József Attila: A Dunánál

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Ferenc tápcsatorna revitalizációja
Advertisements

Hangyabanda IV. forduló Választott kabalaállatunk nevéhez kérjük az alábbi találós kérdést megfejteni: Tengert, tavat, folyót szeret, Víz nélkül nem sokra.
Víz világnapja 2014.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
Arany János Ősszel.
Timesharing.
Arany balladái.
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
Készítette: Molnár István Molnár Richárd. OFDM  Az OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) moduláció lényege, hogy több ezer vivőt állítunk.
A közösségi imaalkalmak felépítése. Fő elemei I. Bevezető szakasz 1. Gyülekezés 2. Kezdés (útmutatások, kezdő lépések) II. Központi rész 1. Személyes.
József Attila
Alfred Adler individuálpszichológiája
Kultúra – nemzet – emlékezet
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
A görög és római líra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Világomban minden rendben van
A 19. századi líra átalakulása
Jung Károly: Dal a hazáról
Identitás – csomópontok Domonkos István: YU-HU-RAP c. szövegében, különös tekintettel a Kormányeltörésben identitására Szerző: Roginer Oszkár Mentor: Dr.
CISC - RISC processzor jellemzők
A líra átalakulása a 19. század második felében
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Arany János Szondi két apródja
Arany János Mindvégig.
A görög líra Apolló és a líra.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nyelv, mint jelrendszer
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A falu jövője az összefogás – szövetkezés - Somai József - Romániai Magyar Közgazdász Társaság Kolozsvár-Székelyszentistván.
Ars poeticák 26/A.
Miért nem valóságos az idő?
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
2007. márc.15..
Alapszeminárium II. Tréning Jövő. Ezzel fogunk ma foglalkozni !
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Első zenés bemutatóm magasröptű gondolatokkal és mandalákkal.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Levelek Iris koszorújából 1909
József Attila tájlírája
Kocsis Gáborné Lamberti Judit
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Döbbenetes Siposhegyi Péter író, 2008-ban így emlékezett visz- sza a következőkre: „A győzelem ára című színdarabot 2001-ben írtam meg, ezt a darabot.
Asztrológiai továbbképzés
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
A szegény kisgyermek panaszai
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
a hét verse József Attila: A Dunánál magyarné ulrich zsuzsa  ajánlja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Vajda János: Nádas tavon 1
A versem címének helye Arany János.
A keletkezés körülményei
József Attila: A Dunánál
Vojtina Ars Poétikája Versterv.
Előadás másolata:

József Attila: A Dunánál „A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.” G:\Magyar\Művek\A DUNÁNÁL (Kaszás Attila) - remix.avi

Keletkezés - téma A Szép Szó különszámában jelent meg: Mai magyarok régi magyarokról (1936) Programvers-jelleg: az ontológiai egység bizonyítása / kísérlet a tiszta műfajok visszaállítására A személyes és közösségi emlékezet verse: J. A. saját származásán keresztül igazolja a (Duna menti) nemzetek összefogásának szükségességét.

Műfaj minta: a klasszikus pindaroszi óda téma: összefogás, összetartozás felépítés: 3 számozott egység versindító helyzet: konkrét, de reflexióra késztet (1) reflexiók (2) következtetések(3) hangvétel: fokozatosan emelkedő

cím egyszerre jelöli meg: a fő témát, a központi motívumot, és a versindító szituációt egyidejűleg utal a tájleíró jellegre és a nemzeti problémakörre evokatív: Petőfi verseit is megidézi: A Dunán, A Tisza).

Szerkezet - motívumok A számokkal elválasztott egységeket motívumok kötik össze az idő, a munka, az emlékezés motívumai gyermek-szülő motívum Központi motívumrendszert alkot a víz, melynek centrumában a Duna áll: utal a magyarság európai szerepére az állandóság és a változás közös szimbóluma

1. szakasz Az 1. szakasz az alapszituáció megragadásával indít: a költő önszemléletében a külső tárgyi valóság és a belső tudatállapot egymásba fonódik (Mintha szivemből folyt volna tova,/zavaros bölcs és nagy volt a Duna). A szakasz központi képe a Duna, melyet jelképpé növeszt a hasonlatok sorozata. A folyó egyszerre lesz a személyes és az egyetemes emberi sors szimbólumává (ld. életszakasz-hasonlatok: mint az izmok, ha dolgozik az ember; mint édesanyám, ringatott; mint...temetők) Sőt, egyfajta, az egész mindenséget meghatározó archévá, őselvvé is magasztosul, hiszen az örök változás elvét hordozza magában (ld. esőmotívum: el is áll; cseperész; hosszú eső; örök eső).

2. szakasz A 2. szakasz paradox képek sorozata: a költő személyes létezésének paradoxonát állítja a középpontba. Múlt és jelen egymástól elválaszthatatlan: ami elmúlt, itt van velünk, jelenünk viszont folyamatosan formálja a múltat (Enyém a múlt és övék /az ősöké/ a jelen). - A második részt szervező képek az egy, az egység, a keleti filozófiák tanításához éppúgy kapcsolódnak, mint Plótinosz gondolataihoz, aki mindent az Egyre vezetett vissza. A hellenisztikus gondolkodónál is a kezdeti ősegységből alakult ki a kettős világ. (A korreszpondencia elve – ld. Baudelaire.)

3. szakasz A harmadik rész a tárgyból levonható magatartásformát és mintát tartalmazza. Az 1-2. vsz. a történelmi–szociális egységet hangsúlyozza, de közben személyes léttörténetének nyitányát is feltárja a költő. Ez a megállapítás 1936-ban, az erősödő fajelmélet időszakában hittétel az embereket, emberiséget a fajon, származáson túl összekötő lényegi–nembeli összetartozás mellett. - A lírai én a szakasz 3. strófájában föllép a szelektív emlékezet és történelemfelfogás ellen, akár osztályszempontból (Werbőczi és Dózsa), akár a nemzeteszme jegyében (Árpád és Zalán) történik a szelekció.

Zárlat Az utolsó strófa a sor elejére vetett és itt nyomatékosított E/1. személyű személyes névmással a lírai én szerepét és feladatát hangsúlyozza. A bonyolult filozófiai és bölcseleti fejtegetés után az első mondat egyszerű kijelentése („Én dolgozni akarok”) rendkívül nyomatékossá válik. A Duna-kép újbóli megjelenése keretet ad az ódának, és lehetőséget teremt a fő következtetés megfogalmazására: a múlt bevallása és számbavétele lehet a kiindulópontja a jövőbe irányuló jelenbeli cselekvésnek.

Összegző gondolatok A vers a ma embere (magyarja) számára is lényeges üzenettel bír, a nemzeti sérelmek tisztázását és a nemzetek közötti megbékélést szorgalmazza a jövő építésének nevében. József Attila nem tesz különbséget jelen, múlt és jövő között - mindhárom ugyanolyan fontos, hiszen „egymást ölelik”, akár a Duna hullámai.

G:\Magyar\Művek\József Attila- A Dunánál [Latinovits Zoltán] (Tomanek - Poetry & All that jazz I.-cut).avi