A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Advertisements

Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A fogyasztók és a tulajdonosok elvárásait megvalósító cégvezetés, gazdálkodás Előadó: Katona Sándorné gazdasági igazgató Kaposvári Önkormányzati Vagyonkezelő.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1. ábra T HE G ALLUP O RGANIZATION BUDAPEST © 2009 The Gallup Organization FSZEK- Bosnyák Könyvtár – Bosnyák U. 1.a Közvéleménykutatás
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásai rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában Készítette: Fadgyas-Székely Orsolya ELTE BGGYK MA levelező.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Kortárs előadó-művészeti tevékenységek előmozdítása c. intézkedés
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Fejlesztési szükségletekkel kapcsolatos helyzetfelmérés
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Szakálné Kanó Izabella Bajmócy Zoltán
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Dr. Kovács László Főtitkár
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
„Munkaerőpiaci kutatások 2016”
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Cím: 4024 Debrecen, Burgundia utca 22. II. /8,
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Hogyan viszonyuljunk a médiaeszközök használatához a válságból való kilábalás után? Szuromi Péter - ZenithOptimedia.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
2.1. Használhatósági célok
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Zalaegerszeg, 21 February 2018
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
REKLÁMESZKÖZÖK ÉS REKLÁMHORDOZÓK
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Belügyi Rendészeti Ismeretek
A tudáspiacok.
A Target Group Index (TGI) kutatásban elérhető információk
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ által végrehajtott TÁMOP program eredményeinek bemutatása.
Stratégiai gondolkodás
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták? Dr. Ercsey Ida egyetemi docens MTA GB Marketingtudományi Albizottság, Nonbusiness workshop, Selye János Egyetem Révkomárom, 2017. Május 18.

A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták? SZAKIRODALOM Szolgáltatások észlelt értékének vizsgálata Érték alapú szegmentáció EMPIRIKUS KUTATÁS Kutatási kérdések Módszertan Eredmények KÖVETKEZTETÉSEK, a kutatás kiterjesztése Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták? Cél Kulturális szolgáltatások szubjektív értékelése ↓ klaszterek Kulturális fogyasztás → fiatalok (14 – 30 év) Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

Szolgáltatások észlelt értékének vizsgálata SZAKIRODALOM Szolgáltatások észlelt értékének vizsgálata Az elégedett vevő még nem jelent garanciát arra, hogy az adott szolgáltatásnak „jó értéke” van. Észlelt érték → bizalom, elkötelezettség, magatartási szándék, lojalitás Észlelt érték: „Egy termék hasznosságának fogyasztói megítélése annak észlelése alapján, hogy mit kapunk és mit adunk érte”1 „A vevő által elismert és elfogadott érték: a termék fogyasztó által észlelt hasznossága és az észlelt fogyasztói ráfordítások hányadosa”2 Zeithaml, V.A. (1988): Consumer Perceptions of Price, Quality and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence, Journal of Marketing, 52(3). Rekettye, G. (1999): Az érték a marketingben, Marketing & Menedzsment, 38(2).

Szolgáltatások észlelt értékének vizsgálata SZAKIRODALOM Szolgáltatások észlelt értékének vizsgálata Az észlelt érték dimenziói: Funkcionális minőség, funkcionális ár, emocionális, társadalmi3 Minőség, pénzügyi ár, magatartási ár, emocionális, hírnév (SERV-PERVAL)4 Funkcionális (minőség, ár, személyi, tárgyi), emocionális, társadalmi (GLOVAL)5 Sweeney, J.C. - Soutar, G. (2001): Consumer perceived value: the development of multiple item scale, Journal of Retailing, 77(2). Petrick, J.F. (2002): Experience use history as a segmentation tool to examine golf travelers' satisfaction, perceived value and repurchase intentions, Journal of Vacation Marketing, 8(4). Sanchez et al. (2006): Perceived value of the purchase of a tourism product, Tourism Management, 27(4).

