A társadalmi marketing integrált modellje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Egyéni döntések a szervezetben
PUBLIC RELATIONS TEMATIKA
Az ÚMVP intézményrendszere
Önkormányzatok turisztikai feladatai
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A Körös-menti TDM Egyesület a „Szarvasért” Alapítvány, és a Szarvasi Város-, és Környezetvédő Egyesület megállapodása.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatás-politika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Vállalkozásmenedzsment I.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
A szerkezetfejlesztés résztvevői körének létrehozása – márkaépítés és városkommunikáció a vonzó városrészekért XX. Országos Főépítészi Konferencia Miskolc,
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Szolgáltató Város ® Szolgáltató Szolnok projekt címszavas bemutatása Dr. Kállai Mária kormánymegbízott, Szolgáltató Város ® Szolgáltató Szolnok integráló/kohéziós.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Desztináció-marketing
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A határtérség.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A civil szervezetek hatásméréséről
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A társadalmi marketing integrált modellje Prof. Dr. Piskóti István Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet Marketingtudományi Disputa vitaülés MTA Marketingtudományi Albizottság Budapest, 2016. december 5.

A tanulmány, a korreferátum témakörei A marketing változási, fejlődési irányai A társadalmi marketing definíciói – értelmezési keretei A társadalmi marketing modellje, folyamatai Példák Következtetések, javaslatok

A marketing változási, fejlődési irányai Tradicionális marketing A marketing humán koncepciója Közintézmények marketingje A marketing társadalmi felelőssége Civil szervezetek marketingje Területek marketingje Öko-tudatos marketing Társadalmilag felelős marketing Politikai marketing ? Marketing-deepening (elmélyítés) Marketing- broadening (kiszélesítés)

TÁRSADALMI MARKETING definíciói … Kotler és Zaltman (1971) használta először a társadalmi, szociális megoldások elfogadtatására irányuló marketing programok tervezésére, realizálására, „A társadalmi marketing a marketing alkalmazása egy célcsoport befolyásolására annak érdekében, hogy önszántukból fogadjanak el, utasítsanak el, változtassanak meg vagy hagyjanak abba egyes problematikus viselkedéseket, ezáltal szolgálva az egyének, csoportok vagy a társadalom egészének javát.” (Dinya et.al.2004.85.o) Mit is kell tennie a társadalmi marketingnek? Magatartási, viselkedési módokat, formákat a jó érdekében megváltoztatni. A társadalmi marketingnek az a célja, hogy konstruktív megoldásokat fejlesszen ki a kívánt magatartásváltozás érdekében, tegye világossá a célcsoportoknak, hogy az új magatartás haszna nagyobb a magatartásváltozás fáradságánál.   Szervezetek, intézmények (s azok együttműködésének (PI)) marketingstratégiájának és marketingaktivitásainak tervezése, szervezése, megvalósítása és kontrollingja, melyek közvetlenül vagy közvetetten társadalmi feladatok, problémák megoldására irányulnak. (Kotler-Lee 2009) azaz Társadalmi ügyek, problémák megoldására, kezelésére irányuló, az érintettek/stakeholderek (szervezetek és egyének) együttműködésére épülő, összehangolt, tudatosan tervezett stratégiai és operatív marketingaktivitás. (Piskóti 2016)

A társadalmi marketing kettős megközelítés Intézményorientált perspektíva, amikor a szervezeti sajátosságokból indulunk ki a marketing kérdések tárgyalásában, így pl. Közszolgáltató intézmények (vasút, posta, közüzemek, közösségi közlekedés) Állami ill. államilag ellenőrzött (egészségügy., szociális szervezetek) Politikai szervezetek, Kulturális és vallási intézmények, Alapítványok, Civil sz. Problémaorientált perspektíva esetén a megoldandó feladatokhoz rendelt tevékenység (sok szereplő, különböző tevékenységek stb.) marketingjéről van szó, azaz Városok, térségek fejlesztése, lakóinak jóléte, területi marketing Környezetvédelem problémái, Egészségmegóvás, rehabilitáció kérdései, Munka világának humanizálása, Segélyezés problémái, Szabadidő kérdései, Bűnözés csökkentése, megelőzése, Oktatás és képzés fejlesztése Kisebbségvédelem, Kultúra és értékeinek védelme, fejlesztése.

