Vallástörténet I. India vallásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Advertisements

A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Az ókori India filozófiája
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
A környezeti problémák megoldása a lelki alapú oktatás által III. Fenntarthatósági Konferencia Somogyvámos október 6.
Az „Istentelen” Vallás
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Jelenléted erőt ad nekem, jelenléted, Uram, Istenem…
Készítette: Oláh Krisztina Andragógia szak III. évfolyam
Az Ókori Kelet világnézete
INDEX.
Ókori Kelet Közös jellemzők Mezopotámia Egyiptom Kína India ugrás
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
KI AZ EMBER? Erdő Péter From Darkness, the Light Borúra derü Hungarian Academy Of Sciences Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Kar.
Birodalmi hagyomány Indiában
A vallás, mint világnézet
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
Kiszakadás az újjászületésből
Boldog 2014-et !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
A világ teremtése Indiai teremtéstörténet.
Japán teremtéstörténet
Az ókori India és Kína.
Ujjongjatok az Úrban, igazak, a hívőkhöz illik a dicséret!
Készítette: Jon A. Palmer
LÉLEKVÁNDORLÁS Ahogy azt a védikus írások, és a vaisnava hagyomány tanítja.
Isten hozott köztünk!.
JÓ REGGELT !.
A tanítás szolgálata GYHT2.. Tanítás Ismeret, tudás átadása; szokás, készség, magatartás elsajátíttatása (Magyar értelmező kéziszótár)
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Jelenléted erőt ad. Refr. Jelenléted erőt ad nekem, Jelenléted Uram, Istenem. Jelenléted, itt van lakhelyem, hol megérintesz kegyelmeddel. Sziklád rejtekében,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
REFORMÁCIÓ Amikor a mi Urunk és Mesterünk azt mondta:
Jézus hű Megváltó.
MÍTOSZ Párisz és Oiné története
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz. Egyedül Isten ajándékozhat meg szeretettel, de te is bizonyságát adhatod szeretetednek.
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Városállamok- Birodalmak
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
Összefoglalás Ókori kelet államai. Fogalmak Bronzkor- ie. III. ée. Rézkor ie. IV. ée. Vaskor- ie. II. ée. Öntözéses földművelés Városállamok Ókori kelet.
18. óra Világvallások.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
India, Kína. India  Természeti környezet  Változatos éghajlat  Öntözés kialakulása a Kr.e. 3. évezred előtt  Indus-völgyi civilizáció - dravidák (sötétbőrű)
MILYEN AZ ISTEN? Katolikus hitünk és más (ismertebb) felekezetek tanítása Szerepi Imréné KPSZTI, április 11.
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
Őskor és ókortörténet Az ókori Kelet története a
A babiloni fogság.
India és Kína.
Őskor és ókortörténet A neolitikum Agócs Nándor
Makedónia története a kezdetektől II. Philippos haláláig
Ókori India Őskor és ókortörténet Agócs Nándor
A görög-perzsa háborúk (i.e )
A görög istenek.
Vallástörténet I. Zarahustra és az iráni vallás
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Ókori India Bácsi Johanna 5.A..
a reformáció 500 éve ünnepe
Jézus hű Megváltó Isten áldott Szentje Égi Főpap, Úr és Király
Védikus kor, Indo-görög királyságok, Maurja birodalom
Isten lakhelye.
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Hellasz egységesítése
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

Vallástörténet I. India vallásai NYME BDPK TTI Történelemtudományi Intézeti Tanszék Agócs Nándor agocs.nandor@nyme.hu

Indus civilizáció - i.e. 7000/6000-2400 Mehrgarh

Indus civilizáció ausztro-ázsiaiak, dravidák, árják i.e. 5000 – kerámia (i.e. 3500 – korongolt) i.e. 4000 – (birka, kecske, tyúk) zebu, búza, árpa i.e. 3500-2500 – erődített, városias jellegű központok létrejötte (0,8-2 ha, <5000 fő) i.e. 2500/2400-2000/1800 - Harappá-kultúra (Csanhu-dáró, Szindh, Lóthal Gudzsara stb.) Melukka?

Mohendzsó-Dáró

i.e. 1800 k. – az Indus-civilizáció települései elpusztulnak i.e. 1500 – az árják megjelenése Afghanisztán felől személytelen erők tisztelete Djausz („ég”) – Djausz-pitar (latin: Iuppiter, görög: Zeusz) és Prthivi-matar (Földanya) Nakta („éjszaka” – latin: nox, görög: nüx, orosz: nocs, német: Nacht, angol: night) Usasz („hajnal” – görög: éosz) Szúrja („nap” – latin: sol) – aszura=„nemisten” Agni („tűz” – latin: ignis, orosz: ogony) ének mágikus szerepe

Átvétel a helyi népességtől Dévák és Ásurák (perzsák: Áhurák és Daivák; germánok: Ázok és Vánok; sumer- akkád: Anunnaki és Igigi) Átvétel a helyi népességtől halál és termékenység istennő: Lakhsmi, szerencseistennő; Szárászváti, tudás istennője, Durga teremtő és pusztító erők istennője Totemisztikus állatok, növények kultusza Varuna/Uruvanass(il), az Uralkodó Isten, mindentudó, mindenütt látható, legyőzhetetlen, ezerszemű, Tenger Ura, Nágák Királya (Rig-Védában 10 himnusza van), a rita fenntartója Áditja istenek (Visnu feleségének, Aditi istennőnek fiai, a „Nem Megkötöttek”, 6-7, 12): Mithra – „Szerződés” - békés, jó szándékú, bíró, pap, Arjaman – vendégbarátság és a házasság védelmezője, Bhaga – „Rész”, a javak elosztásának istene (Rig-Védában 35 himnusza van) Indra/Indara - villám, mennydörgés(Rig-Védában 250 himnusza van), a harcos, a pusztító, demiurgosz és termékenyítő isten, harca a Vritra sárkánykígyóval, Szóma legnagyobb fogyasztója Varuna; Aszvin-ikrek, a gyógyítás istenei; Tvasztar, az isteni kovács; Kála, az idő) Agni, a tűz istene Szóma, isten és növény/ital (120 himnusz)

