Szakképzés, foglalkoztatás, demográfia egyensúlya (Az utóbbi öt év főbb tevékenységei) „MUNKA ÉS CSALÁDI ÉLET EGYENSÚLYA – MINDEN KORBAN” Modláné Görgényi Ildikó 2016. november 17.
A családok kiegyensúlyozott működését befolyásolja: A megfelelő szakképzés kiválasztása A foglalkoztatás személyes megválasztása és a családi élethez hangolása A demográfia célok a családon belül
A szakképzés, foglalkoztatás, demográfia egyensúlyának megteremtéséhez a családi élet hangolásához Elemzés Fejlesztés Változtatás, módosítás Reformok Harmonizáció
Foglalkoztatás, munkaerő-piac
Magyarországi foglalkoztatás múltja, jelene és az előrejelzés (EUROSTAT)
A gazdasági igények szolgálata: a jelenleginél több szakmunkás és technikus képzése • A duális képzés erősítése: a képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek bővítése, a duális képzési formában részt vevők számának emelése • A szakképzési rendszer színvonalának emelése: a képzés minőségének, hatékonyságának, eredményességének javítása
2015 Magyarország bruttó hazai terméke (GDP) 2,9 %-kal nőtt 2015 az ipari termelés volumene 9,4 %-kal haladta meg az egy évvel korábbit
A hazai munkaerő-piac általános jellemzői: A munkaerő kereslet és kínálat egyensúly-talansága Munkanélküliség Munkaerőhiány A munkaerő-hiány okai: Területi különbségek Szakmaszerkezeti eltérések Oktatás minősége Munkatapasztalat hiánya
Demográfiai összefüggések
1990. óta a középfokú oktatásba belépő diákok közel egyharmaddal, mintegy 50.000 fővel vannak kevesebben. A tanulólétszám-csökkenés nem egyenletesen oszlott meg: elsősorban a szakiskolákat érintette hátrányosan. A felmérések alapján a tanulók képességeinek, tudásának oldaláról jelentkező, hátrányos minőségbeli eltérések is a szakképzésben csapódtak le.
1990 2010 2014 2015 Élve-születés 125 679 90 335 91 510 91 700
Szakképzés fejlesztése
Magyar oktatási koncepciók és stratégiák helyzetelemzéssel 2014–15-ben: Szakképzés a gazdaság szolgálatában Köznevelés-fejlesztési stratégia Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia Egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája Fokozatváltás a felsőoktatásban
A szakképzés célja: Képzett szakemberek Képzett munkavállalók a magyar gazdaságnak
Szakképző iskolákban 2016 szeptemberétől új struktúra Szakközépiskola 3+2 év; szakképesítés + érettségi lehetősége Szakgimnázium 4+1 év; érettségi + érettségi keretében részszakképesítés, szakképesítés Ágazatokban meghatározásra kerültek azok a szakképesítések, melyeket a szakgimnáziumot a 2016/2017-es tanévet megkezdő tanulók a szakgimnáziumi érettségi keretében megszerezhetnek.
Egyidejűleg módosításra került a hiány szakképesítések megszerzésére irányuló ösztöndíjrendszer is. Az ösztöndíj összege a szakközépiskolai, vagy szakiskolai tanulmányok esetében az első szakképzési évfolyam első félévében egységesen havonta 10000 Ft. Ezt követően tanulmányi átlageredménytől függően 10000 Ft- 35000 Ft ; 2,51-es átlag. Szakgimnáziumi tanulmányoknál ösztöndíj mértéke 20 000 Ft- 50 000 Ft lehet; 3,01 átlagtól. A szakgimnáziumi ösztöndíj magasabb mértékét indokolttá teszi, hogy a munkaerőpiacon a szakgimnázium keretében megszerezhető technikusi végzettségű szakemberekből is jelentős hiány.
Koncepcionális változás a tantárgyi struktúrában Új tantárgy Természettudományos ismeretek komplex módon történő oktatása Földrajz, Fizika, Biológia, Kémia
Duális képzés A duális képzés erősödését jelzi csökkenő demográfia mellett 5 ezerrel többen, 53 ezren vesznek részt a rendszerben. Oka: A második szakképzés is ingyenes már 2015-ben is. 25 évre emelt korhatár.
A gazdaságnak igényeinek megfelelő országos szakképzési koordináció 2012-től megyei fejlesztési és képzési bizottságok, MFKB szakmaszerkezeti döntésre vonatkozó szabályozás 2017/2018-as tanévtől kezdődően a szakmaszerkezeti döntésről szóló kormányrendelet külön kezeli a nappali rendszerű oktatásra és a felnőttoktatásra vonatkozó beiskolázási kereteket, lehetőségeket, a 2017/2018-as tanévtől kezdve keretszámok kerülnek meghatározásra a szakközépiskolában folyó érettségi vizsgára felkészítő kétéves képzésekre is.
A szakképzési centrumok mint képzési és szolgáltató központok 44 centrum, 354 tagintézmény informatikai tudás bővítése idegen nyelvi tudás bővítése életpálya tanácsadás
A szakképzés fejlesztéséről és jövőjéről egyeztettek Rigában (2015 A szakképzés fejlesztéséről és jövőjéről egyeztettek Rigában (2015. június) A Rigai Nyilatkozat szerint öt területet kell, hogy kiemelt figyelemmel kísérjenek az EU tagországai 2020-ig A vállalatoknál történő, munkaalapú gyakorlati képzés további fejlesztése, támogatása A felnőttek és tanköteles korú fiatalok szakképzési rendszerének további minőségi fejlesztése Rugalmasabb rendszerű, könnyebben megkezdhető és folytatható szakképzések kifejlesztése, kiegészítve tanácsadási és az egyéni tudást értékelő szolgáltatási rendszerrel A napi munkavégzéshez szükséges készségek, kompetenciák fejlesztésének megerősítése A szakmákat oktató tanárok, szakoktatók, a segítő mentorok és gyakorlati szakemberek hatékony továbbképzése
Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség KAPCSOLAT: Modláné Görgényi Ildikó szakképzési és felnőttképzési szakértő a Nemzeti Munkaügyi Hivatal, Szak-és Felnőttképzési Igazgatóság volt főigazgató-helyettese Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség H-1118 Budapest, Ugron Gábor u. 28 Telefon: +361 319 5245, Fax: +361 319 2017 E-mail: awcdh@t-online.hu