Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
e-Learning a tanárképzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Összehasonlító pedagógia
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Barcsák Marianna - KPSZTI
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Számítógépes szimuláció
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Nemzeti Köznevelési Portál
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Kovácsné Pusztai Kinga ELTE IK
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban Kovácsné Pusztai Kinga people.inf.elte.hu/kinga kinga@inf.elte.hu ELTE IK

Tartalom Számítógépes gondolkodás (CT) szükségessége A CT kialakulása, meghatározása és jellegzetességei Digitális intelligencia A CT helyzete Magyarországon Digitális Oktatási Stratégia CT a felsőoktatásban külföldön Javaslat a CT megjelenésére a felsőoktatásban Alapismeretek Gamification Logikai játékok szerepe, jelentősége az oktatásban Modellezés és szerepe az oktatásban Programozás szerepe és jelentősége Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

1. Számítógépes gondolkodás az oktatásban A XXI. században folytatódik az infokommunikációs technológia (IKT) eszközeinek rohamos terjedése Egyre nagyobb szerepet kap az élethossziglan tartó tanulás A létező foglalkozások 5%-a 5 évente kicserélődik IKT ismeretek nélküli szakmák száma 5%-kal csökken / 2 év Jövedelemtermelő képességük  minimálbér A fejlődés a tudásváltásra / társadalomra is hatással van A megtanult szakmai ismeretek 10 év alatt elévülnek Az Internet kapcsolatok száma évente megduplázódik A munkavállalói Internetes ismeretek x 32 / év Oktatásban paradigmaváltás Lehetséges válasz: számítógépes gondolkodás „Mint új műveltség a XXI. század meghatározó alapelvévé és tanulási képességévé válik.” (J. Wing) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

2. Számítógépes gondolkodás (CT) (2/1) kialakulása, meghatározása A számítógépes gondolkodás (CT) fogalmának megalkotója: Jeanette Wing (2006-ban, majd 2010-ben) „Egy olyan kognitív folyamat, amely magába foglalja a problémának, valamint lehetséges megoldásainak a megfogalmazását és a reprezentálását oly módon, hogy az hatékonyan végrehajtható legyen egy információ feldolgozó ágens által.” XXI. század közepére a CT a 4. alapvető készség lesz az olvasás, az írás és a számolás mellett A CT általánosan alkalmazható attitűd és alapvető szakértelem legyen Ne csak a tudósoknak, hanem akár gyerekek számára is A nyomtatott sajtó  az írás - olvasás terjedése ~ a CT  az informatika - számítógépek terjedése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

2. Számítógépes gondolkodás (2/2) jellegzetességei Több, mint programozás Megköveteli a gondolkodás több absztrakciós szintjét Magába foglalja a problémamegoldást, a tervezési rendszereket és az emberi viselkedés megértését Megoldani egy látszólag nehéz problémát: egy egyszerűbb feladattá alakítjuk át (redukáljuk, beágyazzuk, transzformáljuk és szimuláljuk) Egy olyan alapvető, nem gépies készség, amelyre minden embernek szüksége van a modern társadalomban Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

3. Digitális intelligencia IQ és EQ mellett megjelent a DQ Digitális intelligencia: szociális, érzelmi, illetve kognitív képességek, amelyek biztosítják a digitális élet kihívásaihoz való alkalmazkodást és megfelelést Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi Digitális identitás, Digitális jogok, Digitális írástudás, Digitális kommunikáció, Digitális érzelmi intelligencia, Digitális önvédelem, Digitális biztonság, Digitalizáció használata A jövő oktatásának feladata kell, hogy legyen ezen képességek kialakítása és folyamatos fejlesztése is.

