Bevezetés a tömegközlekedési elérhetőség tanulmányozásába (Mintaterület: A Nyugat-dunántúli Régió) Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI Tervező-elemző, VÁTI Nonprofit Kft.)
Az elérhetőség területi funkció A közlekedési összekötés : azonos nagyságrendű települések közötti kölcsönös intra- vagy interregionális viszonylatú közlekedési lehetőségeket értjük, kölcsönösség a meghatározó A közlekedési hozzákötés: a kisebb településeknek a centrumtelepüléshez való hozzákötése vonzáskörzetek!!!
A vonzáskörzetek közlekedési szintű lehatárolása Mendöl vonzáskörzetnek azt nevezi, amelynek lakosai számára és lakosai helyett város „végzi el” a központi funkciókat. Beluszky viszont potenciális vonzáskörzetnek a közlekedésit nevezi, ahonnan más központokkal szemben a legrövidebb idő alatt, a leggyakrabban és a legolcsóbban lehet elérni a szóban forgó központi települést.
A vonzáskörzetek vizsgálata a vasúti és a közúti személyszállítás szempontjából A vonzáscentrumok néhány kivételtől eltekintve – pl. fővárosi – nem elég nagyok ahhoz, hogy a vonzott környékükkel együtt elővárosinak nevezhető gyorsvasúti kapcsolatuk legyen. Az autóbuszközlekedési hálózat szerveződése viszont vonzáskörzeti, s a kisebb városok is a vonzáskörzetükön belül közlekedő buszjáratok központjai. Minél kisebb a vonzáskörzet centruma, annál valószínűbb, hogy a vonzáskörzet településeivel való kapcsolatot a távolsági autóbusz-közlekedés járatai alkotják
Elérhetőségi módszertan A tömegközlekedési elérhetőségnek három fontos összetevője van: távolság (km-ben) utazási idő (percben) járatgyakoriség (napi járatszám)
Zimpel mutatója: V = a vizsgált térség településeinek közlekedési értéke Fm = a centrum tömegközlekedéssel való elérésének átlagos ideje (percben) fm = átlagos napi járatgyakoriság (munkanapi járatszám)
Feltételezés A központi hely és a hozzá kapcsolódó település között – azaz a vonzáskörzeten belül – a központi helytől távolodva a tömegközlekedési kapcsolatok intenzitása csökken.
Mintaterület: A Nyugat-dunántúli Régió Zimpel mutató alapján az autóbusz-közlekedés elemzése a régió kistérségeiben (kistérségi szint) közvetlen eljutás vizsgálata átszállások csak ott, ahol nincs közvetlen járat (átszállási idő max 20 perc)
Zimpel mutató alapján a tömegközlekedési (autóbuszos ) elérhetõség a Nyugat-dunántúli Régióban ,07 to 1 ,29 (167) 2 ,64 (161) 6 ,5 (160) 80 (94) kistérségközpont (25) csak átszállással érhetõ el a kistérségközpont (39) egyáltalán nem érhetõ el a kistérségközpont (8)
További kutatási irányok a vasúti közlekedés integrálása átszállási lehetőségek vizsgálata és mérlegelése megyeszékhely/főváros elérhetőségének vizsgálata távolsági mutató használata egyéb mutatók Lakosságszám 1 főre jutó SZJA személygépkocsi-állomány
Köszönöm a figyelmet!