A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, 2010. február 05.
A BKV Zrt. pozícionálása Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint 12 000 fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta 51-53 ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2
A BKV Zrt. az elsők között 1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút 3
BKV Zrt. Önkormányzati vállalat (100%) Feladata: Budapest és az agglomeráció közösségi közlekedése (~2 millió lakos) Tulajdonos, hatóság és megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata Szerződés: 2004 - 2012 4
A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások ∆ = 23,2 Mrd Ft A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 5
Belső eladósodottság 6
A belső eladósodottság megoszlása 7
Mi kell a normális, stabil működéshez? 8
Mi kell a normális, stabil működéshez? Pénz, pénz, pénz 9
Finanszírozási igények Nyereség Kamatterhek, adósságszolgálat Hálózatbővítés, szolgáltatás-fejlesztés Új piacokra történő belépés Értéknövelő felújítás, rekonstrukció Kivezetett eszközök pótlása Működés finanszírozása Közszolgáltatás (utasszállítás) Támogató feladatok (pl. karbantartás) Hatósági jellegű f. (pl. menetrend-készítés) Egyéb feladatok (pl. múzeumok) 10
Finanszírozási források Hitelfelvétel Önkormányzati tőkepótlás Projektpénzek Egyéb, saját bevételek Normatív támogatás Önkormányzati működési támogatás (jelenleg = 0 Ft) Agglomerációs és kerületi önkormányzati hozzájárulás Szociálpolitikai árkiegészítés Menetdíj-bevétel 11
Menetdíjbevétel Jegy- és bérletbevételek + pótdíjak Forrása: a szolgáltatást igénybe vevő utas Mértéke: ~51,0 milliárd Ft (2009.) Enyhén szezonális jellegű 2007-2008. évben magas volt, de 2009. évben a tarifaemeléstől jelentősen elmaradt a tényleges realizálás Nincsenek benne jelentős tartalékok, amit a nemzetközi összehasonlítások is igazolnak! 12
Menetdíjbevétel 13
Szociálpolitikai árkiegészítés Tanuló- és nyugdíjas kedvezmények, valamint az ingyenes utazások kompenzációja Forrása: központi költségvetés Mértéke: ~16,9 milliárd Ft (2009.) 2,3 millió tanuló havibérlet után: nettó 6,74 Md Ft (3580 Ft/db) 1,16 millió nyugdíjas havibérlet után: nettó 3,4 Md Ft (3580 Ft/db) Ingyenes utazásokra: nettó 5,57 Md Ft (bázis érték indexálással) Egyéb: ~nettó1,2 Md Ft (éves bérletekre, helyközi (busz, HÉV) jegyekre, stb.) Havonta többször egyenletesen érkezik (ingyenesek: havonta) Törvényi háttér: 87./2003. törvény és 31./2007. sz. GKM rendelet 14
Szociálpolitikai árkiegészítés Problémák: Nincs megfelelő valorizáció + a bruttó számítás miatt az áfa-emelés is a szolgáltató vesztesége Nincsenek megfelelően mérve az ingyenes utazások Következmény: a nyújtott szociálpolitikai árkedvezmények miatt kieső bevételeket nem kompenzálja teljes egészében a társaság számára! 15
Normatív támogatás Ágazati súlyozású, férőhely-kilométer alapú Forrása: központi költségvetés Mértéke: 32,2 milliárd Ft (2009.) Nagyjából egyenletesen, havi szinten érkezik Feltételei: - maximum 25%-kal haladhatja meg a működési és tőkepótló önkormányzati (megrendelői) támogatást - szolgáltatás fenntartása a teljes évre (visszafizetési kötelezettség!) Törvényi háttere: éves költségvetési törvény (116./2003. óta) és a kapcsolódó szakminisztériumi tájékoztatók A tartós finanszírozás törvényi háttere jelenleg hiányzik Mozaikszabályozás helyett: egységes személyszállítási törvényt 16
Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás Normatív támogatás Problémák: Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás Mértéke 2006. óta be van fagyasztva Nem követi megfelelően a bevétellel nem fedezett, indokolt költség mértékét Következmény: működés tartós alulfinanszírozása 17
Beruházási támogatás Önkormányzati tőketartalék: pótló és felújító feladatokra, valamint állami és önkormányzati (közvetve: EU) projektpénzek, bővítő beruházásokra Mértéke: 10,9 milliárd Ft tőketartalék (2009.) és 45,3 milliárd Ft kiemelt beruházás (DBR, 2009.) Ágazati igények alapján, a műszaki színvonal romlásának megállítására évente 50-52 Md Ft pótlás-felújítás lenne szükséges Felhasználása: csak szerződésben rögzített feladatokra használható fel Törvényi háttér: önkormányzat éves költségvetése és a Nemzeti Fejlesztési Tervhez igazodó éves költségvetési törvény + metrótv. 18
Beruházási támogatás Problémák: A tőketartalék csak szerződés szerint használható fel, a társaságnak nincs saját szabad forrása felújító, pótló beruházásokra A tőkepótlás jelenlegi mértéke még az ÉCS szintjét sem éri el, 2005 óta stagnál, vagy még nominális értéken is csökken Az új, bővítő beruházások nem váltják ki a szükséges felújításokat, pótlásokat Következmény: műszaki állapotok folyamatos romlása szolgáltatás minősége és biztonsága romlik csökkenő kereslet, növekvő költségek 19
Alulfinanszírozottság Összegzés: A BKV Zrt finanszírozása a rendszerváltás óta megoldatlan A BKV Zrt a 2002. évi adósság-konszolidáció ellenére is adósságspirálba került A helyzetből a kiutat csak az állam / önkormányzat által a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek jogszabály szerinti megtérítése jelentheti – finanszírozó kör bővítésével (agglomeráció, kerületek) A BKV Zrt-t jelenlegi belső (műszaki) és külső (pénzügyi) eladósodottsága versenyképtelenné teszi 20
Alulfinanszírozottság A társaság adósságállománya… …2003. 12. 31-én: 19.608 millió Ft …2009. 12. 31-én: 79.282 millió Ft 21
Szándéknyilatkozat az Állam és a Főváros között a BKV fenntartható finanszírozására Finanszírozási alapelvek: Intézményesíteni az Állam szerepvállalását Finanszírozási források meghatározása több évre előre Közös megrendelői szervezet létrehozása Belső műszaki eladósodottság fokozatos felszámolása Szolgáltatási volumen rögzítése Regionális közösségi közlekedés összehangolása 2010. évben nyújtandó finanszírozás: Államtól 17,443 mrd Ft vissza nem térítendő támogatás 5 mrd Ft államilag garantált hitel Fővárostól 5 mrd Ft működési támogatás 10 mrd Ft tőkepótlás 2011. évtől nyújtandó finanszírozás: Államtól tervezett inflációval növelt árkiegészítés és normatív támogatás 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) Fővárostól 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) 22
Köszönöm a figyelmüket! 23