A BKV Zrt. pozícionálása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önköltség – térítési díj számítás
Advertisements

Budapest, március 4. SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Önkormányzatok finanszírozása
Budapest, május 19.SAJTÓBESZÉLGETÉS. A bliccelők által okozott kárt a fizető utasok szenvedik el.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Kis- és középvállalkozások finanszírozása Készítette: Gál Judit Pálos Attila.
A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, február 05.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
VASÚT- FINANSZÍROZÁS Győr, október 14. Preislerné dr. Cserhalmi Dóra.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
A Budapesti Közlekedési Zrt. gazdálkodásának ellenőrzése Budapest, január 19.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Bolla Tibor vezérigazgató előadása
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
A Magyar Közgazdasági Társaság 46. Közgazdász-vándorgyűlése László Sándor vezérigazgató előadása.
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Kombinált Mikrohitel A Mikrovállalkozások fejlesztéséért.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
SZÁMVITEL.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
GKI Gazdaságkutató Zrt.
Társaság a Lakásépítésért Egyesület
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
SZÁMVITEL.
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Lorem ipsum.
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
SAJTÓBESZÉLGETÉS Budapest, május 19..
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, 2010. február 05.

A BKV Zrt. pozícionálása Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint 12 000 fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta 51-53 ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2

A BKV Zrt. az elsők között 1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút 3

BKV Zrt. Önkormányzati vállalat (100%) Feladata: Budapest és az agglomeráció közösségi közlekedése (~2 millió lakos) Tulajdonos, hatóság és megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata Szerződés: 2004 - 2012 4

A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások ∆ = 23,2 Mrd Ft A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 5

Belső eladósodottság 6

A belső eladósodottság megoszlása 7

Mi kell a normális, stabil működéshez? 8

Mi kell a normális, stabil működéshez? Pénz, pénz, pénz 9

Finanszírozási igények Nyereség Kamatterhek, adósságszolgálat Hálózatbővítés, szolgáltatás-fejlesztés Új piacokra történő belépés Értéknövelő felújítás, rekonstrukció Kivezetett eszközök pótlása Működés finanszírozása Közszolgáltatás (utasszállítás) Támogató feladatok (pl. karbantartás) Hatósági jellegű f. (pl. menetrend-készítés) Egyéb feladatok (pl. múzeumok) 10

Finanszírozási források Hitelfelvétel Önkormányzati tőkepótlás Projektpénzek Egyéb, saját bevételek Normatív támogatás Önkormányzati működési támogatás (jelenleg = 0 Ft) Agglomerációs és kerületi önkormányzati hozzájárulás Szociálpolitikai árkiegészítés Menetdíj-bevétel 11

Menetdíjbevétel Jegy- és bérletbevételek + pótdíjak Forrása: a szolgáltatást igénybe vevő utas Mértéke: ~51,0 milliárd Ft (2009.) Enyhén szezonális jellegű 2007-2008. évben magas volt, de 2009. évben a tarifaemeléstől jelentősen elmaradt a tényleges realizálás Nincsenek benne jelentős tartalékok, amit a nemzetközi összehasonlítások is igazolnak! 12

Menetdíjbevétel 13

Szociálpolitikai árkiegészítés Tanuló- és nyugdíjas kedvezmények, valamint az ingyenes utazások kompenzációja Forrása: központi költségvetés Mértéke: ~16,9 milliárd Ft (2009.) 2,3 millió tanuló havibérlet után: nettó 6,74 Md Ft (3580 Ft/db) 1,16 millió nyugdíjas havibérlet után: nettó 3,4 Md Ft (3580 Ft/db) Ingyenes utazásokra: nettó 5,57 Md Ft (bázis érték indexálással) Egyéb: ~nettó1,2 Md Ft (éves bérletekre, helyközi (busz, HÉV) jegyekre, stb.) Havonta többször egyenletesen érkezik (ingyenesek: havonta) Törvényi háttér: 87./2003. törvény és 31./2007. sz. GKM rendelet 14