A társadalmi marketing értelmezése Szervezeti cél Tevékenység Szervezet Társadalmilag káros eredmény Profit cél Business tevékenység Vállalkozások Nonprofit cél Non-business tevékenység TM koordinátor (stratégia, program) Profit cél Business tevékenység Közhatalmi szervezetek (állam, önkormányzat…) Társadalmi ügy, megoldandó probléma, mint elérendő CÉL Nonprofit cél Non-business tevékenység Business tevékenység Közszolgáltató szervezetek (közüzem, közintézmény ..) Profit cél Nonprofit cél Non-business tevékenység Profit cél Business tevékenység Civil szervezetek (alapítványok, egyesületek, közösségek) Non-business tevékenység Nonprofit cél (célcsoportok) Business tevékenység Politikai pártok Profit cél Non-business tevékenység Nonprofit cél Business tevékenység Egyéb szervezetek (egyházak, stb.) Profit cél Egyének, személyek Non-business tevékenység Nonprofit cél

A társadalmi marketinget végző, integrátor feladata A társadalmi marketing egyik legfontosabb feladata a különböző profit és non-profit célú szervezetek, szereplők között értékek, értékközösségek kialakítása. A társadalmi marketing a belső értékek piacán tevékenykedik, ahol ugyanaz a cél még messze nem jelenti azt, hogy ugyanazt is akarják. Egyáltalán nem könnyű tehát a közös nevezőket megtalálni, éppen ezért annak érdekében, hogy a kompetens embereket, szervezeteket egy asztalhoz lehessen ültetni, precíznek kell lenni az értékek kezelésében, a magatartási sztenderdek meghatározásában. Az értékek, érdekek irányítják a gyakorlati munkát, a tevékenységet, bizonyos dolgok elfogadását. Két értékstratégia alternatíva képzelhető el (Gromberg 2006): olyan értékek keresése, mely a lehető legnagyobb nyilvánosság számára képviselhető, vagy specializálódás egy értékcsoportra.

A társadalmi marketing stakeholder menedzsmentként kezelése, lépései A társadalmi marketing gyakorlata nem más mint egy tudatos stakeholder-management kell, hogy legyen. Lehetséges stakeholderek: belső – adott pl. non-profit szervezeten belüli - stakeholderek, a társadalmi cél, teljesítmény célzottja, ügyfelek, privát támogatók, kooperációs partnerek, szabályozó szervezetek, állam, (kormányzati, önkormányzati szervezetek). Szolgáltatók, tanácsadók, koordinátor, széles nyilvánosság, kommunikációs csatorna, média, ellenfelek, ellenérdekeltek Meghatározó szerepe van a koordinátornak, integrátornak (civil szervezet, állam…) A társadalmi marketing stakeholder menedzsmentként kezelése, lépései beazonosítás, kik és milyen vonatkozásban, tartalommal, formális és informális kapcsolatokkal bírnak az adott társadalmi kérdés, probléma vonatkozásában, prioritások meghatározása, hiszen a korlátozott erőforrások következtében a társadalmim kérdések hatékony kezelése érdekében szükséges leginkább befolyásoló kritériumok meghatározása, s azok alapján pedig a kiemelt érintettek hozzárendelése, szerepének kijelölése, érintettek szegmentálása – melynek célja, hogy a rendszerezéssel megkönnyítse az egyes célcsoportok kezelését, (státusz, politikai alapállás, ellene vagy mellette van a szervezet, mennyire aktív, passzív, milyen a kapcsolat szorossága, stakeholder megértése, a motivációinak, elvárásainak, magatartásának az adott kérdéshez, szervezetekhez való viszonyának beazonosítása.

Az adott társadalmi ügy, probléma kapcsán vizsgálandó milyen társadalmi problémákat, s milyen fontosként értékel a stakeholder, milyen az egyéni érintettsége az adott probléma kapcsán, milyen egyéni és más szervezeti felelősséget, lehetőséget érez a stakeholder azok kezelésében, mi jellemzi a stakeholder e kérdésekben való tájékozódási szokásait, milyen tudatos magatartás, szervezeti aktivitás jelenik meg a stakeholder részéről a problémák kezelésében, milyen szerepe van az egyes értékeknek a cselekvésében, a magatartásában, a társadalmi problémák megoldásának milyen akadályait érzékeli a stakeholder?

