Földmérést érintő aktualitások Reményi György Osztályvezető h. Nyíregyháza, Földmérő Nap 2017.05.25. 1 1
Intézmény átalakítás A Földművelésügyi Minisztérium, azon belül a Földügyi és Térinformatikai Főosztály szakmai irányító és ellenőrző szerepe nem változott, vagyis ez a hatáskör továbbra is a földművelésügyi minisztert illeti meg. Levelezés már nem közvetlen Államtitkár - kormánymegbízott 2
Intézmény átalakítás FÖLDMŰVELÉSÜGYI MINISZTÉRIUM igazolvány száma: FÖLDMÉRŐ IGAZOLVÁNY fénykép helye …………..………………………….. név …………………………………… szakképzettség Kelt:……………………………………… Kiállító hatóság: FÖLDMÉRÉSI ÉS TÉRINFORMATIKAI ÁLLAMIGAZGATÁSI SZERV ………………………….. a tulajdonos aláírása 28. § (1a) Annak a földmérőnek, aki földmérő igazolványra jogosult, de nem rendelkezik érvényes földmérő igazolvánnyal ideiglenes igazolvány adható. Az ideiglenes földmérő igazolvány 60 napig érvényes. A fölmérő igazolvány kiadásáig az ideiglenes igazolvány ismételten kiadható. Az ideiglenes földmérő igazolvány kiállítására az (1) bekezdésben megjelölt szerv jogosult. 3
Intézmény átalakítás 2017. január elsejétől a Kormányhivatalokban korábban önálló Földhivatali Főosztályok is átalakultak, összevonásra kerültek más a Kormányhivatalokon belül működő főosztállyal. A megoldás nem egységes. A legtöbb megyében Élelmiszerlánc-biztonsági és Földhivatali Főosztály néven működnek tovább, de pl. Csongrád megyében a Hatósági Főosztály részeként, Pest megyében Élelmiszerlánc-biztonsági, Földhivatali, Növény- és Talajvédelmi, Erdészeti Főosztályként, a fővárosban pedig a volt Földhivatali Főosztály a FÖMI-vel került összevonásra. Járások sem egységesek: (pl. SzSzB) Agrárügyi Főosztály 3 osztályából 2 földhivatali – Iny. O. és földmérési és földügyi oszt. 5
Egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról Parlament.hu Irományok: folyamatban levő törvényjavaslatok T/15374 21. § A 11. § (1) bekezdés m)–o) pontja, valamint a 13. § (2) bekezdése 2020. január 1-jén lép hatályba.
Egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról Az Fttv. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Az állami földmérési alaptérképi adatbázis jogszabályban előírt tartalommal, vonatkoztatási és vetületi rendszerben meghatározott adatok és a hozzájuk tartozó attribútumok alapján létrehozott, számítógépen kezelhető olyan adatbázis, amely állami alapadatként tartalmazza: a) a település azonosítóját, b) a település közigazgatási és fekvéshatárait, c) a földrészlet határvonalát és helyrajzi számát, d) az alrészletek határvonalát és betűjelét, e) a dűlőnevet, utcanevet és házszámot, f) a közterületről nyíló pince bejáratát, g) a művelési ágak megnevezését (betűjelét), h) a minőségi osztály foltok határoló vonalát és megnevezését (jelét), i) a földminősítési mintaterek jelét, j) az elhelyezkedésüktől függetlenül az önálló ingatlannak nem minősülő építményeket – ide nem értve a nyomvonal jellegű építményt – és azok meghatározott tartozékait és azonosítóit, k) az elhelyezkedésüktől függetlenül az önálló ingatlannak minősülő építményeket – ide nem értve a nyomvonal jellegű építményt, az öröklakást, szövetkezeti lakást illetve a nem lakás céljára szóló helységet – és azok meghatározott tartozékait és azonosítóit, l) 10. § (3) bekezdésének a)–f) és h) pontjában meghatározott alapponthálózati pontokat és azonosítóit, m) az egyéb önálló ingatlanként nyilvántartott öröklakások, szövetkezeti lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek alaprajzait, geometriai jellemzőit, helyrajzi számát és egyedi azonosítóját, n) az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 16. § e)–f) pontjában meghatározott jogokat, és o) a Polgári Törvénykönyv szerinti földhasználati joggal érintett területeket.”
