés kiépülése Intézményi szintű minőségbiztosítás megteremtése Egyéb, az iskola világában jelentős átalakulást hozó változások (sok közülük uniós forrásból valósult meg) Kompetenciafejlesztő programcsomagok Pedagógus-továbbképzések (fókuszban a tanulásszervezés) Integrációs intézkedések és programok Oktatásinformatikai fejlesztések

Elmaradt változások 2002-2010 Demográfiai csökkenés strukturális alkalmazkodást tenne szükségessé Költséghatékonyság és fenntarthatóság az ellátórendszerek szűkebb forrásokhoz való alkalmazkodása elmaradt Iskolaszerkezet Nemzetközi összehasonlítások jelzik a magyar oktatás vertikális szerkezetének költségességét, és tanulási eredményekre vonatkozó negatív hatását Pedagógus-munkaerő és –foglalkoztatás Jelentős EU fejlesztési források ellenére csak kis javulást sikerült elérni, és társadalom ezt sem érzékelte

Főbb változások 2010-2015 Átalakulás a tartalmi szabályozás rendszerében NAT és a kerettantervek átalakítása (közműveltségi tartalmak, helyi keretek szűkítése) Mindennapi testnevelés, erkölcstan/etika Érettségi rendszer korrekciója (szűkítés, pontemelés) Közoktatási mérési és értékelési rendszer változása Tanfelügyeleti és szaktanácsadói rendszer kiépítése Intézményi szintű minőségbiztosítás átalakulása Uniós forrásból megvalósuló fejlesztések Informatikai fejlesztések Kísérleti tankönyvek, digitális anyagok Széles körű pedagógus továbbképzések

Elmaradt változások 2010-2015 Demográfiai csökkenés változatlanul dominál lényegi strukturális alkalmazkodás nem történt A központosítás, az erősödő állami irányítás és bővülő fenntartás révén  költségkivonás Iskolaszerkezet nem történt lényegi változás  nőtt az iskolák közötti különbség A pedagógiai kultúraváltás elmaradt gyakorlatban A nagyarányú és jelentős jogszabályi változások, az EU források bevonása nem hozott lényegi javulást

A másfél évtized mérlege Az ezredforduló óta folyamatosan romlott a közoktatással való társadalmi elégedettség mértéke Megvalósultak innovációk, melyek egyes területeken a magyar közoktatás modernizálásához vezettek A modernizáció ugyanakkor nem hozott áttörést az oktatás eredményességében és hatékonyságában Az oktatás esélyteremtő képessége, méltányossága, tovább csökkent A társadalom kettészakadása nőtt, így mindenféle oktatási változások a vesztes társadalmi csoportokban ellenállást váltott ki.