Projektorientált matematikaoktatás Fejezetek a matematikadidaktikából Dr Orosz Gyuláné
Projekt fogalma Tanítási-tanulási módszerként először az 1900-as évek elején fordul elő először az USA-ban. Dewey a projekt-elvet mint a gyakorlati-technikai problémák megoldására vonatkozó heurisztikus problémamegoldó eljárások kifejlesztését tekintette. Kilpatrick tézisei a projektmódszerről:aktív tanulás(cselekvés) Dr Orosz Gyuláné
Kilpatrick tézisei a projektmódszerről A tanuló” teljes szívvel” részt vesz a cselekvésben A tanulás aktív folyamat(cselekvés) A cselekvés célirányos A cselekvő tanulás szociális kotextusban történik Csoportmunka Kooperáció Dr Orosz Gyuláné
Irányzatok Európában Két jelentős irányzat volt korábban: Németországban: Kerschensteiner munkaiskolai koncepciója Szovjet reformmozgalmak:1930/31-ben az összes szovjet iskolában bevezették a projektmódszert,majd egy év elteltével visszavonták az erre vonatkozó rendeletet. Dr Orosz Gyuláné
Projektorientált matematikaoktatás jellemzői Orientáció a tanulót körülvevő környezet problémáira Tantárgyi integráció. A problémák megoldásához szükséges ismereteket több tantárgy koncentrációja adja. A tanulók érdeklődése áll a matematikaoktatás középpontjába Nem elsődleges cél a matematikai képességfejlesztés,hanem a környezet problémáinak megértése. Dr Orosz Gyuláné
További jellemzők Tanulói autonómia. A hagyományos matematikaoktatást gyakran tekintik „Előírások teljesítésének folyamata”-ként. Adjunk lehetőséget,hogy a projekt témáját a tanulók válasszák meg,ők tűzzék ki a tanulási célt. A valóságban persze a tanár vet fel több lehetőséget, és az osztály választ a javasolt témák közül. A tanulói teljesítmények kritikus értékelése. A tanítás demokratizálása,liberalizálása. Csoportmunka,osztálydiszkussziók előtérben. Dr Orosz Gyuláné
Lehetséges projekttémák Háztartás Egy vállalkozás Környezetvédelem Bankszféra Piac Közlekedés Biztosítás Sport Dr Orosz Gyuláné
A projektekhez szükséges idő A feldolgozáshoz szükséges idő alapján: Nagy projektek: Célszerű az adott területre vonatkozó szituáció-leírást és a lehetséges matematikai tartalmakat és módszereket megadni. A nagy projektek időigényesek,sok gyakorló tanár szerint nem jut idő a megvalósításukra. Célszerű közép-,illetve kis projekteket realizálni. Dr Orosz Gyuláné
Közepes- és kis projektek témái Épületek,bútorok,használati tárgyak tervrajzának vizsgálata, Mérések:udvar, kert,lakás,épületek, Játékok : zsebszámológép,számítógép, Vetélkedők: TV Televíziós csatornák, Valódi statisztikák, táblázatok gyűjtése,elemzése Agria Park üzletei Dr Orosz Gyuláné
Konkrét példák külföldi tankönyvekből Bock-Walsch:Mathematik7. Bürger-Fischer-Malle:Mathematik9. Elemzés a fénymásolatok segítségével. A külföldi tankönyvek által ajánlott projekttémák: Autókölcsönzés, Energiaárak összehasonlítása az EU-ban, Lakásárak, Áramfogyasztás. Dr Orosz Gyuláné
A projektorientált oktatás bírálata A bírálók szerint az egyik legfőbb probléma a szakma-specifikus hierachia elhanyagolása. A rendezett,strukturált matematikai ismeretek megkönnyítik a tanulást. Kétségbe vonják annak jogosságát,hogy a tanulók válasszanak témát. Kritikusok szerint a 10-16 éves tanuló nem képes a projektmódszer realizálására. Zárt tantervek jobban megfelel a tanulóknak. Csoportmunka túlságosan lassú munkaforma. Dr Orosz Gyuláné