Szociálpolitikai árkiegészítés Problémák: Nincs megfelelő valorizáció + a bruttó számítás miatt az áfa-emelés is a szolgáltató vesztesége Nincsenek megfelelően mérve az ingyenes utazások Következmény: a nyújtott szociálpolitikai árkedvezmények miatt kieső bevételeket nem kompenzálja teljes egészében a társaság számára! 15

Normatív támogatás Ágazati súlyozású, férőhely-kilométer alapú Forrása: központi költségvetés Mértéke: 32,2 milliárd Ft (2009.) Nagyjából egyenletesen, havi szinten érkezik Feltételei: - maximum 25%-kal haladhatja meg a működési és tőkepótló önkormányzati (megrendelői) támogatást - szolgáltatás fenntartása a teljes évre (visszafizetési kötelezettség!) Törvényi háttere: éves költségvetési törvény (116./2003. óta) és a kapcsolódó szakminisztériumi tájékoztatók A tartós finanszírozás törvényi háttere jelenleg hiányzik Mozaikszabályozás helyett: egységes személyszállítási törvényt 16

Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás Normatív támogatás Problémák: Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás Mértéke 2006. óta be van fagyasztva Nem követi megfelelően a bevétellel nem fedezett, indokolt költség mértékét Következmény: működés tartós alulfinanszírozása 17

Beruházási támogatás Önkormányzati tőketartalék: pótló és felújító feladatokra, valamint állami és önkormányzati (közvetve: EU) projektpénzek, bővítő beruházásokra Mértéke: 10,9 milliárd Ft tőketartalék (2009.) és 45,3 milliárd Ft kiemelt beruházás (DBR, 2009.) Ágazati igények alapján, a műszaki színvonal romlásának megállítására évente 50-52 Md Ft pótlás-felújítás lenne szükséges Felhasználása: csak szerződésben rögzített feladatokra használható fel Törvényi háttér: önkormányzat éves költségvetése és a Nemzeti Fejlesztési Tervhez igazodó éves költségvetési törvény + metrótv. 18

Beruházási támogatás Problémák: A tőketartalék csak szerződés szerint használható fel, a társaságnak nincs saját szabad forrása felújító, pótló beruházásokra A tőkepótlás jelenlegi mértéke még az ÉCS szintjét sem éri el, 2005 óta stagnál, vagy még nominális értéken is csökken Az új, bővítő beruházások nem váltják ki a szükséges felújításokat, pótlásokat Következmény: műszaki állapotok folyamatos romlása szolgáltatás minősége és biztonsága romlik csökkenő kereslet, növekvő költségek 19

Alulfinanszírozottság Összegzés: A BKV Zrt finanszírozása a rendszerváltás óta megoldatlan A BKV Zrt a 2002. évi adósság-konszolidáció ellenére is adósságspirálba került A helyzetből a kiutat csak az állam / önkormányzat által a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek jogszabály szerinti megtérítése jelentheti – finanszírozó kör bővítésével (agglomeráció, kerületek) A BKV Zrt-t jelenlegi belső (műszaki) és külső (pénzügyi) eladósodottsága versenyképtelenné teszi 20

Alulfinanszírozottság A társaság adósságállománya… …2003. 12. 31-én: 19.608 millió Ft …2009. 12. 31-én: 79.282 millió Ft 21

Szándéknyilatkozat az Állam és a Főváros között a BKV fenntartható finanszírozására Finanszírozási alapelvek: Intézményesíteni az Állam szerepvállalását Finanszírozási források meghatározása több évre előre Közös megrendelői szervezet létrehozása Belső műszaki eladósodottság fokozatos felszámolása Szolgáltatási volumen rögzítése Regionális közösségi közlekedés összehangolása 2010. évben nyújtandó finanszírozás: Államtól 17,443 mrd Ft vissza nem térítendő támogatás 5 mrd Ft államilag garantált hitel Fővárostól 5 mrd Ft működési támogatás 10 mrd Ft tőkepótlás 2011. évtől nyújtandó finanszírozás: Államtól tervezett inflációval növelt árkiegészítés és normatív támogatás 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) Fővárostól 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) 22

Köszönöm a figyelmüket! 23