Jézuskától - Jézus Krisztusig Alapvető ismeretek a katolikus hitről, katolikus vallásról, katolikus egyházról Tematika és az előadás szövege: http://www.seidl.hu/ambrus/sp.html
Seidl Ambrus szarvasi plébános, matematika, fizika, ábrázoló geometria szakos középiskolai tanár, a Gyakorlóban matematikát és hittant tanítottam az előző négy esztendőben
Egy rövid részlet a Híradóból 2016. augusztus 20.
Szent Jobb körmenet A Szent István halálát követő trónviszály idején a fehérvári káptalan aggódott, hogy a holt-testet megszentségtelenítik, ezért kiemelte a testet a Nagy-boldogasszony-bazilika köze-pén álló márványszarkofágból és a templom alatti sírkamrába rejtette. Ekkor választották le róla a mumifikálódott jobb kezet, amit a bazilika kincstá-rába vittek. Innen a kincstár őre, Merkur eltulajdonította és elrejtette. 1083-ban, mikor István király szentté avatási eljárása zajlott Fehérvárott, I. László hallott az ereklyéről, meglátogatta Merkurt bihari birtokán, ahol az ereklyét őrizte, megbocsátott neki, és itt alapította az ereklye őrzésére a szentjobbi apátságot, melyről Szentjobb település (ma Romániában) a nevét kapta. Ma a Szent István-bazilika Szent Jobb kápolnájában őrzik, és minden év augusztus 20-án díszes körmenetben hordozzák körül Budapesten.
1. előadás: A kurzus célja, szükségessége Gál Ferencről A Gál Ferenc Főiskoláról A GFF PK-ról Továbbképzési lehetőségek
A magyar népesség vallási eloszlása a 2001-es népszámlálás adatai alapján 51,9% + 2,6% + 15,9% + 3,0% + 0,1% + 1,1% = 74,6% Tíz gyermekből 7 tartozik valamely valláshoz!
Ám 10 gyermekből 10 kérdez – ha van, aki válaszol neki. szinte minden községben van templom vannak vallási ünnepek irodalomban, képzőművészetben, zenében találkozik vallási vonatkozásokkal sajtóban, hírekben találkozik vallási kérdésekkel
Kezdő „röpdolgozat” (gyermeki kérdések alapján)
1. Hol találhatók a Zsoltárok? A = Újszövetség B = Ószövetség C = mindkettőben
2. Miért esznek az emberek dec. 24-én este halat? A = a hal keresztény jelkép B = a hal nem számít húsnak C = mert csak frissen sütve jó
3. Hány éve szokás karácsonyfát állítani? A = kb. 2000 éve B = kb. 200 éve C = kb. 20 éve
4. Melyik evangélista írta le a betlehemi gyermekgyilkosságot? A = Szent Lukács B = Szent Kriminálisz C = Szent Máté
5. Ki a nuncius? A = diplomata B = főpap C = szertartó
Nem célja ennek a kurzusnak, hogy bárkit is „megtérítsek”. A kurzus célja Nem célja ennek a kurzusnak, hogy bárkit is „megtérítsek”. Ha már valaki egyházi fenntartású intézményben tanul, alap követelmény, hogy reális ismeretei legyenek arról az egyházról. Ezért ennek a kurzusnak a célja nem más, mint ismeretterjesztés, információk átadása.
A kurzus célja Ezért: nem megtanulnivaló az anyag személyes részvétel az előadásokon kötelező (katalógus, maximum három hiányzás) elolvasható és elolvasandó a honlapomon (bővebb, mint az előadás és a vetítés) lehet, sőt ajánlott kérdezni fel lehet vetni az előadástól független témát is, vagy akkor, vagy később igyekszem válaszolni rá, kifejteni.
A kurzus célja A félév során három-négy alkalommal fogok „házi feladatot” adni, melyet a kijelölt dátumig kell elküldeni nekem az ambrus@seidl.hu e-mail címre (késés nélkül). Ezek egy-két oldalnyi könnyű kis „esszék” lesznek. Törekedjünk a minőségre, legyen egyéni megfogalmazás: nem fogadom el a Ctrl+C típusú megoldást. Ha nem tartom elég minőséginek, visszaküldöm. Az aláírás megszerzésének feltétele a házi feladatok időben való megküldése is.
1. előadás: A kurzus célja, szükségessége Gál Ferencről A Gál Ferenc Főiskoláról A GFF PK-ról Továbbképzési lehetőségek
Gál Ferenc Gál Ferenc (Pácin, Zemplén vm., 1915. márc. 14.- Bp., 1998. júl. 25.): egyetemi tanár. - A teológiát Rómában végezte, 1939-ben pappá szentelték. Bodrogkeresztúron, Szerencsen káplán volt, majd a Pázmány Péter Tudományegyetemen teológiai doktorátust szerzett. 1942-től Kassán püspöki szertartó s a Hittudományi Főiskola tanára. 1946-tól Szerencsen hitoktató, 1949-től Göncön plébános, 1955-től Egerben teológiai tanár, 1959-86-ig, nyugdíjazásáig Budapesten a Hittudományi Akadémia dogmatika professzora, A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Dogmatika tanszékének vezetője, majd az Egyetem rektora.