Érték alapú szegmentáció SZAKIRODALOM Érték alapú szegmentáció Heterogenitás forrása: fogyasztók érték percepciója, termék kategória, fogyasztási szituáció6,7,8 Vezeték nélküli távközlési iparág:9 5 klaszter ↔ involvement és tapasztalat Pénzügyi és vezeték nélküli távközlési iparág:10 3 klaszter (racionalisták, funkcionalisták, értékmaximálók) ↨ lojalitás Zeithaml , V.A. (1988): Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and syntheses of evidence, Journal of Marketing, 2(3). Holbrook, M.B. (1994): The nature of customer value, an axiology of services in the consumption experience, Sage. De Sarbo et al. (2001): Customer value analysis in a heterogeneous market, Strategic Management Journal, 22(9). Ruiz et al. (2007): Explaining Market Heterogeneity in Terms of Value Perceptions, Service Industries Journal, 27(8). Floh et al. (2014): Customer segmentation using unobserved heterogeneity in the perceived-value-loyalty-intentions link, Journal of Business Research, 67.

A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták? Kutatási kérdések: Azonosíthatók-e fogyasztói csoportok a kulturális szolgáltatás értéke alapján? Milyen profillal rendelkeznek az egyes fogyasztói csoportok? Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS módszertan Kulturális szolgáltatások - élmény javak:11 alapszolgáltatás - kreatív termékmag - alkotó tevékenység kibővített termék - kiegészíti és elérhetővé teszi a termékmagot Vizsgált szolgáltatások: szabadidős szükséglet kielégítése – személyes részvétel kulturális szolgáltató célja – minőség, bevétel, közönségszám növelése Fiatalok (15-29 éves) kulturális fogyasztásának jellege és gyakorisága12 (fővárosban  kis településen élő fiatalok) Kulturális tevékenység → internet → IKT eszközök bővülésének megtorpanása13 Kvantitatív kutatás (2014): Cél: utolsó kulturális szolgáltatás értéke – klaszterek Célsokaság: fiatalok (14 – 30 év) Pavluska V. (2014): Kultúramarketing – Elméleti alapok, gyakorlati megfontolások, Akadémiai Kiadó, Bp. Bauer B. (2006): A fiatalok művelődési szokásai. Új Ifjúsági Szemle. Székely L. (2013): Magyar Ifjúság 2012. Kutatópont, Bp.

EMPIRIKUS KUTATÁS módszertan Minta: 318 fő 53 %-a nő és 47 % férfi 14-18 éves korosztály 33 %, 19-25 éves korcsoport 33 %, 26-30 év közöttiek aránya 34 % Alapfokú és szakmunkás végzettség: 17,3 %, középfokú folyamatban és középfokú végzettség: 52,9 % felsőfokú folyamatban és felsőfokú végzettség: 29,8 %. 26 %-a megyeszékhelyen él, kisebb városokban 39 % és falvakban 35 %. A válaszadók által igénybevett utolsó kulturális szolgáltatás: Mozi: 42 %, színház: 31 %, könnyűzenei koncert: 8,5 %, fesztivál: 12,5 %, könyvtár: 3 %, múzeum: 2 %, komolyzenei koncert: 1 %. ↓ Magas és modern kultúra Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS Eredmények 1. ábra: A kulturális szolgáltatások észlelt értékének faktorai Forrás: saját szerkesztés Ercsey I. (2014): Közös az értékteremtés a kulturális szektorban? Marketing & Menedzsment, Pécs, 48(3) alapján . Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS 2. ábra: Fogyasztói klaszterek a kulturális szolgáltatás értéke alapján Forrás: saját szerkesztés Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS 3. ábra: A kulturális szolgáltatások értékfaktorainak szintje klaszterek szerinti bontásban Forrás: saját szerkesztés Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS 4. ábra: Az élménykereső racionalisták klaszter demográfiai jellemzői és szolgáltatásprofilja Forrás: saját szerkesztés Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS 5. ábra: Az értékmaximálók klaszter demográfiai jellemzői és szolgáltatásprofilja Forrás: saját szerkesztés Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

EMPIRIKUS KUTATÁS 6. ábra: Az élményorientált funkcionalista klaszter demográfiai jellemzői és szolgáltatásprofilja Forrás: saját szerkesztés Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

A kulturális piac klaszterei: értékmaximálók vagy funkcionalisták? Következtetések, a kutatás kiterjesztése Kutatás eredményei: kulturális szolgáltatás érték összetevőinek meghatározása, értékdimenziók szintjének azonosítása → szegmensek Kulturális szolgáltatók és kultúraközvetítők → szegmens-specifikus kulturális ajánlat A kutatás kiterjesztése: Kulturális szolgáltatás értéke + referenciacsoport, involvement szerepe ≥ 18 év (2017) Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens

Köszönöm a figyelmet! Előadó: Dr. Ercsey Ida egyetemi docens