A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK A nevelés mint a morális magatartás- és tevékenységformák kialakítása valamint az önfejlesztő tevékenység megerősítése.
MAT Célunk, hogy a keresztény értékek alapján teljes és kiegyensúlyozott embert neveljünk a MAGIS szellemében
Jövőképünk - MAT A Jezsuita Gimnázium diákok, szülők, nevelők és segítők olyan közössége, mely elkötelezett a másokért való szolgálat mellett. Közös célunk olyan diákok nevelése, akik nemcsak képzettek mind személyes, mind társadalmi hivatásukban, de akik hitelesen keresztények, képesek és elkötelezettek tenni másokért, a társadalmi igazságosságot tudják szolgálni Krisztus példája nyomán.
„Tétel” Jó kognitív sajátosságokkal rendelkező diákok, közöségi értékeket támogató keretek között és tudatos nevelői tevékenységgel - a magis értelmében (a diák önmagát felülmúlja) - kiváló tanulmányi eredményeket érhetnek el.
Érték általában Olyan produktum, amely kettős funkciót tölt be: közösségfejlesztő ( a közösség fejlődését szolgálja) és egyént fejlesztő (elősegíti az egyén készségeinek és képességeinek a fejlődését).
A nevelési érték az egyén konstruktív életvezetése. Pedagógiai érték A nevelési érték az egyén konstruktív életvezetése.
Nevelés Egy szelektív hatásrendszer működtetése (pozitív viselkedést előhívó keretek kialakítása, értékek felismerése, megerősítése és fenntartása), amelynek a nevelő a forrása.
Morális értékek - közösségfejlesztés Megerősítendő morális (közösségfejlesztő) értékek az EU stratégiájában: Közéleti munka értéke; Értékóvó magatartás (szellemi, épített-kulturális és természeti értékek); Karitatív tevékenység értéke; Tolerancia; Fegyelmezettség.
Önfejlesztés Megerősítendő önfejlesztő magatartás- és tevékenységformák az EU stratégiájában : Intellektuális-művelődési tevékenység (értelmi nevelés – a tanulás szeretete és nyitottság a fejlődésre); Esztétikai tevékenység (esztétikai nevelés: egyéni megjelenés és környezeti igényesség); Egészséges életmód normáit követő magatartás (egészséges életmódra nevelés: differenciált mozgás, higiénia, stb.).
Fejlesztési területek és nevelési célok NAT (12) Az erkölcsi nevelés „KÖZÖSSÉGET ÉPÍTŐ MÁSOKÉRT ÉLŐ EMBER” EGYÜTTÉRZŐ LELKIISMERETES-JELLEMES ELKÖTELEZETT KOMPETENS (tudás, készségek, képességek, értékek, alkalmazás) Nemzeti öntudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és társas kultúra fejlesztése A családi életre nevelés A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása
Kulcskompetenciák NAT (9) Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos és technikai kompetencia Digitális kompetencia Szociális és állampolgársági kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség A hatékony önálló tanulás
ÉLETRE SZÓLÓ KULCSKOMPETENCIÁK 3 KATEGÓRIA 16 KONPETENCIA ESZKÖZÜL SZOLGÁLÓ KOMPTENCIÁK ( BELSŐ ERŐFORRÁSOK) INTERPERSZONÁLIS KOMPETENICÁK RENDSZEREZŐ KOMPETENCIÁK GONDOLKODÁSI KOMPETENCIÁK ÖNMOTIVÁCIÓ KOMPETENCIÁJA KONSTRUKTIV VEZETŐ KOMPETENCIA (KÖZÉLETI MUNKA-FEGYELMEZETTSÉG)) PROBLÉMAMEGOLDÓ KOMPETENCIÁK KOMMUNIKÁCIÓ KOMPETENCIÁJA CÉLOK SZERINTI ÉLETVEZETÉS KOMPETENCIA A KREATIVITÁS KOMPETENCIÁJA SOKFÉLESÉG ÉS INTERKULTURÁLIS KOMPETENCIA (TOLERANCIA-KARITATÍV TEVÉKENYSÉG) IKT ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA MOTORIKUS ÉS SZOCIÁLIS KOMPETENCIA (EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD) ÉRETT IRÁSOS KIFEJEZÉS KOMNPETENCIÁJA ETIKAI ÉRZÉK KOMPETENCIA (ÉRTÉKÓVÓ MAGATARTRÁS) ÉRTŐ OLVASÁS KOMPETENCIÁJA SPIRITUÁLIS KOMPETENCIA VERBÁLIS ÉS NON-VERBÁLIS KIFEJEZÉS KOMPETENCIÁJA CSOPORT MUNKA KOMPETENCIA
Módszerek: Instrumentális kondicionálás: a konstruktív magatartás- és tevékenységformák megerősítése, illetve a destruktív változások leépítése szelektív (megerősítő- leépítő) hatásrendszer alkalmazása; A konstruktív életvezetés kereteinek a megteremtése: feladatok és tevékenységi alternatívák formájában; funkciója, előhívni (előidézni) a gyerekből kívánt magatartás- és tevékenység formákat – ezáltal a tudatosság (tervezettség) és nemcsak a véletlen, illetve ritka előfordulást kell lesnie a nevelőnek, hogy megerősítse a kívánt viselkedést.
Reflexió 1. Hiszünk-e abban, hogy jó kognitív, szervező-végrehajtó (intellektuális készségekkel és képességekkel) sajátosságokkal rendelkező diákok, pozitív támogató keretek között és tudatos nevelői tevékenységgel (szelektív kondicionálás) a magis értelmében – a diák önmaga felülmúlása – kiváló tanulmányi eredményeket érhetnek el? 2. Hogyan függ össze iskolánkban a diákok eredményessége (sikere) és a morális (jellem) nevelés? Mi a tapasztalatod? 3. Mi a konkrét nevelői rutinod/repertoárod tanári tevékenységed során az iskolában?