Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
The-i Language Zone Francia nyelvtanfolyam kiegészítő oktatóanyaga – értékelés Rózsa Gábor 2004.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Harmadik matematikakönyvem
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
Skype motívációs szerepe
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az országos mérések megújult rendszere
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Alkalmazott nyelvészet I.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A lapról olvasási készség vizsgálata a zeneművészeti szakoktatásban Benedekfi István SZTE Zeneművészeti Kar SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola DZK 2016.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
DARUS a gyermekekért.
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Nemzeti Köznevelési Portál
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
ERASMUS PLUS TANÁRI MOBILITÁS
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Bolyai Farkas Szakképző Iskola
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Sándor-Schmidt Barbara
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

Technológia alapú mérés-értékelés a zeneoktatásban Buzás Zsuzsa zsuzsabuzas@gmail.com Fűz Nóra fuznora@gmail.com SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016

A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés „Come forth into the light of things, let nature be your teacher” (William Wordsworth) A jövő: számítógép alapú zenei képességmérés De hogyan?

(Elektronikus Diagnosztikus Rendszer) eDia (Elektronikus Diagnosztikus Rendszer) edia.hu

Partneriskoláink 834 általános iskola 117 középiskola

Az online mérés menete Technikai és adminisztrációs előkészületek Egyedi, anonim mérési azonosítókkal történő online mérés Azonnali, és később is megtekinthető visszajelentési rendszer

Előnyei Hátrányai anonim gyors nagy minta interaktív változatos kép-, videó- és hanganyagok felhasználóbarát modern felület azonnali visszajelzés környezetkímélő!  eszközigény (számítógép, fülhallgató) legfrisebb Chrome vagy Firefox böngésző feltétele: alapfokú számítógéphasználat

ICT műveltség Tanulás tanulásá Problémamegoldás Kombinatív és induktív g. Kreativitás Zenei képességek Vizuális nyelv Állampolgári komp. Egészségműv., -magatartás Angolnyelv-tudás Szociális készségek Tanulási motiváció  Írás 

Zenei képességek mérése Elméleti háttér Neurobiológiai kutatások: Magas-szintű kognitív képesség, összetettségében hasonlítható a nyelvhez, univerzális elemek Olvasáskutatás, szemmozgáskövetéses vizsgálatok Zenei képességmodellek, vizsgálatok Kodály koncepció – olvasógyakorlatok (Curwen) Dalcrose módszer – Luxemburgi zeneoktatás Tankönyvek, digitális oktatóprogramok Nemzeti Alaptanterv – fejlesztési feladatok: zenei reprodukció – éneklés, generatív zenei tevékenység, felismerő kottaolvasás / zenei befogadás

Kutatás Általános iskola: N=74, Cronbach‐α=0,88 35 feladat + 40 háttérkérdés (Szeged) Zeneiskola: N=90, Cronbach α= 0,83 55 feladat + 50 háttérkérdés (Szeged, Abony) 10-14 éves tanulók körében

Ritmikai feladat

Dallami elemek

Dinamikai jelek ismerete

Eredmények Évfolyam N Átlag Szórás 6. 25 23.80 4.149 7. 26 21.92 4.436 8. 23 21.61 6.458 Total: 74 22.46 5.089 Általános 74 64,09% 16.15

Ritmuskotta-hallás összekapcsolása  Évfolyam N Átlag Szórás 6 25 ,92 ,277 7 24 ,282 8 22 ,82 ,395 Total 71 ,89 ,318

Az ének-zene órák részterületeinek kedveltsége Kottaolvasás 6 2,54 ,977 7 2,87 1,140 8 2,00 ,816 Total 2,50 1,041 Kottaírás 2,52 ,790 2,83 1,114 2,05 ,848 2,49 ,970 Hangszerbemutató 3,48 ,898 3,22 1,278 3,00 1,118 3,25 1,107

részterületeinek kedvtelése Az ének-zene órák részterületeinek kedvtelése Átlag Szórás Éneklés 6 3,63 1,056 7 3,52 ,947 8 3,00 1,453 Total 3,41 1,163 Népdalelem. 2,58 ,881 2,87 1,014 2,06 ,827 2,55 ,958 Új dal tanulása 3,48 1,078 3,17 1,029 1,374 3,22 1,156 Részterület Évf. Átl. Szórás Fogalmak 6 2,50 ,913 7 2,52 1,123 8 1,94 ,899 Total 2,35 1,010 Zeneszerző 2,82 1,006 2,86 1,207 2,39 1,145 2,71 1,122 Zenehallgat. 4,38 ,576 4,13 ,968 4,20 ,768 4,24 ,780

Szemmozgás-követéses vizsgálat 2015. március Minta: 53 zeneiskolás diák Tobii T120 with Tobii Studio 2.2.7. software (video and audio recorder) Research tools: Tobii T120 with Tobii Studio 2.2.7. software Luxembourg n=19 Germany n=16 Hungary n=18 boys girls 10 years 9 5 3 6 33 14 years 2 20

Environments of our research: Music schools in Luxembourg, Germany, Hungary

Hangszerek Winds Keyboard Percussion Strings Brass Woods 16 15 14 32 23 55

Ritmus feladatok – 3 nehézségi szint 1 2 3 http://eye-tracking-education.webnode.hu/

Kodály olvasógyakorlatai 1 2 3 4

Eredmények Total fixation duration a néma- és a hangos olvasás alatt   Kodály silent reading Kodály loud reading N total fixation duration mean Total fixation sum (s) Luxembourg 19 26,26 210,1 18,6 148,76 Germany 16 25,47 203,77 16,87 134,97 Hungary 18 24,47 269,13 17,41 191,54 Fixation count Kodály silent reading Kodály loud reading N Fixation count mean Sum (s) Fixation Count Sum (s) Luxembourg 19 45,75 366 25,5 204 Germany 16 44,75 358 21,12 169 Hungary 18 41,27 454 23 253

Eredmények Total visit duration during silent and loud reading Kodály silent reading Kodály loud reading 10 years Number Total visit duration Mean Sum (s) mean sum (s) Luxembourg 8 20,17 161,32 28,96 231,65 Germany 17,69 141,52 28,05 224,42 Hungary 11 17,93 197,24 25,78 283,53 Gender differences 14 years Loud reading is more complex – inner hearing 14 years N Total Fixation Duration Kodály Loud Mean Kodály Loud Sum Fixation Count Fixation Count_ Kodály loud Fixation Count_ girls 10 17,42 174,2 24 240 boys 16,64 166,43 21,6 216 all 20 17,03 340,63 22,8 456

10-14 évesek hangos ritmusolvasása

A zenei szerkezet hatása (periódus)

Ismétlődő ritmikai mintázat

Hangszercsoportok – ismétlődő mintázatok

Silent rhythm reading in Luxembourg Silent rhythm reading – Hungarian children between the age 10-14 Silent rhythm reading in Luxembourg Silent rhythm reading in Germany Magyar silent All countries

Animated visualisation (two 10 years)

Összegzés Hasonló eredményeket kaptunk 3 országban a 10-14 éves gyerekek kottaolvasását vizsgálva, habár eltérő módszerekkel tanulnak. Egyéni különbségek léteznek. Megállapíthatók kottaolvasási fejlődési szakaszok. A mintafelismerés, periódus szerkezet segíti az olvasást. Feltételezhető, hogy a fiúk gyorsabban olvasnak kottát.

Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Buzás Zsuzsa zsuzsabuzas@gmail.com Fűz Nóra fuznora@gmail.com II. Digitális Zenepedagógiai és Módszertani Konferencia – Szeged, 2016