Magyar Királyi Honvédségben,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, október 26. MLSZ Játékvezetői Bizottság.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Berényi Eszter – Damásdi Judit
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
2. előadás Viszonyszámok
Gyűjtőköri szabályzat
Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Verseny
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
A titkosítás története
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A tökéletes számok keresési algoritmusa
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
Szervezetfejlesztés II. előadás
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Hipotézisvizsgálat.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Kvantitatív módszerek
Business Mathematics
középfokú felvételi eljárás
Az ASP.ADO szakrendszerhez csatlakozó önkormányzatok adattisztítási, migrációs feladatai dr. Kása Brigitta aljegyző Eger,
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Számítógépes Hálózatok
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Számítógépes Hálózatok
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
AVL fák.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Merre tovább a középiskola után?
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
TITKOSÍTÓ ALGORITMUSOK
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Szöveges adatok tárolása
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Magyar Királyi Honvédségben, Táviratrejtjelzés a Magyar Királyi Honvédségben, avagy, a C-2 elnevezésű magyar kódrendszer fejtegetése (Lázin Miklós forrásmunkájának kiegészítése) 1 1

KIINDULÓ ADATOK Egy darab rövid szöveges üzenet, mely számsorrá alakítása után, átkódolásra került egy leadandó számsorra, elvileg a valamikori C-2 elnevezésű magyar katonai kódrendszer alapján, Lázin Miklós és rádióamatőr társainak a matematikai és rádiózási tapasztalatai alapján történő „feloldó” és „szaldó” számsor alapján történő kódolás és dekódolás megfejtése prím szám (és szorzataiból képzett számsor) eltolásos (hozzáadásos) használatával, Jómagam katonai híradásszervezési tanulmányai és tapasztalatai, 2 2

Ismeretanyagok 7760 7803 7781 7808 7102 7808 Egy üzenet: „Az ellenség a bal szárnyon betört, erősítést kérünk!” Az üzenet átalakítva számsorra (kódolva): 7760 7803 7781 7808 7102 7808 Az üzenet átalakítva leadandó távirattá (átkódolva): 0408 4400 2144 4172 5862 4344 Rádiótávirati űrlap minta: 3 3

Miklósék által megfejtett matematikai alapok Tehát a kódolt számsor: 7760 7803 7781 7808 7102 7808 Leadandó számsor (átkódolt): 0408 4400 2144 4172 5862 4344 Eltolásos (hozzáadásos) kódolás 7760 7803 7781 7808 7102 7808 - Kódolt 3748 7607 5463 7374 8760 7546 - Eltoló (hozzáadandó) számsor 0408 4400 2144 4172 5862 4344 - Leadott (a vételi oldalon vett) Matematikai összefüggés 3748 7607 5463 7374 8760 7546 - Az eltoló ismétlődik folyamatosan - A kódolt számsor jegyeinek az összeadásával, és ha az összeg tíznél nagyobb, a tizes számjegy elhagyásával létrejön a rádión leadandó számsor. - A fenti eltoló számsor két prímszám szorzata: 450.691 X 8.317.807 4 4

Felvetődő kérdések Miklósék feltételezése, hogy kódkönyvből - Mi alapján lesz a szövegből számsor? Miklósék feltételezése, hogy kódkönyvből - Honnan jön az eltoló számsor? Miklósék feltételezése, hogy prímszámok szorzatából, de miért pont ezekéből, honnan jönnek a prímszámok? - A vételi oldalon honnan ismerik a feloldó (eltoló) számsort? Miklósék feltételezése, hogy feloldóból a számjegyeket „0” számsorból (azaz 10-ből) egyesével kivonva szaldó számsort képzünk és azzal forgatjuk vissza a vett számsort a dekódolandó eredeti számsorba, matematikailag helyes, de ettől még a vevőmunkahely nem ismeri a feloldó számsort! 5 5

Egyéb információ a megfejtéshez Miklósék azon hipotézise, hogy harctéri körülmények között a kódolás dekódolásnak az akkori viszonyoknak megfelelően rövid időnek kellett lennie, helyes. („faék elv”) Miklósék meglátása a szavak kódolására valamilyen kódkönyv használatáról szintén helytálló lehet, mivel a szavak betűiből egyenesbe számsort képezni jóval hosszabban lehet, mint betűeltolásos kódolás esetén. 6 6