4. A számítógépes gondolkodás helyzete Magyarországon Egy felmérés szerint: A pedagógusok kevesebb, mint 20%-a használ - a tanórák több mint 25%-ban - IKT-eszközöket Ez az európai tagállamok között az egyik legalacsonyabb arány Csak 3 ország van mögöttünk Fő okok: A pedagógusok megfelelő képzettségének, motivációjának és támogatásának a hiánya A megfelelő technológiai eszközök korlátozott rendelkezésre állása Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

5. Digitális oktatási stratégia Ambiciózus tervek A digitális eszközök mindennapos használatát illetve az új típusú számítógépes gondolkodást és szemléletmódot néhány éven belül be kell vinni a tantermekbe. Cél: minden magyar embernek lehetősége legyen az alapszintű digitális írástudás elsajátítására térítésmentes képzéseken Négy pilléreként: A köznevelésben: a digitális kompetencia fejlesztés hangsúlyos prioritássá válik A szakképzésben: az adott szakmák kapcsán beépül a szakmára jellemző, korszerű digitális tudás A felsőoktatásban: az online tanulói terek előtérbe kerülnek A felnőttkori tanulásban: megjelenik és széles körben elterjesztésre kerül az e-learning Mindezek megvalósításához mielőbbi paradigmaváltás szükséges a felsőoktatásban az oktatás-tanulás jelenlegi módszertanának terén, amire egy lehetséges választ kínál a számítógépes gondolkodás (CT) alapú oktatás. Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

6. Számítógépes gondolkodás a (6/1) felsőoktatásban külföldön Egyelőre nincs egységes álláspont abban, hogy a felsőoktatásban minden hallgatónak szüksége van-e a számítógépes gondolkodás elsajátítására A nem szakirányú felsőoktatási képzésekben az informatika órák tematikája igen eltérő Egyes szakok hallgatói rögtön valamely programozási nyelven kezdenek el kódolni, máshol pedig teljesen kizárják a programozást Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

6. CT a felsőoktatásban (6/2) külföldön - példák A Carnegie Mellonon :„Informatika alapelvei” ( „Principles of Computation”) Nem informatika szakos hallgatók számára Második héttől Ruby programozási nyelv Ezt követően: iteráció, rekurzió, véletlenszám-generálás és hasonló témák Wheaton Főiskolán „Informatika költőknek” ( „Computing for Poets”) A Massachusetts állambeli Nortonban Mark D. LeBlanc: Python nyelv LeBlanc becslései szerint a félévben beiratkozók mindössze 5%-a int búcsút a kurzusnak, amely azt mutatja, hogy a hallgatók maguk is hasznosnak tartják az ilyenfajta ismeretek elsajátítását Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

6. CT a felsőoktatásban (6/3) külföldön - példák A Marylandi Egyetemen a „Bevezetés a számítógépek és a programozás világába” ( „Introduction to Computers and Programming”) Scratch programozási nyelv elsősorban az általános és középiskolai tanulók számára Véleményük szerint a hallgatók úgy érkeznek az egyetemre, hogy más tantárgyakkal ellentétben a számítógépes jártasságot nem szerzik meg a középiskolás éveikben Az iowai Grinnell Főiskolán „A digitális kor” ( „The Digital Age”) Nem programozási nyelv Mögöttes algoritmikus gondolkodás Számítógépes jártasság Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

7. Javaslat a CT megjelenésére a felsőoktatásban Szükség van egy kurzusra: A felsőoktatásban Nem informatika és nem inf. tanár szakos hallgatók számára Cél: a számítógépes gondolkodás elsajátítása Tartalom: A félévhez szükséges programozó alapismeretek elsajátítása, átismétlése Néhány logikai játék elemzése, implementálása A modellezés témakör ( a leghangsúlyosabb rész ) Kezdettől jelen vannak az ELTE informatika szakos tanárok képzésében Módszertanilag: Tanuló központú aktív tanulással (tükrözött tanulás, flipped learning) Csoport munkában projekt alapú működés során valósul meg Számonkérés: Egy – az órákon nem említett – logikai játék kidolgozása, amely magába foglal egy jól megírt programot dokumentációval Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

