A pszichológiai mérés alapjai Választható tantárgy Berghauer-Olasz Emőke
A tantárgy célja: A pszichológiai mérés alapfogalmainak ismertetése, valamint az alkalmazási területek bemutatása, nagy hangsúlyt fektetve a tanulók megismerésére irányuló pszichológiai vizsgálati módszerekre.
Megállapítás A tanulók megismerése nélkül nem igazán lehet eredményes pedagógiai munkát végezni Ez a választható tantárgy azon pszichológiai vizsgálatokat veszi górcső alá, amelyeket a pedagógusok szakirányú (pszichológusi) képzettség nélkül is fel tudnak használni tanítványaik megismerésében.
Feladatok: Módszertani megtanítani a hallgatóknak a pszichológiai mérés sajátosságait, rávilágítani a vizsgálati módszerek iskolai alkalmazásának fontosságára.
Feladatok Ismereti: általános képet adni a pszichológiai mérőeszközök alkalmazási területeiről és típusairól. Bemutatni a tanulók megismeréséhez ajánlott pszichológiai módszereket.
Feladatok Gyakorlati: Megtanítani a leendő pedagógusokat azokra a módszerekre, amelyek segítségével hatékonyan vehetnek részt az tanítási-tanulási folyamatban
A tantárgy teljesítése során A hallgató KÉPESSÉ válik egy iskolai osztály társas szerkezetének feltárására,helyesen alkalmazva a többszempontú szociometria és az innovatív társas kapcsolat-vizsgálati módszereket.
A módszerek 5 nagy csoportja A tanuló (Intellektuális képességek. Kreativitás és szabadidő. A kreatív személyiség. Tehetség. Szorongás. Boldogság-és szomorúságforrások. Jövőkép. Énkép, szociális kép. Önértékelés) A tanulás (Teljesítményigény. Tanulás iránti attitűd. Tanulási stílus. Iskolai motiváció. Vizsgaszorongás)
Módszerek A közösség (A társas-közösségi tulajdonságok jellemzői a pedagógus szerint. A saját közösség iránti attitűd. A közösség értékrendje. Szociometriai felmérés. A kinetikus iskolarajz) A család (Családkép, családideál. A gyermek véleménye a szülők nevelési módszereiről. A szülők – ahogyan a pedagógusok látják őket. Családi kérdőív) A pályairányulás (Hajlam és hivatás. A munkával kapcsolatos igények. A munkával kapcsolatos értékek. A Gordon-féle interperszonális értékek felmérése.
Ajánlott irodalom Rózsa, S. – Nagybányai Nagy, O. – Oláh, A: A pszichológiai mérés alapjai. Budapest. 2006. Tóth, L: Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Kiadó. Debrecen. 2004. Vass, Z.: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Flaccus Kiadó. Budapest. 2013.