A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Tisztességtelen Devizahitelek?
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Nemzetközi pénzügyi ügyletek
Fogyasztóvédelem és falusi turizmus
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Online értékesítés és marketing fogyasztóvédelmi szemmel Siklósi Máté.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Budapesti Ügyvédi Kamara
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A versenytörvény módosítása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Sajtótájékoztató Sajtótájékoztató Az elektronikus ügyintézés lehetőségei az APEH ügyfélkapcsolati rendszerében Miskolc, szeptember 2.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A közigazgatási perek április 3..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Közbeszerzési Döntőbizottság
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban dr. Almási Adrienn Panaszkezelési osztály Fogyasztóvédelmi igazgatóság PSZÁF

Vázlat Jogszabályi háttér, hatáskör UCP - PSZÁF fogyasztóvédelmi eljárás Tapasztalatok Jogesetek Generálklauzula Megtévesztő gyakorlat Megtévesztő mulasztás Agresszív kereskedelmi gyakorlat Feketelista Magatartási Kódex Összegzés

Jogszabályi háttér, hatáskör UCP irányelv Fttv. PSZÁF hatásköre: Fttv. - Felügyelet hatáskörébe tartozó tevékenységek (10. § (2)) - kivéve: verseny érdemi érintettsége esetén GVH (10. § (3)) Státusztörvény (Psztv.) - felügyelt intézmények (bank, biztosító, m.pénztár,stb…) (4. §) Együttműködés a három szervezet között a kérelmek áttétele is így történik

A Felügyelet fogyasztóvédelmi szerepe Ügyfélvédelem - fogyasztóvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátása Hatósági eljárás (Ket.) 2010.I.01. - akár egyedi ügyben, akár a fogyasztók széles körét érintő esetben fogyasztóvédelmi intézkedések, bírságok alkalmazása

PSZÁF találkozása a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal fogyasztói kérelem egyéb jelzés: bejelentések beadványok más hatóságoktól Fogyasztóvédelmi eljárás indítása, tényállás feltárása (Psztv. 48/A.-K.§)

Tapasztalatok I. Kommunikációs csatorna: Időben később jelentkeztek: tömegesen érkező panaszok az Fttv. hatálybalépését követően 1 évvel Tipikus esetek nem jellemző a megtévesztő reklám, ha mégis - GVH elsősorban megtévesztő tájékoztatás Kommunikációs csatorna: telefon (call center - rögzített vonal) írásban ügyintéző/ügynök személyes tájékoztatása (problémás bizonyítás)

Tapasztalatok II. tipikus megtévesztő információ: problémát jelent: díj, költség valamely előny ügyfél általi elérése feltételhez kötött, amelyről nem kap tájékoztatást problémát jelent: Fttv. hatálybalépése előtti ügyek szóbeliség – nehezen bizonyítható

Jogesetek

Valamennyi Fttv. szerinti tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tekintetében született már felügyeleti határozat: 3. § generálklauzula szakmai gondosság követelménye 6. § megtévesztő gyakorlat valótlan információ 7. § megtévesztő mulasztás információt elhallgat, elrejt/félreérthetően közöl 8. § agresszív gyakorlat nyomásgyakorlás Feketelista +Ügyleti döntés

Generálklauzula Fttv. 3. § A banki ügyintéző tévesen arról tájékoztatta a fogyasztót, hogy az örökhagyó banknál vezetett lakossági folyószámláin kezelt pénzösszegek feletti rendelkezéshez a banknál szükséges devizaszámlát nyitnia, hogy arról kezdeményezhesse az átutalást más banknál vezetett számlájára, holott az örökös a hagyatéki számlát saját nevére írathatja, az egyenleget készpénzben felveheti, vagy rendelkezhet annak más intézménynél vezetett számlára történő átutalásáról.

Generálklauzula Fttv. 3. § Tisztességtelen nem az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, illetve nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal jár el, és amely érzékelhetően rontja a fogyasztó lehetőségét a tájékozott döntéshozatalra, ezáltal ügyleti döntését befolyásolja vagy arra alkalmas. Nem az elvárható szakmai gondossággal járt el, mivel: téves tájékoztatást nyújtott a folyószámla feletti rendelkezéssel, illetve az egyenleg átutalásával kapcsolatban, és ezzel alkalmas volt a fogyasztó ügyleti döntésének befolyásolására, hiszen megfelelő tájékoztatás esetén az ügyfél nem nyit devizaszámlát a banknál, és mentesül az átutalás költsége alól.