8. Alapismeretek elsajátítása A közoktatásban az informatika óra Rendívül későn kezdett Kis óraszámban tanított Nélkülözi a CT tanítását Előnybe részesíti az ECDL és a középszintű érettségi vizsgákra való felkészítést Ezt támasztja alá a Debreceni Egyetem Informatikai Karán végzett kutatás Következtetés: még a Debreceni Programtervező Informatikus szakos hallgatók többsége sem rendelkezik az alapvető programozási ismeretekkel az egyetemi tanulmányaik kezdetén Fontos néhány órában átismételni legalább egy programozási nyelv alapfokú ismeretét Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi Biró, P. & Csernoch, M. (2013b) Első éves informatikus hallgatók algoritmizáló készségei Az ábra azt szemlélteti, hogy a vizsgálatban szereplő 3 feladatra hány jó megoldást adtak a hallgatók 2011- ben, illetve 2012-ben

9. Gamification Manapság az oktatásban egyre többet halljuk A Pennsylvaniai egyetemen Kevin Werbach kurzust is indított „Gamification”[20] címmel A szó jelentése „eljátékosítás” A játékok elemeit használja fel oktatási céllal ≠ számítógépes játékokat használunk a tanítás során A játékokból vett elvekkel próbáljuk izgalmasabbá tenni a tanítás - tanulás folyamatát Ezek az elemek például az önállóság, motiváltság, célok, azonnali visszajelzés, siker és kudarc A gamification egyik érdekes alesete: edutainment Az oktatás és a szórakozás szavak összevonásával Különféle koncepciókat játékok segítségével tanítunk meg A gamification elvét tudjuk hasznosítani a tervezett kurzus beadandó feladatánál Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10. Logikai játékok szerepe, (10/1) lehetősége az oktatásban A játék tanórán való alkalmazása már önmagában motiváló hatású Jelentős szerepet játszik a társas kapcsolatok formálódásában is Játék közben gazdagodik a jellem Nyerni vagy veszteni tudásra Szabályok betartására Együttműködésre Önfegyelemre nevel Ezen képességek birtoklására az életben is nagy szükségük lesz A logikai játékok célhoz kötöttek és nyeréssel, versengéssel kapcsolatosak Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10. Logikai játékok szerepe, (10/2) lehetősége az oktatásban Játék: pontosan meghatározott szabályok alapján tett lépések sorozata Célja, illetve eredménye: egy vagy több pontosan definiált állapot Mely az egyik fél győzelmét jelenti A véletlennek nincs szerepe A játék kimenetele többé-kevésbé a játékosok ügyességétől függ Játék kimenete Győztes / vesztes Döntetlen is megengedett A logikai játékok alkalmazása során előtérbe kerül Tapasztalatszerzés Megfigyelőképesség Fejlesztik a problémamegoldó gondolkodást Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10. Logikai játékok szerepe, (10/3) lehetősége az oktatásban A nyerő stratégia megtalálásánál nagy szerepet kapnak a deduktív következtetések Néhány játék után a hallgatókban feltételezések fogalmazódnak meg, amelyek bizonyíthatók, vagy cáfolhatók Fegyelmezettségre, pontosságra tanít Szükségünk van a programozásnál és a valós életben egyaránt Szerepelt az ELTE Tanárképző Főiskola Karon a számítástechnika tanárok tantervében Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10.1. Számkitalálós játék (10/4) Mérlegjáték Gondoltam egy számra 1 és 50 között. Legkevesebb hány kérdéssel lehet biztosan kitalálni? Mérlegjáték 12 érme közül egy hamis. A hamis érme súlya különbözik a többitől, de nem tudjuk, hogy könnyebb-e náluk vagy nehezebb. Súlyok nélkül, egy kétkarú mérlegen legkevesebb hány méréssel lehet megállapítani, hogy melyik a hamis érme, és könnyebb-e vagy nehezebb, mint a többi. A játékok megoldása a megadott intervallum felezése, illetve harmadolása A játékok feldolgozása Nyerő stratégiák megtalálása A konkrét számok általánosítása Az egyik játékra programírás Jól tud játszani: elkerülő stratégia Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10.2. Számlétra (10/5) és különböző variációi 11 fokú létrán 1 vagy 2 fokot lehet menni. Ketten felváltva lépnek, az nyer, aki az utolsó lépést megteszi (Variációi: létra helyett számegyenesen egymással szemben haladva, gyufákkal) A nyerő stratégia meghatározásához visszafelé látás kell A játékot a kezdő játékos tudja megnyerni, ha a 2-re lép, és utána a társa lépését mindig 3-ra kiegészíti A játékra könnyű jó programot írni, és célszerű a 11, 2 számokat N, M-re általánosítani Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