Egyéb Önálló Ingatlanok (EÖI-k) A szövetkezeti és társasházi lakások kivételével a többi egyéb önálló ingatlanok ingatlan-nyilvántartási bejegyzéséhez nem kell alaprajzot készíteni, ezért nincs is szabályozva azok tartalma a 25/2013. rendeletben. Kizárólag abban az esetben kell alaprajz, ha az EÖI-t, – valamint társasháznál a közös tulajdonban, szövetkezeti háznál a szövetkezeti tulajdonban lévő épületrészeket – telki szolgalmi vagy egyéb jog terheli és annak bejegyzéséhez szükséges, illetve jogilag jelentős tény feljegyzése miatt kell. Közismert tény, hogy az Inytv. az egyéb önálló ingatlanok alaprajzát az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis részeként nevesíti, illetve a 25/2013. rendelet is az EÖI alaprajzokat a vázrajz fajták között sorolja fel, azonban ennek ellenére is – a jogalkotó szándéka, hogy – alaprajz csak a szövetkezeti és a társasházak ingatlan-nyilvántartási bejegyzéséhez szükséges. A félreértések elkerülése végett folyamatban van az Inytv. módosítása. (Inytv. 21. § (4) bekezdésében az „egyéb önálló ingatlanok” szövegrész helyébe az „egyéb önálló ingatlanok – ide nem értve a 12. § a) szerinti épületeket és építményeket)
Általános Közigazgatási Rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (ÁKR) 2018. január 1-jén lép hatályba Más koncepción alapuló szabályozás a Ket-hez képest Az ÁKR-től más eljárási szabályokat tartalmazó törvény nem térhet el, csak kiegészítő jellegű szabályozást tartalmazhat 2 törvény, 9 korm. rendelet és 15- miniszteri rendelet Az ingatlan-nyilvántartás szabályait nagymértékben kell hozzáigazítani az ÁKR-hez Törvényi szintű, Kormányrendeleti szintű, és miniszteri rendeleti szintű változásokat von maga után Változások: Szakhatóságok kijelölése; jogorvoslatok; (Ket-re hivatkozás); határidők 9
Fttv. vhr - Kormányrendeletek Ssz. Kiadó Címe 1 Korm. 404/2012. (XII. 28.) Korm. rendelet – a földhivatalokról, a Földmérési és Távérzékelési Intézetről, a Földrajzinév Bizottságról ….módosította a 338/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet ; 373/2014. (XII. 31.) Korm. Rendeletet 384/2016. (XII. 2.) Korm. Rendelet az egyes földügyi eljárások részletes szabályairól 383/2016. (XII. 2.) Korm. Rendelet a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről 2 386/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet - Az államhatár vonalát rögzítő okmányok nyilvántartási példányai kezelésének, tárolásának rendjéről és a változások átvezetésének szabályairól 3 430/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet - A magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló 303/2007. (XI. 14.) Korm. rendelet módosításáról 4 399/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet - A légi távérzékelés engedélyezésének és a távérzékelési adatok használatának rendjéről 5 129/2015 (V. 27.) Korm. Rendelet: a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvényben meghatározott bírságok kiszabásának részletes szabályairól 6 a Nemzeti Téradat-infrastruktúra Bizottságról, a Nemzeti Téradat-infrastruktúráról és a központi irányításért felelős szervezetről 7 327/2015. (XI. 10.) Korm. rendelet: az egyéb célú földmérési és térképészeti tevékenységgel összefüggő szakmagyakorlás részletes szabályairól.
Fttv. vhr - Miniszteri rendeletek Ssz. Kiadó Címe 8 VM 15/2013. (III. 11.) VM rendelet - a térképészetért felelős miniszter felelősségi körébe tartozó állami alapadatok és térképi adatbázisok vonatkoztatási és vetületi rendszeréről, alapadat-tartalmáról, létrehozásának, felújításának, kezelésének és fenntartásának módjáról, és az állami átvétel rendjéről szóló 9 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet - az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól 10 az ingatlan-nyilvántartási célú újfelmérések és térképfelújítások során készült állami földmérési alaptérképi adatbázisok alapján az ingatlan-nyilvántartás átalakításának szabályairól, valamint a változásvezetés részletes feltételeiről 11 52/2014. (IV. 29.) VM rendelet - a földmérő igazolványról, az ingatlanrendező földmérő minősítésről, valamint a földmérési szakfelügyelői feladatokról 12 3D - 2020 13 51/2014. (IV. 29.) VM rendelet - az alapponthálózati pontokkal kapcsolatos szabályokról 14 39/2014 (XII. 18.) FM rendelet - az állami alapadatok adatbázisainak selejtezési és archiválási rendjéről, valamint a levéltári átadás módjáról 15 az állami alapadat-adatbázisok felhasználásáról
