Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban Buzás Zsuzsa zsuzsabuzas@gmail.com Fűz Nóra fuznora@gmail.com SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016
A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés „Come forth into the light of things, let nature be your teacher” (William Wordsworth) A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés De hogyan?
(Elektronikus Diagnosztikus Rendszer) eDia (Elektronikus Diagnosztikus Rendszer) edia.hu
Partneriskoláink 834 általános iskola 117 középiskola
Az online mérés menete Technikai és adminisztrációs előkészületek Egyedi, anonim mérési azonosítókkal történő online mérés Azonnali, és később is megtekinthető visszajelentési rendszer
Előnyei Hátrányai anonim gyors nagy minta interaktív változatos kép-, videó- és hanganyagok felhasználóbarát modern felület azonnali visszajelzés környezetkímélő! eszközigény (számítógép, fülhallgató) legfrisebb Chrome vagy Firefox böngésző feltétele: alapfokú számítógéphasználat
ICT műveltség Tanulás tanulásá Problémamegoldás Kombinatív és induktív g. Kreativitás Zenei képességek Vizuális nyelv Állampolgári komp. Egészségműv., -magatartás Angolnyelv-tudás Szociális készségek Tanulási motiváció Írás
Zenei képességek mérése Elméleti háttér Neurobiológiai kutatások: Magas-szintű kognitív képesség, összetettségében hasonlítható a nyelvhez, univerzális elemek Olvasáskutatás, szemmozgáskövetéses vizsgálatok Zenei képességmodellek, vizsgálatok Kodály koncepció – olvasógyakorlatok (Curwen) Dalcrose módszer – Luxemburgi zeneoktatás Tankönyvek, digitális oktatóprogramok Nemzeti Alaptanterv – fejlesztési feladatok: zenei reprodukció – éneklés, generatív zenei tevékenység, felismerő kottaolvasás / zenei befogadás
Kutatás Általános iskola: N=74, Cronbach‐α=0,88 35 feladat + 40 háttérkérdés (Szeged) Zeneiskola: N=90, Cronbach α= 0,83 55 feladat + 50 háttérkérdés (Szeged, Abony) 10-14 éves tanulók körében
Ritmikai feladat
Dallami elemek
Dinamikai jelek ismerete
Eredmények Évfolyam N Átlag Szórás 6. 25 23.80 4.149 7. 26 21.92 4.436 8. 23 21.61 6.458 Total: 74 22.46 5.089 Általános 74 64,09% 16.15
Ritmuskotta-hallás összekapcsolása Évfolyam N Átlag Szórás 6 25 ,92 ,277 7 24 ,282 8 22 ,82 ,395 Total 71 ,89 ,318
Az ének-zene órák részterületeinek kedveltsége Kottaolvasás 6 2,54 ,977 7 2,87 1,140 8 2,00 ,816 Total 2,50 1,041 Kottaírás 2,52 ,790 2,83 1,114 2,05 ,848 2,49 ,970 Hangszerbemutató 3,48 ,898 3,22 1,278 3,00 1,118 3,25 1,107
részterületeinek kedvtelése Az ének-zene órák részterületeinek kedvtelése Átlag Szórás Éneklés 6 3,63 1,056 7 3,52 ,947 8 3,00 1,453 Total 3,41 1,163 Népdalelem. 2,58 ,881 2,87 1,014 2,06 ,827 2,55 ,958 Új dal tanulása 3,48 1,078 3,17 1,029 1,374 3,22 1,156 Részterület Évf. Átl. Szórás Fogalmak 6 2,50 ,913 7 2,52 1,123 8 1,94 ,899 Total 2,35 1,010 Zeneszerző 2,82 1,006 2,86 1,207 2,39 1,145 2,71 1,122 Zenehallgat. 4,38 ,576 4,13 ,968 4,20 ,768 4,24 ,780
Szemmozgás-követéses vizsgálat 2015. március Minta: 53 zeneiskolás diák Tobii T120 with Tobii Studio 2.2.7. software (video and audio recorder) Research tools: Tobii T120 with Tobii Studio 2.2.7. software Luxembourg n=19 Germany n=16 Hungary n=18 boys girls 10 years 9 5 3 6 33 14 years 2 20
Environments of our research: Music schools in Luxembourg, Germany, Hungary
Hangszerek Winds Keyboard Percussion Strings Brass Woods 16 15 14 32 23 55
Ritmus feladatok – 3 nehézségi szint 1 2 3 http://eye-tracking-education.webnode.hu/
Kodály olvasógyakorlatai 1 2 3 4
Eredmények Total fixation duration a néma- és a hangos olvasás alatt Kodály silent reading Kodály loud reading N total fixation duration mean Total fixation sum (s) Luxembourg 19 26,26 210,1 18,6 148,76 Germany 16 25,47 203,77 16,87 134,97 Hungary 18 24,47 269,13 17,41 191,54 Fixation count Kodály silent reading Kodály loud reading N Fixation count mean Sum (s) Fixation Count Sum (s) Luxembourg 19 45,75 366 25,5 204 Germany 16 44,75 358 21,12 169 Hungary 18 41,27 454 23 253
Eredmények Total visit duration during silent and loud reading Kodály silent reading Kodály loud reading 10 years Number Total visit duration Mean Sum (s) mean sum (s) Luxembourg 8 20,17 161,32 28,96 231,65 Germany 17,69 141,52 28,05 224,42 Hungary 11 17,93 197,24 25,78 283,53 Gender differences 14 years Loud reading is more complex – inner hearing 14 years N Total Fixation Duration Kodály Loud Mean Kodály Loud Sum Fixation Count Fixation Count_ Kodály loud Fixation Count_ girls 10 17,42 174,2 24 240 boys 16,64 166,43 21,6 216 all 20 17,03 340,63 22,8 456
10-14 évesek hangos ritmusolvasása
A zenei szerkezet hatása (periódus)
Ismétlődő ritmikai mintázat
Hangszercsoportok – ismétlődő mintázatok
Silent rhythm reading in Luxembourg Silent rhythm reading – Hungarian children between the age 10-14 Silent rhythm reading in Luxembourg Silent rhythm reading in Germany Magyar silent All countries
Animated visualisation (two 10 years)
Összegzés Hasonló eredményeket kaptunk 3 országban a 10-14 éves gyerekek kottaolvasását vizsgálva, habár eltérő módszerekkel tanulnak. Egyéni különbségek léteznek. Megállapíthatók kottaolvasási fejlődési szakaszok. A mintafelismerés, periódus szerkezet segíti az olvasást. Feltételezhető, hogy a fiúk gyorsabban olvasnak kottát.
Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Buzás Zsuzsa zsuzsabuzas@gmail.com Fűz Nóra fuznora@gmail.com II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016