Dharma/Rita – világtörvény, karma Purusa feldarabolása (Purusaszúkta): „Szájából lettek a brahmanok, két karjából a harcosok combjaiból a földművesek, két lábából a szolganép.” (Rig-Véda X. 90,12) i.e. 1300-900 - varnarendszer és ásramarendszer kialakulása brahmanák ksatriják/rádzsanják vaisják sudrák átlényegülés tana i.e. 1200 – Rig-véda elnyeri ma ismert formáját i.e. 530 – Kyros elfoglalja és satrapiává szervezi Gandharát Taxila (Taksasílá)

i.e. 600/500 k. – királyságok felemelkedése, a Védák elnyerik a végső formájukat (vagy már 850 k.) Rig-véda (Versek védája) – 1028 himnusz Száma-véda (Dallamok védája) Jadzsur-véda (Áldozati formulák v.) [Átharva-véda (Varázsmondások v.)] Bráhmanák – vallási, erkölcsi és filozófiai elmélkedések, bölcs mondások, értelmező fejtegetések a Védákról áranjakák („erdei szövegek”) – erdei remeték elmélkedései az áldozatról Upanisádok („melléülés”) – brahmanok szóbeli magyarázatai, elmélkedései, tanításai szútrák – emlékeztető mondások, Brahmanák egyszerű, tömör, magyarázat nélkül érthető összefoglalása dévák és aszurák rádzsa (király) – rástra (állam) – vis (törzs) – gótra (nemzetség) – nagycsalád i.e. IV. sz. – Mahábhárata (kuruk és pándavák háborúi), Rámájana elnyerik végső formájukat i.e. 362 – 321 – Nanda Birodalom i.e. 327 – Nagy Sándor i.e. 321 – Maurja Birodalom

Áldozat Áldozat a védikus korban (i.e. 1500-500): áldozat: tej, vaj, sütemény, kecske, tehén, bika, kos, ló, szóma házi (grihja) és ünnepélyes (srauta) szertartások upanajana és a kétszer születettek asvamédha, a ló áldozat (tavaszi tisztító termékenység ünnep, Pradzsápati) purusamédha, az emberáldozat díksá, a felszentelés rádzsaszúja, a király felkenése Áldozat a Brahmanákban (i.e. 1000-800): Pradzsápati („Teremtmények Ura”) önmagát felemésztő áldozata és a világ teremtése áldozat tesz halhatatlanná, áldozat egyesít Pradzsápati=Bráhma és a mindenség tudása aszkézis (tapasz-hőség), jóga, risik Áldozat az Upanisádokban áldozat leértékelése, szamszára-átvándorlás törvénye

nagy istenhármas (trimurti): Brahma (teremtő) - Visnu (fenntartó) – emberek segítője, Indra barátja és szövetségese Rudra-Síva „Kecses” (pusztító) – nem szereti az embereket Brahmanizmus szamszkarák darsánák – egyik vagy másik istent előtérbe helyező irányzatok dzsainizmus - i.e. 527/468/447 – Vardhamána (Mahávíra -„Nagy Hős”, Dzsina – „Győztes”) 24. Thírthankara lemondás, aszkétizmus, tilos ölni, anyagi javakat szerezni vagy birtokolni, hazudni, nemi életet élni yoga Világ végtelen, istenek vannak, de nem halhatatlanok, mindennek lelke van Csandragupta Maurja (i.e. 340-284) 298-ban átadta fiának trónt, hátralévő életét dzsaina aszkétaként élte le fehérbe (Svétámbarák) és égbe öltözöttek (Digambarák) IV-III. sz. dzsáinista kánon buddhizmus - i.e. 563-461 – Gautama Sziddhártha (Buddha - Felébresztett/Megvilágosodott) Tri-pitaka (Három kosár): Vinája-pitaka (Fegyelem kosara), Szutta-pitaka (Bölcs beszédek kosara), Abbidhamma-pitaka (Elméleti tanítások kosara) 4 legnemesebb igazság, szenvedés 3 oka, elhárítás 8 módja (szemlélet, érzület, beszéd, cselekvés, életmód, törekvés, gondolkodás, elmélyedés) az élet szenvedés, vágyakat el kell fojtani - Nirvana kasztrendszer passzív elutasítása rádzsagrihai zsinat – arhatok Asóka (i.e. 270-230) – Kalinga meghódítását követően megtér i.e. I. sz. - Hinajána (kis szekér) és Mahájána (nagy szekér) Hinduizmus Puranák (i. sz. IV-VI. sz.) – nemzetség történetek, vallási mondák, legendák, mítoszok Mahábhárata i.sz. 800 k. – Sankara brahman kidolgozza a hinduizmus alapjait Sakti, Káli, Durgá

Visnu avatárjai Matszja (Hal) – vízözön Kúrma (Teknőc) – tejtenger kiköpülése Varáha (Vadkan) – tenger mélyére süllyedt föld kiemelése Nara-szimha (Ember-oroszlán) – legyőzhetetlen démon elpusztítása Vámana (Törpe) – a három lépés Parasu-Ráma (Szekercés Ráma) – Rámajána Ráma-Csandra – Hold Ráma) – Rámajána Krisna (Sötét, Fekete, Kékesfekete) Buddha (Megvilágosodott) Kalki – fehér lovon, gonosz elpusztítása, világ megtisztítása, megújítása