Fttv. vhr - rendeletek - HM és -HM-NGM egyetértéssel Ssz. Kiadó Címe 16 VM-HM 19/2013. (III. 21.) VM rendelet - a földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez szükséges szakképzettségről 17 29/2014. (III. 31.) VM rendelet - Az állami digitális távérzékelési adatbázisról 18 2/2014. (I. 10.) VM rendelet - Az állami topográfiai térképi adatbázisról 19 VM-HM-NGM a földmérési és térképészeti állami alapadatok igazgatási szolgáltatási díjköteles adatszolgáltatásaiért és eljárásaiért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak mértékéről és megfizetésének szabályairól Fttv. vhr - VM utasítás
Együttműködés az erdészettel Megosztások (Számítástechnikával generált vázrajzokkal) Adattár - Ingatlan-nyilvántartás eltérések Projekt az adatok összhangjának megteremtésére Ingatlan-nyilvántartás: 433 180 db alrészlet 1 922 283 ha Adattár: 2 059 874 ha Teljes egyezés: 287 631 db 1 878 037 ha Iny van - Adattárban nincs: 145 510 db 44 391 ha Adattárban van - Iny-ben nincs: 64 441 db 248 805 ha 13
Természetvédelemi jogi jelleg bejegyzése A természetvédelmi jogi jelleg feltüntetése az ingatlan-nyilvántartásban: Jogszabályi felhatalmazás: 2015. május 2-től kezdődően a természetvédelmi jogi jelleg feltüntetése tárgyánál fogva díjmentességet élvez 446 401 db földrészleten van bejegyzés (2015-ben), 1 334 775 db földrészlet lehet érintett, de mindösszesen a 2015 évi adatok alapján 452 768 db földrészleten (alrészlet) van valamilyen természetvédelmi tárgyú jogi jelleg bejegyzés (2017-es lekérdezés) Részterületekről vázrajz kell! Országosan kb. 100-féle természetvédelmi jogi jelleg (NATURA 2000) Projekt az adatok összhangjának megteremtésére, bejegyzésére Természetvédelmi jogi jellegek bejegyezése 14
Szolgalmi jogok, feljegyezhető tények Jogszabályváltozás folyamatban! Az adatok gyűjtése rendszerezése, a Főosztály által közreadott elvek szerint az állományok ITR-be bedolgozása kötelező! Várható újabb nagytömegű adatbejegyzés (internet szolgáltatók) 15
Vas Megyei Pilot Program 16
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének ütemezése 17
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének előrehaladása 18
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének előrehaladása Az előterjesztés célja, hogy a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 374/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet felülvizsgálatával a tulajdoni hányadok önálló ingatlanná alakítására irányuló eljárást felgyorsítsa. 19
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének előrehaladása A 2016-2017. évi költségvetésekben biztosított költségvetési támogatás (2.650,0 millió Ft) összegével számolva a projekt lezárásához további 4-5 év szükséges. A jelenleg tervezett hét ütem végrehajtása 2018-2020. években évente 3- 3,2 milliárd Ft összegű költségvetési támogatást igényel. Ennél alacsonyabb összegű éves támogatási összeg esetén a projekt lezárása további késedelmet szenvedhet. A projektet érdemben felgyorsítani, és 2-3 év alatt, 2020. év végére lezárni, – költségvetés szempontjából vizsgálva– alapvetően azzal lehetne, ha 2018-ban és 2019-ben az évenkénti költségvetési támogatás cca. 4,5-5 milliárd Ft/év-re növekedne . 20
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének előrehaladása A hatósági feladatokat ellátó járási hivatalok leterheltsége jelentős. A megnövelt költségvetési támogatás mellett, az évente 13-14 ezer db földrészleten elindítandó megosztási eljárás, 2-3 éven belüli lezárása a jelenlegi létszám mellett nem lehetséges. A járási hivataloknál rendelkezésre álló földmérő szakember létszám nem elégséges a projekt kampányjellegű feladatainak ellátásához, hiszen a napi feladatok mellett kell ellátni a projekttel kapcsolatos, folyamatosan és dömpingszerűen is jelentkező hatósági feladatokat. létszámbővítés a leterhelt járási hivatalok földmérő szakember állományának projekt idejére történő bővítése csökkenti a leterheltséget, a feladat megosztást segíti, az FM által a kormányhivatalok részére rendelkezésre bocsátott költségvetés terhére 21
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének járásonkénti készültségi állapota I. ütem 22
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének járásonkénti készültségi állapota II. ütem 23
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének járásonkénti készültségi állapota III. ütem 24
25
