Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19 Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19. A leghatásosabb megoldások – én közlések
Mi az, ami a kommunikációban haragot/sértést/fájdalmat vált ki? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A kommunikáció mely formáit érezzük kellemesnek és melyeket kellemetlennek? Mi az, ami a kommunikációban haragot/sértést/fájdalmat vált ki? Hogyan lehet kezelni az intenzív érzelmeket, és erőszakmentesen kommunikálni? Mi az Én-közlés, a Te-beszéd és a Mi-közlés?
erőszakmentes kommunikáció technikája, TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Én-közlés : erőszakmentes kommunikáció technikája, lehetőséget nyújt a szükségletek és a vágyak kifejezésére, építő jellegű, konkrét problémára összpontosít. ( Thomas Gordon)
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az Én-közlés egyértelműen beszél a viselkedésről és a kiváltott érzelmekről, anélkül, hogy minősítené a személyiséget/egyént.
A közlő érzelmeiről, gondolatairól, szükségleteiről beszél: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Önfeltáró én-üzenet A közlő érzelmeiről, gondolatairól, szükségleteiről beszél: „Nagyon fáj a torkom, és halkabban tudok csak beszélni. Húzzátok közelebb a széket hozzám.” „Most szeretném, ha nem zavarnál, mert nagyon fontos dolgot csinálok.” „Csalódott vagyok, mert nem választottak be a csapatba.” Pozitív-én üzenet Az én-üzenet a másik fél viselkedéséből eredő kellemes érzéseket tartalmazza: „Nagyon örülök, hogy gyorsan visszahoztátok a könyveket, mert így nem kések el az értekezletről.” „Nagyon jó érzés volt látni azt, ahogyan a kicsikkel játszottatok.” „Nagyon jól esett, hogy megismert a tanárnő.”
Konfrontálódó én-üzenet TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Konfrontálódó én-üzenet Az én-üzeneteknek ez a fajtája különösen jelentős a nevelésben és a konfliktuskezelésben. „Nagyon bosszant, hogy későn értetek haza, mert így mindannyiunknak elrontottátok a meglepetését.” „Nem szeretem, amikor Kovács úrra panaszkodtok, mert ez nagyon kellemetlen helyzetbe hoz engem.” „Nagyon zavar, amikor beszélgetsz a magyarázatom alatt.”
Én-üzenetek megfelelő alkalmazása: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Én-üzenetek megfelelő alkalmazása: Jó indítás lehet. Ehhez azonban célszerű előre megfogalmaznunk a mondandónkat. Nem üres udvariaskodás, nem felesleges bájolgás, és soha nem tartalmaz gorombaságot, tapintatlanságot. Az én-üzenet nem az utolsó szó egy adott kérdésben. Ez a formula a kommunikáció megfelelő indítását szolgálja. Ha szeretnénk valamit közölni, de nem tudjuk, hogyan tegyük, akkor az én-közlés jó indítás lehet. Ehhez azonban célszerű előre megfogalmaznunk a mondandónkat. Az én-üzenet nem üres udvariaskodás, nem felesleges bájolgás, és soha nem tartalmaz gorombaságot, tapintatlanságot. Az én-üzenet nem az utolsó szó egy adott kérdésben. Ez a formula a kommunikáció megfelelő indítását szolgálja.
Nem célja a tények megállapítása. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Nem célja a tények megállapítása. Az én-üzenetben a közlő a legfontosabb személy. (Tisztában vagyunk saját érzelmeinkkel és szükségleteinkkel, s ezt megfelelően tudjuk közölni, jó esélyünk van arra, hogy megértéssel találkozzunk, s a másik felet együttműködésre ösztönözzük) (Szekszárdi, 1995. 87.).
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!