10.3. Nim játék (10/6) Az előző játék továbbfejlesztett változata Közismert Jóval bonyolultabb A játék kétszemélyes, kezdetben 3 sorban van valahány gyufa. Bármelyik sorból bármennyit elvehetsz, de csak az egyik sorból. Az nyer, aki az utolsó gyufát elveszi. Ennél a játéknál nem egyértelmű, hogy a kezdő vagy a második játékos van nyerő pozícióban A feladat érdekes, de túl bonyolult a program megalkotása, ezért csak a nyerő stratégia meghatározásával foglalkozzunk Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11. Modellezés és szerepe az (11/1) oktatásban Nagyon hangsúlyos témakör Jelen van a közoktatásban, illetve a felsőoktatásban is Legkönnyebben tud kapcsolódni más tantárgyakhoz (pl. biológia, fizika, kémia) Meghatározása A BME „Számítógépes szimuláció és modellezés” kurzusán a definíció: „A szimuláción a valódi rendszer valamely célszerűen leképezett modelljén végzett vizsgálatok összességét értjük, a modell pedig a valóságos rendszer egyszerűsített, annak a vizsgálat szempontjából lényegi tulajdonságait kiemelő mása.” [23] Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11. Modellezés és szerepe (11/2) az oktatásban Meghatározása A közoktatásban elterjedt definíció szerint: „A szimulációs modellekkel egy adott rendszernek a sokféle környezeti hatásra adott előre nehezen vagy egyáltalán nem számítható válaszait vizsgálják. A modell és a modellezett rendszer vagy jelenség meghatározott szempontból azonos, ekvivalens, ugyanakkor a modell az eredeti rendszernél egyszerűbb, könnyebben kezelhető, gazdaságosabb, szemléletesebb.”[24] Egy modellezési feladat megoldása során használjuk a számítógépes gondolkodás lényeges elemeit A feladat megértése, a lényeges elemek kiemelése (absztrakció) A feladat felbontása több részfeladatra (dekompozíció) A részeredmények egyesítése (kompozíció) A (rész)feladat megoldásának megtervezése (algoritmikus tervezés) Megoldás valamilyen eszközzel (automatizálás) A kapott eredmény megvizsgálása több szempont alapján (kiértékelés és elemzés) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11. Modellezés és szerepe (11/3) az oktatásban A következő, viszonylag egyszerű feladatok már a főiskolai tanárképzésben, illetve a közoktatásban kipróbált, bevált példák Megoldhatók táblázatkezelő segítségével (próbálgatás) Alkalmasak programozási feladatnak is(egzakt, direkt) Egy adatra kézzel is kiszámolhatók, de sok adatnál érdemes segítségül hívni a fent említett eszközöket Fontos: mindkét megoldási mód szemléltetése A valós életben is egy adott probléma jó megoldásához nem egyféle szemlélet és út vezet A megfelelő megközelítési mód és eszköz megválasztása a feladatmegoldás lényeges része Előnyben részesítjük a célirányos próbálgatás módszerét (lásd: „trial and error” módszerek, gépi tanulás terjedése) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11.1. Modellezés: Ármozgások (11/4) (1) Egy gyárban a következő két áremelés közül választhatnak az alkalmazottak: évente 6%, vagy az első évben semmi, utána félévente 3%. Melyiket érdemes választani? Függhet-e még valamitől a válasz? (2) Egy áru árát x %-kal emelték. Hány százalékkal csökkentsük, hogy újból az eredeti árat kapjuk? Mindkét feladatot egyszerű egy matematikai egyenlettel kiszámolni, mégse ezt az irányt kövessük Az azonnali megoldás helyett: tipp Majd a többszöri próbálgatás után: vélemény kialakítása Ez alapján a feladatok megoldásának megtalálása Gondolkodási folyamat elindítása a hallgatóknál Heurisztikus készség fejlesztése Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11.1 Ármozgások: (11/5) 2. feladat megoldása Az áru árát, az emelés mértékét, illetve a leállásnál használt küszöbhatárt (szürke részek) meg kell adni Intervallumfelezéses módszer áru ára: 10 000 Ft emelt ár: 12 500 Ft emelés: 25% határ: 1 Csökkentés: alsó határ: 12,50% 18,75% 19,53% 19,92% 19,97% felső határ: 25,00% 21,88% 20,31% 20,12% 20,02% középérték: 12,5% 20,00% csökkentett ár: 10 938 Ft 10 156 Ft 9 766 Ft 9 961 Ft 10 059 Ft 10 010 Ft 9 985 Ft 9 998 Ft 10 004 Ft 10 001 Ft különbség: 938 Ft 156 Ft 234 Ft 39 Ft 59 Ft 10 Ft 15 Ft 2 Ft 4 Ft 1 Ft megállás: OK Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