Képzettségek jogosultságok 19/2013. (III. 21.) VM rendelet a földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez szükséges szakképzettségről 1.§ (1) A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény 28. § (1) bekezdésében előírt földmérési és térképészeti tevékenység végzéséhez felsőfokú végzettségnek minősül: e) az okleveles építőmérnöki, az okleveles erdőmérnöki, az okleveles bányamérnöki vagy okleveles térképész végzettség, továbbá az építőmérnöki szakterületen szerzett üzemmérnöki vagy mérnöki képesítés, amennyiben az 1. mellékletben meghatározott tárgykörökből, tantárgyakból rendelkezik legalább hetven kredittel 26
Birtokösszevonás A közigazgatási ügyintézéshez kapcsolódó egyes illetékek és díjak megszüntetéséről szóló 2017. évi II. törvény alapján a termőföld birtok összevonás célú telekcsoport újraosztására vagy telekegyesítésére irányuló eljárás illetékmentes. Módosult az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény : Felhatalmazást kap az agrárpolitikáért felelős miniszter, hogy az illetékekről szóló törvény szerinti termőföld birtokösszevonási célú telekcsoport–újraosztására és telekegyesítésére irányuló eljárás kivételével a telekalakítási eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékét és a díjfizetés részletes szabályait az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben, rendelettel állapítsa meg. A telekalakítási engedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 166/2009 FVM rendelet módosítása szükséges.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET 28
Kérdések
Társasházi alaprajzok
3. A változási vázrajz és fajtái Új változási vázrajz típusok: - egyéb önálló ingatlanok tekintetében a tulajdoni viszonyok változására készített változási alaprajz. 31
14. Társasház- és szövetkezeti ház alaprajzok tartalma, megjelenítése A vektoros szintenkénti alaprajzot az Inytv. 21. § (4) bekezdésében meghatározottakon túl a 20. melléklet szerint kell elkészíteni, minden szintre vonatkozóan, méretezés nélkül és tartalmaznia kell a következő adatokat: - az épület külső kontúrvonalát, tartószerkezeti falazatát a falvastagságok ábrázolásával, az egyes jogilag elkülönülő tulajdoni viszonyok határait, és az okirattal egyező azonosítóit és nettó alapterületeit négyzetméter élességgel, 32
14. Társasház- és szövetkezeti ház alaprajzok tartalma, megjelenítése szintenként a padlószint relatív magasságát a főbejárat szerinti terepcsatlakozáshoz képest, az épület címkoordinátáját, a nyílászárók és átjárók helyeit a nyílási irány feltüntetése nélkül, a szintkülönbség-áthidalókat, az EOV transzformációba bevont töréspontok pontszámait, a papírra kinyomtatott alaprajz méretarányát, a készítő nevét, szakképzettségét, jogosultsági számát, aláírását, a készítés dátumát és a munkaszámot vagy tervszámot. 33
14. Társasház- és szövetkezeti ház alaprajzok tartalma, megjelenítése Az eltérő tulajdoni viszonyok határvonala nem haladhat tartószerkezeti vagy válaszfal középvonalában. A tartószerkezeti falak, és azon válaszfalak, amelyek tulajdoni viszonyok elhatárolását szolgálják a lakások között, továbbá az egyes lakásokon belüli strangok és tartószerkezeti pillérek a társas vagy szövetkezeti ház közös tulajdonú területrészéhez tartoznak. Az ingatlan-nyilvántartásba a lakás a Rendelet szerint meghatározott nettó alapterületét kell bejegyezni, a lakáson belüli válaszfalak területével együtt a beltéri magasságtól függetlenül. A lakáson belüli szintek közötti közlekedést szolgáló lépcsők feljárói a szintenkénti nettó terület területébe beszámítandók. 34
14. Társasház- és szövetkezeti ház alaprajzok tartalma, megjelenítése Az erkélyek, loggiák, teraszok és tetőteraszok alapterületei nem számítanak bele az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető nettó alapterületbe, attól elkülönült alapterülettel kell feltüntetni. Az alaprajzot az épületfeltüntetési vázrajz töréspontjai alapján EOV rendszerbe kell betranszformálni. 35
Változási vázajz alapító okirathoz
Egyéb Önálló Ingatlanok (EÖI-k)
Ha a 25/2013. rendeletnek megfelel a használt jelkulcskészlet, teljesen fölösleges annak vizsgálata a záradékolási eljárás során. A 25/2013. rendelet 7. melléklete – ami a mérési vázlat tartalmát sorolja fel – sem említi a jelkulcskészlet feltüntetését/ábrázolását.
Telekalakítás
Telekalakítás Vizsgálható a telekalakítási helyszínrajz a záradékolási eljárás folyamatában is, amennyiben a földmérő azt is benyújtja. Ha esetleg hibás a telekalakítási helyszínrajz tartalma, célszerű azt a záradékolási eljárásban jelezni a készítő felé.