TM folyamatai Társadalmi marketing stratégia és program kialakítása Mi az adott probléma? (Milyen akciók képesek csökkenteni a problémát?) Politika/szabályozás ami befolyásolja a cselekvést állami keretek, jogalkotás, ösztönzők, Társadalmi probléma észlelése az érintetteknél Értékek rendszere Társadalmi probléma észlelt hatásai, következményei Saját cselekvés érzékelt felelőssége, lehetősége az adott szereplőnél Kinek kell cselekedni a probléma megoldásában? (célcsoportok, érintettek, egyének, piackutatás) Érintettség az adott probléma kapcsán az adott szereplőnél 1. Elemzési, kutatási szakasz Adott érintett cselekvési, magatartási formái Miért akarnak cselekedni? (price- mix?) (tudás, előnyök, akadályok, saját hatékonyság, értékek társadalmi nyomás, ) Kooperációkészség a probléma-megoldásban Társadalmi marketing stratégia és program kialakítása az érintettek részvételével – tudatos koordináció mentén Hogyan/hol tudnak cselekedni/viselkedni? (place-mix?) közösségi források, partnerségek, milyen kínálat, TM folyamatai Társadalmi marketing stratégia és program realizálása az érintettek részvételével – tudatos koordináció mentén 2. Stratégia-alkotás és realizálás Milyen lépéseket kell tenni? (termék vagy magatartás-mix) a célcsoport-releváns akciók leírása, Adott érintett új cselekvési, magatartási formái Értékek rendszerének változása Társadalmi probléma észlelése az érintetteknél Társadalmi probléma változása, új helyzete 3. Ellenőrzés – lezárás - újratervezés Hogyan mondjuk el mit, miért, hol, hogyan? (promotion-mix?) (média, kis-csoport, POP, képzés stb.) Eredmények értékelése, TM-program lezárása vagy újrafogalmazása

Társadalmi marketing hat-fázisos megközelítése (Social Marketing CDCynergy) fázis Probléma leírása, beazonosítása, problémaleírás és adatok értékelése, racionalitás összefoglalása, a stratégiai team, szervezetek, egyének összetételének vizsgálata, SWOT elemzés összefoglalása, fázis Elemző, marketingkutatás megvalósítása kutatási terv elkészítése, (erőforrások megerősítése, szerepek vizsgálata, mechanizmusok, folyamatok értékelése) kutatási jelentés (válaszok az érintetti kör szegmentálására, előnyük és korlátok elemzése, versenymagatartás, stb.) fázis Marketingstratégia megalkotása, célcsoport meghatározás és magatartás, módszerek meghatározása, program-, erőforrás, büdzsé, beavatkozási-mix, 4. fázis Beavatkozások tervezése részletes program, szolgáltatások, kezdeményezések, munkatársak képzése, részletes munkaterv, kommunikációs terv, 5. fázis Monitoring és értékelés tervezése indikátorok meghatározása, monitoring módszerek, értékelési terv, 6. fázis Beavatkozások megvalósítása és értékelése intézkedések megvalósítása, visszacsatolás partnerekhez, stakeholderekhez,

Példa 1. Turisztikai desztináció-menedzsment Önkor-mányzat Vendég-látók HOTELEK Civil szervezet Utazási iroda KOORDINÁCIÓ TDM mint kompetencia-központ ATTRAK-CIÓ-GAZDA TERMELŐK Rendezvény szervezők Közlekedés, szállítás Egyéb szolgáltatók Oktatási kutatási intézmény

Példa 2. Belváros revitalizálása program Fejlesztő cégek Önkormányzat Polg.Hivatal Kormányzati hivatalok, szervek Marketing-szolgáltatók, média City-Partner City kompetencia-központ Belváros lakossága képviselői Termelő-, szolgáltató vállalkozások Oktatási- tudományos intézmények Szakmai, civil szervezetek, együtt-működések … Kulturális-sport szervezetek

A marketing változási, fejlődési irányai Tradicionális marketing A marketing humán koncepciója Közintézmények marketingje A marketing társadalmi felelőssége Civil szervezetek marketingje Területek marketingje Öko-tudatos marketing Társadalmilag felelős marketing Politikai marketing Marketing-deepening (elmélyítés) Marketing- broadening (kiszélesítés) Integrált társadalmi marketing modell

Következtetések, javaslatok A szervezeti szintű nonprofit célú megoldások összegezhetők, integrálhatók komplex ügy/problémakezelő stratégiává, programmá. A marketing elméletében és gyakorlatában egyre inkább összefonódik, összesimul az üzleti és társadalmi marketing gyakorlata.(társadalmi felelősség nélkül nincs profittermelő versenyképesség.) A társadalmi problémák megoldásában új arányok jönnek létre az állam, a civil szféra és a vállalkozások között. (az állam rovására, de ehhez a szabályozásnak, szemléletnek új keretei kellenének)

Köszönöm a figyelmet! piskoti@uni-miskolc.hu