11.2 Modellezési példák (11/6) Trafik: Egy kisboltban, ahol max. 5 ember fér el, minden percben p valószínűséggel jönnek, és q valószínűséggel távoznak az emberek. Az idő hányad részében lesz üres/tele a bolt, illetve átlagosan hány vásárló lesz? Az előző feladathoz hasonlóan érdemes itt is bonyolult matematikai képlet helyett egy tippeléssel, illetve táblázatos közelítéssel megoldani a példát Gazdasági modellek, pl. marhafarm: Egy farmon három féle korú állatot különböztetünk meg, melyeknek évenkénti szaporodása/alakulása egy állapot diagrammal leírható. Minden év végén eladhatunk valahány állatot. Hogyan tudunk egy adott időszak alatt maximális hasznot elérni? Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

12. Programozás szerepe (12/1) A feladatok megoldásának egyik eszköze mindig egy program megírása Programozás tanulása során a hallgatóknál Fejlődik a problémamegoldó készség Az egyes folyamatok átlátása javul Kiegészítő ismeretek jelennek meg, amelyeket Mindennapi életben Leendő munkájuk során is tudnak hasznosítani Bill Gates (Microsoft) „A programozás tanulás megmozgatja az elmét és segít olyan gondolkodásmódot kialakítani, amely az élet valamennyi területén hasznos.” Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

12. Programozás szerepe (12/2) A programozás megtanít logikusan gondolkodni Steve Jobs (Apple): „Mindenkinek meg kell tanulni számítógépet programozni, mert az megtanít gondolkodni” [28] Susan Wojcicki (Google): „Ha képes vagy alkotni a számítástechnikában, meg tudod változtatni a világot.” [29] Egy program megalkotása: önálló termék Viseli a ránk jellemző jegyeket is A programozás során mindenki képes valami újat „alkotni”, még olyan személy is, aki a művészet területein nem annyira tehetséges A programozáskor a hallgatók aktív és kreatív résztvevői az órának Fejlődik a problémamegoldó gondolkodásuk Fejlődik az esztétikai érzékük Jelentős motivációs erő Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

