Inklúzió az óvodában „STARTCSOMAG „ autizmus spektrum zavarokkal élő gyermekeket befogadó óvodák számára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Szakbolti kommunikációs stratégia. információ A mai nap Feltérképezzük, hogy milyen – Irányba folyik a kommunikáció – Kommunikációs csatornákon keresztül,
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A szaktanácsadásról.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Iskolai szociális segítő
Az iskolai szervezet és fejlesztése
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Inklúzió az óvodában „STARTCSOMAG „ autizmus spektrum zavarokkal élő gyermekeket befogadó óvodák számára

Autizmus spektrum zavar A fejlődés olyan összetett zavara, amelynek tünetei a kölcsönös kommunikáció, a társas kapcsolatok, a viselkedés és gondolkodás szokatlan tüneteiben nyilvánulnak meg. A sérülés lehet egészen enyhe, más esetben szélsőségesen súlyos.

Mi áll a hátterében? Egyes kutatások szerint genetikai adottságok: valószínű, hogy egy genetikai sérülékenységen alapuló agyi fejlődési zavar Néhány esetben kapcsolat lehet fertőzésekkel, sérülésekkel, idegrendszeri kórképpel

Speciális oktatás Szegregált vagy integráló formában Nagyon fontos a korai fejlesztés A gyermek egyénre szabott, átgondolt pedagógiai program szerint szakszerű oktatás Jól szervezett, vizuális megsegítőket használó, felesleges ingerektől mentes speciális vagy integráló csoport

Alapfeladatunk Bénulásos beteg-kerekesszék Gyengén látó-szemüveg Hallássérült-hallókészülék Autizmussal élő- VIZUÁLIS SEGÍTŐK

Autizmusbarát óvoda kialakítása Első lépés megértés,megismerés,szemléletváltás „gyakran feltesszük a kérdést: Miért kell nekem mindezt megcsinálnom a csoportomban EGYETLEN gyermekért? Hisszük, hogy ezek az ötletek és stratégiák a csoport minden gyermeke javára válnak” (Beaney J, Kershaw P)

Előkészületek Diagnózis megismerése Környezet alakítása a gyermek speciális igényéhez Vizuális segítségek elkészítése Szülők felkészítése,tájékoztatása

Diagnózis megismerése Szakértői vélemény átolvasása Az összes, gyermek állapotához kapcsolódó vélemény megismerése Konzultáció az óvodában dolgozó szakemberekkel Családlátogatás

A környezet alakítása a gyermek speciális igényéhez A csoportszobában egyértelműen, fizikailag legyenek elválasztva a különböző tevékenységek helyszínei Ülőhelye, munkaterülete olyan helyen legyen, hogy minél kevesebb inger érje Környezete legyen strukturált, szervezett, letisztult Legyen saját munkaasztala

A környezet alakítása a gyermek speciális igényéhez 2. Az elvárt viselkedést jelző vizuális emlékeztetők legyenek jól látható helyeken Az adott feladathoz szükséges eszközök legyenek jól látható, hozzáférhető helyen Legyen az épületben egy olyan hely, ahol a sérült gyermeket szükség szerint izolálhatjuk.

Idő előre jelzése Zárt végű feladatok Vizuális óra használata Tevékenység befejezésére utalószavak használata (utolsó)

Vizuális segítségek Napirend kártya (mindenkinek) Heti-rend, órarend Folyamat ábra Szempont kártya Én könyv Napló Szociális történetek Szabály tábla, füzet stb… Versek, mesék „képesítése”

Napirend

Heti-rend

Folyamatábra

Én-könyv

Napló

Szociális történet

Szabálytábla,szabályfüzet

Versek, mesék „képesítése”

Szülők tájékoztatása Szülői értekezlet keretében Röviden, természetesen, határozottan

Segítők, asszisztensek Autizmussal élő gyermekek inklúziója esetében nélkülözhetetlenek!

Feladata 1. Az óvoda pedagógussal együtt megtervezi a személyre szabott napirendi kártyákat. A nap elején átbeszéli a gyermekkel az aznapi napirendet, várható feladatokat. Összetettebb feladatoknál azokat elemeire szedi, kis lépésekben közvetíti a gyermek számára

Feladata 2. Gondoskodik arról, hogy a gyermek saját munkaasztalánál dolgozzon Elősegíti a gyermek társas kapcsolatának kialakítását, segíti a gyermeket a társaival való kommunikációban Viselkedésprobléma esetén feljegyzéseket, jegyzőkönyvet készít A kevésbé strukturált időszakon átsegíti a gyermeket

Feladata 3. Kollégák tájékoztatása a gyermekkel kapcsolatos fontos információkról Ha olyan helyzet várható, melyet a sérült gyermek valószínűleg nehezen ért, felkészíti rá.

Konkrét feladatai A gyermek egész napos speciális megsegítésén túl: Az óvodán belül megvalósuló terápiákon, szükség szerinti részvétel (mozgás terápia, kutya terápia) Utazó gyógypedagógus fejlesztésein un. hátsó segítség adás A csoport szobában egyéni fejlesztés, dobozos,kódos feladatok lebonyolítása

Csoportban egyéni feladatok Napi szinten, sőt naponta többször is lehet Asszisztenssel Paravánnal elzárt, vagy viszonylag elkülönített részen

Dobozolós, kódos feladatok Ugyanúgy Ugyanott Ugyanakkor Kb.15db 2-3 hetente csere

A lehető legtöbb közös tevékenységbe való bevonás! Fontos A lehető legtöbb közös tevékenységbe való bevonás!

Alapelvek Strukturáljuk a tevékenységet (napirend,zárt végű) Kis lépések (befejező mozzanatot tegye meg) Gyakorlatias és konkrét (megmutatjuk) Bejósolható nap (kiszámíthatóság) Világos, egyszerű nyelvhasználat (rövid, tömör mondatok)

Ki a hibás? A viselkedés probléma nem a gyermek hibája! Annyit kell segítenünk,hogy ne jusson el a gyermek a kiborulásig. A viselkedés probléma egy jelzés számunkra! Cél: ennek megelőzése

Viselkedésprobléma megelőzése Be kell tartani az óvoda környezetére, és a segítők feladataira utaló előírásokat Használjuk a vizuális megsegítőket A pozitív viselkedést jutalmazzuk

Egy példa Tér, idő strukturálása

„…minden viselkedésnek van valami oka, és minden viselkedés egyben a kommunikáció egy formája. A kiborulás kristálytiszta üzenet egy olyan gyermek részéről, aki pillanatnyilag semmi más módon nem tudja kifejezni magát…” (E. Nothbohn)

Köszönjük a figyelmet!