Megtévesztő gyakorlat Fttv. 6. § a fogyasztó a belföldi bankban levő devizaszámlájáról másik belföldi bankba történő deviza átutalási megbízást adott,  az ügyintéző nem tájékoztatta a bankon kívüli deviza átutalás során felmerülő levelezőbanki költségekről, a bank üzletszabályzata, hirdetménye sem tartalmazta a levelező banki költségeket, csak nemzetközi műveletek esetén rögzíti, hogy külföldi levelező bank igénybe vétele esetén a költség az ügyfelet terheli, a bankfióki munkatársak számára kiadott Segédlet (tananyag) sem tartalmazott erre vonatkozó információt, tehát az ügyintéző sem lehetett tisztában a valós helyzettel

Megtévesztő gyakorlat Fttv. 6. § Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz pl. az áru díjára vonatkozóan és alkalmas a fogyasztó ügyleti döntésének befolyásolására (Fttv. 6.§ (1) c)) Súlyosbító körülmény a bírságtétel megállapításánál: az üzletszabályzat szerinti tájékoztatás potenciálisan alkalmas volt a bank ügyfelei tágabb körének megtévesztésére   Enyhítő körülmény: alacsony összegű díj tekintetében valósult meg csak néhány ügyfelet érintett a bank már az eljárás során korrigált

Megtévesztő mulasztás Fttv. 7. § hitelének előtörlesztésekor a fogyasztó nem kapott tájékoztatást arról, hogy adott hónap meghatározott napjáig való befizetés esetén mentesül az utolsó havi törlesztőrészlet megfizetése alól tájékoztatás sem az ügyintéző, sem a bank írásos felhívása útján sem valósult meg, utólag derült ki, hogy pár nappal korábbi előtörlesztés esetén elengedték volna az utolsó részletet

Megtévesztő mulasztás Fttv. 7. § tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt elhallgat, elrejt, vagy azt homályos, érthetetlen, félreérthető vagy időszerűtlen módon bocsátja rendelkezésre, és ezáltal ügyleti döntést befolyásolja vagy arra alkalmas Elhallgatta az ügyintéző az utolsó törlesztőrészlet alóli mentesülés feltételét, így alkalmas volt a a fogyasztói magatartás torzítására.

Agresszív kereskedelmi gyakorlat Gólyatábor – vetélkedő – csoportos, dömpingszerű szerződéskötés Eredmény: mintegy 150 bankszámlaszerződés (extra szolgáltatásokkal), nagy részük megszüntetésre került Körülmények: szabadidős tevékenység közben, fogyasztó zavarása 10-25 perc a nyomtatvány csoportos kitöltésre pont járt a csapatnak egyéni akarat

Agresszív kereskedelmi gyakorlat pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással, akár hatalmi helyzet kihasználása, akár a fogyasztó zavarása révén, jelentősen korlátozza /alkalmas/ a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási szabadságát, lehetőségét a tájékozott döntésre és ezáltal olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg /alkalmas/. Súlyosbító körülmény: fiatal, pénzügyekben nem jártas, saját jövedelemmel nem rendelkező személyek, érintett hallgatók nagy száma

Feketelista gólyatábor bankszámlaszerződést kitöltők között nyereményeket sorsolnak – szóbeli ígéret több tanú meghallgatása egybehangzó nyilatkozatok

Feketelista 31. pont: hamis benyomás keltése, hogy a fogyasztó már megnyert, meg fog nyerni, vagy meghatározott cselekmény megtétele révén fog megnyerni egy nyereményt vagy egyéb előnyhöz jutni, valójában nincs ilyen nyeremény, előny, vagy a nyeremény, illetve egyéb előny érvényesítése, illetve igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött. Az ügynökök alaptalanul ígértek Hungaroringes tesztvezetést, LCD TV-t, ingyen italt – nem volt sorsolás

Magatartási Kódex betartatását az Fttv. biztosítja elsősorban átfogó vizsgálatok: előzetes tájékoztatás árazás problémás hitelek kezelése

Összegzés Fttv. megsértése esetén fogyasztóvédelmi intézkedés, bírság határozatok közzététele – fogyasztói informálás,tudatosság PSZÁF eljárás elősegíti a fogyasztóval való megegyezést piaci reakció

Köszönöm a figyelmet!