Irodalom (I/1) S. Papert. „An exploration in the space of mathematics educations”, International Journal of Computers for Mathematical Learning, 1(1):95-123, 1996. L. Zsakó, P. Szlávi, „ICT Competences: Algorithmic Thinking”, Acta Didactica Napocensia Vol. 5., 2012 J.M. Wing, “Computational Thinking,” Communications of the Association for Computing Machinery Viewpoint, March 2006, pp. 33-35. Peter J. Denning, “Beyond computational thinking,” Communications of the Association for Computing Machinery Viewpoint, June 2009, pp. 28-30. J.M. Wing, “Computational Thinking: What and Why?”, November 2010 P. Phillips, „Computational Thinking: A Problem-Solving Tool for Every Classroom”, in NECC 2007. J.M. Wing, „Computational Thinking and Thinking About Computing”, Philosophical Transactions of the Royal Society, vol. 366,July 2008, pp. 3717- 3725. Dr. Magyar Bálint, „A jövő iskolája” ,2004 (www.om.hu) (u. m. : 2016. 10. 30.) Bessenyei István: Képernyő, tanulási környezet, olvasás -- Seymour Papert tanuláselméleti nézetei az olvasás kapcsán, 2009 (http://ofi.hu/tudastar/kepernyo-tanulasi) (u. m. : 2016. 10. 30.) http://et3r.ektf.hu/wp-content/uploads/2014/06/alternativ-progressziv-es- antipedagogiai-gondolkodasformak-1.pdf (u. m. : 2016. 10. 30.) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

Irodalom (I/2) S. Papert: Mindstorms. Children, Computers and Powerful Ideas, 1980 J. Cuny, L. Snyder, J. Wing , Computational Thinking: A Definition, 2010 Mindenkinek tudnia kellene programozni? (https://sg.hu/cikkek/90559/mindenkinek-tudnia-kellene-programozni) (u. m. : 2016. 10. 30.) http://www.logiscool.com/ (u. m. : 2016. 10. 30.) Tóth Renáta: Tükrözött osztályterem, az információs társadalom pedagógusának egyik innovatív tanulásszervezési módszere (u. m. : 2016. 10. 30.) http://dload.oktatas.educatio.hu/erettsegi/nyilvanos_anyagok_2015majus/infa lapism_kh_kozep_szobeli_reszletes_tematika_2015maj.pdf (u. m. : 2016. 10. 30.) Biró, P. & Csernoch, M. (2013b) Elsőéves informatikushallgatók algoritmizáló készségei. XXIII. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia - SzámOkt 2013, EMT, 154–159. Gamification (http://tanarblog.hu/attachments/3010_7_gamification.pdf) (u. m. : 2016. 10. 30.) Computer Science for the Rest of Us (http://www.nytimes.com/2012/04/01/business/computer-science-for-non- majors-takes-many-forms.html) (u. m. : 2016. 10. 30.) https://www.coursera.org/learn/gamification (u. m. : 2016. 10. 30.) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

Irodalom (I/3) Kevin Werbach, Dan Hunter: For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business, Wharton Digital Press, 2012. E-learning mindenkinek (http://elearning.co.hu/blog/2015/02/09/start- gamification/) (u. m. : 2016. 10. 30.) http://www.mogi.bme.hu/letoltes/ALKALMAZOTT%20INFORMATIKAI%20T %C3%81RGYAK/Szamitogepes%20szimulacio%20es%20modellezes%20(GJ)/ (u. m. : 2016. 10. 30.) Szlávi Péter, Zsakó László: Informatika oktatása, 2011 ( http:// tamop412. elte.hu /tananyagok/infokt/)(u. m. : 2016. 10. 30.) dr. Török Turul: Számítógép a matematikaórán, MTA KFKI, 1992. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája, Bp., 2016. 06. 30. (http://ivsz.hu/wp-content/uploads/2016/10/magyarorszag-digitalis-oktatasi- strategiaja.pdf) (u. m. : 2016. 10. 30.) https://code.org/quotes (u. m. : 2016. 10. 30.) WHY YOU SHOULD LEARN TO CODE (AND HOW TO ACTUALLY DO IT!) (https://www.diygenius.com/learn-to-code-online/) (u. m. : 2016. 10. 30.) Anybody can learn! (https://csedweek.org/files/susan_poster.pdf) (u. m. : 2016. 10. 30.) Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi

Köszönöm a figyelmet! Pusztai Kinga: CT a felsőoktatásban INFODIDACT 2016, Zamárdi