A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt Iskolán kívüli háttértényezők hatása a szövegértés-teljesítményre
A PISA2015 főbb jellemzői 35 OECD és 37 partnerország Tizenöt éves tanulók alkalmazásképes tudásának vizsgálata Magyarországon kb. 200 iskola 5600 7-10. évfolyamos tanulója vett részt. Három állandó mérési terület, alkalmanként egy fő és két mellék Természettudomány Szövegértés Matematika „Innovatív” terület Háttérkérdések - mindig a „fő” mérési területre: Olvasási szokásokra 2000 és 2009
Kik vesznek részt? Célérték: legalább 150 iskola, 6300 tanuló Azért, hogy legalább 5400 megírja a mérést 2015: kiválasztva 6249, megírta 5680 224 feladatellátási hely 62 általános iskola 81 gimnázium 68 szakközépiskola 39 szakiskola Reprezentatív iskolatípusra és évfolyamra, területileg pedig a megyei szintig
A 2015-ös minta évfolyam szerinti megoszlása
A 2015-ös minta iskolatípus szerinti megoszlása
A 15 évesek eredményei 2000-2015
PISA2015 – eredmények képzési formánként
Gimnázium 2009-2015
Szakközépiskola 2009-2015
Szakiskola 2009-2015 Nem okolhatjuk cask a módszertani változásokat, mert az eredmények gyengülése 2009-’12 között indult meg.
Miben más a PISA2015, mint a korábbiak? Változás az adatfelvétel módjában: teljes digitális átállás csak számítógépes adatfelvétel, kivéve 15 országot, akik a „csak nyomtatott” opciót választották Változás a természettudomány tartalmi keretében és a feladatkészletben interaktív szimulációs feladatok Változás a mérés lebonyolításában Nem lehetséges visszalépni a már érintett feladatokra
Digitális és nyomtatott szövegértés
2009 – online tevékenységek és teljesítmény
Online olvasás – nyomtatott szövegértés
Online információkeresés-digitális szövegértés
Online közösségi tevékenységek-digitális szövegértés
Hatéves korban vagy korábban internethasználó
Napi 2-6 órát iskolán kívül internetezők A magyar 15 évesek átlagosan 43 perccel többet töltenek online iskolán kívül, mint 2012-ben Ezt az időt mire fordítják? 1. Minden nap csevegek online: 42% 2. Minden nap használom a Facebook-ot: 54% 3. Minden nap keresek praktikus információt az interneten: 18%
Köszönöm a figyelmet! https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/pisa
Az olvasás élvezete 2000-2009 Csak akkor olvasok, ha muszáj Az olvasás a kedvenc hobbim Szeretek könyvekről beszélgetni másokkal Nehéz dolog egy könyvet végigolvasni Szeretek könyvet kapni ajándékba Olvasni időpazarlás Szeretek könyvesboltba vagy könyvtárba járni Csak azért olvasok, hogy a szükséges információt megszerezzem Képtelen vagyok arra, hogy pár percnél tovább nyugodtan ülve olvassak 2000 29,30 29,10 36,80 24,70 56,50 15,80 46,00 47,10 23,50 2009 32,50 34,80 38,80 20,90 55,40 22,20 46,50 47,40 19,50 Különbség 3,2 5,7 -3,8 6,4 -4