1. előadás: A kurzus célja, szükségessége Gál Ferencről A Gál Ferenc Főiskoláról A GFF PK-ról Továbbképzési lehetőségek
A Gál Ferenc Főiskoláról
A Gál Ferenc Főiskoláról A fennállásának közel kilencvenedik évébe lépő Gál Ferenc Főiskola a Szeged-Csanádi Egyházmegye szívében, a szegedi Dóm téren várja azokat a katolikus fiatalokat vagy már diplomásokat, akik elkötelezettek a teológiai tanulmányok, az egyházi hivatások, a pedagógusi pálya vagy a tudományok művelése és a közösségek szolgálata iránt.
A Gál Ferenc Főiskoláról A Főiskola 2008-ban vette fel Gál Ferenc egykori dogmatikaprofesszor nevét, aki a Pázmány Péter Katolikus Egyetem első rektora volt, és kivételes személyisége máig hat az oktatásra, a papképzésre, a magyar katolikus egyházra. 2014. augusztus 1-től a Főiskolához csatlakozott a szarvasi Pedagógiai Kar.
A Gál Ferenc Főiskoláról Két köznevelési intézményt tart fenn a Főiskola: a szarvasi Gyakorló Óvoda és Általános Iskola és Bölcsődét 2013. szeptember 1-től,
A Gál Ferenc Főiskoláról továbbá a mezőgazdasági képzés bázisiskolájaként 2015. szeptember 1-től a Gál Ferenc Főiskola Békési Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium.
1. előadás: A kurzus célja, szükségessége Gál Ferencről A Gál Ferenc Főiskoláról A GFF PK-ról Továbbképzési lehetőségek
A GFF Pedagógiai Karáról
A GFF Pedagógiai Karáról A keresztény szellemiséggel megerősödve, az eddigi értékekre építve, célunk olyan értelmiségi, csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus és tanító szakemberek képezése, akik jól megalapozott általános, és szakmai műveltségük, fejlett pedagógiai képességeik, ön- és ember ismeretük, gyermekközpontú, érzelem-gazdag beállítódásuk birtokában – a családdal és a társadal-mi környezettel együttműködve – alkalmasak a bölcsődés, óvodás- és iskoláskorú gyermekek tudatos fejlesztésére, nevelésére, az egyetemes és nemzeti értékek, a hit és az erkölcsi normák közvetítésére.
1. előadás: A kurzus célja, szükségessége Gál Ferencről A Gál Ferenc Főiskoláról A GFF PK-ról Továbbképzési lehetőségek
Továbbképzési és specializálódási lehetőségek GFF Pedagógiai Karon nappalis hallgatóknak párhuzamos levelező képzés végzett óvodapedagógusoknak, tanítóknak tanári végzettségűeknek A Gál Ferenc Főiskolán etikatanár keresztény egyház- és művelődéstörténet pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés katekéta-lelkipásztori munkatárs katolikus teológus hittanár Mindezekről részletesebb információk olvashatók a TO vezető leveléből (tov.doc).
1. előadás: Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés
A HIT az ismeretszerzés egyik formája szembenáll-e a tudományossággal? az „azt hiszem” jelentése ateizmus (az a meggyőződés, hogy Isten nem létezik )
Ady Endre: Az Úr érkezése Mikor elhagytak, Mikor lelkem roskadozva vittem, Csöndesen és váratlanul Átölelt az Isten. Nem harsonával, Hanem jött néma, igaz öleléssel, Nem jött szép, tüzes nappalon, De háborús éjjel. És megvakultak Hiú szemeim. Meghalt ifjúságom, De őt, a fényest, nagyszerűt, Mindörökre látom. Amikor elindul a lejátszó: File – Gyors fájlmegnyitás – Speckol – 01 – YouTube Ady…avi 38
hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés
A HITVALLÁS tömör, de teljes foglalata mindannak, amit Isten önmagáról elénk tárt egyben imádság is közösséget is teremt az azonos hitet vallókkal hitélet
HISZEK EGY ISTENBEN, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében. És Jézus Krisztusban, az Ő egyszülött Fiában, a mi Urunkban; aki fogantatott Szentlélektől, született Szűz Máriától; szenvedett Poncius Pilátus alatt; megfeszítették, meghalt és eltemették. Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadt a halottak közül; fölment a mennybe, ott ül a mindenható Atyaisten jobbján; onnan jön el ítélni élőket és holtakat. Hiszek Szentlélekben. Hiszem a katolikus Anyaszentegyházat; a szentek közösségét, a bűnök bocsánatát; a test feltámadását és az örök életet. Ámen.
hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés
VALLÁS „…élményszerű találkozás a SZENT-tel és az ember válasz-cselekménye” (Gustav Mensching) emberiség kultúrájának egyik területe vizsgálata két nagy ágra bomlik: a vallástörténetire és a valláselméletire
Hét vallási dimenzió: élmény - „vallási élmény”; társadalmi - egynél több személy közös élménye; közösség narratív - a vallási élmény története és lényege az utókor számára; tanítási - az élmény tartalmának rendszerezett kifejtése; etikai - a vallás tanításainak megfelelő magatartás; rituális - a vallási élmény keltésének és életben tartásának rendszeres gyakorlatai; anyagi - a vallás tárgyi megjelenése és szervezeteinek gazdálkodása
Világvallások százalék Keresztény 33.32% Római Katolikus 16.99% Protestáns 5.78% Ortodox 3.53% Anglikán 1.25% Muzulmán 21.01% Hindu 13.26% Buddhista 5.84% Szikh 0.35% Judaizmus 0.23% bahá’í 0.12% egyéb vallás 11.78% nem vallásos 11.77% ateista 2.32%
Világvallások
Vallások természeti vallások távol-keleti vallások zsidóság Keresztény egyházak egyházszakadás Keleti egyházszakadás: 1054 Reformáció: 1517 Anglikanizmus: 1535 újkori időkben is alakultak „egyházak”, amiket vagy felekezeteknek, vagy szektáknak nevezünk (már nem vezethetők vissza a krisztusi egyház-alapításra, hanem emberi kezdeményezések)
hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság vallásosságra nevelés nevelés
A VALLÁSOSSÁG Vallásosnak nevezzük az embert, aki a vallás tanait igazságként, valóságként elfogadja, és a vallás hét dimenziója szerint törekszik élni az életét. „bele kell nevelődni”
hit hitvallás vallás vallásosság nevelés vallásosságra nevelés Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság nevelés vallásosságra nevelés
NEVELÉS „Ha a neveléstudomány ki akarja tűzni a nevelés céljait, s fölépíteni a célok egy következetes és harmonikus rendszerét, a célok megállapításánál azt kell mérlegelnie, hogy mi az, ami a jövő nemzedék szempontjából értékes. A kultúra javából azt kell átadnunk a következő nemzedéknek, ami értékes, azokat a tulajdonságokat és képességeket kell bennük fejleszteni, amelyeket az ő jövendő életük és hivatásuk szempontjából értékesnek tartunk.” LAPPINTS Árpád: Érték és nevelés
A nevelés célja szerint alapvetően (önmagunkban is) tisztázandó kérdések: mit értünk érték alatt? értékek rangsora saját értékrend háromféle értékelési alap érzelmi vágybeli ítéleti
A nevelés folyamatának legalapvetőbb jellemzői: a) A nevelés emberek közötti kapcsolat b) A nevelés az emberek közötti tudatos kapcsolat c) A nevelés az emberek közötti tudatos kapcsolat a fejlesztés szándékával d) A nevelés az emberek közötti tudatos kapcsolat a szellemi-pszichikai fejlesztés szándékával e) A nevelés az emberek közötti tudatos, megtervezett kapcsolat a szellemi-pszichikai síkon történő fejlesztés szándékával
hit hitvallás vallás vallásosság nevelés vallásosságra nevelés Fogalmi alapvetés hit hitvallás vallás vallásosság nevelés vallásosságra nevelés
VALLÁSOSSÁGRA NEVELÉS A valláspedagógia célja a hitben való nevelés. vallásoktatás Egyfajta kultúra megismerését, elsajátítását jelenti, hogy megértse – függetlenül vallási meggyőződésétől – egy adott vallási magatartás alapelemeit, a vallás inspirációjára született társadalmi mozgást, művészeti alkotásokat stb. katekézis Túl a kulturális értékeken, felkészíti a tudatos és elkötelezett részvételre. Ez a részvétel a Krisztus által hozott isteni életbe és abba a közösségbe kapcsol, amelyet a Krisztusban hívők alkotnak, az Egyházba.
MILYEN FELADAT HÁRUL EZEKBŐL ÖNÖKRE? hivatalból, kötelezően semmi általános műveltség része önképzés
a Feladó sorban pedig a küldő neve. Házi feladat A Házi feladatot szeptember 30-ig kell elküldeni. A Tárgy sorban szerepeljen: „1. hf.”, a Feladó sorban pedig a küldő neve. ambrus@seidl.hu 1. Miért választotta a szarvasi Főiskolát? Szempont volt-e, hogy ez katolikus Főiskola? Honnét jött? Van-e vallási előképzettsége? Fontos-e Ön számára a hit? Ha igen, miért? 2. Az Ön lakóhelyén milyen a népesség vallási eloszlása? (Lehetőleg pontos adatok, forrásmegjelöléssel.)