Mit mond a katonai híradás szervező? A II. vh. idején a csapatok rádióellátottsága alacsony szinten volt, tehát kódolt táviratok csak egység szinten jelenhettek meg. Nem a rádiós katona kódolt-dekódolt, hanem volt külön kódírozó beosztás. (Az „M” táblákban még 1990 után is fellelhető volt egység és magasabb egység szinten!) Az A1 üzemmód jellegéből fakadóan nagy távolságra is tudott még használható összeköttetést biztosítani, hiszen a beszédet már nem is értenék a Morse „igen-nem” szaggatása még feldolgozható. A csak számok használata egyszerűsítette a rádiós katona kiképzését, hiszen (úgy emlékszem régi tanulmányaimból) azt tanították elsőnek egyszerre, a betűk hármasával jöttek utána. (A teljes kiképzés napi legalább két óra Morse foglalkozással is fél év volt a tematikában.) A C-2 alapelvét biztos, hogy a tisztek (törzstisztek) nagy részének ismernie kellett, még ha kódkönyvvel nem is rendelkeztek, mert a kódírozó hiánya esetén ez megoldandó feladatként jelentkezett. (A híradó tisztek szinte biztos) 7 7

A hipotézis az ismeretek tükrében A szöveg lehetséges kódolása: „Az ellenség a bal szárnyon betört, erősítést kérünk!” A magyar nyelv szép, de a rádiózás szempontjából a névelők nem relevánsak, azok nélkül is érthető lesz a távirat. Eredmény: 8 db szóból csak 6 db lesz, és a kódolt számsor is 6 tagból áll. A számsor létrehozása, és érdekessége: 7760 7803 7781 7808 7102 7808 Eredmény: A kódkönyvben lévő szavak három jegyű számokká vannak konvertálva. 760= Ellenség 803= Bal 781= Szárny (oldal) 808= Betör (betörés) 102= Erősítés 808= Kér (kérés) (Ezer szónál több lehet a kódkönyvben, így előfordulhat azonos szám, de a kódírozó kiválasztja az oda illőt.) Mindegyik számcsoport 7-es számjeggyel kezdődik, logikailag a szavak szempontjából egy kódkönyvben nem lehetnek CSAK 7-es számjeggyel kezdődő számkódok. Vágjuk le!! 8 8

A hipotézis az ismeretek tükrében Honnan jön a 7-es szám? 7760 7803 7781 7808 7102 7808 A szakági parancsban elrendelt kódoláshoz szükséges kiegészítő szám. Eredmény: A kódkönyv háromjegyű számait négy tagú csoporttá bruttósítjuk fel! Talán ez lesz az űrlapon a rejtjelcsoport szám. 7 9 9

A hipotézis az ismeretek tükrében Honnan jön a 13 jegyű eltoló-hozzáadó (feloldó) számsor? 7760 7803 7781 7808 7102 7808 3748 7607 5463 7374 8760 7546 - Eltoló (hozzáadandó) számsor Nem csak kódkönyv lehetett hanem időszakonként változtatható prímszámjegyzék is különböző karakterhosszal. 4 jegyű: 9901 5 jegyű: XXXXX 6 jegyű: 450691 7 jegyű: 8317807 8 jegyű: XXXXXXXX Eredmény: A kódírozó ismeri a rejtjelcsoport számot, hiszen az elrendelt, és a távirat 6 számcsoportból áll. Nincs más dolga mint a prímszámjegyzékből az aktuális 6 jegyű és 7 jegyű számokat felszorozza, melyből lesz egy 13 jegyű, és az az eltoló (feloldó). Alkalmazása folytonos. 10 10

A hipotézis az ismeretek tükrében Átkódolás (ezt megfejtettétek): 7760 7803 7781 7808 7102 7808 3748 7607 5463 7374 8760 7546 - Eltoló (hozzáadandó) számsor 0408 4400 2144 4172 5862 4344 - Leadott (a vételi oldalon vett) Az általatok megfejtett módon, összeadja és a tízes számjegyeket elhagyja a kódírozó. Eredmény: Egy teljesen összefüggéstelen számsor 11 11

A hipotézis az ismeretek tükrében Dekódolás (ezt megfejtettétek): 0408 4400 2144 4172 5862 4344 - Vett távirat 3748 7607 5463 7374 8760 7546 - Eltoló (kivonandó) számsor 7760 7803 7781 7808 7102 7808 - Eredeti számsor A kódírozó az aktuális prímszám táblát ismeri, a 7-es rejtjelcsoport számot ismeri, a számcsoportok számát ismeri (6), így létrehozza az eltolót, amit kivon a vett táviratból, úgy hogy hétnél kisebb számjegy esetén tíz fölé bruttósítja a 7 kivonásához, a pozitív eredmény érdekében. Eredmény: Kijön az eredeti egyszeresen kódolt számsor, a kódírozó az első heteseket elhagyja és megnézi a szavakat a kódkönyvben, ami nyilván két fejezetes. Először szavakhoz rendelt számok a kódoláshoz, majd számokhoz rendelt szavak a dekódoláshoz 12 12